Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Medlem

Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Hallå!

Jag tänkte göra en tråd för oss användare som historiskt sett använt Windows genom tiderna och har liten erfarenhet med Linux i allmänhet. Tanken är att dela erfarenheter, tips, enklare frågor, förslag på program och så vidare. Diskutera gärna också om det finns något som saknas hos Linux som gör att ni inte vill byta (än).

Om du har bytt eller börjat dual-boota eller funderar på det, så skriv gärna varför (eller varför inte) och hur!

Själv känner jag att det bägaren är farligt nära att vara överfull nu hos Windows, först med idiotin hos Windows 8 och dess UI sedan följt av massiva integritetskränkningar i Windows 10. Jag har personligen börjat installera Linux Mint på alla de olika "surf/kontorsmaskiner" som jag ofta blir ombedd att underhålla av grannar, vänner eller släktingar. Hemma så har jag Ubuntu Gnome på min stationära men jag använder den tyvärr inte så ofta än då datorn nästan uteslutande används för spelande, och med en Qnix monitor i mer än 60 Hz och crossfire på grafikkorten är det lite pilligt att fixa med... På huvudlaptoppen har jag än så länge endast Windows 7 då det verkar vara en hel del komplikationer om det finns både dedikerad GPU och en iGPU som den ska byta emellan.

Det är inte meningen att tråden ska bli en Windows vs Linux tråd! Så var snälla och håll posterna relevanta.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Själv förstår jag inte varför Linux inte är större. Jag sitter själv på Linux, och tycker det är skitbra. Tycker jag inte om något i OS:et så är det bara att ändra på det man inte gillar. Finns ju mängder man kan pilla med.

Finns klart nackdelar också. Iaf som ny. Får man något problem så är det grymt svårt att fixa. Bara att installera om då typ. Har hänt mig mååååånga gånger.

Jag gillar't iaf.

Permalänk
Medlem

Totalt offtopic, jag såg dig i FAF häromdan.

Halvt on topic, jag kör Supcom/FAF på min dator, under Xubuntu. Installera nyaste wine, och dra in windows-steam där. Installera SupCom från Steam, och sen FAF. De enda problemen jag har är att FAF-lobbyn inte vill starta ibland. Kör det igen, eller öppna terminalen och döda FAFs process och sen starta det igen.

Helt on topic:
Jag bytte till ubuntu för några år sen. De problem jag haft är två: jag har en scanner som inte funkar, den kör jag i windows 7 under virtualbox. Sen är det vissa spel som inte funkar.

I början hade jag ambitionen att lära mig linux från grunden och hålla på med Arch etc. Kom på efter att tag att jag är lat och inte pallar laga saker hela tiden. Har sen hoppat runt och testat olika distar, men fastnade till slut för Xubuntu. Ubuntus kompatibilitet och färdiga paket i botten, men utan Unity (som strulat för mig). Det har känts ovant. Men jag har lärt mig saker. Jag drivs inte av nån större ideologisk övertygelse utan trivs numera bara bättre med Linux. På servern kör jag FreeBSD.

Hitta en dist du trivs med och sen äre bara köra på.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Linux är jättetrevligt och jag är förvånad över att fler inte kör Linux. jag förstår om rågamers med 500+ spel på steam och vill ha dx12 osv vill fortsätta kunna spela allt men de festa kör ju bara dota och cs ändå. fungerar ju utmärkt på linux imponerad över steams satsning. civ finns ju också. vilka spel fattas liksom?

och allt annat fungerar också. typ allt. och allt funkar jättebra!

haft windows under många år då bankid och sånt behövs. men för drygt ett år sen så tog jag steget helt och jag är jättenöjd med mitt val!

kört mint med gott resultat. elementary är jättefint. men fastnade för sabayon och senare gentoo.
kör debian med openmediavault på servern. rekommenderas!

hjälper gärna noobs om de skulle vilja ha hjälp att gå över till den goda sidan. noob-distro jag rekommenderar är elementary OS.

