Permalänk
Skrivet av Quenya:

De finns även att köpa på AliExpress för en ännu billigare peng (ca 200 kr inkl frakt), men man får då räkna med typ 1-2 månaders leveranstid.

Tack Halldin och Quenya.

Hittade följande om alternativa Elite Straps:
https://www.reddit.com/r/OculusQuest/comments/k5hbem/best_current_alternative_to_the_elite_strap/
Halldin. Skriv gärna lite om vad du tycker om den när du har provat den ett tag.

Jag har en 3D skrivare så jag kanske skriver ut något enkel variant tills vidare.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av kdk_warhead:

Tack Halldin och Quenya.

Hittade följande om alternativa Elite Straps:
https://www.reddit.com/r/OculusQuest/comments/k5hbem/best_current_alternative_to_the_elite_strap/
Halldin. Skriv gärna lite om vad du tycker om den när du har provat den ett tag.

Jag har en 3D skrivare så jag kanske skriver ut något enkel variant tills vidare.

Jag har inte beställt den, på Q1 kör jag ”FrankenQuest” (Vive Deluxe Audio Strap) och på Q2 kör jag än så länge bara med den inkluderade remmen. Tycker faktiskt att den är förvånansvärt bra när den väl sitter rätt på huvudet, men jag kommer testa att flytta FrankenQuest-modden till Q2 då det blir framtungt efter ett tag. Nackdelarna med FrankenQuest är att den blir mycket bulkigare och varmare, ska man ha på motvikt ser den även extra ”hackig” ut.

Budgetvarianter:

1) 3D-printa en skål: https://www.thingiverse.com/thing:4630780

2) Keps bak och fram och trä originalstrapen över ska påstått kännas bra, har ej testat än.

3) Fästa en motvikt bak i bandet, finns till exempel 5m-måttband (typ Stanley) med clips för bälte som går att haka fast.

Hade jag inte redan haft DAS hade jag troligen slagit till på Elite Strap med batteri då motvikt gör stor skillnad i komfort och då designen ser så enhetlig ut. Det man tappar mot DAS är inbyggda hörlurar, sen verkar byggkvalitén vara bättre på DAS.

Permalänk
Medlem

Vad ska man tro om det här spelet.
Gillat Warhammer och skulle gärna spela en Warhammer shooter av det här slaget.
Det jag är rädd för att det här spelet kommer vara väldigt "simplifierat", just pga det är ett Quest exclusive spel och att det finns många "nybörjare" som har Quest.
Nåja återstår att se, det släpps vid en svår tidpunkt. Cyberpunk och medal of honor tex släpps typ samtdiigt

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
VR-fantast

Testade måttbandsvarianten, bryr man sig inte om hur det ser ut är det ganska effektivt:

Väger 191 gram och är bara att haka i spännet baktill.

Har inte lyckats hitta sådana spännen löst, i värsta fall kanske det går att operera av det, limma fast på en powerbank och sen fästa powerbanken bak på FrankenQuest/Elite Strap med spännet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad ska man tro om det här spelet.
Gillat Warhammer och skulle gärna spela en Warhammer shooter av det här slaget.
Det jag är rädd för att det här spelet kommer vara väldigt "simplifierat", just pga det är ett Quest exclusive spel och att det finns många "nybörjare" som har Quest.
Nåja återstår att se, det släpps vid en svår tidpunkt. Cyberpunk och medal of honor tex släpps typ samtdiigt

Ser onekligen väldigt simplifierat ut... får nästan känslan av ett reskinnat Star Wars: Tales from the Galaxy's Edge. :/

Förstår inte varför de börjar om med hela "enkla upplevelser" VR grejen igen. Det tänket höll på att kväva PCVR marknaden under en längre tid, tills det äntligen började komma mer avancerade titlar med kött på benen. Känns som Oculus håller på att trilla ner i samma fälla... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cimlite:

Ser onekligen väldigt simplifierat ut... får nästan känslan av ett reskinnat Star Wars: Tales from the Galaxy's Edge. :/

