Era dummaste köp? Behöver inte vara datorrelaterade grejor enbart 🙂

Permalänk
Inaktiv

Volkswagen passat -09

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

Red Dead Redemption 2 utan tvekan. Älskade ettan, älskade GTA 4+5. Nu jäklar!

Köpte spelet på release dagen till PS4a= 700kr.

Men vänta nu, kan ju inte spela på PS4a när PRO finns.

Köpte en PS4a pro på marknaden som jag aldrig fick = 4000kr
Polisen la ner ärendet, tack för den. Kanske en karriär för mig då ingen verkar bry sig?

Köpte en PRO i butiken = 4000kr

Installerade spelet på PS4an och spelade en timme. Hmm, det kommer ju till PC snart.

Köper till PC = 600kr

Men vänta nu, det är ju inte så kul med GTX 1080.

Köper GTX 2080 TI = 12000kr

Spelade 4 timmara och tröttnade, svårt att hitta tiden som pappa.

Så totalt 21300kr för något som aldrig användes på riktigt...
PS4an har stått orörd sen dess, 2080 TI har spelat annat, men mest spel som klarar sig med GTX 1080 typ Slay The Spire, Diabotical, Overwatch.

Haha. Du gjorde min dag

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

Red Dead Redemption 2 utan tvekan. Älskade ettan, älskade GTA 4+5. Nu jäklar!

Köpte spelet på release dagen till PS4a= 700kr.

Men vänta nu, kan ju inte spela på PS4a när PRO finns.

Köpte en PS4a pro på marknaden som jag aldrig fick = 4000kr
Polisen la ner ärendet, tack för den. Kanske en karriär för mig då ingen verkar bry sig?

Köpte en PRO i butiken = 4000kr

Installerade spelet på PS4an och spelade en timme. Hmm, det kommer ju till PC snart.

Köper till PC = 600kr

Men vänta nu, det är ju inte så kul med GTX 1080.

Köper GTX 2080 TI = 12000kr

PS4an har stått orörd sen dess, 2080 TI har spelat annat, men mest spel som klarar sig med GTX 1080 typ Slay The Spire, Diabotical, Overwatch.

Så du säger att jag inte ska springa iväg och köpa ett nytt grafikkort för 10000 för Cyberpunk innan jag har testat att spela det? Jag gillar också Slay The Spire och mycket spel med ungefär det prestandabehovet så det kan ju ändå komma till användning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Så du säger att jag inte ska springa iväg och köpa ett nytt grafikkort för 10000 för Cyberpunk innan jag har testat att spela det? Jag gillar också Slay The Spire och mycket spel med ungefär det prestandabehovet så det kan ju ändå komma till användning?

Gissa vem som byggde en ny dator för Cyberpunk 2077 med 5900x och 3080? Jag lyckades spela två timmar igår efter läggning och gillade det, men vi får väl se om vi ser en snarlik post om några månader...

Permalänk
Medlem

Har två spontanta:
OBH Nordica Quickburger.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3320550
Helt jävla värdelös pryl, det är sjutton gånger lättare att steka en köttpuck i en stekpanna än att skita ner den här maskinen, som dessutom är dryg att göra ren.

Sony Xperia 5:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5184704
Har kört Samsung sedan första Galaxy S, men blev taggad av skärmformatet och positiva recensioner. Köpte ett tag efter release för typ 8000:-.
Använde den i ett par veckor innan jag insåg att jag vantrevs något fruktansvärt. Kameran var för seg, UI't var bakvänt och bara... Nä. Verkligen inte min grej. Stod ut ett par månader till, sedan förbokade jag en Galaxy S20.
Sålde den för 3000:- till en polare efter att ha haft den mindre än ett halvår.
5000:- i sjön för att jag skulle "prova något nytt". Good times.

EDIT:
Åh, bästa dummaste fylleköpet kan vi ju ta också!
Satt i min lilla verkstad en kväll i somras och drack bira och snickrade på något, och blev irriterad på att jag var tvungen att gå in till kylen för att hämta kall bira. Sagt och gjort, googlade på typ "minikyl" eller något och hittade den här;
https://www.power.se/vitvaror/kyl-och-frys/kylskaap/coca-cola...
Klick-klick-köp, utan att fundera på var den skulle stå. Nu tas en fjärdedel av min arbetsbänk - som redan var för liten - upp av en sjukt osmidig kyl, som dessutom inte ens kyler speciellt bra

Permalänk
Medlem

Oljefatstunnan med John Deere motiv som jag ska hämta idag kl 14. Såg tydligen tjusningen i det när jag bläddrade igenom blocket på fyllan.

