NetOnNet - Nya retur regler under Covid-19

Permalänk
Medlem

NetOnNet - Nya retur regler under Covid-19

Hej, fick idag veta den hårda vägen att man inte kan som plötsligt returnera in-ear hörlurar pga Covid hos NetOnNet, förstår tanken med de och varför man gör de men att dom inte är tydliga med de när man väl köper lurar tycker jag inte är speciellt schysst.

Fick leta på deras hemsida tills jag hittade att dom smygit in detta under denna länk och på kvittot som jag tyvärr inte kollade:
https://support.netonnet.se/hc/sv/articles/360000585705-Hur-f....

Förut har de aldrig varit några problem att returnera in-ear hörlurar. Köpte lurarna i butik där deras personal gick och hämtade lurarna som inte sa något kring detta, inte ens i kassan informerade dom om detta.

Någon som vet om butiker kan ändra returrätten kring detta under Covid? Vad säger konsumenträtten kring de här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gardel:

Hej, fick idag veta den hårda vägen att man inte kan som plötsligt returnera in-ear hörlurar pga Covid hos NetOnNet, förstår tanken med de och varför man gör de men att dom inte är tydliga med de när man väl köper lurar tycker jag inte är speciellt schysst.

Fick leta på deras hemsida tills jag hittade att dom smygit in detta under denna länk och på kvittot som jag tyvärr inte kollade:
https://support.netonnet.se/hc/sv/articles/360000585705-Hur-f....

Förut har de aldrig varit några problem att returnera in-ear hörlurar. Köpte lurarna i butik där deras personal gick och hämtade lurarna som inte sa något kring detta, inte ens i kassan informerade dom om detta.

Någon som vet om butiker kan ändra returrätten kring detta under Covid? Vad säger konsumenträtten kring de här?

jag är mer förvånad att dom tidigare tillåtit retur av in-ear lurar som använts.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Om de har accepterat att man returnerar användna in-ear hörlurar tidigare så har det varit av egen goodwill.
Enligt lag behöver de ej (covid eller ej):
https://lawline.se/answers/angerratt-och-saljarens-informatio...

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gardel:

att dom inte är tydliga med de när man väl köper lurar tycker jag inte är speciellt schysst.
...
Fick leta på deras hemsida tills jag hittade att dom smygit in detta under denna länk och på kvittot som jag tyvärr inte kollade

Så informationen finns på kvittot (som du valt att inte läsa) men de är ändå inte tydliga med det när du köper varan?

Skrivet av Gardel:

Köpte lurarna i butik
...
Någon som vet om butiker kan ändra returrätten kring detta under Covid? Vad säger konsumenträtten kring de här?

Du har ingen rätt att returnera någonting du köper i fysisk butik.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gardel:

Någon som vet om butiker kan ändra returrätten kring detta under Covid? Vad säger konsumenträtten kring de här?

Tror att dom kan hävda Force majeure.

Permalänk
Medlem

Förstår man ska läsa kvitton men man är inte mer än mänsklig och tyvärr missade jag det denna gång, speciellt under stressade Black Friday dagar när mycket är på gång, tycker ändå personalen kunde iallafall nämnt de ändrade reglerna men tack för alla svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gardel:

Förstår man ska läsa kvitton men man är inte mer än mänsklig och tyvärr missade jag det denna gång, speciellt under stressade Black Friday dagar när mycket är på gång, tycker ändå personalen kunde iallafall nämnt de ändrade reglerna men tack för alla svar.

Hela poängen med att ha information utskriven på kvitto, i orderbekräftelser, på hemsidor etc. är att denna skall finnas tillgänglig så kunder får svar på vanliga frågor utan att personal skall rabbla sju sidor villkor för var och en av de hundratals kunder de interagerar med varje dag.

Jag kan garantera dig att hade du frågat antingen personen som hämtade hörlurarna eller personen i kassan "hur är det med öppet köp" eller "kan jag lämna tillbaka dem om jag inte är nöjd" eller valfri annan fras på samma tema så hade de svarat dig i enlighet med deras nuvarande regler. Ställer du inte de frågor om köpet som är relevanta för dig är det knappast rimligt att klandra personalen för att de inte explicit informerar om sådant du inte frågar om.
Ofta (jag har inte en aning om hur det ser ut i butiken du besökte) finns också skyltar som informerar om den här typen av förändringar.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gardel:

Förstår man ska läsa kvitton men man är inte mer än mänsklig och tyvärr missade jag det denna gång, speciellt under stressade Black Friday dagar när mycket är på gång, tycker ändå personalen kunde iallafall nämnt de ändrade reglerna men tack för alla svar.

