Frågor om Domän och behörigheter och rättigheter i en server AD

Permalänk
Medlem

Frågor om Domän och behörigheter och rättigheter i en server AD

Tja, är på praktik nu och jobbar med windows server 2019 på en NUC, Det är bara några dagar kvar och gör just nu skolarbete på praktiken. Men jag blir så förvirrad för det står så mycket olika saker om just Domän och annat.

Hur jag har tolkat vad domän står för är = Domännamn är ett namn till, till exempel en server eller websida. Man skriver inte in websidans IP adress utan deras domän namn. Ett domän är typ som grupp där medlemar kan vara med i och det finns en eller flera domän kontrollanter som kan alltså styra allt inom just "server"/"Domänet"

Det som står i min bok är "Domän är en centralt kontrollerad och styrd grupp av datorer. I denna finns en eller flera servrar som har till uppgift att centralt lagra och hantera användarkonton och lösenord för dessa samt övervaka och kontrollera åtkomst tll gemensamma resurser, etc etc" Typ så står det.

Sen står det om Domän i ett annat stycke "Domäner i windows server 2012 är en grupp av datorer som delar på gemensam säkerhets och användardatabas. En domän måste ha minst en domän kontrollant (DC).

Jag fattar inte skillnaden mellan alla dessa "Domän"

Men det jag har tolkat det som är som sagt att ett Domän är typ som en grupp till exempel sweclockers, det är ett domän där vi är Domänanvändare och det finns domänkontrollanter. Och Domänet lagrar och hanterar information etc etc.

Har fått lite hjälp av min handledare så lite ljusare fast fortfarande lite förvirrande

Kan man enkelt säga att en Domän är som en grupp av personer i ett slags område och gruppen heter "IT grupp" alltså Domännamnet, gruppnamnet används så folk kan enklare hitta gruppen. Och att det finns en i gruppen som är ansvarig för att som händer och sker.

Jag labbar just med AD och en stor del i det jag labbar med är roller och behörigheter och rättigheter och annat. Men om vi säger att jag har domän joinat en dator och har en användare som till exempel heter Per, då finns det olika roller som jag kan ge Per. Typ administratör, account operator, backup operator etc etc. Men det är ju bara behörigheter till AD. Vart ändrar man rättigheter och behörigheter på själva datorn. Om jag(DC) inte vill att Per ska kunna använda CMD som admin hur går jag inte och tar bort eller lägger till en rättighet som gör så att han inte har tillgång till CMD admin, eller olika filer på datorn eller att komma in på olika nätverks inställningar?

För man kan la ändra vad personer kan göra på AD och på själva datorn?

När ja lär mig något nytt så vill jag alltid få från det mesta basic som finns och bygga på det. Går åk2 på gymnasiet och folk kanske tror att det är konstigt att jag inte vet vad detta är, men vi har jobbat med servrar och nätverk från början av 2an tills nu då. Och vi gick aldrig in på grunderna för alla begrepp utan man förklarade vad det var lite enkelt och sen började gå in djupare på vad man kan göra med det och andra saker.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

I en domän finns en domänkontroller (DC) och en grupp enheter ansluten till dessa.
Domännamn skulle kunna vara sweclockers.com eller nt_domain. DC'n kör AD (Active Directory, databas över användare/grupper) samt grupprinciper (GPO's)

För fråga 2 står det ju klart och tydligt att du ska skapa en ny domän.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

I en domän finns en domänkontroller (DC) och en grupp enheter ansluten till dessa.
Domännamn skulle kunna vara sweclockers.com eller nt_domain. DC'n kör AD (Active Directory, databas över användare/grupper) samt grupprinciper (GPO's)

För fråga 2 står det ju klart och tydligt att du ska skapa en ny domän.

aa jo, läste frågan lite dumt, tänkte att när man gjorde en windows server så är det ett domän men det är det ju såklart inte. Det var så jag tänkte först men frågan var ju att man skulle göra ett domän på servern och göra en domän kontrollant.

Permalänk

En Active Directory-domän är en central tjänst för hantering och styrning av medlemmar. En medlem kan vara en server (fysisk eller virtuell spelar ingen roll), en klientPC eller användarkonton. Ditt AD ger dig en sammanhållande funktion för orkestrering av flera enheter kan man säga.
I ditt AD kan du styra funktioner (eller begränsa dem, som du skriver, förhindra elevering av processer till lokal administratör), hantera användare och dess lösenord, och centralt publicera inställningar till dess medlemmar. Domänkontrollanterna är de servers som hanterar "motorn" av AD, dvs de viktigaste systembärande funktionerna. Domänkontrollanter jobbar normalt tillsammans, och replikerar data mellan dem för att skapa feltolerans (om en server slutar fungera kan de andra domänkontrollanterna ta över). Förenklat kan man säga att domänkontrollanter ofta är konfigurerade för att vara funktionskopior på varandra (vilket är sanning med modifikation, men det kan du borra i separat när du är redo).

Ett banalt exempel när AD kan vara praktiskt:
Du har 100st användare, och 100st klientdatorer som ska få en skrivare installerad (med drivrutiner) för utskrift. Utan ett AD hade en manuell installation varit det troliga tillvägagångssättet (snöra Nike-skorna...). Med ett AD kan du skapa en central policy (med sk GPO/GPPs), distrubera inställningarna (med drivrutiner), och skrivaren installeras automatiskt på dessa 100 datorer (eller ett urval av dem). Användaren märker vanligtvis inget, skrivaren finns bara där på dator "helt magiskt".
Eller när användaren ringer och säger att de glömt bort sitt lösenord, och de kommer inte in på sin egen dator...

AD och dess komponenter ger många möjligheter för en systemadministratör.
/D

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1