Grafikprestanda i Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Det måste vara väldigt otacksamt att göra ett krävande spel för utvecklaren när personer som inte har grafikkort som kan maxa inställningarna funderar på att inte köpa det pga det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aloysius:

Det måste vara väldigt otacksamt att göra ett krävande spel för utvecklaren när personer som inte har grafikkort som kan maxa inställningarna funderar på att inte köpa det pga det.

Nu går det ju iofs inte att maxa det med en väldigt high-end dator heller. I mitt tyckte ska man ha >60 FPS då.

Men man får väl komma tillbaka om några år och spela igen ;D

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Spelet måste ju vara helt värdelöst optimerat. Ligger på 45-60 FPS med dator i signatur i 1440p med allt på medium/low + en hel del settings avstängda med 80% resolution scaling. Hade inte förväntat mig några högra inställningar på min sida med grafikkortet jag har, men spelet är ju inte ens snyggt jämfört med hur mycket performance som krävs.

Funderar på att göra en refund via Steam, avvakta tills det finns grafikkort i lager och köpa spelet igen på rea när dom dessutom har patchat en HEL DEL (Animationer buggar ur och NPCer går igenom stängda dörrar etc).

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Häng med redaktionen till Night City för ett maffigt prestandatest av Cyberpunk 2077, där 23 olika grafikkort får svettas rejält.

Läs hela artikeln här

En fråga bara, ni skriver

---
Det finns även två förinställda lägen i spelet i form av "Ray Tracing Medium" samt "Ray Tracing Ultra". Det förstnämnda läget stänger av reflektioner och vrider ned antalet strålar som spåras för belysningen till "Medium". Vid förinställda "Ray Tracing Ultra" är samtliga funktioner aktiverade samtidigt som belysning skruvas upp till "Ultra".
---

Så funkar det väl inte? Det är tre separata inställningar. Reflektioner, skuggor och belysning. Reflektioner och skuggor är bara på eller av medan belysningen har flera nivåer. Jag är iaf rätt säker på att jag kunde slå på reflektioner och skuggor och sätta belysning till medium och jag hade raytracade reflektioner i spelet.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Det måste vara väldigt otacksamt att göra ett krävande spel för utvecklaren när personer som inte har grafikkort som kan maxa inställningarna funderar på att inte köpa det pga det.

Det är ju egentligen orealistiskt att mer än ett fåtal på planeten ska kunna "maxa" ett spel. Det här är byggt för att växa i, att köra det här på "max" BORDE inte någon kunna. Att det ens fungerar på ett gammalt 1080 som någon ovan bölade i är väl snudd på otroligt med tanke på motorn. De har gjort och tänkt helt rätt -- finns att växa i samt att man lämnat allt gammalt rappel bakom sig. 2070+ funkar fint med DLSS i 1080p/1440p, 4K får man ta nästa generation

*applåder till CDPJ*

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Nu har jag ingen koll på den sidan så förhoppningsvis kan du hjälpa till där, men har en hel del frågetecken runt deras test. Första, hur många är dom som testar? Om det inte sitter en armé med folk så finns det bokstavligen inte tid nog på dygnet att hinna med så många grafikkort och processorer.

Andra så står det att dom använder FRAPS för att fånga FPS. Det är inte möjligt för FRAPS fungerar inte med DX12 eller Vulkan.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Saddl3r:

Härligt! Går det att få något likt tabellen Prestandapåverkan av ray tracing med Geforce RTX 3080 vid 2 560 × 1 440 pixlar fast med DLSS på/av? Hittar inget om DLSS utan ray tracing.

Det fanns tyvärr inte tid att köra ytterligare en uppsättning tester med enbart DLSS utan RT aktiverat.

Skrivet av Quenya:

På en skala mellan Battlefield V och Control, är DLSS-implementationen bra?

Definitivt närmare Control är Battlefield V, där den sistnämnda är oanvändbar.

Skrivet av KorvMos:

Grym artikel! Men DLSS på auto, är det samma som performance? Hur mycket stryk tycker ni DLSS gör för bildkvalitén i de olika lägena? Quality kanske man inte ens märker av?

Auto justerar detaljläget av DLSS beroende på målupplösningen. Om jag minns rätt är 1080p "Quality", 1440p "Balanced" och 4K UHD "Performance". Nämnvärt här är att den upplevda kvalitén hos de olika lägena varierar enormt beroende på vilken målupplösning man har. Kör man "Performance" på en 1080p-skärm så skalar spelet upp från 540p, vilket ger betydligt sämre förutsättningar för interpolering och temporal uppskalning. Kör man "Performance" på en 4K-skärm sker skalningen istället från 1080p, vilket ger uppskalningsmotorn betydligt mer grunddata att arbeta från och därmed ett bättre slutresultat.

