Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Regeringen inrättar center för cybersäkerhet

Permalänk
Melding Plague

Regeringen inrättar center för cybersäkerhet

Försvarsmakten, FRA, SÄPO och MSB gör efter regeringsbeslut gemensam sak för att upptäcka och hantera cyberhot mot Sverige.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är jättekul att man försöker. Men hur många instanser försöker de lägga ut detta på.
Det är redan idag jättestökigt med så oerhört många myndigheter som har sin del av denna kaka, och det är förhållandevis dåligt med informationsspridning och vem som gör vad.

Hade varit mycket lättare om man lagt ansvar på 1st instans, antingen utöka MSB/Cert.se eller FRA för att hantera hela frågan.
Intrång är bara effekten av brister, att ha översyn, guidelines och kunskap på flera olika ställen, pja, jag vet inte riktigt vem jag ska vända mig till i vilken fråga.

Dessutom jättetråkigt att detta placeras i Stockholm som det verkar. För alla myndigheter där nere verkar ha oerhört svårt att behålla personal och det gör att inget ihållande arbete kan göras.

Kommer detta center upprätthålla tex en MISP-server för att att vi ska kunna ta emot dessa hot som de upptäcker och samordnar. Och kommer den att erbjudas via säkra fiberlänkar isåfall. Eller är detta bara en politisk show för att visa att regeringen faktiskt också kan leka med de stora grabbarna.

Permalänk
Medlem

Vad är incitamentet för alla att faktiskt dela sina bästa verktyg och kunskaper och vem ska jobba där? Måste ju anställa halva blackhat för att göra ens en droppe i havet känns det som...

Nej jag tror inte detta blir en revolution heller

Permalänk
Medlem

Bra början 25 år sena kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Det är jättekul att man försöker. Men hur många instanser försöker de lägga ut detta på.
Det är redan idag jättestökigt med så oerhört många myndigheter som har sin del av denna kaka, och det är förhållandevis dåligt med informationsspridning och vem som gör vad.

Hade varit mycket lättare om man lagt ansvar på 1st instans, antingen utöka MSB/Cert.se eller FRA för att hantera hela frågan.
Intrång är bara effekten av brister, att ha översyn, guidelines och kunskap på flera olika ställen, pja, jag vet inte riktigt vem jag ska vända mig till i vilken fråga.

Dessutom jättetråkigt att detta placeras i Stockholm som det verkar. För alla myndigheter där nere verkar ha oerhört svårt att behålla personal och det gör att inget ihållande arbete kan göras.

Kommer detta center upprätthålla tex en MISP-server för att att vi ska kunna ta emot dessa hot som de upptäcker och samordnar. Och kommer den att erbjudas via säkra fiberlänkar isåfall. Eller är detta bara en politisk show för att visa att regeringen faktiskt också kan leka med de stora grabbarna.

Håller med om att myndigheten/centret inte borde ligga i Stockholm. Just med tanke på kontinuitet i just personalfrågan. Men jag gissar på att det till en början kommer byggas ut med personal från andra myndigheter. Dessutom kan det vara svårt att hitta den kompetens man söker i en mindre stad.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Håller med om att myndigheten/centret inte borde ligga i Stockholm. Just med tanke på kontinuitet i just personalfrågan. Men jag gissar på att det till en början kommer byggas ut med personal från andra myndigheter. Dessutom kan det vara svårt att hitta den kompetens man söker i en mindre stad.

När det kommer till säkerhet är det ofta en kompetensinriktning man tar senare efter man tex varit utvecklare och tekniker.
Det finns gott om dem skulle jag säga, och man kan utbilda än fler.

Jag själv har headhuntat och anställt en mängd väldigt duktiga säkerhetstarkitekter/analytiker i en "liten" stad som Sundsvall.Jag tror man underskattar "mindre" städers kompetensnivåer baserat på att man inte själv har kontaktnätet.

I våra myndighetssamverkan med andra myndigheter inklusive artikelns nämnda är vi ofta senioriteter, genom att vi faktiskt kan verka inom samma yrke och arbetsgivare i 10-20 år utan problem. Vi har faktiskt svårt att jobba med vissa myndigheter i Stockholm för att de byter personal flera gånger om året. Så ofta att det är nya ansikten varje gång man möts, och att de missar att boka in möten.
Hur tex MSB öht fungerar som en samordnande myndighet när de inte ens kan komma ihåg möten är för mig otroligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Det är jättekul att man försöker. Men hur många instanser försöker de lägga ut detta på.
Det är redan idag jättestökigt med så oerhört många myndigheter som har sin del av denna kaka, och det är förhållandevis dåligt med informationsspridning och vem som gör vad.

