Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

@tellus82 inte säker på att jag förstod vad som gör att det blir snabbare med DR. Rank1 och Rank2 delar databus. Menar Du att man läser från tex Rank1 och samtidigt använder tiden till att ändra adress i Rank2 så att man inte behöver vänta lika länge?

Det hela kommer sig av den fysiska designen och elektriska designen, minnesmoduler för exempelvis DDR4 har alltså 64bit per rank av minneschip, dessa chip har sedan Banks (chip/del av chip), Rows (page, rad i bank) & columns (pekar ut en cell i en rad i en bank), alltså rader och kolumner, ungefär som ett excel dokument, för att skriva in eller läsa av data från en cell på raden måste kontrollern först välja ut och "öppna upp" rad & kolumn.

Här syns det lite mer pedagogiskt kanske

För alla minnesoperationer måste man vänta en viss tid innan de hinner ske, detta är timings och dess effekt är extra latens, dessa timings varierar med chiptyp och kommer sig av dess fysiska beteende. För att göra en viss operation så kommer man behöva vänta en viss tid innan den faktiskt skett rent fysiskt, vi pratar inte lång tid här men ändå en viss tid.

Här syns en del av de operationer som kan utföras av en dram kontroller, för alla dessa måste man vänta en viss tid, denna väntan ställs in genom timings.

Det som sker med dual rank/triple/quad är att vissa operationer kan "skippa" väntan genom att man redan har en bank/row vald i en rank och kan få åtkomst till den omedelbart genom att bara byta rank, detta genom att kontrollern väljer en annan rank med CS0 / 1 prefix. Man skippar alltså en rad operationer/en operation och kortar därigenom ner väntetiden som annars måste äga rum mellan operationer. För att förkorta och förenkla ännu mer, du kan alltså ha två öppna rader samtidigt och hoppa mellan dom omedelbart genom att bara byta rank. Normalt brukar en kontroller kunna ha 8 pages öppna samtidigt inom en given rank, alltså rader, med dual rank kan konmtrollern då ha 16 rader öppna samtidigt och växla omedelbart mellan dom.

Beroende på minneskontrollern så kan även lite mer multitasking ske på 2 eller fler ranks samtidigt, man kan exempelvis inte skriva till två olika ranks samtidigt men man kan öppna upp för läsning i en rank/bank/row/column på en rank och medans kontrollern väntar på att operationen fysiskt blir färdig kan den då teoretiskt utföra en skriv operation i en annan rank för att sedan komma tillbaka till läsning som då omedelbart finns tillgänglig. Den här biten är som sagt oerhört beroende av hur minneskontrollern är konstruerad och hur den hanterar interleaving och ranks. Här kommer det skilja vad som görs samtidigt på olika ranks och inte mellan olika kontrollers.

CS0 och CS1 är de olika ranks adress som kontrollern kan nyttja. D0-D63 är sedan individuell bank, inom varje individuell bank finns sedan rows och columns

Nu kan man kanske tro att det vore såklart bäst att köra exempelvis quad rank för maximal prestanda då man teoretiskt skulle kunna ha 32 rader öppna samtidigt per minneskanal men tyvärr är det inte så enkelt heller då multipla ranks för med sig ett pra nackdelar utöver de fördelar de även har. Desto fler ranks du har per kanal desto värre blir dessa nackdelar (grovt förenklat).
En av dessa nackdelar är att minneskontrollerns jobb blir bara tyngre & tyngre rent elektriskt ju fler ranks den måste jonglera samtidigt, det har en tendens att tvinga ner den maximala minnesfrekvensen man kan nå men utöver frekvens så kan man också behöva öka command rate till 2 exempelvis eller halvläget Gear Down Mode som är lite mitt mellan 1T och 2T. Lär man köra 2T för stabilitet så kan det äta upp en del av prestandavinsten på samma sätt som lägre frekvens.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av aalexjd:

Okej, har inte byggt ihop datorn ännu, vore dessa kanske ett bättre val? https://www.webhallen.com/se/product/307278-G-SKill-Trident-Z...