VH

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Slängde in min första seriösa dual-boot för snart tre år sedan. Började i ubuntu-/mint-träsket och var väl måttligt imponerad till en början, men när jag väl kört in min första Arch-installation några månader senare så visste jag att jag hittat hem till slut.
Har kört någon enstaka period utan dualboot, men nu har jag en ren spelinstallation (Win10) som mest ligger och samlar binärdamm. Skadar inte att ha, men jag skulle inte gråta ihjäl mig om jag inte hade tillgång till den.

Det som drev mig till Linux var nog mest nördwannabefaktorn, men väl här så har jag nog fastnat för hela konceptet med allt runtomkring. Däremot är i3wm den i särklass största anledningen till att jag får slaget när jag sitter vid andra än mina egna burkar.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Avstängd

Kör Windows 10 på huvuddatorn och Linux Mint på servern.

Skulle gärna vilja köra Linux på min huvuddator också men det är tyvärr ohållbart. För många program och spel som inte fungerar på Linux.

Jag väntar fortfarande på att spelstödet ska få lite mer fart, då kommer jag med glädje att byta.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSG:

Själv förstår jag inte varför Linux inte är större. Jag sitter själv på Linux, och tycker det är skitbra. Tycker jag inte om något i OS:et så är det bara att ändra på det man inte gillar. Finns ju mängder man kan pilla med.

Finns klart nackdelar också. Iaf som ny. Får man något problem så är det grymt svårt att fixa. Bara att installera om då typ. Har hänt mig mååååånga gånger.

Jag gillar't iaf.

Linux är inte större för att man måste "jump through hoops" för att få mycket att fungera. Finns en del saker som inte fungerar "out of the box".

Majoriteten av befolkningen vill helst inte sitta och leka med terminalen.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem

Jag testade Linux mint ett tag. Men när några spel som jag spelade just då inte fungerade så ominstallerade jag efter två-tre veckor. Men just nu har jag inget speciellt som gör att jag inte skulle ha Linux. Just uppgraderat till Win10 och tycker det känns ok. Men det lockar att gå tillbaka till mint alternativt testa någon annan dist.

Nästan allt jag använder fungerar på Linux. Bara några få spel som inte fungerar. Vilket är därför jag håller mig tillbaka. Och med Wine fungerade det dåligt/inte alls. Kanske inte är till för spel?

Kanske ska börja använda dualboot för att få kunna få tillgång till de spel när lusten kommer? Men det kommer dröja lite då jag sitter utan internet för tillfället(och två veckor till). Nyss flyttat och inte fått igång det än hehe.

Får se vad jag känner för när tiden kommer!

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

Det ena utesluter väl inte det andra. Jag kör på det O/S som är lämpligast.

Permalänk
Inaktiv

Skulle gärna byta ögonaböj men det enda spelet jag kräver ska fungera, fungerar självklart inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSG:

Finns klart nackdelar också. Iaf som ny. Får man något problem så är det grymt svårt att fixa. Bara att installera om då typ. Har hänt mig mååååånga gånger.

Och det är ju mest troligt det som är problemet. Det ska bara fungera!

Vi datorentusiaster är ju minoritet - och för oss är det mest troligt enklare att lära sig samt anpassa sig.

Men för de som bara använder datorn till att läsa aftonbladet och betala räkningar så har microsoft fungerat i alla år - varför byta?

Jag skulle gissa på att det ligger där någonstans!

Permalänk
Avstängd

*Raderat inlägg*

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem

Det finns alldeles för många program som jag använder och inte funkar på Linux för att det ska vara ett alternativ att byta. Hade annars inte haft något emot att köra Ubuntu eller liknande, har haft det på en laptop tidigare, och det var överlag en mycket trevlig upplevelse.