Visa signatur

Born to raise hell

Permalänk
Medlem

Cyberpunk 2077

Permalänk
Hedersmedlem

Fick panik över att jag inte köpte något på Black Friday för några veckor sen.
Panikköpte då Elder Scrolls IV Oblivion till min Xbox Series X för 14 kronor. Mest för nostalgins skull. Visade sig då vara en expansion till spelet och jag kunde inte begära återköp.

Liten summa, men fortfarande ett dumt köp. Man ska aldrig konsumera bara för konsumtionens skull.

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600KF • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600K • GTX 1060 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det borde finnas inställning för att stänga av ena simkortet. Kan man ju göra från 17-08 isåfall.
Jag körde min S10+ utan företagsportal (deras styrning) i 1.5 år till nu när dem har fixat två separata modes. Så dem styr enbart för "work-appar" och den biten. Visserligen var det tvång på skärmlås (inget tidskrav och enbart ej mönster) men det kan jag leva med. Kör fingeravtryck, ögon och kod.
Dem kan wipea telefonen med mera men enbart företagsappar/info utan mitt godkännande. Med mitt godkännande kan de wipea allt remote. Låsa telefonen kan de dock göra med min närmsta managers godkännande.

Jo, simkortet är inget problem egentligen för mig, ingen ringer den vägen ändå. Däremot Teams, Outlook etc. De går att stänga av genom att starta om telefonen och inte logga in på dem, men det är inte så smidigt direkt och behöver jag exempelvis kolla min kalender så måste jag logga in där ändå.

Valet vi hade var typ allt eller inget. Vill man kunna ha jobbmail, teams eller autentisering på telefonen så får man godta allt. Hade jag inte jobbat hemifrån så mycket hade jag nog dragit tillbaka mitt godkännande men nu är det rätt nice att kunna vara "online" ur jobbets synvinkel utan att jag behöver sitta vid datorn konstant.

Permalänk
Avstängd

Köpte mig en Fiat Coupé 20V Turbo för 90 000 kr och sålde den sedan för 50 000 kr efter att ha haft den i endast 7 månader.

Riktigt kass affär. Dock en underbar bil.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Medlem

Har svårt att komma på några riktigt kostsamma dumma köp men jag skaffade mig en stekpanna med keramisk beläggning som fungerade bra i ca 1-2 veckor innan den all beläggning var borta och allt började fastna i den.
Samt så köpte jag en 8Bitdo N30 till min NES classic som jag använde i 5 minuter innan jag upptäckte att knapparna sitter helt fel för den typen av kontroll så jag gick tillbaka till original dosan, det var väl spenderade 450kr.

(I övrigt så älskar jag dom flesta av 8Bitdo's övriga kontroller)

Visa signatur

Ryzen R9 5900X | Dark Rock Pro 4 | Gigabyte Pro 3060 Ti | MSI B450 PRO CARBON AC | 32GB Corsair Vengeance LPX 3600 MHZ

Permalänk
Medlem

Finns säker många jag förträngt, det som sticker ut i minnet är nog första datorn jag byggde, måste varit runt 2003-04, köpte ett Radeon 9600xt, för att inte långt senare byta till ett passivt kylt 9800PRO för jag hade dille på att ha en tyst dator. 9600XT var dyrare, sämre och lät som fn (som jag minns det), sålde det inte ens utan hamnade bara i lådan av överbliven teknik.....

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

Beror på hur man ser på saken men en av mina nuvarande bilar är nog bland det dummaste men absolut inget jag ångrar, en Audi R8 V10 plus, lär bli ett tap på några hundra tusen när jag väl säljer den, men jävlar vad rolig den är att köra 👌

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Inte ett köp egentligen men jag ångrar att jag tog ett löneavdrag (på runt 1500) för att få en Galaxy S10 som jobbtelefon istället för ytterligare en Iphone. Android är jag nöjd med men själva telefonen är så ömtålig att jag nu på några månader har spräckt alla glasen, framsida, baksida och kameraglas.

En stor del av anledningen till att jag tog denna var också att den hade dubbla simkortsplatser så jag slapp bära med mig två telefoner, vilket funkar som det ska men det gör ju också att jag inte riktigt kan lämna jobbet när jag inte jobbar liksom. Ska jag ha min telefon med mig så har jag också jobbtelefonen med mig, får mail och all hets.

Dessutom har IT begränsat telefonen så den inte funkar för en del saker, till exempel kan jag inte ta bort eller öka timeout på skärmlåset så mitt AR-headset går inte att använda för skärmen låser sig innan man hinner komma igång. Jag kan heller inte välja det skärmlås jag vill utan bara de godkända av IT. IT har också möjlighet att övervaka mig, radera min data och tvinga fram diverse saker som byte av lösenord för mina personliga saker med jämna mellanrum. Sen funkar ju inte företagsgrejerna som de ska ändå, har aldrig fått en notifikation från (den företagsspecifika) authenticator-appen som jag ska vid varje ny inloggning exempelvis.

Kör ni möjligtvis Microsoft Endpoint Manager (Intune) som MDM för era lurar? Vi har börjat med det hos oss.
Men att låsa ner telefonen så mkt när man får löneavdrag känns ju skummt, låter som att dom snarare borde köra med en "Arbetsprofil" samt en "Privat profil" så att dom kan "Whipa" företagsprofilen om det behövs, men lämnar din privata intakt, vi kör bara företag, men det är inte heller löneavdrag på våra lurar.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Inaktiv

Xbox One X för Red Dead Redemption 2. Tänkte lira multi med polarna.
Fanns inget multi-läge vid launch och polarna ändrade sig.

Så det kanske var jag som var dum förresten

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BM-Mods:

Kör ni möjligtvis Microsoft Endpoint Manager (Intune) som MDM för era lurar? Vi har börjat med det hos oss.
Men att låsa ner telefonen så mkt när man får löneavdrag känns ju skummt, låter som att dom snarare borde köra med en "Arbetsprofil" samt en "Privat profil" så att dom kan "Whipa" företagsprofilen om det behövs, men lämnar din privata intakt, vi kör bara företag, men det är inte heller löneavdrag på våra lurar.

Jo. Men läser man vad man faktiskt går med på i Intune, i alla fall det som jag fick godkänna, så kan de göra i princip vad som helst. Men det är ju inget tvång att använda den vad jag förstår, bara om man vill komma åt någon företagsfunktionalitet över huvud taget.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan säkert komma på bättre om jag tänker till lite men för min del var nog PS3 ett av de sämre köpen.
Köpte det när jag var sjukskriven ett tag och tänkte "äh, i värsta fall har jag ju en bluray-spelare i alla fall."

Hade aldrig haft en konsol tidigare och gillade det helt enkelt inte, kb+m och höga framerates är min grej.
Jag körde visserligen igenom Last of Us men att köpa en konsoll endast för det är ju lite att ta i.
Om jag inte minns fel har jag aldrig sett på någon bluray-film på den eller åtminstone bara enstaka.

Har ganska blygsamma anspråk när det gäller kontorsstolar men gillar verkligen att ha öppen/nätad rygg.
Gav en kontorsstol från Jysk ett försök, gick sönder i stort sett direkt och är nu tillbaka på en IKEA Flintan.

Skrivet av Najk:

Fick panik över att jag inte köpte något på Black Friday för några veckor sen.
Panikköpte då Elder Scrolls IV Oblivion till min Xbox Series X för 14 kronor. Mest för nostalgins skull. Visade sig då vara en expansion till spelet och jag kunde inte begära återköp.

Liten summa, men fortfarande ett dumt köp. Man ska aldrig konsumera bara för konsumtionens skull.

.... förutom om man behöver komma upp till summan för fri frakt då. ;D

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Köpte en HDMI DP adapter. Har 4 DP och endast 1 hdmi i min gpu. Har en DP skärm och en HDMI men ville inte behöva rycka den andra skärmen varje gång jag ville köra VR. Kabeln fucka upp hela min dator, helt sjukt. Använde den o allt ba fucka sönder, minns inte riktigt vad, men datorn började BSOD hela tiden när den var i osv. Den funkade inte ens så det var ju sjukt slös. Datorn slutade inte BSOD efter att jag drog ut den så jag resetta hela datorn, och gick miste om min min FF7 playthrough som jag försökte 100%a, hade bara master materia och typ 5 levlar kvar innan alla var 99 och jag hade ALLT.

Permalänk
Medlem

Har ingen nämnt aktier i Telia?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo. Men läser man vad man faktiskt går med på i Intune, i alla fall det som jag fick godkänna, så kan de göra i princip vad som helst. Men det är ju inget tvång att använda den vad jag förstår, bara om man vill komma åt någon företagsfunktionalitet över huvud taget.

Vet inte hur det är med att göra allt, men vet att det skall gå att köra med dubbla profiler så att man bara kan rensa arbetsprofilen om det är så. Nej företagsportalen är ju till för att komma åt företagsresurser så det går ju att köra utan den också men man kanske missar en del resurser då.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem

Jag minns fortfarande köp jag gjorde på ebay 2005 efter Star wars 3 kom och jag ville ha anakins outfit. Kostade runt 1500kr med tull och skatt tillkom på ca 1000kr efter det. Kvaliten var så kass att jag tror någon som aldrig sytt förut gjort den. Var bara att kasta direkt för såg förjävlig ut. Jag gick sista året på gymnasiet det var väldigt mycket pengar för mig att kasta i sjön. Skulle haft den på studenten men mamma köpte en vanlig kostym istället. Hon var mest glad att jag inte hade Star Wars kläder på mig på studenten.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

2012 impulsköpte jag ny dator för att spela Diablo 3 vid release med gamla WoW vänner. Tog även ut två semesterveckor.
Efter 2 dagar var jag extremt less. Samma sak gällde mina vänner.

Kostade mig en hel del totalt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BM-Mods:

Vet inte hur det är med att göra allt, men vet att det skall gå att köra med dubbla profiler så att man bara kan rensa arbetsprofilen om det är så. Nej företagsportalen är ju till för att komma åt företagsresurser så det går ju att köra utan den också men man kanske missar en del resurser då.

Jo det var min tanke också, och Samsungs Knox borde göra det smidigare (vilket det säkert gör, bara inte tillräckligt). Vi går lite väl OT nu dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

Om du som pappa har råd att kasta så mycket pengar på saker du inte behöver kanske du kan kosta på dig att gå ner i arbetstid istället? Mer tid till att göra allt! Själv jobbar jag 100% och har varken råd att köpa så mycket prylar eller gå ner i arbetstid. Men jag har ca. 2 timmar av egentid varje kväll och det räcker gott för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Inte ett köp egentligen men jag ångrar att jag tog ett löneavdrag (på runt 1500) för att få en Galaxy S10 som jobbtelefon istället för ytterligare en Iphone. Android är jag nöjd med men själva telefonen är så ömtålig att jag nu på några månader har spräckt alla glasen, framsida, baksida och kameraglas.

En stor del av anledningen till att jag tog denna var också att den hade dubbla simkortsplatser så jag slapp bära med mig två telefoner, vilket funkar som det ska men det gör ju också att jag inte riktigt kan lämna jobbet när jag inte jobbar liksom. Ska jag ha min telefon med mig så har jag också jobbtelefonen med mig, får mail och all hets.

Dessutom har IT begränsat telefonen så den inte funkar för en del saker, till exempel kan jag inte ta bort eller öka timeout på skärmlåset så mitt AR-headset går inte att använda för skärmen låser sig innan man hinner komma igång. Jag kan heller inte välja det skärmlås jag vill utan bara de godkända av IT. IT har också möjlighet att övervaka mig, radera min data och tvinga fram diverse saker som byte av lösenord för mina personliga saker med jämna mellanrum. Sen funkar ju inte företagsgrejerna som de ska ändå, har aldrig fått en notifikation från (den företagsspecifika) authenticator-appen som jag ska vid varje ny inloggning exempelvis.

Ptjae. Hade du valt en iphone så hade du ändå haft dualsim i och med esim.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Klassiker om man vill få till lite dålig stämning på släktsammankomster - "Hörni, vad köpte ni Teliaaktier för, och vad sålde ni för...?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hultman:

Oljefatstunnan med John Deere motiv som jag ska hämta idag kl 14. Såg tydligen tjusningen i det när jag bläddrade igenom blocket på fyllan.

HAhahaha bäst köp!

Permalänk
Medlem

Den här jävla tomtemasken för 359kr som på någon random ad på Facebook såg riktigt bra ut men som var ren jävla skit.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Därför att det är ingen dålig affär först man sålt dem.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Om du som pappa har råd att kasta så mycket pengar på saker du inte behöver kanske du kan kosta på dig att gå ner i arbetstid istället? Mer tid till att göra allt! Själv jobbar jag 100% och har varken råd att köpa så mycket prylar eller gå ner i arbetstid. Men jag har ca. 2 timmar av egentid varje kväll och det räcker gott för mig.

Bra tankar, men frugan jobbar redan 50% och är med barnen resten.