De där är NeoC, de har för det mesta Hynix DJR/CJR om de har timings som 16-19-19-19, är det 16-16-16-16 så är det troligt samsung b-die. Med CJR/DJR blir det då dual rank i 16GB moduler, de är en sämre typ av chip i fråga om latens & frekvens så det du tjänar på dual rank med dessa kommer ätas upp av dess sämre latens, speciellt om man tweakar de med samsung b-die. Kör man bara ren XMP så kan det faktiskt sluta med att NeoC kittet här blir aningen snabbare i en del scenarion, sämre timings till trots. CJR/DJR är inte fullt lika enkla att klocka som exempelvis samsung b-die eller andra klockvänliga chip men det går att tweaka även dessa, dock inte i närheten lika hårt som just samsung b-die.

Vad du ska köra borde mer vara en fråga av ditt behov och din kunskap/vilja att krama ur max prestanda ur minnen. Vad kommer du kombinera med för annan hårdvara? Vilka spel kommer du köra? Är det maximal FPS i låg upplösning med kraftig GPU eller är det maximal kvalite i låg FPS?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

De där är NeoC, de har för det mesta Hynix DJR/CJR om de har timings som 16-19-19-19, är det 16-16-16-16 så är det troligt samsung b-die. Med CJR/DJR blir det då dual rank i 16GB moduler, de är en sämre typ av chip i fråga om latens & frekvens så det du tjänar på dual rank med dessa kommer ätas upp av dess sämre latens, speciellt om man tweakar de med samsung b-die. Kör man bara ren XMP så kan det faktiskt sluta med att NeoC kittet här blir aningen snabbare i en del scenarion, sämre timings till trots. CJR/DJR är inte fullt lika enkla att klocka som exempelvis samsung b-die eller andra klockvänliga chip men det går att tweaka även dessa, dock inte i närheten lika hårt som just samsung b-die.

Vad du ska köra borde mer vara en fråga av ditt behov och din kunskap/vilja att krama ur max prestanda ur minnen. Vad kommer du kombinera med för annan hårdvara? Vilka spel kommer du köra? Är det maximal FPS i låg upplösning med kraftig GPU eller är det maximal kvalite i låg FPS?

Jag kommer ha 5900X, RTX 2080, B550-F Gaming från ASUS. Vill köra Cyberpunk på så hög prestanda som möjligt är väl tanken just nu och i framtiden likaså, kunna spela spel i hög kvalitet med en skön fps. Siktar just nu på 1440P, men tänkte även lite längre fram uppgradera till ett 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av aalexjd:

Jag kommer ha 5900X, RTX 2080, B550-F Gaming från ASUS. Vill köra Cyberpunk på så hög prestanda som möjligt är väl tanken just nu och i framtiden likaså, kunna spela spel i hög kvalitet med en skön fps. Siktar just nu på 1440P, men tänkte även lite längre fram uppgradera till ett 3080

Med ett 2080 i 1440p kommer du vara absolut mest GPU bunden om du kör höga inställningar i spel och kommer således märka väldigt lite av dram prestanda. För mig med ett 3090 i 2560x1080 så märker jag minnesprestanda i en hel del spel. För dig skulle ett neoC med 32GB (2x16) 3600c16-19-19-19 vara ett ganska väl avvägt val med god kapacitet till rimlig prestanda för OK peng. Vill du spara lite mer pengar kan du satsa på valfritt 3600c16-18 kit i kapacitet som känns lagom. Det kommer i slutändan inte göra massiv skillnad i spel med "klen" gpu i "hög" upplösning.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Jag köpte det "billigaste Corsair LPX-skräpet" i somras när jag byggde burken. (3600MHz). Det är Micron säger CPU-Z. Funkar riktigt bra, får ut väldigt bra minnesbandbredd. (4x8GB).
Var snorbilliga, kostade 1490:- för 32GB. Valde LPX för kylflänsens skull. Alltså CPU-kylaren.
Jag hade väl tur kanske.