Permalänk
Medlem

Jag ska prova dualboot ett litet tag för att testa Linux. Kommer troligtvis prova först med Ubuntu. Anledningen att jag provar andra alternativ är väl främst då jag börjat ogilla MS mer och mer. Hoppas att de flesta av de spelen jag spelar funkar någorlunda men det får vi se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSG:

Själv förstår jag inte varför Linux inte är större. Jag sitter själv på Linux, och tycker det är skitbra. Tycker jag inte om något i OS:et så är det bara att ändra på det man inte gillar. Finns ju mängder man kan pilla med.

Finns klart nackdelar också. Iaf som ny. Får man något problem så är det grymt svårt att fixa. Bara att installera om då typ. Har hänt mig mååååånga gånger.

Jag gillar't iaf.

Jag kan inte peka ut en speciell källa till att det inte är större. Dock en väldigt stor faktor tror jag har att göra med att "alla" datorer som säljs, dvs laptops eller stationära, kommer med Windows förinstallerat. På 90% av alla som säljs hade det gått precis lika bra med till exempel Linux Mint, väldigt få hade märkt någon skilldnad.

En annan sak som redan nu börjat hjälpa är att spelutvecklare gör spel till Windows, OSX OCH Linux utan att skippa någon rakt av. Nu saknar jag att AMD och Nivida slutar låtsas om att Linux är en nisch-plattform och släpper exakt samma drivrutiner till Windows och Linux. (OSX räknar jag inte med då det är lite annat där. Och så klart menar jag inte att koden i de båda ska vara detsamma, bara att funktionellt sett ska de vara det.)

Skrivet av Usling:

Totalt offtopic, jag såg dig i FAF häromdan.

Halvt on topic, jag kör Supcom/FAF på min dator, under Xubuntu. Installera nyaste wine, och dra in windows-steam där. Installera SupCom från Steam, och sen FAF. De enda problemen jag har är att FAF-lobbyn inte vill starta ibland. Kör det igen, eller öppna terminalen och döda FAFs process och sen starta det igen.

Helt on topic:
Jag bytte till ubuntu för några år sen. De problem jag haft är två: jag har en scanner som inte funkar, den kör jag i windows 7 under virtualbox. Sen är det vissa spel som inte funkar.

I början hade jag ambitionen att lära mig linux från grunden och hålla på med Arch etc. Kom på efter att tag att jag är lat och inte pallar laga saker hela tiden. Har sen hoppat runt och testat olika distar, men fastnade till slut för Xubuntu. Ubuntus kompatibilitet och färdiga paket i botten, men utan Unity (som strulat för mig). Det har känts ovant. Men jag har lärt mig saker. Jag drivs inte av nån större ideologisk övertygelse utan trivs numera bara bättre med Linux. På servern kör jag FreeBSD.

Hitta en dist du trivs med och sen äre bara köra på.

Ja men se där! Såg dig med men kopplade inte att du var på SweClockers.

Absolut! VirtualBox är ju jättebra att ha för saker som trilskas och bara vill fungera på Windows, som inte är beroende av GPU acceleration.

Jag läste på FAF forumet att det tydligen skulle gå att köras på Linux, har dock inte kommit mig för att testa själv än. Hade varit väldigt bra om jag fick till det, en av de få spel som jag aldrig tröttnar på.

Skrivet av Emrik:

Linux är jättetrevligt och jag är förvånad över att fler inte kör Linux. jag förstår om rågamers med 500+ spel på steam och vill ha dx12 osv vill fortsätta kunna spela allt men de festa kör ju bara dota och cs ändå. fungerar ju utmärkt på linux imponerad över steams satsning. civ finns ju också. vilka spel fattas liksom?

och allt annat fungerar också. typ allt. och allt funkar jättebra!

haft windows under många år då bankid och sånt behövs. men för drygt ett år sen så tog jag steget helt och jag är jättenöjd med mitt val!

kört mint med gott resultat. elementary är jättefint. men fastnade för sabayon och senare gentoo.
kör debian med openmediavault på servern. rekommenderas!

hjälper gärna noobs om de skulle vilja ha hjälp att gå över till den goda sidan. noob-distro jag rekommenderar är elementary OS.