Hade varit mycket lättare om man lagt ansvar på 1st instans, antingen utöka MSB/Cert.se eller FRA för att hantera hela frågan.
Intrång är bara effekten av brister, att ha översyn, guidelines och kunskap på flera olika ställen, pja, jag vet inte riktigt vem jag ska vända mig till i vilken fråga.

Dessutom jättetråkigt att detta placeras i Stockholm som det verkar. För alla myndigheter där nere verkar ha oerhört svårt att behålla personal och det gör att inget ihållande arbete kan göras.

Kommer detta center upprätthålla tex en MISP-server för att att vi ska kunna ta emot dessa hot som de upptäcker och samordnar. Och kommer den att erbjudas via säkra fiberlänkar isåfall. Eller är detta bara en politisk show för att visa att regeringen faktiskt också kan leka med de stora grabbarna.

Helt rätt slutsats du drar att intrången bara är en effekt av andra brister. Börja med att lagstifta att alla offentliga myndigheter ska ha någon som arbetar med det systematiska informationssäkerhetsarbetet. 80% av alla incidenter beror på den mänskliga faktorn och det kunskapsglapp som finns inom organisationer.

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

När det kommer till säkerhet är det ofta en kompetensinriktning man tar senare efter man tex varit utvecklare och tekniker.
Det finns gott om dem skulle jag säga, och man kan utbilda än fler.

Jag själv har headhuntat och anställt en mängd väldigt duktiga säkerhetstarkitekter/analytiker i en "liten" stad som Sundsvall.Jag tror man underskattar "mindre" städers kompetensnivåer baserat på att man inte själv har kontaktnätet.

Du har säkert rätt men att det finns kompetens att anställa. Det största problemet ligger nog i att man inte vill tappa den kompetens man redan har vid en utlokalisering. polisen och säpo har nog den stora kompetensen i storstäderna, men militären bör ha en mer sprid organisation.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av eXim:

Bra början 25 år sena kanske.

Vad vi vet

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Det här ser mest ut som att de gör gemensam sak, dessa har nog enskilt jobbat med detta på egen hand förut. I alla fall MSB har gjort det en längre tid vad jag vet.

Permalänk
Hedersmedlem

Det heter sajber.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk

Sånt här fanns alltså inte förut? Herregud vad efter vi är i Sverige, och naiva.

Permalänk
Medlem

Dan Eliasson som GD så blir det här alldeles mumma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Dan Eliasson som GD så blir det här alldeles mumma.

Då kan det ju bara bli en sak av det

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

När det kommer till säkerhet är det ofta en kompetensinriktning man tar senare efter man tex varit utvecklare och tekniker.
Det finns gott om dem skulle jag säga, och man kan utbilda än fler.

Jag själv har headhuntat och anställt en mängd väldigt duktiga säkerhetstarkitekter/analytiker i en "liten" stad som Sundsvall.Jag tror man underskattar "mindre" städers kompetensnivåer baserat på att man inte själv har kontaktnätet.

I våra myndighetssamverkan med andra myndigheter inklusive artikelns nämnda är vi ofta senioriteter, genom att vi faktiskt kan verka inom samma yrke och arbetsgivare i 10-20 år utan problem. Vi har faktiskt svårt att jobba med vissa myndigheter i Stockholm för att de byter personal flera gånger om året. Så ofta att det är nya ansikten varje gång man möts, och att de missar att boka in möten.
Hur tex MSB öht fungerar som en samordnande myndighet när de inte ens kan komma ihåg möten är för mig otroligt.

Skulle dock säga att en stor majoritet av de involverade myndigheterna är ganska bra på att behålla personal, alternativt att ett par hoppar mellan vissa av de berörda myndigheterna.
Men överlag tror jag inte just den biten är det största problemet, var de ska trolla fram personalen för att starta upp det hela är det klart intressanta, kommer nog bli en rätt svettig arbetssituation för ganska många där i början.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Sånt här fanns alltså inte förut? Herregud vad efter vi är i Sverige, och naiva.

Jo, har funnits länge. Men inget samarbete mellan myndigheter på det här sättet. Alla har knåpat på egen kammare tidigare.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Undra när dom blir hackade?