Micron chip och Micron chip gör skillnad dock 🙃
Jag hade inte ens tagit LPX gratis om jag fått. Kanske lite för kräsen är jag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl00keRs:

Micron chip och Micron chip gör skillnad dock 🙃
Jag hade inte ens tagit LPX gratis om jag fått. Kanske lite för kräsen är jag...

Benchmarkar bra, kändes inte värt pengarna att få upp enstaka procent mer för extra tusenlapp eller så. Vad har du för grejor då?

Permalänk
Medlem

Väldigt bra som vanligt av Tellus.

När det är sagt så sitter nog 99% med minst 3200 minnen i 2133 utan att dom vet det. Jag överdriver inte om jag säger att det är den absolut vanligaste vägen till flaskhals i online fps och battleroyales i 1080p. Plötsligt får folk 50% mer minnebandbredd.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Väldigt bra som vanligt av Tellus.

När det är sagt så sitter nog 99% med minst 3200 minnen i 2133 utan att dom vet det. Jag överdriver inte om jag säger att det är den absolut vanligaste vägen till flaskhals i online fps och battleroyales i 1080p. Plötsligt får folk 50% mer minnebandbredd.

Du har en poäng, vet inte hur många burkar jag servat som haft 2133 eller 2400 stock spd hastighet med rätt dyra minnen. I det fallet är det nog inte bristen på information som är orsaken utan viljan att ta till sig den

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Mycket bra skrivet @Tellus82, creds (eller hur det stavas) till dig!

Visa signatur

Game: i7 6700K, 32Gb DDR4, EVGA GeForce GTX 1080 Ti 11GB SC2 Hybrid Gaming
HTPC: Ryzen 5 5600X, 16Gb DDR4, GTX 1050 Ti 4GB
NAS1: Ryzen 5 4600G , 16Gb DDR4, 284TB
NAS2: A10-7860K, 16Gb DDR3, 408TB
Router (pfSense): i3 9100, 16Gb DDR4

Permalänk
Medlem

En detalj jag inte hittat i tråden är frekvensstödet.
När AMD släppte första generationens Ryzen kunde dessa köra SR med högre frekvens än DR, vilket förstås medförde att det blev bättre beräkningsprestanda med SR.
För senare generationer Ryzen har skillnaden i frekvensstöd inte verkat vara relevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

En detalj jag inte hittat i tråden är frekvensstödet.
När AMD släppte första generationens Ryzen kunde dessa köra SR med högre frekvens än DR, vilket förstås medförde att det blev bättre beräkningsprestanda med SR.
För senare generationer Ryzen har skillnaden i frekvensstöd inte verkat vara relevant.

Det är faktiskt omnämnt i första inlägget

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@tellus82
Tack för denna tråden och för din hjälpsamhet här. Har spenderat många timmar på att leta bra minnen till min R9 5950x på ett Aorus Ultra moderkort. Om QVL godkänner 16gb varianten av ett minne, kan man då anta att 32gb funkar fastän det ännu inte är testat? Funderar på Crucial max 4000Mhz 32GB minnen (BLM2K16G40C18U4B) till mitt bygge då dessa säljs för €279 just nu. Är detta ett bra val? Kommer inte överklocka nånting och klarar mig egentligen på 16gb men vill ha Dual rank. Vill bara att allt ska funka bra och vara så snabbt och stabilt som möjligt out of the box. Skulle du hellre rekommendera nånting annat?

Visa signatur

R9 5950X| Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance K70

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats76:

@tellus82
Tack för denna tråden och för din hjälpsamhet här. Har spenderat många timmar på att leta bra minnen till min R9 5950x på ett Aorus Ultra moderkort. Om QVL godkänner 16gb varianten av ett minne, kan man då anta att 32gb funkar fastän det ännu inte är testat? Funderar på Crucial max 4000Mhz 32GB minnen (BLM2K16G40C18U4B) till mitt bygge då dessa säljs för €279 just nu. Är detta ett bra val? Kommer inte överklocka nånting och klarar mig egentligen på 16gb men vill ha Dual rank. Vill bara att allt ska funka bra och vara så snabbt och stabilt som möjligt out of the box. Skulle du hellre rekommendera nånting annat?