VH

Tja, det finns ju en del spel som fattas, typ Battlefield som är omåttligt populärt på SweClockers. Men jag håller med, en väldigt stor del av mitt Steam-bibliotek stöds utan trassel i Linux. Det ända jag saknar är mer intresse av AMD och Nvidia som jag skrev högre upp.

Det där Bank ID alltså... Just typiskt av dom att göra sig själva till åtlöje så där genom att först stödja Linux och sen droppa det helt. Jag som har Handelsbanken kan inte heller använda Mobilt Bank ID för att logga in på banken heller vilket är rätt irriterande. Men som jag sa tidigare så finns ju VirtualBox just för sådant här och fungerar väldigt bra då.

Skrivet av Crazy Ferret:

Slängde in min första seriösa dual-boot för snart tre år sedan. Började i ubuntu-/mint-träsket och var väl måttligt imponerad till en början, men när jag väl kört in min första Arch-installation några månader senare så visste jag att jag hittat hem till slut.
Har kört någon enstaka period utan dualboot, men nu har jag en ren spelinstallation (Win10) som mest ligger och samlar binärdamm. Skadar inte att ha, men jag skulle inte gråta ihjäl mig om jag inte hade tillgång till den.

Det som drev mig till Linux var nog mest nördwannabefaktorn, men väl här så har jag nog fastnat för hela konceptet med allt runtomkring. Däremot är i3wm den i särklass största anledningen till att jag får slaget när jag sitter vid andra än mina egna burkar.

Jag kan inte mycket alls om Arch, vad är det som lockar där? Tycker det mest verkar vara för riktigt advancerade användare som har lite mera specifika behov än att bara ha som en vardagsdator.

Skrivet av SeF.Typh00n:

Kör Windows 10 på huvuddatorn och Linux Mint på servern.

Skulle gärna vilja köra Linux på min huvuddator också men det är tyvärr ohållbart. För många program och spel som inte fungerar på Linux.

Jag väntar fortfarande på att spelstödet ska få lite mer fart, då kommer jag med glädje att byta.

Ändå stöds det rätt många spel. Men jag vet hur det känns när en av ens favoritspel inte stöds, då är det lite motigt. Men jag brukar alltid tjata på utvecklarna om de skippar Linux-stöd.

Skrivet av Xelithium:

Linux är inte större för att man måste "jump through hoops" för att få mycket att fungera. Finns en del saker som inte fungerar "out of the box".

Majoriteten av befolkningen vill helst inte sitta och leka med terminalen.

Jag håller delvis med. Jag inser att Terminalen är ett mycket kraftfullt verktyg som kan användas till så väldigt mycket, men datorer var aldrig för den outbildade innan GUI:t kom till. Majoriteten vill göra två saker på sin dator, surfa på nätet och skriva dokument/kalkylblad. Firefox och LibreOffice kommer med de vanligaste distarna, så det behövs knappast fipplande med Terminalen där.

Min 89-åriga mormor sitter faktiskt och skriver massor av viktiga dokument på en laptop med Linux Mint. Hon är extremt oteknisk, men det går väldigt bra för henne.

Skrivet av ghollghost:

Jag testade Linux mint ett tag. Men när några spel som jag spelade just då inte fungerade så ominstallerade jag efter två-tre veckor. Men just nu har jag inget speciellt som gör att jag inte skulle ha Linux. Just uppgraderat till Win10 och tycker det känns ok. Men det lockar att gå tillbaka till mint alternativt testa någon annan dist.

Nästan allt jag använder fungerar på Linux. Bara några få spel som inte fungerar. Vilket är därför jag håller mig tillbaka. Och med Wine fungerade det dåligt/inte alls. Kanske inte är till för spel?

Kanske ska börja använda dualboot för att få kunna få tillgång till de spel när lusten kommer? Men det kommer dröja lite då jag sitter utan internet för tillfället(och två veckor till). Nyss flyttat och inte fått igång det än hehe.