Skrivet av HenrikM:

DLSS är långt ifrån perfekt, men den där skärmdumpen demonstrerar endast Controls problem med textur-popins, vilket förekommer oavsett om man använder DLSS eller RT.

Skrivet av medbor:

Är det fel på texturerna? Det där ser ut som N64 eller något...

@JonasT: det skiljer ju extremt mycket i ’tensor-prestanda’ mellan Nvidias olika kort. Min känsla är då att DLSS inte borde fungera lika bra på 2060 som på 3090, och skulle vara trevligt med ett jämförande test med bildkvalitet och samma inställningar i spelet i övrigt med olika kort

Lägre tensor-prestanda gör ingen skillnad för den upplevda bildkvalitén med DLSS utan istället påverkar det hur lång tid det tar för grafikkretsen att rendera varje bildruta.

Skrivet av Chris_Kadaver:

Den procentuella prestandaökningen att gå från high till medium, är det något ni tror är representativt över hela brädet eller lär det bara främst gälla de högpresterande korten ni testade?

Det borde vara hyffsat representativt även för sämre kort, så mellan 20 och 30 procent högre prestanda när man växlar över till medium förutsatt att man inte slår i någon processorflaskhals.

Skrivet av Doskii:

Varför finns det inga tester med RTX 2060, 2070, 2080 osv. Varför bara super modellerna? Jag vill veta hur bra min 2070 skulle prestera

Geforce RTX 2060 finns med i testet, men 2070 och 2080 slopades av tidsskäl samt att de ligger väldigt nära prestandamässigt med Super-kortet som modellsiffermässigt ligger under. Lägg till några FPS på 2060 Super så har du 2070-prestandan mellan tummen och pekfingret.

Skrivet av johanandersson:

Stämmer det verkligen att ni har April versionen av Windows 10?

"Windows 10 Professional 64-bit (2004)"

Senaste versionen är October 2020 Update, version “20H2".

I så fall, varför?

Vi håller Windows-versionen låst för GPU- och CPU-riggarna från tillfället då referenstesterna gjordes för att hålla resultaten konsekventa. Det finns möjlighet att steppa upp i version om något viktigt läggs till, men då får vi köra en verifiering av referensresultaten. Den typen av verifieringar körs löpande för GPU-sviten när spel uppdateras, eftersom många titlar har forcerad uppdatering.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Hulle:

En fråga bara, ni skriver

---
Det finns även två förinställda lägen i spelet i form av "Ray Tracing Medium" samt "Ray Tracing Ultra". Det förstnämnda läget stänger av reflektioner och vrider ned antalet strålar som spåras för belysningen till "Medium". Vid förinställda "Ray Tracing Ultra" är samtliga funktioner aktiverade samtidigt som belysning skruvas upp till "Ultra".
---

Så funkar det väl inte? Det är tre separata inställningar. Reflektioner, skuggor och belysning. Reflektioner och skuggor är bara på eller av medan belysningen har flera nivåer. Jag är iaf rätt säker på att jag kunde slå på reflektioner och skuggor och sätta belysning till medium och jag hade raytracade reflektioner i spelet.

/hulle.

Vi syftar på de globala detaljlägena som återfinns längst upp i grafikmenyn, där de två sista justerar vilka ray tracing-funktioner som ska användas samt detaljnivån för belysningen. Sen finns det givetvis möjlighet att själv gå in och vrida på reglagen för respektive funktion.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JonasT:

Auto justerar detaljläget av DLSS beroende på målupplösningen. Om jag minns rätt är 1080p "Quality", 1440p "Balanced" och 4K UHD "Performance". Nämnvärt här är att den upplevda kvalitén hos de olika lägena varierar enormt beroende på vilken målupplösning man har. Kör man "Performance" på en 1080p-skärm så skalar spelet upp från 540p, vilket ger betydligt sämre förutsättningar för interpolering och temporal uppskalning. Kör man "Performance" på en 4K-skärm sker skalningen istället från 1080p, vilket ger uppskalningsmotorn betydligt mer grunddata att arbeta från och därmed ett bättre slutresultat.

Om man har en 4K skärm och vill att det ska se bra ut, kör man..? Jag tyckte aldrig jag fick ihop en blandning med RT på som gav OK FPS utan att blurra sönder bilden.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Verkar som HDR inte funkar så bra

"Problems with the in-game [HDR Settings]:

1) Increasing [Maximum Brightness] will scale entire HDR picture and brighten the midtones plus shadows in an almost linear manner, leading to an overexposed picture with little depth;

2) Reducing [Tone-Mapping Midpoint] is essential to achieve deeper blacks, but doing so will also darken midtones (and if excessively, the highlights) and shadows, causing an unnatural transition from shadows/ midtones to bright highlights.