2x16GB Dual rank finns det med rätt många chiptyper, just crucial/micron har dock kommit med en chiptyp som de gått över mer & mer till vilket är ett chip med dubbla mängden minne per chip vilket gör att 16GB moduler då blir single rank. Om jag inte minns fel så är dessa Max versioner dock micron E-die för det mesta så de är i så fall dual rank moduler. Något man skulle behöva bekräfta på förhand egentligen, visserligen så single rank 16GB moduler kan du då köra 4 av för dual rank & vips har du 64GB med enbart dual rank och slipper strul med quad rank.

Med det sagt, får ställa samma fråga som vanligt, vad ska du köra för gpu, i vilken upplösning och vilka inställningar i spel? Föredrar du max på allt grafiskt jämt eller maximal FPS i allt jämt?

Är det så att du kör 4K med allt maxat med en mellanklass gpu så behöver du inte oroa dig över minne, kör du 1080p med en mycket stark gpu ja då kan bra minnesprestanda löna sig en hel del. Så vad som är bäst för dig beror på hur du använder din dator.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Jag är inte så intresserad av spel egentligen. Vill bara ha snabbast möjliga dator till hyffsat rimlig kostnad.

Skrivet av tellus82:

2x16GB Dual rank finns det med rätt många chiptyper, just crucial/micron har dock kommit med en chiptyp som de gått över mer & mer till vilket är ett chip med dubbla mängden minne per chip vilket gör att 16GB moduler då blir single rank. Om jag inte minns fel så är dessa Max versioner dock micron E-die för det mesta så de är i så fall dual rank moduler. Något man skulle behöva bekräfta på förhand egentligen, visserligen så single rank 16GB moduler kan du då köra 4 av för dual rank & vips har du 64GB med enbart dual rank och slipper strul med quad rank.

Med det sagt, får ställa samma fråga som vanligt, vad ska du köra för gpu, i vilken upplösning och vilka inställningar i spel? Föredrar du max på allt grafiskt jämt eller maximal FPS i allt jämt?

Är det så att du kör 4K med allt maxat med en mellanklass gpu så behöver du inte oroa dig över minne, kör du 1080p med en mycket stark gpu ja då kan bra minnesprestanda löna sig en hel del. Så vad som är bäst för dig beror på hur du använder din dator.

Visa signatur

R9 5950X| Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance K70

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats76:

Jag är inte så intresserad av spel egentligen. Vill bara ha snabbast möjliga dator till hyffsat rimlig kostnad.

När det kommer till "vanliga program" är det mycket liten prestandavinst av "snabbt minne" rent generellt, det finns undantag men i det stora hela kommer du se försvinnande liten skillnad i allt utom spel mellan exempelvis vilket 3200MT/s kit som helst och de snabbaste av de snabbaste minnena du kan köra.

Får då en smula svårt att rekommendera dyrt & snabbt minne faktiskt om du inte har just ett use case som faller inom de få undantag som faktiskt kan få lite nytta av snabbt minne, men som sagt, generellt gör snabbt minne nästan noll skillnad för "vanliga program"

Exempelvis detta skulle duga utmärkt
https://www.inet.se/produkt/5302777/corsair-32gb-2x16gb-ddr4-...

De använder vad jag kan luska ut Spectek Z11B chip vilket är ett chip tillverkat för/av Micron & det är 1GB/8GBit så i 16GB modul så blir det dual rank, detta kan jag inte bekräfta dock då jag inte hittat någon thaiphoon dump på detta minne. Z i modellnamnet CMK32GX4M2Z3600C18 ska tydligen indikera just Spectek Z11B enligt lösa rykten men enligt corsairs forum står Z bara för att beskriva vengeance serien

CM K 32G X4 M2 Z 3600C18

CM =Corsair Memory, K= lågprofil LPX, 32G= 32GB, X4= DDR4, M2= 2 moduler, z= vengeance serien, 3600c18 är precis vad man tror.