Får se vad jag känner för när tiden kommer!

PlayOnLinux är ett verktyg till Wine som gör det lättare att anpassa det för specifika spel. Prövat det?

Ett tips till dual-bootande. Jag har två olika hårddiskar som Windows och Linux ligger på vardera. Först installerade jag Windows 7, sedan kopplade jag fysiskt ur den och kopplade in den disk som Ubuntu Gnome skulle vara på. Nu auto-bootar datorn i Windows 7 som vanligt, men känner jag för att leka med Linux trycker jag bara in mig i boot-menyn när UEFI laddas och väljer boot-override. Mindre risk för problem den vägen och OSen "trasslar" inte in sig i varandra.

Skrivet av KaffeMedKotlett:

Skulle gärna byta ögonaböj men det enda spelet jag kräver ska fungera, fungerar självklart inte.

Vad är det för spel?

Skrivet av Forsgren:

Och det är ju mest troligt det som är problemet. Det ska bara fungera!

Vi datorentusiaster är ju minoritet - och för oss är det mest troligt enklare att lära sig samt anpassa sig.

Men för de som bara använder datorn till att läsa aftonbladet och betala räkningar så har microsoft fungerat i alla år - varför byta?

Jag skulle gissa på att det ligger där någonstans!

Varför byta? Jo för att du betalar massor till Microsoft för något du kunde göra gratis med. Som jag skrev högre upp så kommer väldigt få att reagera på att det är skilldnad mellan Windows 7 och Linux Mint (Har gjort det experimentet själv med släktingar.)

Skrivet av Tommy:

Det finns alldeles för många program som jag använder och inte funkar på Linux för att det ska vara ett alternativ att byta. Hade annars inte haft något emot att köra Ubuntu eller liknande, har haft det på en laptop tidigare, och det var överlag en mycket trevlig upplevelse.

Vad är det för program du saknas?

Det jag tycker är synd är att Adobe och video-redigeringsprogram som Sony Vegas, Camtasia och den högen envisas med att inte släppa Linux versioner, det ärett stoppblock i maskineriet så att säga.

Föresten, för er som gillar att pyssla och ge er ut på äventyr så gav Tek Syndicate ut en intressant video igår:

För mig är det en enorm överkurs, men principen bakom det hela förstår jag och tycker är mycket intressant!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Vad är det för program du saknas?

Adobe-paketet + Lightroom
CAD-mjukvara
Renderingsmjukvara
MS Office (nej, jag vill inte in i OpenOffice eller liknande)
Spelstöd
Diverse program som t.ex. SVP, madVR, spelemulatorer osv.

En del av ovanstående går väl kanske att köra i någon VirtualBox, men varför besvära sig med sånt när man kan slippa?
Som sagt, jag skulle gärna köra Linux, men det är för bristande stöd i nuläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelithium:

Linux är inte större för att man måste "jump through hoops" för att få mycket att fungera. Finns en del saker som inte fungerar "out of the box".

Majoriteten av befolkningen vill helst inte sitta och leka med terminalen.

Majoriteten av befolkningen får inte sina datorer att fungera heller dom "köper" den tjänsten.

Permalänk

Jag skulle vilja byta men om någon skulle kunna svara på 2 frågor så..

Kan man köra lol felfritt på Linux? Vet att det var några buggar någonstans i wine tror jag? Som gjorde att ens liv allting stog på fullt. Egna erfarenheter?

1 hårddisk men 2 partioner. Kan jag välja att installera Linux på den ena partionen?