Using [Black Level] "Low" on TVs (video range) together with [RGB Range] "High" or "Full" on consoles would make blacks inky, but would also crush a significant amount of shadow detail, and so is not an acceptable solution.

For the best picture quality while playing Cyberpunk 2077 (CB77), we strongly suggest playing the game in SDR."

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Det är ju egentligen orealistiskt att mer än ett fåtal på planeten ska kunna "maxa" ett spel. Det här är byggt för att växa i, att köra det här på "max" BORDE inte någon kunna. Att det ens fungerar på ett gammalt 1080 som någon ovan bölade i är väl snudd på otroligt med tanke på motorn. De har gjort och tänkt helt rätt -- finns att växa i samt att man lämnat allt gammalt rappel bakom sig. 2070+ funkar fint med DLSS i 1080p/1440p, 4K får man ta nästa generation

*applåder till CDPJ*

Förstår vad du menar när det gäller att "pusha" gränserna och sätta nya standarder etc. Men jag tycker endast att detta verkar vara dåligt optimerat och inget annat? Det är ju inget "wow"-spel när det gäller grafiken ändå.

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på hur flertrådad motorn är? Försöker köra 144hz och fullt belastar den en i7-8700. Häftigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Vi syftar på de globala detaljlägena som återfinns längst upp i grafikmenyn, där de två sista justerar vilka ray tracing-funktioner som ska användas samt detaljnivån för belysningen. Sen finns det givetvis möjlighet att själv gå in och vrida på reglagen för respektive funktion.

Aha! Tack, då förstår jag.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av rgro:

Någon som har koll på hur flertrådad motorn är? Försöker köra 144hz och fullt belastar den en i7-8700. Häftigt!

Märker det på min laptop med i7 9750h som har 6 kärnor och 12 trådar och hoppar runt 60-80% och mitt 1660ti jobbar för fullt i 98%.
Men processorn ligger rätt ofta på 80%, mest på natte tid när allt är så fancy.
Rätt glad att man fler kärnor i sin stationära just nu ^^

Permalänk
Medlem

Jag har bara hunnit testa lite kort men på medium verkar jag ligga lite över 60fps, ibland lite lägre och och ibland uppemot 75-80fps.
Det tycker jag borde kännas spelbart om än inte optimalt. Problemet är att det känns som 30-40fps. Framförallt är det rörelserna med musen som känns hackiga. Är det någon annan som upplever samma sak?

Permalänk
Medlem

Enligt CD Project red hamnar min dator nästan precis i recommended 1080p high settings. Jag kan säga såhär. det är en ren lögn. Ligger på 15-20fps i gunfights. Jag måste sätta allt på low i 1080p med texturer, skuggor alltihop! trots de flyter det inte på, utan vid gunfights är det lagg. för low som jag spelar på med lagg menar CD Project red att man skall ha en i5 3570, GTX 780, 8gb ram.

Fyfan alltså säger jag bara! så dåligt optimerat. skit-trist när storyn är grym, men hur kul är det när man laggar sig fram i spelet?

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Medlem

Kanske inte rätt ställe att posta men känner inte för att skräpa ner grafikforumet med drama, men detta idag från Hardware Unboxed: Nvidia have officially decided to ban us from receiving GeForce Founders Edition GPU review samples Their reasoning is that we are focusing on rasterization instead of ray tracing. They have said they will revisit this "should your editorial direction change".

Ytterligare kommentarer från HWU, Gamers Nexus, Linus.

Hål i huvudet på någon PR-människa hos nivida känns det som.

Mer on topic- fick mitt 6800XT igår men satt och spelade cyberpunk nästan 8h med mitt gamla 2080S ändå för att göra en väldig massa RT on/off jämförelser. Vad jag kan säga är dettta- jag fick rätt dåliga framedrops med 2080S, även om jag fick ungefär samma avg som Sweclockers visade så blev det oftast att jag spelade på ultraperformance DLSS för att slippa halka ner till 10fps när man till exempel gick ut ur en dörr. DLSS i UP läge ser är inte i närheten av så clean som balanced och det är en stor mängd artefakter runt objekt i rörelse och mycket flimmer och aliasing runt räta linjer. Gjorde en video för att visa dessa från en instant replay jag tog genom geforce experience.

https://youtu.be/u1EPN48SnJY

https://i.imgur.com/V2T6tqA.png- Skärmdump från original
https://i.imgur.com/JN6aVCh.png - Skärmdump från processed.
Dessa mest för att visa att ingen enorm kvalitetsdrop skett i rendering - dock youtubevideon processas fortfarande och där kan ju vad som helst hända. Nedan är länk till dropbox där både renderad och originalvideon finns om någon inte litar på det riktigt.

https://www.dropbox.com/sh/0zj4efbxt2we04k/AACil3vkHXYHGr-jbU...