Förstår inte varför de börjar om med hela "enkla upplevelser" VR grejen igen. Det tänket höll på att kväva PCVR marknaden under en längre tid, tills det äntligen började komma mer avancerade titlar med kött på benen. Känns som Oculus håller på att trilla ner i samma fälla... :/

Fast nu så pågår det ju parallellt med att fullfjädrade spel släpps. Det fullkomligt sprutar ut fantastiska, svåra, djupa och roliga VR spel. Både till PC och även exklusivt till Quest. Det finns plats för både och bidrar dessutom till en större spelarbas vilket för med sig mer pengar vilket i sin tur skapar ännu bättre innehåll

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cimlite:

Ja det återstår att se hur det blir, kommer invänta recensioner.
Jag hoppas åtm att det blir rolig/varierande vapenhantering. inte bara vapen som ser olika ut men används och fungerar på samma sätt och att man siktar på "riktigt" inte nått flytande crosshair eller 2d scopes.
Att det inte är korridor hela tiden och att fienderna är inte bullet sponges på så sätt att det spelar ingen roll om man sätter 10 skott i benen eller 10 skott i huvet.

Att det grafikmässigt ser "simplare" ut kan jag accpetera iom att det är en Quest titel. Det ser bättre ut ingame än vad det gör på en plattskärm.

Visa signatur

Permalänk
VR-fantast

Om någon sitter på Pistol Whip sen tidigare är det värt att köra igenom det nya gratis-DLC:t Pistol Whip 2089: synthwavemusik och lite story och andra fiender och vapen samt en boss på slutet. Mycket benträning speciellt på andra nivån. Tar typ 20 minuter totalt om man inte dör.

Permalänk
Medlem

Är Quest 2 ett vettigt köp för att använda till PC, eller handikappar man sig själv?
Hade HTC Vive som var intressant, men ganska undermålig med dålig skärpa och "screen door" effekten var extremt störande.
Har Quest liknande problem?
Behöver man köpa deras USB-kabel för en tusenlapp?

Är man låst till Facebooks butik och i så fall hur är utbud och pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Är Quest 2 ett vettigt köp för att använda till PC, eller handikappar man sig själv?
Hade HTC Vive som var intressant, men ganska undermålig med dålig skärpa och "screen door" effekten var extremt störande.

De flesta här verkar använda Q2 för PC spelande. Jag märkte inte av någon screen door effect alls på min enhet, dock så är fixated foveated rendering fortfarande kvar, alltså att bilden ser klarast ut i mitten och blir mer och mer suddig desto längre ut på kanten. Skulle inte påstå att det är något som man tänker så mycket på dock, speciellt inte i spel.
De flesta USB C Gen 1 3.2 kablar fungerar. Kolla dock helst upp kabel innan och se om den funkar för andra.

Om du använder kabel eller virtual desktop (trådlöst) så kan du använda Steam.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Det är ett vettigt köp.
Så pass att Oculus ska lägga ner Rift (som var deras PC headset).
Screendoor är till 99% helt borta, endast om man letar så ser man. Jag vill nog påstå att det finns dom som inte ser den alls om dom letar ens.

Det går att köpa en kabel antingen officiella eller 3e part.
Men jag tycker fördelen med Quest är det trådlösa spelandet.
Så planerar du inte bli etta på världsrankingen expert+ Beat saber, så rekoemnderad jag att använda virtual desktop ist för kabel

Du kan köra spel både från Oculus store för PC spel och SteamVR.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

De flesta här verkar använda Q2 för PC spelande. Jag märkte inte av någon screen door effect alls på min enhet, dock så är fixated foveated rendering fortfarande kvar, alltså att bilden ser klarast ut i mitten och blir mer och mer suddig desto längre ut på kanten. Skulle inte påstå att det är något som man tänker så mycket på dock, speciellt inte i spel.
De flesta USB C Gen 1 3.2 kablar fungerar. Kolla dock helst upp kabel innan och se om den funkar för andra.

Om du använder kabel eller virtual desktop (trådlöst) så kan du använda Steam.

