Nvidia utesluter recensenter som inte fokuserar på ray tracing

Permalänk
Medlem

Än en gång

J*vla R*vhattar!

Visa signatur

Cooler Master NR200 • ID-COOLING FX280 PRO SE • Corsair SF1000 • Asus B850-I Strix • Samsung 9100 PRO 1TB • G.SKILL Flare X5 6000 CL30 32GB • LG OLED42C3 • Ryzen 9800X3D • Asus Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

Jag undrar lite, men hur lite fokus har Hardware Unboxed på RT/DLSS?

Jag läser detta som att de har för lite fokus på det snarare än att all fokus ska ligga på det. Finns ju ingen recension som bara kollar RT om det inte är en specialartikel om just det.

Det är ju helt förklarligt att de vill att deras produkter ska testas fullt ut. Nvidia lägger ju mycket R&D och PR på detta. Så om någon recensent inte vill testa det så är det ju meningslöst att skicka kort till dem.

Edit: letade upp deras 3080 recension och de har tidsstämplar I beskrivningen. De verkar ha lagt 51s på RT/DLSS I en 35 minuter lång video. Och de testade bara 1 spel i 1 upplösning (4K). Helt klart att nvidia vill att de testar lite flera spel med RTX.

För 6800XT recensionen testade de 2 helt andra spel i RT.

Permalänk
Avstängd

Självklart surt för recensenterna men samtidigt är det ju knappast obligatoriskt för Nvidia att skicka ut exemplar till alla som önskar att recensera deras produkter. Nvidia bestämmer själva vem de vill samarbeta med.

Man kan ju tycka vad man vill om det men sådant är livet.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk

Det är alltid raydigt tracigt att se sånt här. Man får hoppas att rastern av hårdvaruintresserade strålar upp bakom detta och spårar det till ansvarig på nvidia.

Visa signatur

| Ryzen 5 5800X3D | MSI B550 Gaming Plus | 64 GB 3600 MHz DDR4 | 7800XT |
Några SSD:er och ett gäng TB spinny bois
Stolt ägare av 19 776 000 fler pixlar på olika skärmar. Alla fungerar så vitt jag vet.

Permalänk
Medlem

Så om någon review säger sanningen att
4k raytracing egentligen är 1080p uppskalat med DLSS
så blir de bannade?

Det blir väl ganska snart aktuellt att köra raytracing på t.ex AMD rx6800 i en låg upplösning och skala upp den till 4k, sedan skall ett diagram göras med fps mot fps.

Permalänk
Medlem

Förståelig, ger inte mycket för wannabe YouTubers heller för den delen!

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Inte så konstigt, hade tagit samma beslut om jag jobbat i bolaget. Recensioner från tubers och Sweclockers är marknadsföring hos marknadsföringspartners. Om de inte samarbetar med at promota på rätt sätt så är det klart man söker andra kanaler.

Det finns ingen gudagiven rätt till att ha förtur till gratisexemplar av grafikkort, det är ett samspel där Nvidia helt enkelt har starkare förhandlingskraft.

Det är HW unboxed som har tagit ett superkorkat affärsbeslut här.

Det är ju inte så att de inte testat RT, de har visat mängder av tester med RT. Vad de gjort är att säga som det är, RT är ännu så länge för dåligt för att vara relevant vilket är helt sant, det är inte moget än.

Så nej, du har fel.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag kan iofs förstå att Nvidia tröttnat på HU:s väldigt tydliga AMD-vinkling i rubriker, formuleringar, prioriteringar och slutsatser. Jag tycker att HU gör ett bra jobb med själva testerna. Det är inramningen, kommentarerna, som alltid har en kraftig övervikt åt AMD, ibland indirekt, ibland väldigt öppet. Steve har också en ganska trist attityd mot tittare både i videorna (Q&A) och i kommentarer på sociala medier.

