3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebastian383:

Jag skulle inte lägga för stor vikt vid idle temperaturer. Hellre en lägre fläkthastighet än låga temps i idle.

(Gäller Zotac Gaming GeForce RTX 3080 AMP Holo)

Det kanske är mitt chassi som är dåligt ventilerat (inte så dåligt om jag får säga det själv), men jag tycker ändå att det verkar lite skumt när SweC recension hade idle temperatur på 35 grader (med Nvidia FE-kylaren, som visserligen ska vara bra?) och Zotac Gaming 3080 AMP Holo ligger på 52 grader idle - med fläktarna på 48% dessutom.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av overheizer:

Jag skrattade åt er först. Nu sitter jag här själv med två beställningar. Ett "3080 Strix inte OC" från netonnet sen tidigare, och nu idag ett "3080 FTW3 Ultra" från inet.

Ska det va såhär?
https://4.bp.blogspot.com/_Km4fps6EkOQ/SyEUb-CRbYI/AAAAAAAABYw/PDAmgYq4qOA/s400/sverker_olofsson.jpg

Måste veta namnet på gubbfan haha! Namnet är där men kommer inte fram! Klassiker!

Edit: såg det nu!😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av britt-marieyo:

Grymt!! Vi ska hoppas att det funkar bra. Blir iaf att avboka Asus rtx 3080 rog strix OC Thx!

Kör hårt ! Det är ett riktigt bra kort, och jag gillar utseendet! Passar bra ihop med resten av mina komponenter

Inet <3

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Oj vad konstigt, jag håller med om att det går varmt. Jag har aldrig kommit över 76 grader men det är rätt högt. Jag har ett pinsamt dåligt ventilerat chassi dock så om du kommer upp i 80 kanske det var något måndagsexemplar för de andra problemen har jag inte märkt av alls.

Känns som det är lite av ett lotteri. Kollar man på Zotac's Subreddit så är det hiskeligt varierande. Alla dessa problem fram och tillbaka för folk gjorde mig tillräckligt skeptisk till att skippa Zotac denna generation. Som sagt, är man inte nojjig över högre temps och klarar av att det låter lite mer än andra kort så är det bara köra. Det tar ju ingen skada direkt, elektronik tål betydligt mycket mer värme än vad folk tror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

(Gäller Zotac Gaming GeForce RTX 3080 AMP Holo)

Det kanske är mitt chassi som är dåligt ventilerat (inte så dåligt om jag får säga det själv), men jag tycker ändå att det verkar lite skumt när SweC recension hade idle temperatur på 35 grader (med Nvidia FE-kylaren, som visserligen ska vara bra?) och Zotac Gaming 3080 AMP Holo ligger på 52 grader idle - med fläktarna på 48% dessutom.

Vad har du för chassi? Jag tror att det generellt för 3080 är viktigt att man har någorlunda cirkulation i chassit så att den varma luften inte stannar kvar. Helst skulle jag vilja ha både in och utblås ganska nära gpun.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebastian383:

Vad har du för chassi? Jag tror att det generellt för 3080 är viktigt att man har någorlunda cirkulation i chassit så att den varma luften inte stannar kvar. Helst skulle jag vilja ha både in och utblås ganska nära gpun.

Jag har ett "gammalt" NZXT S340 (https://www.nzxt.com/products/s340-white). Fronten tas upp av en Corsair H115i (2x140mm) med intag fram, så bak och topp tas upp av två fläktar som skickar ut luft.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag har ett "gammalt" NZXT S340 (https://www.nzxt.com/products/s340-white). Fronten tas upp av en Corsair H115i (2x140mm) med intag fram, så bak och topp tas upp av två fläktar som skickar ut luft.

Ok, det kan vara en idé att testa att flytta CPU-kylaren upp till taket istället (om den får plats där) så att du kan sätta fläktarna i fronten istället. Då får grafikkortet nog lite mer luft och framförallt sval luft.

Permalänk
Medlem

En fråga till er som har köpt 3080 från Webhallen. Har ni fått era koder för COD? Hur gjorde ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebastian383:

En fråga till er som har köpt 3080 från Webhallen. Har ni fått era koder för COD? Hur gjorde ni?

