Scalpers säljer vidare för 330 miljoner kronor

Permalänk
Melding Plague

Scalpers säljer vidare för 330 miljoner kronor

Grupper som köper upp stora kvantiter eftertraktade produkter för att sälja dessa vidare har skott sig rejält på konsumenters bekostnad.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Utbud efterfrågan. Don't you love it!? 😄

Permalänk
Medlem

Det borde finnas en lag eller något form av stop förr sånt här rövbeteende!!!

Permalänk
Medlem

Helt sjukt.
Har någon hunnit få ihop siffror på mängden enheter sålda totalt för PS5/XBOX?
Jag antar att det är alla tiders rekord i sålda enheter eller samma rekord i papper.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

Det borde finnas en lag eller något form av stop förr sånt här rövbeteende!!!

Håller med men funderar också varför många köper till dessa priser. Det driver ju på det hela.

Visa signatur

Chassi: NZXT H200 MoBo: Asus X470 Strix CPU: Ryzen 2600X GPU: MSI RTX 2070 RAM: Corsair Vengeance 16 GB PSU: EVGA Supernova G3 550W SSD: Samsung 970 Evo

Permalänk

Höj priserna direkt och problemet är löst. Exakt samma sak görs på potatis. jordgubbar och annat.
Om det lanseras en "supereftertraktad" produkt på en marknad med ändå hög konkurrens, så kommer en fast startpris leda till problem. Det enda är om företaget sitter i den sitsen att de kan bunkra upp produkter för att ha på lager för att sedan sälja och det känns slöseri att ha ett alldeles för stort lager.

Permalänk
Medlem

Absolut inget konstigt, jag tror detta är resultatet av vårens nedstängsningar i kina pga corona samt förhöjd efterfrågan på elektronik.

Jag ser dock ingen direkt lösning förutom självreglerande marknad framöver, där återförsäljare och arga eldsjälar till konsumenter tar problemet i egen hand och utvecklar metoder för att förhindra scalping.
I övrigt kan man juh hoppas att folk slutar köpa till överpris på andrahandsmarknaden men det är nog att hoppas på för mycket

Permalänk
Hjälpsam

Ocker är enligt svensk rätt ett brott som består i att den som utnyttjar någons trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroendeställning till att bereda sig förmån, som står i uppenbart missförhållande till vederlaget.

Handlar mest om lån och räntor men är i mina ögon applicerbart på scalpers med.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Är inte förvånad alls, men fy fan vilket vidrigt beteende. Borde vara olagligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oetzi:

Håller med men funderar också varför många köper till dessa priser. Det driver ju på det hela.

Ja om folk accepterar deras priser kommer det aldrig att sluta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Ocker är enligt svensk rätt ett brott som består i att den som utnyttjar någons trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroendeställning till att bereda sig förmån, som står i uppenbart missförhållande till vederlaget.

Handlar mest om lån och räntor men är i mina ögon applicerbart på scalpers med.

Finns folk gör detta via privat företag och skattar så tveksamt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

Ja om folk accepterar deras priser kommer det aldrig att sluta.

Det kan sluta genom at tillverkarna gör tillräckligt mkt av varan.

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Höj priserna direkt och problemet är löst. Exakt samma sak görs på potatis. jordgubbar och annat.
Om det lanseras en "supereftertraktad" produkt på en marknad med ändå hög konkurrens, så kommer en fast startpris leda till problem. Det enda är om företaget sitter i den sitsen att de kan bunkra upp produkter för att ha på lager för att sedan sälja och det känns slöseri att ha ett alldeles för stort lager.

Ingen dum ide och samtidigt väldigt enkel men problemet är att scalpers bara kommer vänta med att köpa tills priset gått ner lite.

Ända chansen att få bort detta tror jag är att helt enkelt man måste registrera sin produkt direkt vid köp och sen att garantin då bara gäller den registrerade personen.
Jag skulle inte köpa något i andra hand för dubbla nypriset utan att få garanti med på produkten. Detta system släpps på produkter efter tre månader eller nåt. Tråkig lösning men har ingen bättre ide.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Är inte detta en effekt av tillverkarnas "låga" introduktionspriser även?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av xfade:

Är inte detta en effekt av tillverkarnas "låga" introduktionspriser även?

Det spelar absolut också in ja. Ingen ursäkt eller rättfärdigande (om man känner att sådant krävs) men en (om än liten) del av förklaringen.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Otroligt tråkiga nyheter....

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Hemskt!

BTW! vem vill köpa ett RTX 3080 palit oc? tar bud

Permalänk
Medlem

Scalpers är bara budbärare, det bästa botemedlet är om AMD & Nvidia får tummarna ur och svämmar över marknaden så får Skalle-Per sitta med en massa osålda varor eller tvingas gå back på försäljningen.
Då svider det där det känns mest, i plånboken.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

ja scalpers gör stor skada.. bara se på tradera hur folk säljer långt över nypris helt sjukt är det. det är att lura folk på pengar och dom tror folk är rika bara för dom kan sälja dyrare då påstår dom som säljer....