Kikade runt lite snabbt och kan inte hitta särskilt mycket om det, har du några exempel på Steves beteende/uppenbart vinklade rubriker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Så om någon review säger sanningen att
4k raytracing egentligen är 1080p uppskalat med DLSS
så blir de bannade?

Det blir väl ganska snart aktuellt att köra raytracing på t.ex AMD rx6800 i en låg upplösning och skala upp den till 4k, sedan skall ett diagram göras med fps mot fps.

Du är ju helt ute och cyklar med det du säger. Så börjar recensenter ljuga blir de nog bannade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Som vanligt så görs det en hönsfabrik av en fjäderatom.
Nvidia tycker att HU borde visa upp Raytracing mer, men då HU tyvärr lutar väldigt mycket mot AMD så sätter de sig på tvären som trotsiga småbarn.

Helt naturligt att Nvidia då slopar att skicka ut sina FE kort till dom.

Rececenterna skall inte vara en reklampelare för Nvidia eller någon annan. Vettiga reviewers fokuserar på det som dom flesta av deras läsare är intresserade av, och raytracing är inte avgörande för någon större andel konsumenter, och därför skall inte fokus ligga på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Vilka jävla FUCKTARD's. Jag gillar oftast Nvidias produkter, men tycker ledningen där, i detta troligtvis Jensen som är en riktigt idiot. Gäller i mångt och mycket AMD med. Dom kan aldrig hålla sig till sanningen med någon release och dom är så enfaldiga att dom inte själva förstår att de skadar deras rykte.

Det skulle förvåna mig mycket om inte Jensen skiter fullständigt i även en någorlunda stor recensent som HU. Han har nog bättre saker för sig, typ fokusera på företagsmarknaden.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Printscreen:

Det är ju en väldigt konstigt formulerad tweet också: "Banned us from receiving"... betyder ju bara "Dom vill inte ge oss gratis hårdvara längre".
Jag tror det finns mer bakgrundstory till den där tweeten än att dom bara helt plötsligt fick ett argt mail från Nvidias representant.

Vill dom inte testa raytracing, något som Nvidia pushar stenhårt, så får dom väl stå över att få gratis kort. Dom får väl då köpa dem i butik som resten av oss.

Det går ju dock inte att köpa i butik innan release... och recensionerna blir värda väldigt mycket mindre om de inte är ute så man kan kolla dem innan köp.

Det går inte heller alltid att köpa i butik EFTER release... Har väntat på mitt 3080 sedan releasedagen och räknar med att kanske få det i Januari-Februari nån gång.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Märks att AMD har slutat tillverka ren dynga när Nvidia börjar med selektiv presshantering.
Eller så finns det så jäkla dåligt med kort att tillgå så att inte ens Nvidia själva har råd att skicka ut dom som dom brukar längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Förståelig, ger inte mycket för wannabe YouTubers heller för den delen!

650 000 prenumeranter, hur många behöver man ha för att sluta vara wannabe menar du?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Som vanligt så görs det en hönsfabrik av en fjäderatom.

Totalt off topic: vart återfinns fjäderatomen i det periodiska systemet? 😊

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Helt rätt av Nvidia att visa vart skåpet ska stå. Det är ingen mänsklig rättighet att få recensera deras kort, och ställer man inte upp på de villkoren de sätter får de gilla läget.

Att de går ut med nyheten på detta "drama-queen" sätt tyder snarare på att Nivia gjort helt rätt än något annat. Hoppas de lär sig en läxa av vad de ställt till med.

Permalänk
Medlem

Kanske inte alla som minns från ifjol när Hardware Unboxed inte fick recensionsexemplar av RTX 2060 om jag tolkat det rätt för att dom kritiserade Ray Tracing, det var ju då också alvarligt och många Tech YouTubers stöttade dom inkl Linus, BitWit och m.m.

Hur kan man "inte" vilja recensera om Ray Tracing och jag får för mig att jag har sett på videos att dom verkligen visar Ray Tracing.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Och det är anledningen att jag köpte AMD över Nvidia. Det händer om och om igen att de bajsar i det blå skåpet.
Tycker det är märkligt hur många här på ett hårdvaru forum som försvarar sånt här. Anställda av nvidia eller bara hjärnlösa höns? Vill ni ha köpta recensenter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

För att citera den gode Linus: "Fuck you, Nvidia!"

nej nu ska va inte va såna.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Hugashaka:

Plats 26. Fe är så klart förkortning för Feather. Lite kuriosa här är att grundämne 26 innefattar också den mest stabila isotopen, så väntar man tillräckligt länge blir alla argument en fjäderatom

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Undrar om detta egentligen handlar om mängden ray-tracing som testas eller om det mer handlar om att Hardware Unboxed lite väl ofta får avvikande resultat, resultat som tenderar vara negativa för Nvidia och Intel.

Jämför man t.ex. Hardware Unboxed, SweClockers, ComputerBase och TechPowerUp (är relativt stora webbsiter som alla har ett "prestandaindex") har de tre senare väldigt snarlik relativ prestanda mellan 6800, 6800XT, 6900XT, 3070, 3080 och 3090. HU avviker i att de får 6900XT att i genomsnitt prestera bättre än 3090 samt 6800XT att prestera bättre än 3080 (kollade bara 1440). Det är slående hur lika resultaten SweC, ComputerBase och TechPowerUp är.

Samma sak vid test av Ryzen 5000. Alla kom till slutsatsen att Ryzen 5000 är den snabbaste x86 CPUn, men här var det också så att SweClockers, ComputerBase och TechPowerUp fick väldigt lika resultat medan Hardware Unboxed avvek märkbart med en större fördel för AMD.

Så misstänker att detta mer handlar om att Nvidia anser att HU inte ger en rättvis bild, men att man saknar konkreta bevis för detta. Är ju då enkelt att bara dra till med något som "ni fokuserar för lite på ray-tracing för vår smak så blir inga kort från oss".

Intressant. Om det du misstänker stämmer så kan jag väl tycka att en vettigare approach hade varit att sammanställa data från flertalet andra sidor och jämföra med HU. Sedan presentera avvikelsen och säga att man pausar utskickandet av testexemplar fram tills dess att avvikelsen kan förklaras.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Undrar om detta egentligen handlar om mängden ray-tracing som testas eller om det mer handlar om att Hardware Unboxed lite väl ofta får avvikande resultat, resultat som tenderar vara negativa för Nvidia och Intel.

Jämför man t.ex. Hardware Unboxed, SweClockers, ComputerBase och TechPowerUp (är relativt stora webbsiter som alla har ett "prestandaindex") har de tre senare väldigt snarlik relativ prestanda mellan 6800, 6800XT, 6900XT, 3070, 3080 och 3090. HU avviker i att de får 6900XT att i genomsnitt prestera bättre än 3090 samt 6800XT att prestera bättre än 3080 (kollade bara 1440). Det är slående hur lika resultaten SweC, ComputerBase och TechPowerUp är.

Samma sak vid test av Ryzen 5000. Alla kom till slutsatsen att Ryzen 5000 är den snabbaste x86 CPUn, men här var det också så att SweClockers, ComputerBase och TechPowerUp fick väldigt lika resultat medan Hardware Unboxed avvek märkbart med en större fördel för AMD.

Så misstänker att detta mer handlar om att Nvidia anser att HU inte ger en rättvis bild, men att man saknar konkreta bevis för detta. Är ju då enkelt att bara dra till med något som "ni fokuserar för lite på ray-tracing för vår smak så blir inga kort från oss".

Jag tror också så. Det är inte första gången det här händer just HWU. Kommer inte ihåg sist det hände och vad det gällde men en märkbar bias mot Nvidia/Geforce tycker jag ändå de har ända sedan första gången de nobbades av Nvidia.