De ändrade reglerna för hörlurar i juni i år. Det är 6 månader sedan. Jag tror nog att dem nämnde det i juni till folk, när de nyss ändrat reglerna

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Värt att nämna är att du enligt lag inte har rätt till returnera varan om du köper i butik, utan det är helt upp till Netonnet om de vill ge det till dig eller ej. Så de kan ha vilka krav och begränsningar de vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Hela poängen med att ha information utskriven på kvitto, i orderbekräftelser, på hemsidor etc. är att denna skall finnas tillgänglig så kunder får svar på vanliga frågor utan att personal skall rabbla sju sidor villkor för var och en av de hundratals kunder de interagerar med varje dag.

Jag kan garantera dig att hade du frågat antingen personen som hämtade hörlurarna eller personen i kassan "hur är det med öppet köp" eller "kan jag lämna tillbaka dem om jag inte är nöjd" eller valfri annan fras på samma tema så hade de svarat dig i enlighet med deras nuvarande regler. Ställer du inte de frågor om köpet som är relevanta för dig är det knappast rimligt att klandra personalen för att de inte explicit informerar om sådant du inte frågar om.
Ofta (jag har inte en aning om hur det ser ut i butiken du besökte) finns också skyltar som informerar om den här typen av förändringar.

Visst kan hålla med dig om att personalen inte ska ha sånt stort ansvar men de skadar aldrig att vara extra hjälpsamma i dessa tider. Sen kan företag välja att vara väldigt tydliga med de på sin hemsida/butik eller bara skriva ut infot någonstans. Tex surfar man in på in-ear hörlurar så kunde man redan där om man vill skriva tex "Ändrade villkor under Covid 19 för denna product" så kunder kan snabbt reagera men istället väljer man att lägga ner infot under Support --> Öppet Köp --> Öppet Köp & Retur --> "Hur fungerar öppet köp?" men då hade inte försäljningen varit lika bra. Sen kvittot tar man ibland och lägger ner i fickan och av ren nyfikenhet öppnar man sin nya produkt. Men klart alla 25 000 hörlurar som såldes under Black Friday så har alla varit perfekta och läst "sju sidor villkor" innan köp och är helt införstådda med de ändrade villkoren. Så dina åsikter kommer inte ändra vad jag tycker kring detta, allt har två sidor så jag tänker inte sitta och diskutera detta med dig för jag ser att du verkar vara den typen som vill ha rätt i allt. Men tack alla andra som varit hjälpsamma kring hur returrätten funkar i dessa lägen vilket var vad jag sökte efter från första början.

Permalänk
Skrivet av Gardel:

Förstår man ska läsa kvitton men man är inte mer än mänsklig och tyvärr missade jag det denna gång, speciellt under stressade Black Friday dagar när mycket är på gång, tycker ändå personalen kunde iallafall nämnt de ändrade reglerna men tack för alla svar.

Det där var lite kul - du hänvisar till "stressade Black Friday-dagar när mycket är på gång" som (del)orsak att du missat att läsa informationen. Du tror inte att personalen eventuellt kan ha varit lite "stressade och haft mycket på gång" under Black Friday-veckan...

Permalänk
Medlem

På vår lokala NoN så har de lappar vid hörlurarna med information om att in-ear klassas som hygienartiklar, har så varit i minst 2-3 månader.

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av thunderwolf:

Det där var lite kul - du hänvisar till "stressade Black Friday-dagar när mycket är på gång" som (del)orsak att du missat att läsa informationen. Du tror inte att personalen eventuellt kan ha varit lite "stressade och haft mycket på gång" under Black Friday-veckan...

Tumme upp på detta, kunde inte sagt det bättre själv.

Ser inget problem hur Netonnet skött det hela, de har informationen, och väldigt lättillgängligt dessutom, både kvitto och hemsida.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dartan:

På vår lokala NoN så har de lappar vid hörlurarna med information om att in-ear klassas som hygienartiklar, har så varit i minst 2-3 månader.

Japp så är det här med.

Skrivet av Gardel:

Så dina åsikter kommer inte ändra vad jag tycker kring detta, allt har två sidor så jag tänker inte sitta och diskutera detta med dig för jag ser att du verkar vara den typen som vill ha rätt i allt.

Vänta nu.. Beskrev du precis dig själv?

Permalänk
Medlem

Kan ju säga att policy på NON är att informera om detta när de säljer. Om du inte hört det eller om den som sålde det glömde/struntade i att säga det kommer vi aldrig få veta. I slutändan är det i alla fall upp till kund att kolla upp vad som gäller.

Permalänk
Medlem

I de flesta butikerna gäller ej öppet-köp på in-ear lurar. Då de klassas som hygienprodukter. Vilket är helt förståeligt. Vem vill köpa ett par nya lurar som suttit i vaxfyllda öron redan? Eller vilken personal vill behöva rensa vax från lurarna för att sedan kunna sälja de vidare?
Även om man inte har koll på de restriktionerna så trodde jag ändå att det var lite common sense, att man ej kan returnera in-ear lurar 🙂

Visa signatur

* 🖥️ i9 9900K - ASUS PRIME Z370-A II - 16GB - RTX 2070 - 32" Samsung G7
* ⌨️ Ducky One 2 Mini 60% | 🖱️ Corsair Scimitar | 🎧 HyperX Cloud II
* 📱 iPhone 12 Mini | ⌚ Apple Watch SE 44mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiffler:

I de flesta butikerna gäller ej öppet-köp på in-ear lurar. Då de klassas som hygienprodukter. Vilket är helt förståeligt. Vem vill köpa ett par nya lurar som suttit i vaxfyllda öron redan? Eller vilken personal vill behöva rensa vax från lurarna för att sedan kunna sälja de vidare?
Även om man inte har koll på de restriktionerna så trodde jag ändå att det var lite common sense, att man ej kan returnera in-ear lurar 🙂

Njae, det lär sannolikt (med rätta) falla under "5. avser en vara som med bruten försegling inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl och förseglingen har brutits av konsumenten" ("Distansavtalslagen", 2kap 11§), men det gör dem inte till en hygienprodukt. En hygienprodukt är en produkt som används för att upprätthålla god hygien, men även om in-earlurar kan ha sidoeffekten att de avlägsnar vax från öronen skulle jag säga att det är att dra det lite väl långt att klassa dem som just hygienprodukter.

(Japp, fattade exakt vad du menade, var bara min inneboende dryghet som letade sig ut)

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Njae, det lär sannolikt (med rätta) falla under "5. avser en vara som med bruten försegling inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl och förseglingen har brutits av konsumenten" ("Distansavtalslagen", 2kap 11§), men det gör dem inte till en hygienprodukt. En hygienprodukt är en produkt som används för att upprätthålla god hygien, men även om in-earlurar kan ha sidoeffekten att de avlägsnar vax från öronen skulle jag säga att det är att dra det lite väl långt att klassa dem som just hygienprodukter.

(Japp, fattade exakt vad du menade, var bara min inneboende dryghet som letade sig ut)

Jag jobbade i en av de största elektronikkedjorna i ett antal år, då var policyn att vi inte fick ta tillbaka in-ear lurar då de klassades som hygienprodukter. Om det rent lagmässigt sätt räknas som hygienprodukter vet jag ej. 🙂
Men de flesta större kedjorna klassar det som hygienprodukter 🙂

Visa signatur

* 🖥️ i9 9900K - ASUS PRIME Z370-A II - 16GB - RTX 2070 - 32" Samsung G7
* ⌨️ Ducky One 2 Mini 60% | 🖱️ Corsair Scimitar | 🎧 HyperX Cloud II
* 📱 iPhone 12 Mini | ⌚ Apple Watch SE 44mm

Permalänk
Medlem

Men hur blir det då med telefoner som säljs med in ear och man väljer att returnera telefonen?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hasson39:

Men hur blir det då med telefoner som säljs med in ear och man väljer att returnera telefonen?

Jag tror verkligen inte att det är något problem faktiskt. Hade det varit särskilda regler där så utgår jag från att det hade framgått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Men hur blir det då med telefoner som säljs med in ear och man väljer att returnera telefonen?