EDIT: Ingen ljud i klipper nej, Geforce Experience gillar att skippa ljud kanske 1-3/10 klipp jag spelar in, aldrig lyckats lösa det.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Låter ju bekant ja. RT droppade ner till 40-50 eller? Vilken setting på DLSS kör du på? Jag tyckte båda Performance gav för mycket blurr.

Kommer inte ihåg vad RT gav, men betydligt lägre iaf. Jag kör DLSS på Ultra Performance. Sänker det jag kan för att ligga ungefär på 120 fps, vilket är målet i alla spel då jag lirar på LG CX. Hellre blur än låg fps

Visa signatur

bajs

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Official_P:

Kommer inte ihåg vad RT gav, men betydligt lägre iaf. Jag kör DLSS på Ultra Performance. Sänker det jag kan för att ligga ungefär på 120 fps, vilket är målet i alla spel då jag lirar på LG CX. Hellre blur än låg fps

Ah jag spelar också på en LG CX (48")

Fan jag tyckte verkligen det blev för blurrigt med Ultra på DLSS, speciellt när man kollade inventory och såg ens karaktär, fräknarna i ansiktet syntes till exempel inte alls längre.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

@shiprat sitter med 2080 Super och för mig är RT prestandan helt enkelt för låg i 1440p. DLSS ger dock bra prestanda utan RT och vad jag upplever så ger de än bättre bild i quality mode än utan DLSS. För mig så är min 8700k som gör att jag tappar FPS i de tätaste områdene men aldrig under 70fps och de är helt stutter fritt så är ändå nöjd.
Angående HUB så är jag inte så förvånad faktiskt... Har gått från å vara patreon medlem till å sluta följa dom på Youtube. Fantastiska tester men har man inte samma åsikter som Steve så blir de drygt å höra på vad man köpt fel i varenda video, där gör Gamers Nexus ett bättre jobb å va neutrala.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Bra, då har de inte hållit igen för att gynna hårdvara som var lastgammal när den var ny. Med dagens mått hopplöst föråldrad...tycker det är helt rätt av dem.

Visst, det är ju bra om det går att lira iaf om det ska säljas till de plattformarna alls, så är det ju. Kanske hade vart bättre att avvakta med att släppa till PS4/One helt egentligen. Sen när resten är hyfsat utrett porta ner en version så lågt att de gamla konsolerna orkar med iaf hyfsat stabila 30 eller ngt.

Så är det ju tyvärr inte riktigt.
Nog mer o-optimerat spel rakt igenom.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

@shiprat sitter med 2080 Super och för mig är RT prestandan helt enkelt för låg i 1440p. DLSS ger dock bra prestanda utan RT och vad jag upplever så ger de än bättre bild i quality mode än utan DLSS. För mig så är min 8700k som gör att jag tappar FPS i de tätaste områdene men aldrig under 70fps och de är helt stutter fritt så är ändå nöjd.
Angående HUB så är jag inte så förvånad faktiskt... Har gått från å vara patreon medlem till å sluta följa dom på Youtube. Fantastiska tester men har man inte samma åsikter som Steve så blir de drygt å höra på vad man köpt fel i varenda video, där gör Gamers Nexus ett bättre jobb å va neutrala.

Yup, slår man av raytracing så försvinner framedrops- kan inte påstå att jag såg bättre kvalite i quality än i native, dock verkade den lägga på en del skärpa där, jag gillade dock inte utseendet. Oavsett så kunde jag inte heller spela i native med 2080S så, whatever

HUB är extremt inriktade på prisvärdhet vilket jag inte bryr mig lika mycket om som rå prestanda. Dock tycker jag om deras ärlighet, deras arbetsmoral och enorma benchmarks och att de generellt håller sig neutrala och ge kritik där det förtjänas. I mina ögon är kritik av raytracing inte något som gör dem mindre neutrala dock, hade de gett AMD ett "pass" efter att ha kritiserat nvidias launch så hade det varit ett issue, men de gjorde ju tvärtom.