Bra länk för Corsair info

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@tellus82 tar gärna lite råd från dig om du har tid gällande minne för mitt pågående bygge med 5950x, asus dark hero och rtx 3080. Söker 32GB, helst 4 stickor av estetiska skäl, gärna gskill. Användandet är blandat spel (5120x1440p), programmering och rendering. Vill helst kunna sätta i ram och sen tuta och köra utan för mycket meck.

Vad tror du om detta kit (ej i qvl)? https://www.inet.se/produkt/5301864/g-skill-32gb-4x8gb-ddr4-3...

Permalänk
Medlem
Skrivet av morper:

@tellus82 tar gärna lite råd från dig om du har tid gällande minne för mitt pågående bygge med 5950x, asus dark hero och rtx 3080. Söker 32GB, helst 4 stickor av estetiska skäl, gärna gskill. Användandet är blandat spel (5120x1440p), programmering och rendering. Vill helst kunna sätta i ram och sen tuta och köra utan för mycket meck.

Vad tror du om detta kit (ej i qvl)? https://www.inet.se/produkt/5301864/g-skill-32gb-4x8gb-ddr4-3...

Trevligt kit om man inte är så brydd av kostnad, det bör rimligen funka fint och ASUS har nog en & annan profil du kan nyttja för dessa inbakat faktiskt förutom XMP. ASUS övriga x570 är dessutom med på QVL för minnena i sig så det ska nog inte orsaka allt för stora problem, dessutom är det troligen b-die och dessutom 4st single rank moduler och jämt cas värde, sammantaget bland de lättaste minnena & sparka igång på så vis. Skulle andan falla på kan de tweakas till troligt 3800-4000MT/s med c14-16 utan större insats. Men kommer såklart fungera även med profiler eller xmp.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Trevligt kit om man inte är så brydd av kostnad, det bör rimligen funka fint och ASUS har nog en & annan profil du kan nyttja för dessa inbakat faktiskt förutom XMP. ASUS övriga x570 är dessutom med på QVL för minnena i sig så det ska nog inte orsaka allt för stora problem, dessutom är det troligen b-die och dessutom 4st single rank moduler och jämt cas värde, sammantaget bland de lättaste minnena & sparka igång på så vis. Skulle andan falla på kan de tweakas till troligt 3800-4000MT/s med c14-16 utan större insats. Men kommer såklart fungera även med profiler eller xmp.

Tack för återkopplingen! Får se om det går att få tag inom rimlig tid

Permalänk
Hjälpsam

@tellus82

För att skryta lite, tog jag upp fenomenet för tre år sedan.
Förstod dock inte riktigt varför, även om jag gissade på att något skedde mer parallellt på något sätt...
Du förklarar, din vana trogen, detaljerna på ett bra sätt, så nu vet jag varför, Tack för det.
#18789388

Citat:

Dual rank vs single rank minnen.

Single rank klockar ofta högre men valet är inte självklart, dual rank presterar ofta bättre i samma klockfrekvens.
Här presterar dual rank i 2667 MT/s, inte långt ifrån single i 3200 MT/s.

https://www.golem.de/news/ram-overclocking-getestet-ryzen-pro...

#16743277

Vad gäller minnen, vad tror du om dessa?
Crucial Ballistix DDR4-3600 C16 DC - Black - 64GB, 3 589,00 kr?

En artikel från Guru3D.
https://www.guru3d.com/articles_pages/amd_ryzen_ram_scaling_e...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av marcusOCZ:

Väldigt bra som vanligt av Tellus.

När det är sagt så sitter nog 99% med minst 3200 minnen i 2133 utan att dom vet det. Jag överdriver inte om jag säger att det är den absolut vanligaste vägen till flaskhals i online fps och battleroyales i 1080p. Plötsligt får folk 50% mer minnebandbredd.