Då är det ju mobilen du returnerar och inte hörlurarna

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Då är det ju mobilen du returnerar och inte hörlurarna

Det är väl rimligen båda? Och frågan är väl vem som äter kostnaden för lurarna i det läget.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är väl rimligen båda? Och frågan är väl vem som äter kostnaden för lurarna i det läget.

Tillverkaren alternativt butiken som erbjuder öppet köp(Vid köp i butik).
Jag tänkte på lite fel då jag tänkte på reklamation och inte öppet köp

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är väl rimligen båda? Och frågan är väl vem som äter kostnaden för lurarna i det läget.

1 st telefon som går på 10 000 kr.
1 st in-ear-hörlurar som går på 100 kr.
Eller skickas det med hörlurar för 3-4 000 i paket ihop med telefonerna?
Då blir det ju lite annorlunda men om det handlar om lurar för runt 100:- i kostnad för tillverkaren så ta det säkert av tillverkaren om de säljs ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

1 st telefon som går på 10 000 kr.
1 st in-ear-hörlurar som går på 100 kr.
Eller skickas det med hörlurar för 3-4 000 i paket ihop med telefonerna?
Då blir det ju lite annorlunda men om det handlar om lurar för runt 100:- i kostnad för tillverkaren så ta det säkert av tillverkaren om de säljs ihop.

Vet inte om priset spelar så stor roll rent principiellt?

Frågan grundar sig väl mer i att butik inte är skyldig att ta tillbaka varor med bruten förpackning där hälsa/hygien är en faktor. I det här fallet är det en dyrare vara som i sig inte har det problemet, men som levereras med tillbehör där detta är ett problem.

Resultatet blir ju att de sitter med en telefon som saknar tillbehör och därmed får sämre värde när den säljs i någon typ av "fyndhörna". Och frågan är väl då om butiken i så fall kan dra av motsvarande de saknade tillbehören.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Vet inte om priset spelar så stor roll rent principiellt?

Frågan grundar sig väl mer i att butik inte är skyldig att ta tillbaka varor med bruten förpackning där hälsa/hygien är en faktor. I det här fallet är det en dyrare vara som i sig inte har det problemet, men som levereras med tillbehör där detta är ett problem.

Resultatet blir ju att de sitter med en telefon som saknar tillbehör och därmed får sämre värde när den säljs i någon typ av "fyndhörna". Och frågan är väl då om butiken i så fall kan dra av motsvarande de saknade tillbehören.

Om man köper den kombinationen och inte kan låta bli att öppna delförpackningen med "hygienprodukten" så får väl butiken helt enkelt dra av kostnaden för att återanskaffa "hygienprodukten" i paketet. För att testa din telefon så måste du inte trycka in hörlurarna i dina öron. Och är det hörlurarna du vill testa och känner att du måste göra det så får du helt enkelt räkna med att de pengarna kommer du inte få tillbaka vid en eventuell retur. På samma sätt som du inte kommer att få tillbaka pengarna för tandborsthuvud om du köper och använder dig av en elektrisk tandborste. Om det nu inte uttryckligen står att du kommer få tillbaka alla dina pengar som det står i vissa erbjudanden ibland. T.ex vid köp av rakapparater och liknande. Eller sänka det som kunden får tillbaka med det värdet och sälja utan "hygienprodukten" i fyndhörnan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiffler:

Jag jobbade i en av de största elektronikkedjorna i ett antal år, då var policyn att vi inte fick ta tillbaka in-ear lurar då de klassades som hygienprodukter. Om det rent lagmässigt sätt räknas som hygienprodukter vet jag ej. 🙂
Men de flesta större kedjorna klassar det som hygienprodukter 🙂

Det kan hända att de kallar det för hygienprodukter, men isf beror det på slarvigt språkbruk, för några hygienprodukter är det inte.

Men som jag skrev i förra inlägget så fattar man ju vad som menas...det var bara jag som var lite löjligt petig.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Vet inte om priset spelar så stor roll rent principiellt?

Om prisfördelningen inte spelad roll skulle återförsäljarna gärna skicka med ett par kalsonger till dyrare produkter och sen neka alla distanslagsåterköp.