Permalänk
Medlem

Ville testa Ubuntu av ideologiska själ, så köpte mig en laptop med 14.04 förinstallerat när jag köpte en ny. Trivs mycket bra med det nu, allt som jag behöver för skola och vardagssurf etc fungerar utan större problem. Stationära kör win 7 nu men skall uppdateras till win10 när tid finnes. Kan inte överge microsoft än pga att jag vill kunna spela samt köra CAD mjukvara, men insett att jag lägger mindre och mindre tid på spel (Steam säger att jag senast startade wolfenstien i juni), så har börjat titta på en till SSD för att dualboota och låta windows bli ett dedikerat spel/CAD OS. 95 % av min tid borde jag kunna köra Linux.

Är det någon som har tips på dist att köra? Bra för en nybörjare som kommer vara relativt beroende av att datorn fungerar utan allt för mycket krångel? Funderar om jag skall köra annat än ubuntu pga integritetsjäl, men man kanske är lite väl paranoid då. Jag satt och läste lite om fönsterhanterare/GUI. Tyckte KDE (om det hette så) såg läckert ut, hur gör man för att ta hem sådana, är det bara att installera som vilket paket som helst?

Permalänk
Medlem

Har också velat gå över till linux, men det är just spelen som håller mig till windows, prövade några få linux dist, men tycker mycket verkar vara rätt invecklat när man ska installera det, som van windows användare så trycker man på install windows. Men i linux så måste man göra visa partioner lägga den saken där och vice versa känns det som, och redan där gör jag säkert en del fel även med hjälp av guider.

men fick igång Mint och satt med det ett tag och tyckte inte jag saknade något från windows rent program vara, men det var ju som sagt spel, och lat som man är så kändes det för jobbigt att dual boota hela tiden

Permalänk
Expertgissare

Har sedan tidigare redan Mint på alla mina datorer förutom stordatorn (i signaturen).
Men efter allt spöök MS håller på med så började jag fundera på vad jag använder idag som inte finns till Linux, och det var väl i stort set bara spel som inte fungerar till 100%.
Så blev till att införskaffa sig en till SSD och ska så fort den kommer, installera Mint på den och ha som första boot, och när spelsuget växer sig för starkt så trycker man bara på F8 och bootar upp Windows, uppdaterar, och spelar

Jag brukar alltid rekommendera Mint till alla för tycker det fungerar riktigt bra direkt efter installation, inte en massa terminaltjafs och så

Ubuntu provade jag i helgen men förstår inte vad som har hänt med den disten, hur kan dom integrera en massa reklam och annat bös i Dash´en när man söker. Valde bort allt skit i filtret men förgäves kom det tillbaka vid nästa sökning.
NEJ tyvärr, kan inte rekommendera Ubuntu, för några år sedan inga problem, men nu... Ett reklam OS

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Hur krångligt är det att lära sig Linux då?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Har sedan tidigare redan Mint på alla mina datorer förutom stordatorn (i signaturen).
Men efter allt spöök MS håller på med så började jag fundera på vad jag använder idag som inte finns till Linux, och det var väl i stort set bara spel som inte fungerar till 100%.
Så blev till att införskaffa sig en till SSD och ska så fort den kommer, installera Mint på den och ha som första boot, och när spelsuget växer sig för starkt så trycker man bara på F8 och bootar upp Windows, uppdaterar, och spelar

Jag brukar alltid rekommendera Mint till alla för tycker det fungerar riktigt bra direkt efter installation, inte en massa terminaltjafs och så

Ubuntu provade jag i helgen men förstår inte vad som har hänt med den disten, hur kan dom integrera en massa reklam och annat bös i Dash´en när man söker. Valde bort allt skit i filtret men förgäves kom det tillbaka vid nästa sökning.
NEJ tyvärr, kan inte rekommendera Ubuntu, för några år sedan inga problem, men nu... Ett reklam OS

Skulle du rekommendera mint till någon som vill ha kvar lite av "Det bara fungerar" (som jag tycker mitt ubuntu på laptopen gör)? Simpel surf, matlab, libreoffice, laTex och thunderbird är det som behövs. Kommer även vilja installera det med full disk encryption bara för att.