Skrivet av tellus82:

Du har en poäng, vet inte hur många burkar jag servat som haft 2133 eller 2400 stock spd hastighet med rätt dyra minnen. I det fallet är det nog inte bristen på information som är orsaken utan viljan att ta till sig den

Är nog inte utan orsak att många datorbyggare, väljer snabba Jedec-minnen och inte XMP, slängde in ett par i Tisdags, som ger 3200 MT/s, som standard, inget XMP eller liknande, XMP saknas, de går också i 1.2 Volt.
Nackdelen är CL på 22, men sådana minnen, är nog ändå ett bättre val för gemena män, gemene man.

Lite kul känsla, att starta datorn, ladda in UEFI default, konstatera att - "jo då de går i 3200 MT/s", spara och gå ur.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Det där är Micron Rev.B med 16Gb på varje sida, dvs. dual rank.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Apothysis:

Det där är Micron Rev.B med 16Gb på varje sida, dvs. dual rank.

Priset är det bästa jag hittade för 2*32 GB i 3600 MT/s, de är också på CL16.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Jag kör Quadrank (i min server)

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Jag kör Quadrank (i min server)

Dvs 4 ranker per kanal? För kör du 4st dual rank minnen på ett quad channel moderkort så är det bara dual rank fortfarande. Eller 4st SR minnen på ett QC moderkort som är en rank per kanal dvs SR.

Permalänk
Skrivet av adzer:

Dvs 4 ranker per kanal? För kör du 4st dual rank minnen på ett quad channel moderkort så är det bara dual rank fortfarande. Eller 4st SR minnen på ett QC moderkort som är en rank per kanal dvs SR.

Bara en prop 8st 16gb alla kanaler fyllda, ska dela upp när jag får tag på en till cpu.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Är nog inte utan orsak att många datorbyggare, väljer snabba Jedec-minnen och inte XMP, slängde in ett par i Tisdags, som ger 3200 MT/s, som standard, inget XMP eller liknande, XMP saknas, de går också i 1.2 Volt.
Nackdelen är CL på 22, men sådana minnen, är nog ändå ett bättre val för gemena män, gemene man.

Lite kul känsla, att starta datorn, ladda in UEFI default, konstatera att - "jo då de går i 3200 MT/s", spara och gå ur.

Tror alla minnen med XMP också innehåller en Jedec profil. Dessutom tror inte jag Jedec har mer än 1.2 volt.
Men med dom timings så hade 2133 cl 12 varit mycket snabbare.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av marcusOCZ:

Tror alla minnen med XMP också innehåller en Jedec profil. Dessutom tror inte jag Jedec har mer än 1.2 volt.
Men med dom timings så hade 2133 cl 12 varit mycket snabbare.

Klart att alla har en Jedec profil.
Tvivlar på att det varit snabbare, men säker kan jag ju inte vara.
En orsak till minnena har så pass slappa timings är stabilitet, de är specade för att vara maximalt stabila, inte prestanda.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Klart att alla har en Jedec profil.
Tvivlar på att det varit snabbare, men säker kan jag ju inte vara.
En orsak till minnena har så pass slappa timings är stabilitet, de är specade för att vara maximalt stabila, inte prestanda.

Om det aldrig krashar, är det stabilt då?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av marcusOCZ:

Om det aldrig krashar, är det stabilt då?

Ja och om det inte är någon datakorruption.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Brukar inte i vanliga fall blanda olika typer av RAM-minnen blev intresserad att prova sätta ytterligare 2x8gb stickor i datorn jag hade hemma för att se om det sedan kör i dual rank men visas ändå som single rank då jag nu har 4x8gb ram. Misstänker att det beror på att det är olika typ av stickor? Testade med 2x8gb (corsair vengeance lpx 3000mhz) samt 2x8gb HyperX predator 3200mhz. De är även olika speccade timings på dessa två minnen. I övrigt verkar de fungera fint att köra alla i 3200mhz.

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz