Grafikprestanda i Cyberpunk 2077

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Carolus Rex:

Har oxå 2080s kör i 1440p allt på ultra RT av och DLSS på Quality funka hur bra som helst i 60fps
+ i7 8700K

Jag kör allt på ultra också utan RT däremot med DLSS av eftersom det gör bilden betydligt sämre (i alla fall på 1080p)

Smaksak såklart men jag anser inte att 60FPS är tillräckligt i first person shooters. Varierar mycket men jag tycker 90-100 redan känns lite slött, input latency är kanske största problemet med låg framerate imo.

Permalänk
Skrivet av anon201296:

Jag kör allt på ultra också utan RT däremot med DLSS av eftersom det gör bilden betydligt sämre (i alla fall på 1080p)

Smaksak såklart men jag anser inte att 60FPS är tillräckligt i first person shooters. Varierar mycket men jag tycker 90-100 redan känns lite slött, input latency är kanske största problemet med låg framerate imo.

Aha okej blir lite kämpigt att komma upp i dom sifforna (fps)
Själv kör jag via tvn och handkontroll så 60fps räcker gott och väl.

Permalänk

Här är ju en rätt fin genomgång av bildkvalitet och vad man kan förvänta sig. En bit ned på sidan har de bilder som overlappar varann och där du kan välja exempelvis RTX on/ Off via en slider. Ger en bra bild av vad inställningarna gör för bilden.

https://gamegpu.com/action-/-fps-/-tps/cyberpunk-2077-test-gp...

Har inte sett någon annan presentera spelet på det här sättet.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AntonKG:

Mitt 1080TI får svettas rejält i low/medium. Ser ut som skit...

EDIT: 1440P

Håller med. Ser inte bra ut alls. Märkligt att det ska vara så tungdrivet.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Carolus Rex:

Aha okej blir lite kämpigt att komma upp i dom sifforna (fps)
Själv kör jag via tvn och handkontroll så 60fps räcker gott och väl.

Ja då är det annat, jag har också tänkt koppla upp till TV och spela med kontroll vid något tillfälle

Permalänk
Medlem

Inte direkt oväntat att det är tungt att driva titta bara på deras tidigare kaos till spel!

Tur man inte boka!

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kare:

Jag kör på ett 3060 ti och kom fram till:
1440p med medium på allt med några funktioner off så som Film/Chromatic/Depth/Lens/Blur/Contact. RT ON med allt off/low samt DLSS: quality på.
High på texture (notera att detta bara kan ändras när man inte är i spelet)
Runt 100+ fps hela tiden. Det blir bra då jag kör 144hz skärm.

Samma kort och frågar mig om det inte är ok att dra ned frameraten för lite mer ögongodis, inbillar mig att hög fps inte är lika viktig i singeplayer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haziza:

Inte direkt oväntat att det är tungt att driva titta bara på deras tidigare kaos till spel!

Haters gonna hate.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Ultra Performance är menat att användas ihop med bildvisare med 8K-upplösning och ger riktigt kasst resultat med "vanliga" skärmupplösningar. Detta läge renderar spelet i 25 procent av den vertikala upplösningen hos skärmen/tv:n, vilket för en bildvisare med native 1440p innebär 360p.

Hmm allright, var inte supertydligt i spelet. Å andra sidan hade det ju blivit samma ändå- för att köra något annat än UP med RT var jag tvungen att gå och skruva på inställningar hela tiden för att får spelet spelbart- med balanced och performance fick jag regelbundet drops i fps som gick neråt 10-20 och varade i allt mellan 5 sekunder till någon minut. Med RT medium ser spelet inte särskilt annorlunda ut från normalt dock om man inte specifikt går och letar vinklar för att titta på reflektioner osv.. Min lösning på detta var att gå in i inställningarna och ändra om DLSS varannan minut när det började igen, men blev ju inte bästa spelupplevelsen.

Dock imponerande är för mig att när RT väl är ute ur bilden så få jag bland den stabilaste FPS jag fått i något spel som är så här krävande- ligger nu väldigt väldigt stabilt runt 60FPS utan DLSS, FidelityFX eller något annat och det verkar inte finnas några situationer som orsakar betydligt framedrops vad jag sett på flera timmar med nya kortet. Låter lite fånigt men hoppas nästan att de inte släpper stöd för RT till AMD för detta spel- jag vet att jag kommer känna mig manad att köra med RT på oavsett om det ser bättre ut eller ej och då förmodligen kommer få en sämre spelupplevelser om det beter sig likadant som det gjorde tidigare :/

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Vart sjutton ska dom klämma in ett 3080ti till ett vettigt pris? Finns ju inte mycket utrymme kvar till 3090 som legitimerar t.ex. flera tusen extra för ett ti-kort.