Fick koden via mail/hemsidan. Fick skriva in den i GeForce Experience och den kopplades direkt till mitt konto. Efter det fick jag logga in på mitt Battle.net-konto för att koppla spelet till mitt Battle.net. Krångligt att sälja vidare, med andra ord. jag kommer aldrig spela CoD-spelet...

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Fick koden via mail/hemsidan. Fick skriva in den i GeForce Experience och den kopplades direkt till mitt konto. Efter det fick jag logga in på mitt Battle.net-konto för att koppla spelet till mitt Battle.net. Krångligt att sälja vidare, med andra ord. jag kommer aldrig spela CoD-spelet...

Tack! Dröjde det en stund för dig att få koden eller dök den upp direkt efter ditt köp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebastian383:

Tack! Dröjde det en stund för dig att få koden eller dök den upp direkt efter ditt köp?

Jag fick ett mail dagen efter att grafikkortet skickades. Möjligtvis om det var senare på kvällen samma dag.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Ni som köpt gainward phantom.
Är verkligen kylaren en sån katastrof? Folk påstår att det är som att ha ett jetplan i chassit. Och dessutom ganska höga temperaturer.
Försökt leta lite recensioner på 3070/3080 phantom men det är väldigt snålt om det på webben.

Permalänk

Någon annan som inte lyckas lägga en beställning på något kort oavsett sida om man väljer faktura som betalningsalternativ? Vill nämligen lägga en beställning på en FTW3 Ultra då det verkar som att folk får korten trots att de beställt väldigt nyligen. Har en beställning på en TUF Gaming OC 3080 som jag lade den 28 september (f.ö. enda kortet jag kunde slutföra köpet med faktura som betalningsalternativ) men pallar fan inte vänta längre asså, kortet kommer väl inte först 2022 kan jag tänka mig. Har suttit med integrated graphics i snart 3 månader nu och gaming-abstinensen börjar krypa fram lol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inflamer:

Blir mer och mer övertygad om att https://www.blocket.se/annons/goteborg/msi_geforce_rtx_3080_1... kommer från Webhallens tävling ändå, frågade om bild på kortet/kvittot men får inget svar alls.

Det var väl webhallen som var först ut med dessa kort i Sverige och de första kom precis fram i veckan. Så det känns ju troligt at så skulle vara fallet. Skall man ta det ett steg längre så var det väl ett tiotal kort i första batchen, och i varje fall 3 stycken i denna tråd som skulle ha kort här i Göteborg, vi är alltså redan grovt överrepresenterade i Göteborgs området och då är det otroligt att det skulle funnas fler kort här. Då övriga har fått sina måste det då troligtvis vara mitt kort som var borta när jag gick för att hämta ut det. Alltså måste någon scalper på något vis fått tag på det, hur det hände kan man såklart fråga sig. Hade det gått till någon som skulle använda det hade det inte gjort så mycket, men att en vidrig scalper skulle få tag i det... >:(

Måste dock tillägga att vår bäste herre från webhallen här har hanterat situation otroligt bra och gick långt bortom vad man normalt skulle kunna vänta sig när något sådant här händer, och lyckades trolla fram ett nytt kort till mig, visserligen en annan model men är nog så tacksam för det.

Permalänk
Medlem

Om man tänkt köpa helt ny dator med ett rtx 3080 så finns det kompletta PCs på power.se med MSI 3080 ventus.
Inte världens vackraste eller mest prisvärda men är man desperat kanske det kan vara något.
https://www.power.se/datorer/datorer/stationar-pc-och-mac/med...

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Om man tänkt köpa helt ny dator med ett rtx 3080 så finns det kompletta PCs på power.se med MSI 3080 ventus.
Inte världens vackraste ...

Varför måste färdiga gamingdatorer alltid se ut som att de hör hemma i en Marvel film? Tror man att målgruppen är ca 12 år gammal eller vad handlar det om?

