Första burken på 15 år, tips mottages!

Permalänk
Medlem

Första burken på 15 år, tips mottages!

Som sagt, 15 år ungefär sedan jag hade en stationär sist. Läst på så gott jag kan och plockat ihop lite grejer. Nu behöver jag kunnigare människor än mig själv som kan se över det hela innan jag köper.

Är iaf tänkt som primärt speldator om än jag gör annat också, dock inget som påverkar bygget.
Angående vilka spel jag spelar så är det svårt att svara på, är en salig blandning, men jag vill kunna köra spel som elder scrolls, read dead redemption 2, cyberpunk 2077... ja, ni fattar.
Skärm har jag redan, en LG 27gl850, 1440p 144hz.
Att spel ser hyfsade ut och flyter relativt obehindrat är viktigare än att maxa fps.

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1217801/pc-1

Något jag direkt ställer mig frågande till är om nätdel på 750 w är overkill eller om det är lika bra att satsa när jag ändå köper nytt.
Moderkort är jag extremt dålig på, har bara hört att det där ska vara bra.

Edit: Glömde skriva budget. Skulle säga den är kring 16 000 men det är inte hugget i sten.

Tack på förhand!

Glömde skriva budget.
Permalänk
Medlem

Jag tycker det ser vettigt ut. Men jag hade uppgraderat cpu-kylaren något.

Permalänk
Medlem

Hade nog bumpat upp RAM till iallafall 32GB för Ryzen-CPUn men annars ser det fint ut! Håller med VinterX om en lite bättre CPU-kylare! 😊

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem

Tack så mycket!

Har ni något tips på kylare? Det är en djungel som jag inte gått in i. Snodde det ärligt talat från förra årets vinterdator 😅

Permalänk
Medlem

Den här borde räcka en bit:
https://www.inet.se/produkt/6308825/noctua-nh-u14s

Endel av deras modeller finns även i svart.

Permalänk
Medlem

Tack återigen, dock har jag ett problem...

Noctuafläkten ser onekligen bra ut, problemet jag har är att jag tänkt låta Inet montera ihop det hela. Detta för att jag känner att jag inte har kunskapen till att bygga datorn, eller tid/ork att lära mig att göra det själv. Som tiderna är kan jag heller inte få hit någon vän att hjälpa mig. Jag unnar mig helt enkelt att leja bort det.
Inet monterar dock inte en dator där fläkten väger mer än 755g. Så det är alltså vikten som bromsar.

Vad tror ni om en Noctua NH-U12s?

Skrev exempel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jouna:

Tack återigen, dock har jag ett problem...

Noctuafläkten ser onekligen bra ut, problemet jag har är att jag tänkt låta Inet montera ihop det hela. Detta för att jag känner att jag inte har kunskapen till att bygga datorn, eller tid/ork att lära mig att göra det själv. Som tiderna är kan jag heller inte få hit någon vän att hjälpa mig. Jag unnar mig helt enkelt att leja bort det.
Inet monterar dock inte en dator där fläkten väger mer än 755g. Så det är alltså vikten som bromsar.

Vad tror ni om en Noctua NH-U12s?

Ja det är inget dåligt val av kylare.
Däremot skulle jag byta chassi till ett i meshify serien pga bättre luftflöde, när jag kikar närmare. Borde inte kost mycket mer.

Permalänk
Medlem

Ja det kanske inte skulle vara så dumt.

Klarar jag mig förresten med medföljande chassifläktar eller bör jag lägga till nån?

Permalänk
Medlem

Jag införskaffade ett meshify C för inte så länge sedan, trevligt chassi! Jag hade nog dock stoppat i en extra chassifläkt för fronten, eller stoppat i 2st 140mm-fläktar fram för lite extra overkill. Jag noterade nämligen att har man ett större grafikkort så var tilluften till grafikkortet lite sådär på stock. Tror att gamers nexus nämnde något liknande i sin recension.

Hur det ser ut med plats i fronten(kör på 2 st nf-p14s):
https://imagizer.imageshack.com/v2/800x1067q90/923/qv5S1W.jpg

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Inaktiv

Noctuas fläktar är helt klart kvalitativa.

Jag kör på 2st 140mm fram och 1st 120mm bak i ett Fractal Design 7 Compact. Min GPU går inte över 65 grader vid maxbelastning (vilket inte sker så ofta ändå).

Sitter själv med en U12S på en 3800X då jag ville ha deras svart men inte den största och 14-varianten fanns inte. Fungerar glant och då CPU aldrig maxas så är det klart tillräckligt. Allt som allt går datorn som smör så du borde inte ha nåhra problem, men att investera några hundralappar i fläktar är ett tips. Köper du Fractal tror jag de kommer med en 140 front och en 120 bak så ta en til 140 front så du får ett positivt tryck i burken, vilket föredras.

Frågan om PSU, nej. Du bör inte ta mindre. Kostar inte så mycket mindre och du hämmar för framtida byggen.

Mitt senaste bygge var 2011, då körde jag en 850HX och hade ynka 4770k med dubba 7870 Radeon. PSUn var det enda jag sparade och den tuffar nu i nya bygget. Se till att skaffa en hygglig då de kommer kunna tjäna dig bra länge.

Permalänk
Medlem

Ja tanken var nog i så fall att köpa till en extra fläkt, då min *justerar glasögonen* forskning visar att 3 fläktar är det mest optimala ekonomiskt...
Eller så googlade jag lite snabbt och såg en video av Linus Tech Tips 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon204482:

Noctuas fläktar är helt klart kvalitativa.

