Permalänk
Medlem
Skrivet av smel:

Tänkte flytta sparkontot från swedbank till någon bank som faktiskt erbjuder sparränta. Vad är der bästa alternativet om man inte vill binda upp?

Jag går alltid till Compricer för att hitta uppdaterade låneräntor. Kan filtrera på fria uttag, löptid etc. Rekommenderas varmt

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem

Det ska bli intressant att se hur den totala utvecklingen varit för alla som håller på i januari, misstänker en del röda siffror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wonk:

Det ska bli intressant att se hur den totala utvecklingen varit för alla som håller på i januari, misstänker en del röda siffror.

Året är ju positivt hittills, iaf de större indexarna. Hamnar man back i år så har man satsat på nåt risky stuff, eller specifika aktier som gått illa.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

sevenday, 0,85% fria uttag. finns säkert andra institut med liknande ränta, men denna kan jag rekommendera.

Skulle inte i så fall Komplett bank var et bättre alternativ eller vad är det som göra att du rekommenderar sevenday?

mvh

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem

Blev ett köp idag av 400 aktier av Palantir för 22USD/styck.
Har de lyckats spåra Usama bin Laden åt den amerikanska militären, så gör de nåt rätt i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk

Vill starkt gå in i hållbara fonder, någon som har tips eller en lista på olika som satsar hårt på allt med hur vi ska få klimatsmart energi, batterier etc.?

Visa signatur

Citera mig för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smileduck:

Vill starkt gå in i hållbara fonder, någon som har tips eller en lista på olika som satsar hårt på allt med hur vi ska få klimatsmart energi, batterier etc.?

Brukar använda fondlistan på Avanza för att sortera fonder om jag söker något specifikt. Där har du bl.a. ny energi, ny teknik och miljö som du kan sortera efter. I listan kan du sedan välja att läsa fondfaktablad för mer information.

Permalänk
Medlem

Kul när det vänder, översta var 29e oktober och nedre är idag 😀

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Kul när det vänder, översta var 29e oktober och nedre är idag 😀
https://i.imgur.com/QAOsfiz.png

Nice. Vad består portföljen av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Nice. Vad består portföljen av?

Det är Millicom och Societe Generale som "räddat" värdet (+30/43% sedan köp)

Att jag började med aktier i slutet av juli gör att siffrorna ser rätt extrema ut efterssom CAGR förutspår för ett år

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smileduck:

Jag en följdfråga på detta, om någon vet börsnoterade investmentbolag som i huvudsak sysslar med cleantech/hållbarhet etc?
Vet att det finns ett par icke börsnoterade så som Kale United och Renewable ventures nordic.

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara vilka principiella skillnader finns mellan en fond och ett investmentbolag?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Millicom
HM
Investor
Latour
Moderna
Intrum
Microsoft

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon15:

Jag en följdfråga på detta, om någon vet börsnoterade investmentbolag som i huvudsak sysslar med cleantech/hållbarhet etc?
Vet att det finns ett par icke börsnoterade så som Kale United och Renewable ventures nordic.

Dessa ska göra IPO 2021, kanske är intressant?

https://www.zenithgroup.se/

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Någon som läst på lite om Avanza Småbolag by Skoglund? Verkar det vara något att ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smileduck:

Här i Norge är vi "tvungna" att köra på Nordnet's plattform.
Norge är ganska inriktat på Energi och har en del intressanta företag och fonder.

De två mest populära här är i alla fall:
Handelsbanken Bærekraftig Energi
https://www.nordnet.no/market/funds/16801643-handelsbanken-ba...

Storebrand Fornybar Energi
https://www.nordnet.no/market/funds/17396668-storebrand-forny...

Om man är sugen på aktier så är finns det intressanta alternativ Aker Offshore Wind, Aker Carbon Capture och Scatec.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karlsmo:

Någon som läst på lite om Avanza Småbolag by Skoglund? Verkar det vara något att ha?

Min spontana tanke var mer eller mindre att den var för dyr, och att jag därför inte tyckte den var intressant utan någon historik som kan påvisa att Skoglund kommer göra ett bra jobb.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Min spontana tanke var mer eller mindre att den var för dyr, och att jag därför inte tyckte den var intressant utan någon historik som kan påvisa att Skoglund kommer göra ett bra jobb.

Hur skall historik kunna visa att någon kommer att göra ett bra jobb i framtiden? Bra historik visar ju bara att de gjort ett bra jobb tidigare.

Fredrik Skoglund förvaltade tidigare LF Småbolag Sverige så det är rätt lätt att kolla upp hans track record. Huruvida han kommer göra ett bra jobb framöver återstår att se.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Hur skall historik kunna visa att någon kommer att göra ett bra jobb i framtiden? Bra historik visar ju bara att de gjort ett bra jobb tidigare.

Fredrik Skoglund förvaltade tidigare LF Småbolag Sverige så det är rätt lätt att kolla upp hans track record. Huruvida han kommer göra ett bra jobb framöver återstår att se.

Visserligen sant, man pratar sällan i termer av visa/bevisa eller garanti. Däremot ger det en fingervisning på hur kompetent förvaltaren är. Exempelvis: En förvaltare som har drivit en fond bra i 8 års tid kommer sannolikt att vara bättre, d.v.s. göra ett bättre jobb i framtiden, än en förvaltare som gjort bra ifrån sig i endast 1 år av 8.