Permalänk
Medlem

Rx 6800 klarar sig bra 😃 gött.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Otroligt tungdrivet spel som nog blir bättre om ett par patchar. 10900k @ 5ghz med pc4000 minne är ju nästan cpu bound vid 1440p på high med ett 3090. Och det ger hela 101 fps. (110fps i 1080p samma inställningar)

Tror det är viktigare att sätta inställningar så att GPU körs i 95%+ load. När man väl blir cpu bound går det jävligt fort ned.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem

Det blir ju att tumma på både en och två grejer, och förlita sig på DLSS, för att få det här att flyta någorlunda i 1440 på ett 2060S. Verkar gå att få i alla fall runt 60-70 rutor med lite tweaks. Avvaktar ett par, tre veckor och sätter hoppet till att det patchas några gånger under tiden.

Permalänk

Jag kör i 4k med mitt 3080 och allt på max och ligger runt 60. DLSS är inställt på extreme och Ray tracing på insane.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MorbidPytte:

Jag kör i 4k med mitt 3080 och allt på max och ligger runt 60. DLSS är inställt på extreme och Ray tracing på insane.

Grattis, då är du den enda i världen.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MorbidPytte:

Menar du ultra? Spelet måste ju se fruktansvärt ut?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Mitt 1070ti som är överklockat får tugga på rejält... pendlar mellan 55-65 med allt på högsta men vid stora folkmassor kan jag droppa ner till 35 fps.

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta har skrivits om tidigare men ni kan testa jag märkte skillnad stabilare fps

https://old.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/kapuaj/for_all...

Visa signatur

prö

Permalänk
Medlem

Förutsatt att spelet är bra optimerat så tycker jag det är helt rätt att det ska lira såpass här "dåligt" på Max.
Generellt tycker jag inte att ULTRA ens ska vara möjligt vid launch utan Medium borde kräma skiten ut nuvarande grafikgeneration och High/Ultra borde vara ytterligare grafiska finesser som går att slå på först 2 år senare med nyare hårdvara. På så vis skulle grafiken i ett enskilt spel stå sig bättre i längden. Särskilt i det här spelet som man säkert vill ska snurra i 5 år (jämför GTAV).
Det är ju inget Fifa direkt som förväntas komma i en snyggare version varje år så man ska köpa nytt.
Så jag ser fram emot att spela detta utan RT i 1440p på mitt GTX2060. Och om fyra år när jag köper ett GTX5060 så får jag ett lyft

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Lägre tensor-prestanda gör ingen skillnad för den upplevda bildkvalitén med DLSS utan istället påverkar det hur lång tid det tar för grafikkretsen att rendera varje bildruta.

men någonstans kommer det till en gräns när DLSS-steget tar längre tid än renderingen av bildrutan, då kommer man behöva skippa renderade bildrutor eller något annat?

Kanske inte är ett problem i realiteten, men skulle vara intressant att få siffror på.

Att jämföra 1080p med DLSS(1080p->1440p) och se hur lång fördröjningen blir och sånt.

Antingen utnyttjar ju DLSS inte all tensortrestanda på korten eller så skiljer kvaliteten och/eller prestandan avsevärt. 3090 vs 2060 skiljer ju extremt mycket...

Permalänk
Medlem

Det här spelet ser så sjukt jävla bra ut. Ljusättning är top notch.

Dold text
Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Dlss funkar ej?

Har RTX3070 men DLSS funkar ej för mig har nyaste 460 driven och ray tracing funkar fint vad kan det vara för fel ?

Permalänk
Skrivet av ronz:

Det här spelet ser så sjukt jävla bra ut. Ljusättning är top notch.

Håller med, ray tracing i detta spel är top notch.

Spelet blir för övrigt bara bättre och bättre ju mer jag spelar, man sugs verkligen in i världen.

Visa signatur

RTX 3090 Strix OC • 9900KS • Z390 Aorus Xtreme • Trident Z Royal 32GB 3200MHz CL14 • Kraken Z73 • 9x120mm Noctua • Corsair AX1000 Titanium • Samsung 980 PRO 2 TB • Samsung 970 EVO 500GB + 1TB • Lian Li PC-O11 PCMR Limited Edition

Asus 27" OLED 240 Hz • LG 38GL950G (3840x1600) • Audeze Mobius • Keychron K6 • Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHW:

Vad får dig att tro att ett 4070 skulle vara mycket mer kraftfullt än ett 3090 när 3070 som bäst är likvärdig 2080ti?
Jag håller såklart tummarna för att det du säger sker men själv tror jag tyvärr det är en dröm som inte kommer till att slå in.