Fortfarande värt ett besök då de testar många spel som TPU (som i sin tur känns lite för pro-Geforce i mina ögon).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

med tanke på att hardware unboxed har den största sampel sizen av spel i sina tester är de bäst av alla reviews.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Hugashaka:

Både före och efter ägget.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Hur kan man "inte" vilja recensera om Ray Tracing och jag får för mig att jag har sett på videos att dom verkligen visar Ray Tracing.

Det gör dom såklart, som alla recencenter. Problemet är nog snarare att HU påpekade (som många andra) att raytracing är en gimmik i dagsläget, och kommer vara det ett par generationer kort till. Därför lägger som så klart inte heller någon stor andel av sin testning där.

Permalänk
Medlem

Nvidia efter att de slutade sälja FE-kort i många länder och sin undermåliga lansering:

Visa signatur

Core i9 12900K | RTX 3090 FE | Odyssey G80SD |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vangen:

Kanske inte alla som minns från ifjol när Hardware Unboxed inte fick recensionsexemplar av RTX 2060 om jag tolkat det rätt för att dom kritiserade Ray Tracing, det var ju då också alvarligt och många Tech YouTubers stöttade dom inkl Linus, BitWit och m.m.

det handlar inte om att dem inte visar raytracing, det handlar om att gimmicken raytracing o dlss inte väger in i hardware unboxed review och att dem inte faller för nvidias propaganda. Dem har större ryggrad än resten av reviewers och vågar stå upp emot något som inte har spelat någon större roll än fram till nu med cyberpunk. Och enns då är spelet inte värt att använda nvidias failtracing då det dödar prestandan.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag kan iofs förstå att Nvidia tröttnat på HU:s väldigt tydliga AMD-vinkling i rubriker, formuleringar, prioriteringar och slutsatser. Jag tycker att HU gör ett bra jobb med själva testerna. Det är inramningen, kommentarerna, som alltid har en kraftig övervikt åt AMD, ibland indirekt, ibland väldigt öppet. Steve har också en ganska trist attityd mot tittare både i videorna (Q&A) och i kommentarer på sociala medier.

Jag vet inte vad du har sett men de har ju varit väldigt kritiska i princip varje AMD lansering (på GPU fronten då) som jag sett, 290x, 480x, 580x, 5700xt. Där 5700xt var väl den mest positiva men rätt sval respons om jag kom ihåg rätt.
Det är väl att Nvidia vill pumpa RT sen 2000 serien kom ut 2018 och HU har varit rätt kritiska mot prislappen och dess prestanda i experimentella features (RT) som gemene man inte kan eller vill använda ÄN, som börjar mogna något nu men fortfarande är för långt borta för att kunna lägga för mycket vikt på.
Finns vadå 5 titlar som använder RT bra? Resten är rätt mehh även om de har RT i bakgrunden.
Jag hade inte köpt ett kort för RT på åtminstone en eller två generationer. Även om jag ska köpa nytt kort för cyberpunk så är det inte pga RT jag väljer nvidia, det är pga SPS för VR ger en väldigt stor prestanda boost, speciellt i 1% low vilket annars upplevs som hack i VR

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av _Merc_:

med tanke på att hardware unboxed har den största sampel sizen av spel i sina tester är de bäst av alla reviews.

SweClockers: 12 st
Computer Base: 17 st
Hardware Unboxed: 18 st
TechPowerUp: 22 st

Så med din måttstock är det alltså TPU vi ska lyssna på, ska vi skippad de andra?

Sedan, om det finns ett systematisk fel kvittar det hur många titlar man testar. Detta om är nog inte helt lätt att bevisa...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Det är ju inte så att de inte testat RT, de har visat mängder av tester med RT. Vad de gjort är att säga som det är, RT är ännu så länge för dåligt för att vara relevant vilket är helt sant, det är inte moget än.

Så nej, du har fel.

Jag har hört många andra reviewers som påpekat att RT ej är moget än, reviewers som fortfarande är på god fot med Nvidia.