Veckans Fråga: Vilka produkter bör SweClockers testa oftare?

Permalänk
Melding Plague

Veckans Fråga: Vilka produkter bör SweClockers testa oftare?

Inför 2021 vill vi ta tempen på våra läsare vad det gäller intresset för olika produktområden. Vad vill ni se mer av helt enkelt?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Få ram minnes tester tycker jag. skulle kunna underlätta lite i djungeln.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Kylning/fläktar etc helt klart 👍🙂

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Inaktiv

Testa processorkylare med någon bestämd setup som håller konstant t.ex. 200W - 300W och så presenterar ni hur olika kylare står sig mot varandra

Editerade lite stavfel

Permalänk
Medlem

Jonas - sluta aldrig att testa chassin! <3
Frågade om din rekommendation på Linköpingsträffen, du sade Meshify och det är tamejtusan det bästa chassit någonsin!

Permalänk
Medlem

Valde också kylare. Något måste ju fan slå D15..
Hade velat se fler chassi recensioner också.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Allt som har med smarta hem/automatisering hade varit trevligt. 😀

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

efter lite tänkande la jag min röst på kylning. är intresserad av exempelvis gpu och cpu men tycker ni gör ett riktigt bra jobb med det redan.

Permalänk
Medlem

Känner att det finns en brist på bra recensioner av färdigbyggda stationära, speciellt relativt hur många som köps. Har inte kollat på dem seriöst sen innan jag gav mig in i hobbyn så det vore intressant att veta om de blivit bättre eller fortfarande är en kompromiss mellan bekvämlighet och värde. Säkert den kategori som gör mest nytta att skriva om dessutom

Permalänk
Avstängd

Fläktar samt annan kylning, GPU gärna för det mesta låter för mycket. CPU är lite enklare att lyckas med.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Inaktiv

Äldre men populära CPUer på nya grafikkort i nysläppta spel

Permalänk
Medlem

Testa lite Linux vettja, datorer från System76?

Permalänk
Medlem

Vill se mer recensioner av skärmar

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Moderator
Moderator

Mer fisk. @Laxpudding :'(

Annars vill jag personligen gärna se mer GPU-tester av lite mindre mainstream-modeller.
Känns som att det oftast är de "vanliga" tillverkarna och utgåvorna som går i rotation.

Lite som denna från 2014.
https://www.sweclockers.com/test/19545-inno3d-ichill-geforce-...

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Äldre men populära CPUer på nya grafikkort i nysläppta spel

Väldigt bra idé. Det är många som undrar när det är dags att byta ut processorn och de flesta tester är med senaste processorerna.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Inför 2021 vill vi ta tempen på våra läsare vad det gäller intresset för olika produktområden. Vad vill ni se mer av helt enkelt?

Läs hela artikeln här

Vore fint om ni kunde ta tag i att testa nya Bluetooth 5 dongels till PC.

Det finns massor av Bluetooth 4 att välja mellan, få med mjukvara en vill ha och Microsofts egna ger jag inte mycket för.
Så gärna ett test där med.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Angående CPU-testerna så skulle jag vilja se lite mer gamla tester så en kan jämföra äldre saker mer rakt av!

Jag förstår att ni behöver uppdatera testsviten och det är helt ohållbart att testa om allting, men jag önskade lite att ni hade haft kvar någon form av "legacy" test eller två som hängt med sedan början där en får en överblick mot även gamla grejer!

Permalänk

Tycker det vore synd om Sweclockers gick ifrån vad det är, och går in på Smarta Hem, TV, Projektorer eller HiFi/Hembio. Det finns andra sidor för sånt, som säkert gör det mer komplett och bättre.

Permalänk
Medlem

Beroende på komplexitet.

Enkla tester för everyday user. I med kabel å kör.
Ex: XMP och vad det ger.

Till dom djupa testerna.
Ex: Bildskärm å input.

Personligen så ser jag en brist på kuriosa.
Ergonomi, bord/stol, ljus och omgivning.
Med en rolig touch av hur man håller datormusen rätt

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Jag skulle även väldigt gärna se er göra en stor guide på hur en som använder sin dator till spel, film, surf och olika kommunikations appar kan gå från win 10 till Linux.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

När någon ny cool hårdvara som tilltalar en stor skara kommer så är jag nyfiken på tester. Självklart finns det ekonomi med i det hela och det känns då inte så meningsfullt att göra exakt samma tester som andra redan gör när produkten inte är sidans fokus.
Nya cpuer & gpuer känns självklart att testa, nya mobiler känns mer som om ni får testa dem gratis såvisst, men annars..