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Det kan sluta genom at tillverkarna gör tillräckligt mkt av varan.

Bättre att folk går till butiken och köper så händer inte sånt här.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av OCLövet:

Hemskt!

BTW! vem vill köpa ett RTX 3080 palit oc? tar bud

Du får 50 spänn. Kan sockra erbjudandet med en angry birds-fågel där batteriet har tagit slut med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190955:

Du får 50 spänn. Kan sockra erbjudandet med en angry birds-fågel där batteriet har tagit slut med.

Släng in en skrapad trisslott och den är din!

Permalänk
Medlem

Skilj på vad som bör vara olagligt och vad som är omoraliskt. Scalpers skulle inte kunna göra vad det gör om inte något gått fel i ett tidigare försäljningsled.

Fundera gärna lite över det moraliska ansvaret hos de som väljer att köpa en ren lyxprodukt från en "scalper".

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

ja scalpers gör stor skada.. bara se på tradera hur folk säljer långt över nypris helt sjukt är det. det är att lura folk på pengar och dom tror folk är rika bara för dom kan sälja dyrare då påstår dom som säljer....

Om de säljer grejerna till det priset så har folk uppenbarligen pengar till det. De kanske är rika eller kanske inte, det enda vi vet är att de vill ha produkten och att de har råd.

"Problemet" är nog snarare en kombination av många olika faktorer. Vi har konsumentlagar, konsumentkrediter, corona som gör att folk sitter hemma och har tid till sånt här, stor efterfrågan och begränsat utbud. Den här blandningen ger upphov till en affärsidé utan några som helst risker. Får du ingen köpare så lämnar du tillbaka kortet eller konsollen till butiken och du har inte förlorat någonting. Ta det på faktura om du inte ens orkar ligga ute med pengarna. Det är ett helt riskfritt sätt att tjäna pengar på.

Permalänk
Inaktiv

Är verkligen grafikkorten för billiga? Har inte priserna gått upp med typ 50% på fem år. Jag menar det fanns ju idioter som betalade nån mille för en app som bara visade en bild på en diamant!? Likaså som massproduktionen tar kål på planeten så tar ju detta kål på det breda teknikintresset på sikt. Det fanns ju en rätt tydlig faktor till varför Sverige snabbt blev ett teknikland i framkant med alla spelbolag etc. Dels tiden runt c64/Amiga etc men just det där med pappas subventionerade jobb-pc. Förmodligen största anledningen till att denna sajten ens existerar idag likväl som scalpingen kommer sudda ut den och oss i framtiden.

Permalänk
Medlem

Min fundering är om det kan bli ett problem i längden för oss konsumenter om scalping av elektronik fortsätter.
Ok att man håller på med scalping med skor. Men grafikkort innehåller väldigt många andra komponenter som behöver material för att tillverkas.
Blir det brist på komponenter för tillverkaren för att kunna framställa alla grafikkort till den onaturligt höga efterfrågan, kan det i slutändan kanske bli så att det helt enkelt inte finns några grafikkort att få tag på. Åtminståne inte till ett vettigt pris. För alla grafikkort som finns kvar kanske bara finns hos scalpers?

Visa signatur

MB: Z790-F (ASUS ROG Strix)
CPU: i7 13700k, 3,4GHz (4,9GHz OC) (Intel Core)
GPU: RTX 3080, 10gb (ASUS Geforce TUF)
RAM: 64GB, DDR5 5200MHz (4x 16gb, Corsair)
OS: Windows 11 :-(

Permalänk
Medlem

Man kan ju också bara ge fan i att köpa en eftertraktad produkt på 2nd hand för 100% överpris?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Höj priserna direkt och problemet är löst. Exakt samma sak görs på potatis. jordgubbar och annat.
Om det lanseras en "supereftertraktad" produkt på en marknad med ändå hög konkurrens, så kommer en fast startpris leda till problem. Det enda är om företaget sitter i den sitsen att de kan bunkra upp produkter för att ha på lager för att sedan sälja och det känns slöseri att ha ett alldeles för stort lager.

Håller med helt och hållet. Förstår att tillverkarna vill vara ute med sina produkter tidigt för att ha det coolaste kortet på marknaden först, och en naturlig följd blir dålig tillgång vid launch.

Jag skulle hellre se en helt annan pris-modell med bristprodukter. Tycker att de kan kan presentera en sorts prisstege där de anger ett riktpris vid olika tidpunkter. Ex att ett 3080 kostar 10 999 kr vid lansering, 9 999 kr från 1 januari, 9 499 kr 1 februari, och 8 999 kr från och med 1 mars och framåt. Då matchar man bättre utbud och efterfrågan, och scalpers potentiella vinst minskar (och deras riskerna ökar p.g.a. osålda kort).

Visa signatur

Ryzen 9 5900X | GTX 1080 | 32GB 3600Mhz CL16 RAM

Permalänk
Medlem

Lösning: Kompanistryk?

Permalänk

Visst det en ful sak att göra men jag försår inte helt varför folk blir så upprörda, det finns ingen människa som måste ha ett RTX 3080 eller ps5 förutom typ youtubers och sweclockers så klart.