Okej tack, blir att leta kabel.

Skrivet av Molotov:

Det är ett vettigt köp.
Så pass att Oculus ska lägga ner Rift (som var deras PC headset).
Screendoor är till 99% helt borta, endast om man letar så ser man. Jag vill nog påstå att det finns dom som inte ser den alls om dom letar ens.

Det går att köpa en kabel antingen officiella eller 3e part.
Men jag tycker fördelen med Quest är det trådlösa spelandet.
Så planerar du inte bli etta på världsrankingen expert+ Beat saber, så rekoemnderad jag att använda virtual desktop ist för kabel

Du kan köra spel både från Oculus store för PC spel och SteamVR.

Bli inte latenserna störande?

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av ramlösa:

De PC-spel jag kört via Virtual Desktop med Quest 2 har sett ut och känts som att vara ansluten med kabel i princip (cirka 130 Mbps, ensam på 5GHz och kabel mellan PC och router). Renderar du i högsta upplösning och med högre bitrate med kabel kommer det se bättre ut, men troligen inte så att du tycker det är värt besväret med sladd och prestandaförlust.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Nej, har du dator kopplad till router/accesspunkt med kabel och ansluter med Questen ensam på 5ghz bandet är det ingen märkbar latency.
Det enda spelet där latency märks är Beat saber, men även det klarar jag spela på expert nivå utan att faila.

Helt klart värt att köra ist för kabel, det fungerar imponerande bra.

Det enda jag kan anmärka på att det känns som batteriet dräneras snabbare, så nån form av powerbank lösning är att rekommendera om man ska köra PCVR trådlöst länge stunder. Jag har officiella Elite battery strap

Visa signatur

Permalänk
Permalänk

Måste bara fråga ang. Beat Saber, går det inte att köra på Questen utan PC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ironsavior:

Måste bara fråga ang. Beat Saber, går det inte att köra på Questen utan PC?

Ja Beat saber finns till Quest.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dagens julkalender på Inet 299 för ett Oculus Quest 2 carry case.
https://www.inet.se/produkt/5411966/oculus-quest-2-carry-case...

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Ja Beat saber finns till Quest.

Är det inte bättre latens när man spelar native, jämfört med link eller VD?
Eller finns det andra anledningar att spela PCVR versionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Dagens julkalender på Inet 299 för ett Oculus Quest 2 carry case.
https://www.inet.se/produkt/5411966/oculus-quest-2-carry-case...

Tänkte tipsa om samma, blev ett köp för mig. Trevligt, kanske reser med min Quest 2 denna jul då! 😀

Permalänk
Medlem

Ett par dumma frågor:

Kan man spela trådlöst med hjälp av 5Ghz wifi samt Virtual Desktop (PCn är kopplad med kabel), hur är upplevelsen rent prestandamässigt? Spel jag vill kunna spela är medal of honor samt half life alyx.
Finns det en certad kabel som är längre än 5 meter?

Har ett utrymme jag vill nyttja och där står så klart inte datorn.

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av ironsavior:

Är det inte bättre latens när man spelar native, jämfört med link eller VD?
Eller finns det andra anledningar att spela PCVR versionen?

Du vill antagligen köra native ja, det är lite mer effekter och lull i PC-versionen men inget du lär tänka på om du inte jämför A-B.

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av oztin:

Ett par dumma frågor:

Kan man spela trådlöst med hjälp av 5Ghz wifi samt Virtual Desktop?
Finns det en certad kabel som är mer än 5 meter?

Har ett utrymme jag vill nyttja och där står så klart inte datorn.

Ja på trådlöst, men du vill ha kabel mellan PC och router. Tvek på kabel, USB3 med koppar är upp till 3 meter med bibehållen signalstyrka och 5 meter med den officiella fiberoptiska kabeln. Kör du längre kanske den går över till USB2-läge. Ska dock gå att köra med active extenders.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Ja på trådlöst. Tvek på kabel, USB3 med koppar är upp till 3 meter med bibehållen signalstyrka och 5 meter med den officiella fiberoptiska kabeln. Kör du längre kanske den går över till USB2-läge. Ska dock gå att köra med active extenders.