Jag kör på 2st 140mm fram och 1st 120mm bak i ett Fractal Design 7 Compact. Min GPU går inte över 65 grader vid maxbelastning (vilket inte sker så ofta ändå).

Sitter själv med en U12S på en 3800X då jag ville ha deras svart men inte den största och 14-varianten fanns inte. Fungerar glant och då CPU aldrig maxas så är det klart tillräckligt. Allt som allt går datorn som smör så du borde inte ha nåhra problem, men att investera några hundralappar i fläktar är ett tips. Köper du Fractal tror jag de kommer med en 140 front och en 120 bak så ta en til 140 front så du får ett positivt tryck i burken, vilket föredras.

Frågan om PSU, nej. Du bör inte ta mindre. Kostar inte så mycket mindre och du hämmar för framtida byggen.

Mitt senaste bygge var 2011, då körde jag en 850HX och hade ynka 4770k med dubba 7870 Radeon. PSUn var det enda jag sparade och den tuffar nu i nya bygget. Se till att skaffa en hygglig då de kommer kunna tjäna dig bra länge.

Meshify C kom tyvärr med dubbla 120mm, en fram och en bak, så vill du ha dubbla 140 fram så får du slänga med 2st.

Och var själv sugen på nhd15 svart när jag köpte min kylare, dock så hade jag inte glassida på mitt gamla chassi, samt kände att prisskillnaden inte var värt det(Ångrar det lite nu)

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jouna:

Ja tanken var nog i så fall att köpa till en extra fläkt, då min *justerar glasögonen* forskning visar att 3 fläktar är det mest optimala ekonomiskt...
Eller så googlade jag lite snabbt och såg en video av Linus Tech Tips 😅

För ekonomi, ja. Du kan enkelt testa sen om du har bra tryck eller ej. När datorn är klar, starta ngt relativt krävande. Ta sen typ doftpinnar eller ngt och kolla om det sugs luft inåt från andra platser än just fronten. Om inte, grattis, positivg tryck uppnått. Om t.ex. Luft sugs in bak under GPUn så är det negativt tryck och det bör justeras så man slipper dammbildning bland annat.

Bara ett litet tips för när du väl har fått hem den.

Permalänk
Medlem

Skulle satsa på 850w iaf nätagg om du ska ha datorn länge och kanske uppgradera grafikkort om något år iom att vissa rtx 3080 redan idag har 850w som rekomnderat.
mer framtidssäkert.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Jag hållet mig nog på 750w. Har redan spräckt min tänkta budget så någonstanns får jag hålla igen. Vad händer om jag har dubbla 120 fram och en 140 bak, är det dumt?

Kanske inte kan göra det förresten, läste vad ni skrev nu och då tolkar jag det som att det sitter en fläkt fram och en bak och att de inte flyttar dem i regel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jouna:

Jag hållet mig nog på 750w. Har redan spräckt min tänkta budget så någonstanns får jag hålla igen. Vad händer om jag har dubbla 120 fram och en 140 bak, är det dumt?

Förutsatt att en 140mmm får plats där bak (det är inte alla chassin som man kan montera en 140mm fläkt i där bak) så händer det inget särskilt. Luften flödar genom datorn.

Permalänk
Medlem

Nope, kollade just själv och såg att det är 120 bak som gäller... attans. Det drar iväg det här 😅

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om 2 st Noctua NF-a14 pwm som främre fläktar?

Permalänk

Jag byggde en dator med samma moderkort förra veckan. De RAM minnen du valt är inte med på QVL listan för detta moderkort. Jag körde på dessa: https://www.inet.se/produkt/5301912/hyperx-16gb-2x8gb-ddr4-32... och det funkar utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jouna:

Vad tror ni om 2 st Noctua NF-a14 pwm som främre fläktar?

Det räcker med typ Arctic 120mm för 150kr, jag har en konfigration med 3 fram. Köp till en billig 3pin Y splitter till de två övre 120mm så kör du den udda på egen fläkt pin.

Noctua fläkten rekommenderas för att den har så pass bra prestanda, men det är inte növändigt att köpa bara noctua. I chassi så ändrar du bara fläktinställningarna så den inte låter. Med asus moderkort så laddar du ned AI suit 3 och ändrar lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterX:

Det räcker med typ Arctic 120mm för 150kr, jag har en konfigration med 3 fram. Köp till en billig 3pin Y splitter till de två övre 120mm så kör du den udda på egen fläkt pin.

Noctua fläkten rekommenderas för att den har så pass bra prestanda, men det är inte növändigt att köpa bara noctua. I chassi så ändrar du bara fläktinställningarna så den inte låter. Med asus moderkort så laddar du ned AI suit 3 och ändrar lite.

Måste ändå köpa 2 fläktar då det bara följer med 2 totalt i chassit. Kanske skulle köra på 2 Arctic P14 då, de ser ju onekligen prisvärda ut efter lite googlande?

Permalänk
Medlem

Ja Arctic är prisvärda. Brukar toppa i prestanda med. Skulle du behöva mer fläktar är det ganska enkelt att installera själv senare.

Permalänk
Medlem

Sätter in en sista länk till det modifierade bygget innan beställning för allmän åskådan: https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1218688/pc-klar

Jag vill även passa på att tacka alla för stort tålamod och hjälp, både i den här tråden och andra där jag inte deltagit men ändå fått ovärdelig hjälp!