Personligen så tycker jag att avgiften är lite för hög för att motivera avkastningens potential och dess riskspridning. För att avgiften ska vara rimlig så skulle jag i sådana fall vilja se att liknande portfölj/index har avkastat mycket högre. Ånyo, historik är ingen garanti för framtida avkastning, men det ger ett hum om hur vad man kan förvänta sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Visserligen sant, man pratar sällan i termer av visa/bevisa eller garanti. Däremot ger det en fingervisning på hur kompetent förvaltaren är. Exempelvis: En förvaltare som har drivit en fond bra i 8 års tid kommer sannolikt att vara bättre, d.v.s. göra ett bättre jobb i framtiden, än en förvaltare som gjort bra ifrån sig i endast 1 år av 8.

Personligen så tycker jag att avgiften är lite för hög för att motivera avkastningens potential och dess riskspridning. För att avgiften ska vara rimlig så skulle jag i sådana fall vilja se att liknande portfölj/index har avkastat mycket högre. Ånyo, historik är ingen garanti för framtida avkastning, men det ger ett hum om hur vad man kan förvänta sig.

Ptja, det är ju ett rimligt resonemang även om det bara är en fingervisning, precis som du säger. Henrik Didner och Adam Gerge är ett bra exempel på hur man snabbt kan tappa ett stort försprång, deras Sverige-fond (numera D&G Aktiefond) var i många år en av de bästa men ligger idag långt under konkurrenterna på 2-5 års sikt. De klår fortfarande index på samma tid men långt mindre än t.ex. Spiltan Stabil.

Tar man din approach på Fredrik Skoglund så tycker jag att det talar för en investering, han har gjort bra ifrån sig i LF Småbolag och klått jämförelseindex med god marginal både på kort och lång sikt: Morningstar. Avgiften i den nya fonden är dessutom lägre än i LF Småbolag.

Det sagt så har jag gått in med en mindre slant, några lusentappar, så får vi se vart det bär.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@zarkov missade att svara innan, men visste inte att han skötte LF Småbolag tidigare. Och visst, ser det inte som en "garanti" för att fonden kommer gå bra, men fingervisningen det kan ge är bättre än inget. Är ju inte så mycket man kan göra annars utan att dyka djupare och kolla innehav, eller jämföra strategier om man nu tycker sig kunna få ut något av det.

Kör AMF Småbolag idag som ju inte heller är direkt billig, och vilken är en given kandidatfond för flytt till Savr (ska flytta över mina dyrare fonder dit i vinter). Får ta och checka lite närmre när jag säljer av dem om jag ska lägga över det på Skoglund istället för att flytta över det.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om Streamify.io som ska göra en IPO?
Jag som inte är så bevandrad i IPO's men som jobbat länge inom IT tycker ju att tekniken verkar väldigt intressant och möjligheten att streama idrott på de här sättet verkar trevligt.
Tycker väl inte siffrorna ser helt lysande nu om man tittar på resultat,ebit osv.
De har även hård konkurrens från tex Youtube,twitch,facebook och svenska Bambuser.
Vad säger ni?

www.streamify.io
https://static1.squarespace.com/static/56bb3ac920c6471bd02417...

Permalänk
Medlem
Skrivet av freron:

Jag som inte är så bevandrad i IPO's men som jobbat länge inom IT tycker ju att tekniken verkar väldigt intressant och möjligheten att streama idrott på de här sättet verkar trevligt.
Tycker väl inte siffrorna ser helt lysande nu om man tittar på resultat,ebit osv.
De har även hård konkurrens från tex Youtube,twitch,facebook och svenska Bambuser.
Vad säger ni?

www.streamify.io

Ser inte hur man ska kunna få nån ekonomi i det där, riktigt. Inget jag skulle investera i personligen.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av freron:

Vad säger ni?

www.streamify.io

Som du säger är konkurrensen stenhård. Det bästa man kan hoppas på är ett uppköp. Inget jag skulle titta på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freron:

Vad säger ni?

www.streamify.io

Vad har man för unikt säljargument som gör tjänsten bättre än andra? För de andra har enorma marknadsandelar och ligger i framkant när det gäller avtryck i sina demografier.

Permalänk
Medlem

Jag ser många som har börjat hypa medicinska bolag med inriktning psykedelia och svamp, tex Mindmed, Numinus, champignon brand, Cybin, Psyched wellness etc.

Är det någon som har lite koll på marknaden och bolagen, samt har något klokt att säga om det hela?

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk

AAC Clyde Space är mitt favoritbolag inför 2021. Nyligen en mycket stor order, många insynsköp och lösta finanser som länge tyngt tron på bolaget så tycker jag potentialen för fin utveckling med många större och större ordrar ser lovande ut.

Bara en rekommendation för de som tror rymden kan bli en het marknad kommande åren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Kan någon förklara vilka principiella skillnader finns mellan en fond och ett investmentbolag?

https://www.nordnet.se/blogg/investmentbolag-vs-aktiefond/

hoppas det är till nå hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av desert:

Tack för länken men nej. Gav inte mycket info.
Man jämförde avksstni gen vissa givna år.
Men vad är den principiella skillnaden?

Att fondförvaltare tar en avgift kontra löner som investmentbolaget betalar sina anställda?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Tack för länken men nej. Gav inte mycket info.
Man jämförde avksstni gen vissa givna år.
Men vad är den principiella skillnaden?

Att fondförvaltare tar en avgift kontra löner som investmentbolaget betalar sina anställda?

Den viktiga skillnaden för dig är att fonder tjänarna ägarna "bara" pengar på, har ofta lite eller inget av egna pengar investerade. I ett investmentbolag är det tvärt om. Visst har du även där en "förvaltningsavgift" (kostnad att driva bolaget) men ledningen där ser långsiktigt avkastning på eget satsat kapital som viktigast.

Fonder har även snäva begränsningar i hur det får investera oavsett hur börshumöret är. Sedan finns det säkert många andra skillnader men inget att bry sig nämnvärt över.