Grafikprestanda i Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av aleves:

Om någon här är intresserad av diverse tweaks så har jag har redigerat mitt tidigare inlägg ovanför med fler saker man kan prova

Måste bara tacka för ett mycket bra inlägg! Har fått avsevärt bättre prestanda efter att ha följt rekommendationerna i trådarna du länkat.

Visa signatur

Vill du att jag besvarar något så kom ihåg att citera mitt inlägg! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av aleves:

Om någon här är intresserad av diverse tweaks så har jag har redigerat mitt tidigare inlägg ovanför med fler saker man kan prova

Skrivet av Neco:

https://www.reddit.com/r/cyberpunkgame/comments/kccabx/hey_cd... TLDR: statisk config för VRAM & RAM även på PC, går att editera själv dock för lagom mängd RAM och maxa VRAM.

Gött tips om minnesgränser, tack!

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Har testat spelet ett par timmar..
Men tycker det är alldeles för buggigt för att vara ett AAA spel.
Nyligen craftade jag ett sniper gevär, sköt ett par gånger. Och nu kan jag inte använda det längre eller reload.. tesat att byta vapen, crafta igen. Samma problem. Så kan inte använda det.. Bra jobbat.

Ibland så hänger samtalen med NPC, att det ett par minuter innan det händer något.

Kan inte plocka/öppna vissa saker. Som att dem inte finns där.

Såg ett NPC, utan mun att äta hamburgare. Hamburgaren försvann, NPC fortsatte äta hamburgaren.

Massa sådana saker som drar ner betyget för mig en hel del.

Så avbeställer nog mitt RTX kort, var ju för detta spelet som jag skulle göra en uppgradering för. Men efter spelet ett tag så har jag bestämt att behålla mitt 1080. Tills ett bättre spel dyker upp eller när dem har patchat det ordentligt.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Jag är besviken hur pass dåligt optimerat det fortfarande är även på launch, nu pratas det på twitter att dom ska släppa patch nr.2 nån gång i februari ? alltså nästan 3 månader måste man alltså vänta på nån större fix till konsollerna.. hur är detta okej?

man skulle kunna tro dom lärt sig nåt efter witcher 3 till pc... inte direkt deras första pc spel....

Permalänk
Avstängd

De skulle inte släppt spelet till konsoler alls till och börja med. Fokuserat på PC sen dragit konsol 1 år senare (endast next gen).

Förstår inte hur de tänkte att folk skulle spela detta på gamla PS/Xbox ;D

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Ett tips om folk har prestandaproblem är att dra ner "Crowd density" under gameplay.

Permalänk
Inaktiv

Kan bara säga igen efter att ha läst om alla möjliga märkliga problem. En gång har jag fått en grafik bugg när jag spelat Cyberpunk på Stadia.
Det var längesen jag fastnade för ett spel men det här skulle jag kunna sitta dygnet runt med i två veckor utan problem.

Permalänk
Medlem

Har ännu inte stött på några problem och bara älskar detta spel! Spelar just nu med raytracing avstängt och ska leka lite till med inställningar, testa crowd density. Får skaplig FPS med mitt system och vet inte vad som skulle krabba 😁

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neco:

https://www.reddit.com/r/cyberpunkgame/comments/kccabx/hey_cd... TLDR: statisk config för VRAM & RAM även på PC, går att editera själv dock för lagom mängd RAM och maxa VRAM.

Jag provade att helt enkelt ta bort den filen, och det gjorde absolut ingenting.

Om en dev av denna magnitud faktist skulle låta allokera hårdvara genom en .cfg skulle jag returnera spelet. Det händer bara inte.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av marcusOCZ:

Jag provade att helt enkelt ta bort den filen, och det gjorde absolut ingenting.

Om en dev av denna magnitud faktist skulle låta allokera hårdvara genom en .cfg skulle jag returnera spelet. Det händer bara inte.

Kommer den inte bara tillbaka om du tar bort den?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

edit, lägger till länken för er med AMD riggar.