Permalänk
Medlem

Jag saknar tiden då ni testade moderkort. Var det inte så att vissa tillverkare av moderkort drog ganska mycket mera ström än andra tillverkare m.m?

Permalänk
Medlem

Gillade nätaggstesterna som var kanon. Vad hände med dem? Gick testapparaten sönder?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Nätaggregat och moderkort saknar man idag.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Ville välja fler än ett alternativ men det gick inte
Moderkort och Minnen är två av det jag vill se mer av

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Jag vill också välja fler än ett alternativ... Men men, får försöka komma på bara ett då

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Röstade på grafikkort fastän ni recenserar många redan.
Vore trevligt att få recensioner på kort som KFA2 som inte säljs på så många ställen. Men de korten är brutalt bra.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Ser gärna fler tester på produkter som tillhör "kärnverksamheten" som exempelvis processorkylare, fläktar, vattenkylning osv.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Hedersmedlem

Kul!

Jag valde kylning.
Luft och vattenkylare recenseras redanm

Men n när gjordes senas ett brett test på kylpastor? Tror gamla rävar har bra minne, men många nyare kanske inte har koll på vad som gäller på den fronten.

Hur bra är flytande metall som kylning? Är det lika bra i GPUn som innanför IHS? Bättre än vanlig kylpasta mellan ihs och processorkylare? Bättre för vsttenkylning än luftkylning?

Fläkttester tycker jag om. Inte minst om man vill ha det tyst. Är det verkligen bara noctua som duger? Vilka budgetalternativ är bäst i sitt segment?
Alltså jag vet. Det här är inte trivialt att testa. Tvärt om är det superkrångligt med läkttester. Kanske inte helt genomförbart.

Hur bra är mjukvaran för respektive moderkortstillverkare när det kommer till möjligheten att styra kylningen och fläktarna. Vilka klarar av att styra hastigheter med 3pin? Vilka erbjuder testning i Windows för finetuning av ljudnivå? Hur bra är mjukvarorna för det här? Om man har färre fläktuttag på moderkortet - vad är då bra lösningar för att styra de sista fläktarna? Expansionskort, splitters eller fläkthubbar?

Vad händer med temperaturen för grafikkort/moderkort i exempelvis fractal designs mest poppis chassi om man går från ett insug och ett utblås till två av respektive? Diminishing returns eller är det kanske bäst att bara ha insug eller utblås?

Oxh vad händer med grafikkortens prestanda idag om man går från ett stort välventilerat chassi till ett itxbygge? Prestandan på grafikkorten sitter idag ihop med hur varma grejerna är. Så gör det här faktisk skillnad i prestanda?

Om kylningen funkar kass så kan det bero på damm.
Vad finns det för alternstiv med dammrengöring utöver tryckluft på burk idag? Finns ett gäng märken med blåsanordningsr för ändamålet som inte tar slut likt burkarna. Är de prisvärda, och vilken är bäst?
Kanske ingen färdig lösning är bäst utan en lövblås, sågspänsblåsare eller kanske en oljefri kompressor kan tävla här? Ja eller kanske inte.

Tror det finns en hel del kring kylningsbiten msn kan grotta i ännu mer 😁.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Röstade för nätverksprylar. Det är lite av en djungel, med en enorm bukett av produktnamn. Ändå är det i dag nåt av det viktigaste i det moderna hemmet. Fler och fler av våra saker i hemmet är beroende av ett fungerande trådlöst nätverk, och de flesta vill ha god prestanda, både trådat och trådlöst.

Här finns det väldigt lite i dag. Både djuplodande guider och faktiska recensioner/tester av olika nätverksrelaterade produkter, kanske då med tyngst fokus på wifi-routrar och accesspunkter, men också lite om switchar, nätverkskort (särskilt nu när snabbare saker än 1 Gbps börjar komma på lite bredare front) och nätverkskablar.

Jag förstår så klart att detta kräver kompetens och utrustning som kanske saknas på redaktionen. Men man kan ju få drömma.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S