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Skrivet av wym_drilla151:

Någon annan som inte lyckas lägga en beställning på något kort oavsett sida om man väljer faktura som betalningsalternativ? Vill nämligen lägga en beställning på en FTW3 Ultra då det verkar som att folk får korten trots att de beställt väldigt nyligen. Har en beställning på en TUF Gaming OC 3080 som jag lade den 28 september (f.ö. enda kortet jag kunde slutföra köpet med faktura som betalningsalternativ) men pallar fan inte vänta längre asså, kortet kommer väl inte först 2022 kan jag tänka mig. Har suttit med integrated graphics i snart 3 månader nu och gaming-abstinensen börjar krypa fram lol.

Inet.se delbetalning, faktura lär funka precis likadant. På FTW3 Ultra

Permalänk
Medlem

Har en fråga vad ni tycker om detta:

Beställde ett Asus Strix 3090 OC som det ej stod att det varit ute till kund.
Ringde och fick veta att en kund har testat kortet och tagit av all plast på kortet och butiken vill ha fullpris:

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Har en fråga vad ni tycker om detta:

Beställde ett Asus Strix 3090 OC som det ej stod att det varit ute till kund.
Ringde och fick veta att en kund har testat kortet och tagit av all plast på kortet och butiken vill ha fullpris:

Hmm, det är väl inte jättesnyggt men i dessa tider hade jag nog tagit det utan att tveka

EDIT: Såg inte att det va 3090, vet inte riktigt hur det ser ut med tillgång på dom! 3080 hade jag tagit!

Permalänk
Medlem

Ni som beställt Gigabyte Eagle, hur är kortet?
Fick ni det erat kort fort eller har ni väntat väldigt länge?
Jag ställde mig i den kön då det bara är 90 personer framför mig samt typ 800 kr dyrare än introduktionpriset på TUF (som jag också står väntat på väldigt länge)

Får se vilken av korten som kommer först!?(tror på Eagle)

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falck1N:

Ni som beställt Gigabyte Eagle, hur är kortet?
Fick ni det erat kort fort eller har ni väntat väldigt länge?
Jag ställde mig i den kön då det bara är 90 personer framför mig samt typ 800 kr dyrare än introduktionpriset på TUF

Får se vilken av korten som kommer först!?(tror på Eagle)

Står i kö på det kortet sedan första dagen tror det fanns 5 kort och inga mer har kommit än.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falck1N:

Ni som beställt Gigabyte Eagle, hur är kortet?
Fick ni det erat kort fort eller har ni väntat väldigt länge?
Jag ställde mig i den kön då det bara är 90 personer framför mig samt typ 800 kr dyrare än introduktionpriset på TUF

Får se vilken av korten som kommer först!?(tror på Eagle)

Beställde det kortet nån minut efter releasen på komplett. Står att det kommer i lager andra januari.
Har fått tag i ett annat kort men låter ordern ligga kvar då det är bokat till ett bra pris.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DRAKKISH:

Hmm, det är väl inte jättesnyggt men i dessa tider hade jag nog tagit det utan att tveka

EDIT: Såg inte att det va 3090, vet inte riktigt hur det ser ut med tillgång på dom! 3080 hade jag tagit!

Tillgången är inge vidare på Strix 3090 heller.

Men jag vet inte hur jag ska göra för det är full garanti+ koder till Cold War och Geforce Now inkluderat.

Avbokar jag får jag nog vänta bra länge innan ett sånt dyker upp, svårt detta.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Står i kö på det kortet sedan första dagen tror det fanns 5 kort och inga mer har kommit än.

Skrivet av Storage Jar:

Beställde det kortet nån minut efter releasen på komplett. Står att det kommer i lager andra januari.
Har fått tag i ett annat kort men låter ordern ligga kvar då det är bokat till ett bra pris.

Kör själv Webhallen, verkar vara 10st påväg vecka 50.
Hur som, tack för svar grabbar!

Ha en fortsatt trevlig helg 🙏🏽

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Tillgången är inge vidare på Strix 3090 heller.

Men jag vet inte hur jag ska göra för det är full garanti+ koder till Cold War och Geforce Now inkluderat.

