Val av moderkort för 5800x - PCie 4.0 för både gfx och M.2?

Permalänk
Medlem

Val av moderkort för 5800x - PCie 4.0 för både gfx och M.2?

Det ser ut som att jag kommer bli levererad ett 5800x så det får bli ett sådant helt enkelt!

Min fråga är om B550 vs X570.
Vill framtidssäkra och ha bluetooth för trevlighetensskull.
Jag funderar på detta.
Jag är lite förvirrad, kommer jag kunna köra både grafikkortet i pcie 4.0 och ett M.2-kort i 4.0?

Eller är det enda PCie 4.0 platsen där grafikkortet kommer sitta?

Permalänk
Chassi-Jesus 📦

Du kommer att kunna köra både grafikkortet och M.2-enheten i PCI Express 4.0. Processorn har 16 banor PCI-E 4.0 dedikerade för grafikkortet och 4 banor för NVME-lagring.

Permalänk
Medlem

Köpte det moderkortet fast itx varianten. Av vad jag fått till mig gäller detta endast M.2 kortplatserna. Du kan endast ha ett i PCI-E 4.0, så din GPU kommer köra i PCI-E 4.0 + en M.2a (den som är märkt No1 eller dylikt. Min M.2 nummer 2 som endast klarar 3.0 sitter på undersidan av moderkortet.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Du kommer att kunna köra både grafikkortet och M.2-enheten i PCI Express 4.0. Processorn har 16 banor PCI-E 4.0 dedikerade för grafikkortet och 4 banor för NVME-lagring.

Skrivet av KingCobra:

Köpte det moderkortet fast itx varianten. Av vad jag fått till mig gäller detta endast M.2 kortplatserna. Du kan endast ha ett i PCI-E 4.0, så din GPU kommer köra i PCI-E 4.0 + en M.2a (den som är märkt No1 eller dylikt. Min M.2 nummer 2 som endast klarar 3.0 sitter på undersidan av moderkortet.

Toppen, tack!

Permalänk
Medlem

För att utveckla lite vad andra har sagt: Den översta PCI-E x16 kortplatsen och den ena M.2 platsen är kopplade direkt till CPU och kör PCI-E 4.0.
Den andra M.2 platsen och övriga PCI-E kortplatser är kopplade till chipsetet och kör PCI-E 3.0

Detta är den absolut vanligaste uppdelningen på de flesta B550 moderkort, men det finns några moderkort som delar upp PCI-E lanes från CPU lite annorlunda så det kan vara värt att vara en aning uppmärksam om man skall ha flera M.2 SSD eller så och är på jakt efter moderkort.
.