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidas:

Skulle dock säga att en stor majoritet av de involverade myndigheterna är ganska bra på att behålla personal, alternativt att ett par hoppar mellan vissa av de berörda myndigheterna.
Men överlag tror jag inte just den biten är det största problemet, var de ska trolla fram personalen för att starta upp det hela är det klart intressanta, kommer nog bli en rätt svettig arbetssituation för ganska många där i början.

Så är det, men av de som är bra på att behålla personal är det bara FRA som är duktiga på att arbeta med civila myndigheter.
Många andra myndigheter som inte nämns har ju också massa säkerhetsansvar, och vart plötsligt hamnar de nu i dessa frågor.
Men i den värld jag lever i har sverige totalt misslyckats totalt med att ha kontinuitet i säkerhetsfrågor och stödja oss som arbetar i frågarna. Är tex myndigheter som försvarsmakten och säpo om är med i detta plötsligt mer intresserad av att bistå med kunskap, diskussion, forum etc. med oss nu i samband med så kan det ju bli mycket bättre än det varit.

Permalänk
Medlem

Polisstat luktar detta, vart e den oberoende kontrollanten att de följer mänskliga rättigheter, demokratiska regler att de ej håller på med massövervakning av befolkningen osv?

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Polisstat luktar detta, vart e den oberoende kontrollanten att de följer mänskliga rättigheter, demokratiska regler att de ej håller på med massövervakning av befolkningen osv?

Har inte öht med samma saker att göra i detta fall.
Detta är för att hjälpa landets organisationer att skydda sig mot allehanda it-säkerhetsproblem.

Permalänk
Medlem

Detta är ju också ett led i ett större projekt som leds av RISE(Sveriges statliga forskningsinstitut fd SP/Innventia/ICT/Swerea) där t ex Cybernode.se ingår som en samlingsplats för forskning inom cybersäkerhet etc.

Permalänk
Avstängd

Största ökningen av cybersäkerhet får vi om vi tar bort internetåtkomsten eller möjligheten att avlyssna internet för FRA.
Slipper vi deras integritetskränkande spionage på hela svenska folket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Största ökningen av cybersäkerhet får vi om vi tar bort internetåtkomsten eller möjligheten att avlyssna internet för FRA.
Slipper vi deras integritetskränkande spionage på hela svenska folket.

Hur har du tänkt göra med hoten från övriga världen?

Permalänk
Medlem

Vid utvärderingen tre år senare visade det sig att uppbyggnaden av centret halkat efter pga oklara direktiv och bristande rekryteringsbas varpå kompetensen i vanlig ordning köpts in utifrån, bl a från Ungern och ryska trollfabriker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Hur har du tänkt göra med hoten från övriga världen?

Vi stänger av även deras internet !

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Inaktiv

Åh, Myndigheterna ska börja samarbeta bättre. Genialt.

Skrivet av Hubertus:

Hur har du tänkt göra med hoten från övriga världen?

Vilka hot tänker du på?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hubertus:

Hur har du tänkt göra med hoten från övriga världen?

Jag slår inte in världen i bomull för att göra allting säkert medans jag ger bort min integritet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon32713:

Åh, Myndigheterna ska börja samarbeta bättre. Genialt.

Vilka hot tänker du på?

De finns inga hot, nothing to see here. Move along, dumpa brandväggen boys

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Jag slår inte in världen i bomull för att göra allting säkert medans jag ger bort min integritet.

Vänta bara tills de börjar använda mer AI med b.la ansikts och biometrisk igenkänning som registrerar vanliga medborgare, det man vet med säkerhet är att övervakning ständigt blir billigare (de får mer för pengarna) och mer omfattande, tekniken möjliggör ständigt mer avancerad övervakning.
Det vanliga människorna är dom som det är lättast att samla information om.
Snart använder terrorister videosamtal med deepfake över krypterade anslutningar då dom redan idag är duktiga på att dölja sin identitet och kontakter via olika tjänster.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snubb1:

Vänta bara tills de börjar använda mer AI med b.la ansikts och biometrisk igenkänning som registrerar vanliga medborgare, det man vet med säkerhet är att övervakning ständigt blir billigare (de får mer för pengarna) och mer omfattande, tekniken möjliggör ständigt mer avancerad övervakning.
Det vanliga människorna är dom som det är lättast att samla information om.
Snart använder terrorister videosamtal med deepfake över krypterade anslutningar då dom redan idag är duktiga på att dölja sin identitet och kontakter via olika tjänster.

Shit börja bygg slott med vallgrav direkt, ingen tid att förlora börja nu!