Skrivet av SweSG:
Själv förstår jag inte varför Linux inte är större. Jag sitter själv på Linux, och tycker det är skitbra. Tycker jag inte om något i OS:et så är det bara att ändra på det man inte gillar. Finns ju mängder man kan pilla med.
Finns klart nackdelar också. Iaf som ny. Får man något problem så är det grymt svårt att fixa. Bara att installera om då typ. Har hänt mig mååååånga gånger.
Jag gillar't iaf.
Jag kan inte peka ut en speciell källa till att det inte är större. Dock en väldigt stor faktor tror jag har att göra med att "alla" datorer som säljs, dvs laptops eller stationära, kommer med Windows förinstallerat. På 90% av alla som säljs hade det gått precis lika bra med till exempel Linux Mint, väldigt få hade märkt någon skilldnad.
En annan sak som redan nu börjat hjälpa är att spelutvecklare gör spel till Windows, OSX OCH Linux utan att skippa någon rakt av. Nu saknar jag att AMD och Nivida slutar låtsas om att Linux är en nisch-plattform och släpper exakt samma drivrutiner till Windows och Linux. (OSX räknar jag inte med då det är lite annat där. Och så klart menar jag inte att koden i de båda ska vara detsamma, bara att funktionellt sett ska de vara det.)
Skrivet av Usling:
Totalt offtopic, jag såg dig i FAF häromdan.
Halvt on topic, jag kör Supcom/FAF på min dator, under Xubuntu. Installera nyaste wine, och dra in windows-steam där. Installera SupCom från Steam, och sen FAF. De enda problemen jag har är att FAF-lobbyn inte vill starta ibland. Kör det igen, eller öppna terminalen och döda FAFs process och sen starta det igen.
Helt on topic:
Jag bytte till ubuntu för några år sen. De problem jag haft är två: jag har en scanner som inte funkar, den kör jag i windows 7 under virtualbox. Sen är det vissa spel som inte funkar.
I början hade jag ambitionen att lära mig linux från grunden och hålla på med Arch etc. Kom på efter att tag att jag är lat och inte pallar laga saker hela tiden. Har sen hoppat runt och testat olika distar, men fastnade till slut för Xubuntu. Ubuntus kompatibilitet och färdiga paket i botten, men utan Unity (som strulat för mig). Det har känts ovant. Men jag har lärt mig saker. Jag drivs inte av nån större ideologisk övertygelse utan trivs numera bara bättre med Linux. På servern kör jag FreeBSD.
Hitta en dist du trivs med och sen äre bara köra på.
Ja men se där! Såg dig med men kopplade inte att du var på SweClockers.
Absolut! VirtualBox är ju jättebra att ha för saker som trilskas och bara vill fungera på Windows, som inte är beroende av GPU acceleration.
Jag läste på FAF forumet att det tydligen skulle gå att köras på Linux, har dock inte kommit mig för att testa själv än. Hade varit väldigt bra om jag fick till det, en av de få spel som jag aldrig tröttnar på.
Skrivet av Emrik:
Linux är jättetrevligt och jag är förvånad över att fler inte kör Linux. jag förstår om rågamers med 500+ spel på steam och vill ha dx12 osv vill fortsätta kunna spela allt men de festa kör ju bara dota och cs ändå. fungerar ju utmärkt på linux imponerad över steams satsning. civ finns ju också. vilka spel fattas liksom?
och allt annat fungerar också. typ allt. och allt funkar jättebra!
haft windows under många år då bankid och sånt behövs. men för drygt ett år sen så tog jag steget helt och jag är jättenöjd med mitt val!
kört mint med gott resultat. elementary är jättefint. men fastnade för sabayon och senare gentoo.
kör debian med openmediavault på servern. rekommenderas!
hjälper gärna noobs om de skulle vilja ha hjälp att gå över till den goda sidan. noob-distro jag rekommenderar är elementary OS.
VH
Tja, det finns ju en del spel som fattas, typ Battlefield som är omåttligt populärt på SweClockers. Men jag håller med, en väldigt stor del av mitt Steam-bibliotek stöds utan trassel i Linux. Det ända jag saknar är mer intresse av AMD och Nvidia som jag skrev högre upp.
Det där Bank ID alltså... Just typiskt av dom att göra sig själva till åtlöje så där genom att först stödja Linux och sen droppa det helt. Jag som har Handelsbanken kan inte heller använda Mobilt Bank ID för att logga in på banken heller vilket är rätt irriterande. Men som jag sa tidigare så finns ju VirtualBox just för sådant här och fungerar väldigt bra då.
Skrivet av Crazy Ferret:
Slängde in min första seriösa dual-boot för snart tre år sedan. Började i ubuntu-/mint-träsket och var väl måttligt imponerad till en början, men när jag väl kört in min första Arch-installation några månader senare så visste jag att jag hittat hem till slut.
Har kört någon enstaka period utan dualboot, men nu har jag en ren spelinstallation (Win10) som mest ligger och samlar binärdamm. Skadar inte att ha, men jag skulle inte gråta ihjäl mig om jag inte hade tillgång till den.
Det som drev mig till Linux var nog mest nördwannabefaktorn, men väl här så har jag nog fastnat för hela konceptet med allt runtomkring. Däremot är i3wm den i särklass största anledningen till att jag får slaget när jag sitter vid andra än mina egna burkar.
Jag kan inte mycket alls om Arch, vad är det som lockar där? Tycker det mest verkar vara för riktigt advancerade användare som har lite mera specifika behov än att bara ha som en vardagsdator.
Skrivet av SeF.Typh00n:
Kör Windows 10 på huvuddatorn och Linux Mint på servern.
Skulle gärna vilja köra Linux på min huvuddator också men det är tyvärr ohållbart. För många program och spel som inte fungerar på Linux.
Jag väntar fortfarande på att spelstödet ska få lite mer fart, då kommer jag med glädje att byta.
Ändå stöds det rätt många spel. Men jag vet hur det känns när en av ens favoritspel inte stöds, då är det lite motigt. Men jag brukar alltid tjata på utvecklarna om de skippar Linux-stöd.
Skrivet av Xelithium:
Linux är inte större för att man måste "jump through hoops" för att få mycket att fungera. Finns en del saker som inte fungerar "out of the box".
Majoriteten av befolkningen vill helst inte sitta och leka med terminalen.
Jag håller delvis med. Jag inser att Terminalen är ett mycket kraftfullt verktyg som kan användas till så väldigt mycket, men datorer var aldrig för den outbildade innan GUI:t kom till. Majoriteten vill göra två saker på sin dator, surfa på nätet och skriva dokument/kalkylblad. Firefox och LibreOffice kommer med de vanligaste distarna, så det behövs knappast fipplande med Terminalen där.
Min 89-åriga mormor sitter faktiskt och skriver massor av viktiga dokument på en laptop med Linux Mint. Hon är extremt oteknisk, men det går väldigt bra för henne.
Skrivet av ghollghost:
Jag testade Linux mint ett tag. Men när några spel som jag spelade just då inte fungerade så ominstallerade jag efter två-tre veckor. Men just nu har jag inget speciellt som gör att jag inte skulle ha Linux. Just uppgraderat till Win10 och tycker det känns ok. Men det lockar att gå tillbaka till mint alternativt testa någon annan dist.
Nästan allt jag använder fungerar på Linux. Bara några få spel som inte fungerar. Vilket är därför jag håller mig tillbaka. Och med Wine fungerade det dåligt/inte alls. Kanske inte är till för spel?
Kanske ska börja använda dualboot för att få kunna få tillgång till de spel när lusten kommer? Men det kommer dröja lite då jag sitter utan internet för tillfället(och två veckor till). Nyss flyttat och inte fått igång det än hehe.
Får se vad jag känner för när tiden kommer!
PlayOnLinux är ett verktyg till Wine som gör det lättare att anpassa det för specifika spel. Prövat det?
Ett tips till dual-bootande. Jag har två olika hårddiskar som Windows och Linux ligger på vardera. Först installerade jag Windows 7, sedan kopplade jag fysiskt ur den och kopplade in den disk som Ubuntu Gnome skulle vara på. Nu auto-bootar datorn i Windows 7 som vanligt, men känner jag för att leka med Linux trycker jag bara in mig i boot-menyn när UEFI laddas och väljer boot-override. Mindre risk för problem den vägen och OSen "trasslar" inte in sig i varandra.
Skrivet av KaffeMedKotlett:
Skulle gärna byta ögonaböj men det enda spelet jag kräver ska fungera, fungerar självklart inte.
Vad är det för spel?
Skrivet av Forsgren:
Och det är ju mest troligt det som är problemet. Det ska bara fungera!
Vi datorentusiaster är ju minoritet - och för oss är det mest troligt enklare att lära sig samt anpassa sig.
Men för de som bara använder datorn till att läsa aftonbladet och betala räkningar så har microsoft fungerat i alla år - varför byta?
Jag skulle gissa på att det ligger där någonstans!
Varför byta? Jo för att du betalar massor till Microsoft för något du kunde göra gratis med. Som jag skrev högre upp så kommer väldigt få att reagera på att det är skilldnad mellan Windows 7 och Linux Mint (Har gjort det experimentet själv med släktingar.)
Skrivet av Tommy:
Det finns alldeles för många program som jag använder och inte funkar på Linux för att det ska vara ett alternativ att byta. Hade annars inte haft något emot att köra Ubuntu eller liknande, har haft det på en laptop tidigare, och det var överlag en mycket trevlig upplevelse.
Vad är det för program du saknas?
Det jag tycker är synd är att Adobe och video-redigeringsprogram som Sony Vegas, Camtasia och den högen envisas med att inte släppa Linux versioner, det ärett stoppblock i maskineriet så att säga.
Föresten, för er som gillar att pyssla och ge er ut på äventyr så gav Tek Syndicate ut en intressant video igår:
För mig är det en enorm överkurs, men principen bakom det hela förstår jag och tycker är mycket intressant!