Avbokar jag får jag nog vänta bra länge innan ett sånt dyker upp, svårt detta.

Vill du verkligen ha just den modellen så tycker jag att du ska köra på det, vad spelar det för roll egentligen förutsatt att butiken ger fullgod garanti.

Permalänk
Skrivet av jorgen69:

Har en fråga vad ni tycker om detta:

Beställde ett Asus Strix 3090 OC som det ej stod att det varit ute till kund.
Ringde och fick veta att en kund har testat kortet och tagit av all plast på kortet och butiken vill ha fullpris:

Låter som webhallen? Hört om flera som fått moderkort med böjda CPU-pins, skrapmärken på div. komponenter & ändå tvingats betala fullt pris från dom. Därför handlar jag bara från inet numera

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Tillgången är inge vidare på Strix 3090 heller.

Men jag vet inte hur jag ska göra för det är full garanti+ koder till Cold War och Geforce Now inkluderat.

Avbokar jag får jag nog vänta bra länge innan ett sånt dyker upp, svårt detta.

Jag hade hänvisat till butikens fyndavdelning och bett om en rabatt på kortet. För Asus har ju plombering på sina kartonger, är den bruten är kortet inte nytt och om de nu dragit av plast och testat är det ju uppenbart inte ett helt nytt och ska således säljas som begagnat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Har en fråga vad ni tycker om detta:

Beställde ett Asus Strix 3090 OC som det ej stod att det varit ute till kund.
Ringde och fick veta att en kund har testat kortet och tagit av all plast på kortet och butiken vill ha fullpris:

Jag tycker du ska ta det, lagom inför cyberpunk o allt

Visa signatur

CPU: Ryzen R9 7900x3d, CPU Cooler: Arctic Liquid Freezer iii 360 A-RGB, GPU: RX 7900 XT, MBoard: ASUS Prime x670-p, RAM: 32GB G.Skill Trident Z25 Neo RGB CL30 @ 6000Mhz, HD: Intel 660P 1TB M.2, Kingston NV2 500GB M.2, Monitor: LG OLED 55CX , Mouse: Asus ROG Strix Impact II, Case: ASUS ROG Strix Helios GX601, Keyboard: ASUS ROG Strix Flare RGB Gaming, PSU: In Win Commander 1500w, Headset: Turtle Beach Elite Pro 2

www.tradera.com/profile/feedback/2310698/mixansfaith

Permalänk
Medlem

Fick hem mitt Gigabyte 3080 Gaming OC igår från Netonnet, verkar va trasigt dock för får ingen bild och det bara blåskärmar när jag försöker installera drivrutinerna. Inte lyckats få nån bild på det alls utan kört med integrated grafik för att komma in i windows och pilla.
Körde DDU, ominstallation av windows, testade olika PCI-E portar men ingen tur där. Det dyker upp i Device manager men med ett standard error om att det inte funkar.
Har ett GTX 1080 sen innan och det funkade direkt när jag bytte tillbaka det så tvivlar på att det är nåt konstigt med min dator, har en 850W PSU så knappast brist på ström och det hade nog yttrat sig på något annat sätt tänker jag, grafikkortet går ju igång och fläktarna snurrar...

Nån ide att sikta på RMA eller ska jag bara lämna tillbaka det och köpa nåt annat efter jul?

Permalänk
Medlem
Skrivet av britt-marieyo:

Låter som webhallen? Hört om flera som fått moderkort med böjda CPU-pins, skrapmärken på div. komponenter & ändå tvingats betala fullt pris från dom. Därför handlar jag bara från inet numera

Har väldigt svårt att se att detta skulle stämma.
Webhallen lägger alla artiklar som på något sätt eller vis varit i någon kunds händer under "Fyndvaror", förutsatt att dem brukats.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO Processor: Intel Core i9-10850K Kylning: Corsair H150i Elite Capellix Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum 3200 MHz Grafikkort: TBA Hårddiskar: Samsung 970 EVO series SSD 1TB M.2 Nätagg: Corsair HX1000 V2 Platinum Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic Skärm: Alienware AW3420DW