Har du testat? Hur är prestandan rent krasst?
Tanken är att spela half life alyx och medal of honor (krävs plats, går ju all in)

Pcn är givetvis kopplad med kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Tanken är att spela half life alyx och medal of honor (krävs plats, går ju all in)

Du kan gott och väl köra trådlöst.
Det går att få snyggare med kabel men imo inte så pass mycket snyggare att det är värt att köra med kabel.
Ska du ha längre kabel än 5m vet jag inte hur kvalitén bibehålls endå.

Prestanda krävande är det nog ingen skillnad mellan dom 2.
Medal of honor har höga systemkrav

Visa signatur

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av oztin:

Jag har inte testat mer än 5 meter, men kvalitén trådlöst (om du når sådär 130+ Mbps) och Link utan att forcera högre bitrate är jämförbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Du kan gott och väl köra trådlöst.
Det går att få snyggare med kabel men imo inte så pass mycket snyggare att det är värt att köra med kabel.
Ska du ha längre kabel än 5m vet jag inte hur kvalitén bibehålls endå.

Prestanda krävande är det nog ingen skillnad mellan dom 2.
Medal of honor har höga systemkrav

Skrivet av Halldin:

Jag har inte testat mer än 5 meter, men kvalitén trådlöst (om du når sådär 130+ Mbps) och Link utan att forcera högre bitrate är jämförbara.

Tack för er expertis!
Har haft oculus rift tidigare men har verkligen hatat den där kabeln då datorn inte direkt står i vardagsrummet.
Rent systemmässigt ser jag inga bekymmer. Förstår jag allt rätt kan jag spegla medal of honor/alyx genom virtual desktop för trådlös överföring?

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av oztin:

Tack för er expertis!
Har haft oculus rift tidigare men har verkligen hatat den där kabeln då datorn inte direkt står i vardagsrummet.
Rent systemmässigt ser jag inga bekymmer. Förstår jag allt rätt kan jag spegla medal of honor/alyx genom virtual desktop för trådlös överföring?

Korrekt, datorn renderar grafiken och encodar en komprimerad videoström som sedan decodas på Quest. Detta sker oavsett om du kör trådat eller trådlöst.

Permalänk
VR-fantast

Fått hem och installerat ”Elygo” silikonöverdrag för Quest 2 (denna, fast svart: https://www.amazon.se/Elygo-ansiktsskydd-svettbeständig-ersät.... Den skiljer sig en del från ”Eyglo” (notera stavning) som jag har till Q1 i att näsflärpen är i ett fast läge och väldigt upprätt, vilket gör att jag tvivlar på att den gör varken från eller till att förhindra imma från luften som kommer ur näsan. Har inte haft imningsproblem än oavsett, men ändå.

Jag själv har inte haft besvär med originalskummet, med silikon blir det mer instängt och varmt men samtidigt lättare att göra rent. Tror det är en ganska stor vinst med motvikt här så att den inte smiter åt ansiktet så hårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Fått hem och installerat ”Elygo” silikonöverdrag för Quest 2 (denna, fast svart: https://www.amazon.se/Elygo-ansiktsskydd-svettbeständig-ersät.... Den skiljer sig en del från ”Eyglo” (notera stavning) som jag har till Q1 i att näsflärpen är i ett fast läge och väldigt upprätt, vilket gör att jag tvivlar på att den gör varken från eller till att förhindra imma från luften som kommer ur näsan. Har inte haft imningsproblem än oavsett, men ändå.

Jag själv har inte haft besvär med originalskummet, med silikon blir det mer instängt och varmt men samtidigt lättare att göra rent. Tror det är en ganska stor vinst med motvikt här så att den inte smiter åt ansiktet så hårt.

Då är det samma som det jag köpte från wish.
Flärparna gör varken från eller till varken med ljus eller imma. Men har inga problem med imma så ingen fara på den fronten.

Visa signatur