Jag personligen tycker något av det svåraste med linux är att veta vilken dist jag borde prova, vad skillnaden är osv. För en som är oinsatt känns det svårt att läsa då dem innehåller mkt terminologi som är okänd i windowsvärlden.

Permalänk
Medlem

Jag kör visserligen Ubuntu på min lilla hemmaserver men jag har inte tagit steget fullt ut och tagit bort W7 från arbetsstationen än och jag har två frågor innan det blir aktuellt att gå vidare:

1) Finns det någon vettig färghantering i Ubuntu och VirtualBox? Om det blir aktuellt att blåsa datorn så behöver jag fortfarande köra W7 för att komma åt Lightroom men då måste färgerna funka. Jag har en gammal Spyder för att profilera skärmen.

2) Om man kör W7 i VirtualBox, måste hårddiskarna fortfarande vara formaterade i NTFS för att man skall komma åt dem? (Jag antar det)

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Hur krångligt är det att lära sig Linux då?

Att lära sig Linux kräver nog sin man/kvinna. Att installera och komma igång med exempelvis Ubuntu klarar nog de flesta.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Hade gärnat bytt till Linux om fler spel hade support där. Dock är det så extremt invecklat att hålla på med Linux, med den där terminalen och sådant. Känns som man behöver lära sig ett nytt språk om man vill använda Linux. Har försökt förut, men blir bara pannkaka och svordomar

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Mocka:

Hur krångligt är det att lära sig Linux då?

Inte så krångligt alls, min sambos farmor gick från Windows till Mint och hon ringer mig mindre nu än innan om problem ^^
Men det beror ju såklart på hur man sätter nivån själv

Skrivet av cheben:

Skulle du rekommendera mint till någon som vill ha kvar lite av "Det bara fungerar" (som jag tycker mitt ubuntu på laptopen gör)? Simpel surf, matlab, libreoffice, laTex och thunderbird är det som behövs. Kommer även vilja installera det med full disk encryption bara för att.

Jag personligen tycker något av det svåraste med linux är att veta vilken dist jag borde prova, vad skillnaden är osv. För en som är oinsatt känns det svårt att läsa då dem innehåller mkt terminologi som är okänd i windowsvärlden.

Eftersom Mint bygger på Ubuntu så borde allt du redan är van vid även fungera på Mint
Jag skulle rekommendera dig att kolla på dom distar som bygger på Ubuntu, var inte rädd för att prova dig fram, samt kolla reviews på Youtube

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Jag använder mest Linux på serversidan (har två st), kör Windows och Debian dualboot, men använder Debian-skrivbordet mest när jag jobbar med servrarna. Tycker det är för mycket klödd med skrivbordet, det är AMD-drivrutiner som ska funka m.m. för "everyday computing" - har lessnat på det för tillfället.

Men jag använder dagligen linux, men då är det bara i command line. Dock kör jag dagligen Ubuntu med Intel Compute Stick, underbart att ha IRC-fönster, terminaler och annat öppet på den.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Har kört Raspbian ett tag och vet inte om jag är så imponerad, har personligen mest stött på problem.
Är förmodligen så att jag inte är van.

Är dock påväg att bygga mig en server, hade Windows 2012 och någon Linux variant i dual boot eller virtuell maskin i åtanke, hur står sig Linux mot Windows Server för server-syfte?

Edit:
Blir att fortsätta med Windows på min maindator då varken Adobe eller Office-sviterna verkar fungera i linux.
Xsplit som jag också använder flitigt fungerar inte heller, men OBS verkar komma ut med Linux-stöd hyffsat snart!
Det kan göra att en dedikerad streaming-maskin som kör Linux kan vara ett alternativ.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Mitt tips till de som är osäkra på Linux/GNU är att lägga in Ubuntu i Virtualbox (eller VMware om man har licens). Det är ett bra sätt att kunna testa utan att riskera att klanta sig vid partitionering.

Att kunna ta en Snapshot på en VM och prova saker är guld värt för att förstå hur allt hänger i hop.