Det som får mig att tro det är att AMD påstår sig komma ut med nästa generation kort med dubbel så bra prestanda, vilket Nvidia också kommer försöka matcha. Dessutom kommer Zen 4 och helt nya platformar dyka med nya sorters minnen osv. Jag gissar starkt på att nästa generation kort kommer vara mycket mer kraftfulla och ett större kliv än vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Ray-Tracing är ju svincoolt. Fattar inte vad ni andra pratar om som inte håller med. Allting ser ju mycket verligare ut! Men ja, för en 40-50% prestandaförlust är det inte värt det.

Helt ärligt så ser jag knappt någon skillnad om jag inte aktivt letar efter det. Spenderat några timmar åt att testa ON/OFF och visst... det påverkar ju reflektioner och vissa skuggor. Men till syverne och sist gör Screen Space Reflections sitt jobb. Jag märker ingen som helst skillnad om jag inte aktivt letar efter den. Flera gånger har jag tänkt: "Ahh... det där är en RT reflektion" så stänger jag av RT utan att egentligen märka någon större förändring.

RT ger snyggare vattenpölar typ till en kostnad av 50 % av prestandan.

Visa signatur

Playstation 5 + Nintendo Switch
5800x3d - MSI B450 - RX 9070 XT Red Devil - NZXT C1000 - Samsung G8 34

Permalänk
Medlem

Kan varmt rekommendera Special K för att få bukt med dassig HDR i spelet. Gör underverk för upplevelsen. Ladda ner versionen postad i tråden https://discourse.differentk.fyi/t/topic-free-mega-thread-v-1... som klarar directx 12

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem

Kör medium settings på en 8600K, ett 1080 med 10+ på både core och memory och spelet är på en m.2 disk, ligger och pendlar mellan 55-60 fps stabilt på 1080p

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Menar du ultra? Spelet måste ju se fruktansvärt ut?

Ser ingen grafisk skillnad mellan DLSS ”ultra performeance” eller lägre ”performance”. Bara att det flyter på bättre med ultra.
Enda som jag stängt av är Film grain och motion blur
Varför skulle det se dåligt ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

men någonstans kommer det till en gräns när DLSS-steget tar längre tid än renderingen av bildrutan, då kommer man behöva skippa renderade bildrutor eller något annat?

Kanske inte är ett problem i realiteten, men skulle vara intressant att få siffror på.

Att jämföra 1080p med DLSS(1080p->1440p) och se hur lång fördröjningen blir och sånt.

Antingen utnyttjar ju DLSS inte all tensortrestanda på korten eller så skiljer kvaliteten och/eller prestandan avsevärt. 3090 vs 2060 skiljer ju extremt mycket...

Det var ett problem med DLSS 1.0 , men lär inte vara ett problem med DLSS 2.0. Prestandan skalar rätt så väl med upplösning. Den punkt där det händer (om det ens kan hända) måste programet köra i tusentals FPS ändå... så inget problem. Grafikkortet kan inte bara strunta i att rendera bildrutor heller, utan den väntar såklart med att visa en ruta om en beroende uträkning dröjer. DLSS använder tensorkärnorna (undantag DLSS 1.9 i Control som är väldigt lik DLSS 2.0).

Vill man ha en teknisk förklaring till det är att DLSS 1.0 var mer en typisk maskininlärd uppskalare, vilket tar tid. I DLSS 2.0 så har det neurala nätverket mer rollen av att välja vilka pixlar som ska uppskalas, för att sedan matas till en vanlig uppskalare. Dessa pixlar tas från de X föregående bildrutorna. Ju närmare i tiden dessa är, desto bättre blir effekten. Ett annat sätt att säga det är ju snabbare det går för DLSS, desto snabbare anpassar den sig. Hur stor skillnad det gör i praktiken är svårt att svara på, då jag utgår från en teoretisk grund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntonKG:

Mitt 1080TI får svettas rejält i low/medium. Ser ut som skit...

EDIT: 1440P

Ajdå! Trodde mitt 1080Ti skulle kunna hålla för 7372800 pixlar i spelet, vilket troligtvis är lite mer pixlar än standarden 1440p. Så man får väl vänta tills man införskaffar nästa generations grafikkort om ett år eller så.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]