Dock som alltid, tar ingen enda reviewers ord för någonting, alla sätts i sammanhand med flera andra, vilket är så det ska vara. Trust no one

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av rgro:

Någon som har koll på hur flertrådad motorn är? Försöker köra 144hz och fullt belastar den en i7-8700. Häftigt!

På min dator (signatur) används 70-80% av CPU(5Ghz allcore), alla 16 trådar jobbar lika mycket. GPU 100% med utmaxade inställningar DLSS Quality. RAM används ca 9gig av 32.

I 3440*1440 får jag mellan 55-80 fps beroende på miljö.

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk

Ska testa spelet nu för första gången. Kommer lägga mig på medium i 3440x1440.

8600k 4,5ghz
1080ti

Har någon tips på bra inställningar för liknande setup citera gärna.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Har spelat i 10 timmar med ett spec i sign. 3900x - 16 gb 3600mhz - 3070

spelat i 5Kx1440p med allt på ULTRA, RT på PSYCHO och DLSS på AUTO, inte 60 FPS, men fullt spelbart med påtvingad Freesync/G-Sync, då jag har freesync skärm.

Räcker 8GB för 5Kx1440p (lite mindre än 4K) med allt på ULTRA, RT PSYCHO?

Nej, det blir dips var 5-10e sekund.

Räcker 8GB för 5Kx1440p med DLSS och allt på ULTRA, RT PSYCHO?

Ja, jag har spelat i 10 timmar, och ja, det dippar i FPS, men det är endast då spelet övergår i en scriptad filmsekvens där spelaren inte har kontroll.

Övriga problem?
Spelet har problem med Ultrawide upplösning, har även skickat en bugreport, men spelet byter ner till 2560x1440 efter en filmsekvens. Varpå man behöver pausa spelet för att få tillbaka rätt upplösning. Kan detta vara orsak till frame-dipsen vid filmsekvenser? Det är möjligt.

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Verkar som HDR inte funkar så bra

"Problems with the in-game [HDR Settings]:

1) Increasing [Maximum Brightness] will scale entire HDR picture and brighten the midtones plus shadows in an almost linear manner, leading to an overexposed picture with little depth;

2) Reducing [Tone-Mapping Midpoint] is essential to achieve deeper blacks, but doing so will also darken midtones (and if excessively, the highlights) and shadows, causing an unnatural transition from shadows/ midtones to bright highlights.

Using [Black Level] "Low" on TVs (video range) together with [RGB Range] "High" or "Full" on consoles would make blacks inky, but would also crush a significant amount of shadow detail, and so is not an acceptable solution.

For the best picture quality while playing Cyberpunk 2077 (CB77), we strongly suggest playing the game in SDR."

https://www.youtube.com/watch?v=e1BA2O-NTcE

Jag körde till en början med HDR aktiverat men gav upp efter en stund, det såg inte bra ut. CDPR får justera det också.

Permalänk
Medlem

DLSS i Cyberpunk är otroligt imponerande. På Quality mode ser det nästan bättre ut än Native plus att man får fps boost.
Vid Balance ser jag skillnad. Smått suddigare på främst objekt längre bort och ”smala” objekt som vajrar. Men absolut inget jag skulle märka av mitt i gameplay.

Jag får ca 70-100fps med allt på Max+DLSS Quality i 1440p och Ray Tracing avstängt.
Trycker jag på Ray Tracing (Reflektioner + Medium Lighting, ej Shadows) så ligger jag strax under 60fps.

Om man bara kunde få det där 3080 kortet någon gång det får blir en till genomspelning med RT då.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vad det gnälls haha. Det funkar skitbra för mig med den upplevelsen jag vill ha i ett spel på datorn i sign. Vilket jag är väldigt tacksam för.
Skönt att inte vara så kräsen. Det verkar skitjobbigt och dyrt.

Jag vet inte om det är vanligare för oss som började spela i DOS innan win och 3D-grafik fanns att vi inte känner att vi behöver maxa allt?
Vad säger ni?

Har också spelet i DOS med basic code gaming med mera
Men jag har alltid varit kräsen även i denna miljö för 1000 år sedan. Vill alltid testa och speca ut hela tiden.
Nu sitta jag på en i5 10600k och RTX 3080 och är förförande kräsen

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

I Toms Hardwares test så ligger AMD 6800/6800XT jämns med Nvidia 3080/3090. Men i Sweclockers test så är 3080/3090 betydligt bättre. Hur kan det skilja sig så mycket.
Var väl liknande fall när AMD recensionerna kom ut också?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Totalt ointresserad av spelet i sig men vore kul att testa vilka inställningar man köra... Kanske kommer det ut på rea så man kan använda det som grafiktest framgent?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |