Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Linux fungerar inte för dagligt bruk. Börjar tröttna på alla FOSS/Linux folk på swec

Fungerar utmärkt för mig och mina polare. Låter mer som användarproblem från din sida isåfall

Permalänk
Medlem

Hoppade på Bazzite i somras. Fixade till det så att det alltid var i Desktop mode, alltså att det såg ut som Windows med vanlig Taskbar. Tyckte om det riktigt mycket, inga större konstigheter med de flesta spel.
Men sen kom BF6 betan och det sket sig, så gick tillbaka till Windows.

Hade fortsatt med Bazzite om BF hade fungerat.

Men när folk skriver att Linux fungerar lika bra för spel som Windows blir man fundersam. Det stämmer inte. Man behöver fixa med Proton osv ganska ofta och vissa spel fungerar inte alls. Vissa spel fungerar bara på Singelplayer och inte multiplayer, oftast pga anticheat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimpur:

När det fungerar som jag vill, då byter jag

Men den inställningen så har jag svårt att förstå varför du använder dig av windows. Att få det os:et att fungera som man vill....

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Men den inställningen så har jag svårt att förstå varför du använder dig av windows. Att få det os:et att fungera som man vill....

Vad är det som inte funkar som det ska i Windows då? Jag provar gärna på andra saker, men jag kan knappt minnas att jag haft några problem med Windows, egentligen sedan jag började använda det. Det är väl en 20-25 år sedan.

Visa signatur

12600KF 5GHz - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 1980MHz @ 0.975v - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Vad är det som inte är pålitligt (förutom zoom då) på Mint?

Svårt att säga. Observera att jag är jättenöjd med Mint, men på rak arm:
1. Zoom som sagt, det var inga problem i Windows.
2. När jag tryckte på "minimera"-knappen i webbläsarfönstret så frös fönstret istället för att minimeras. Jag var tvungen att stänga alla fönster för att få tillbaka funktionen.
3. Minimize, maximize och close-knapparna i headern(?)/fönsterpanelen funkar i webbläsare och andra appar, förutom Visual Studio Code. Då fastnar den just vid target-klicket. Behöver hoveras/pillas på i 5-10 sek innan den släpper och man kan välja vad man nu vill göra med den (t.ex. flytta till workspace, stänga fönstret eller whatever).

Du ser att det är småsaker. Men det får mig att undra vad som är Linux-relaterat, och vad som är... nåt annat?

Skrivet av SuperNova:

De debianbaserade distarna brukar vara väldigt stabila.

Vill du ha superstabilt så kör ren debian. Vill du ha mer up to date så kan du köra debian sid.

Alright, tar med mig det. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeakQ:

Fungerar utmärkt för mig och mina polare. Låter mer som användarproblem från din sida isåfall

Office 355 sviten, applikationer, spel etc fungerar inte som det gör på Windows. Tyvärr så fallerar er bild extremt.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wenro:

Vad är det som inte funkar som det ska i Windows då? Jag provar gärna på andra saker, men jag kan knappt minnas att jag haft några problem med Windows, egentligen sedan jag började använda det. Det är väl en 20-25 år sedan.

Så du är nöjd med hur Microsoft har bestämt att det skall fungera?

Det är inte precis samma sak som att vilja att något skall fungera som man själv vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Linux fungerar inte för dagligt bruk. Börjar tröttna på alla FOSS/Linux folk på swec

Har fungerat för mig för dagligt bruk både hemma sen 1994 och på jobbet sen 1998 tills jag gick i pension.

Visa signatur

Debian, bara Debian, Debian överallt

Permalänk
Medlem

För vanliga dödliga, kör under en period linux i en virtuell miljö (utm, vmware, vbox) och se om det är något för er. Linux i desktop miljö är generellt något för en något smalare grupp som uppskattar utmaningen det innebär. Vill man att allt "bara skall fungera" så är man med stor sannolikhet helt fel ute Har man då provat i en virtuell miljö så är återställningen av uppenbara skäl väldigt enkel. Om man däremot blir biten (vilket vissa DEFINITIVT blir) så är det ett relativt enkelt steg att gå vidare till en fullskalig installation.
På något vis är det lite trist att det är så "exklusivt" det ena eller det andra för många. Linux är definitivt ett OS fler borde prova på - sen behöver man inte gilla det. Som OS för utveckling, eller i servermiljö är min åsikt att det är helt oslagbart. I desktop, så är det klart mer bristande.

edit: kan tillägga att jag har flerårig erfarenhet av storskalig drift av linux (och unix när det begav sig) så är inte helt amatör i sammahanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimpur:

När det fungerar som jag vill, då byter jag

Moment 22 eller? Jag öppnar bara lådan om jag vet att det är en tårta som jag gillar i den, men jag kan inte veta det för jag öppnar den aldrig.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Office 355 sviten, applikationer, spel etc fungerar inte som det gör på Windows. Tyvärr så fallerar er bild extremt.

Det funkar tillräckligt bra för vissa och för vissa räcker det inte.

Jag vet att jag kommer få göra avkall på vissa spel när jag byter till Linux på min sista dator. Den som jag använder mest. Har kört det på de datorerna som jag inte använder så ofta för att känna på det över tid och dessto mer jag använder det dessto mer gillar jag det.

Men, det beror på vad man värderar. För mig är det viktigt att datorn är min och att OS:et inte säljer mig eller min data. Det är viktigare än att jag kan köra alla spel för mig.

Som sagt, passar vissa, vissa inte.

Man vet bara om man kört det ett tag om det är något för en.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?