"Unlock your Cyberpunk 2077 memory pool budget file to your proper PC RAM and VRAM size - Worth a try! Increases and Smooths out FPS by a lot!"

https://www.reddit.com/r/pcgaming/comments/kcka6t/unlock_your...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd

Damn. Får mig att vilja köpa spelet en gång till bara som support Finns ingen annan utvecklare som anstränger sig såhär mycket.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Efter att ha testat spela på min skärm med 3440x1440 upplösning i High settings (utan RT) vs min 55" TV med 4K performance DLSS så kan jag nog säga att den mest koncista och stabila upplevelsen är just på TVn med 60fps. Den håller 60 mestadels i strider och överlag inga problem, men när man kör runt i stan kan det dippa ner till 50-55 under några sekunder men annars nöjd med tanke på att mitt 3080 knappt svettas(med UV kurva).

Med tanke på att detta spelet är lite mer "slow-shooter" så fungerar det ganska ypperligt med kontroller istället för mus och tangentbord eftersom man kör ju rätt mycket, och det fungerar mycket bättre än med m + t.

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Stroker:

Efter att ha testat spela på min skärm med 3440x1440 upplösning i High settings (utan RT) vs min 55" TV med 4K performance DLSS så kan jag nog säga att den mest koncista och stabila upplevelsen är just på TVn med 60fps. Den håller 60 mestadels i strider och överlag inga problem, men när man kör runt i stan kan det dippa ner till 50-55 under några sekunder men annars nöjd med tanke på att mitt 3080 knappt svettas(med UV kurva).

Med tanke på att detta spelet är lite mer "slow-shooter" så fungerar det ganska ypperligt med kontroller istället för mus och tangentbord eftersom man kör ju rätt mycket, och det fungerar mycket bättre än med m + t.

Du har bättre prestanda med 4k tv än med din 1440p skärm?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Lagerlöf:

Damn. Får mig att vilja köpa spelet en gång till bara som support Finns ingen annan utvecklare som anstränger sig såhär mycket.

Ja, men också nej.

Det är CDPR som lanserat spelet i det väldigt tveksamma tillståndet det befinner sig i till en början.
Det är CDPR som vägrade ge ut recensionsexemplar till last gen konsolerna före launch.
Det är CDPR som låste ner förhandskopiorna till en enda hårdvarukonfiguration så att siter som SweClockers inte skulle kunna utvärdera prestanda ordentligt innan launch.
Det är CDPR som kommunicerat att prerelease-koderna inte fick/bör användas för "banchmarking".

Sen är det förstås bra att de vill "göra rätt för sig" i efterhand. Men allt som leder till att de nu "måste göra rätt för sig" är saker de kunnat undvika och problem som uppstått på grund av medvetna val på CDPR.

Det är svårt att tro att de blev helt tagna på sängen av att PS4-ägare inte tyckte det var nice med 720p i 15 fps tex

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av UndaC:

Det är svårt att tro att de blev helt tagna på sängen av att PS4-ägare inte tyckte det var nice med 720p i 15 fps tex

Nej de skulle aldrig släppt spelet till last-gen. Frågan är hur det ens fungerar, är det deras val eller blir de styrda och kanske lite tvingade av MS/Sony? Är väl säkert för mycket pengar i det för att de skulle vilja låta bli.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Du har bättre prestanda med 4k tv än med din 1440p skärm?

Låter konstigt jag håller med.
Tror jag uttryckte det lite udda.

Misstänker att jag syftar på att när man kör 60fps på en 144hz skärm så känns det och ser ser bedrövligt ut.
Medans på tvn 60hz(60fps) känns detta mycket mer mjukare och responsivt.
Så i slutändan upplevs det på TV som bättre, och prestandan i själva verket är snarlik.

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Lagerlöf:

Nej de skulle aldrig släppt spelet till last-gen. Frågan är hur det ens fungerar, är det deras val eller blir de styrda och kanske lite tvingade av MS/Sony? Är väl säkert för mycket pengar i det för att de skulle vilja låta bli.

Valet att släppa på last gen var ju helt deras egna.
Däremot kanske de hade velat släppa en version bara för One X och Pro men det får man inte mig veterligen.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Ja, men också nej.

Det är CDPR som lanserat spelet i det väldigt tveksamma tillståndet det befinner sig i till en början.
Det är CDPR som vägrade ge ut recensionsexemplar till last gen konsolerna före launch.
Det är CDPR som låste ner förhandskopiorna till en enda hårdvarukonfiguration så att siter som SweClockers inte skulle kunna utvärdera prestanda ordentligt innan launch.
Det är CDPR som kommunicerat att prerelease-koderna inte fick/bör användas för "banchmarking".

Sen är det förstås bra att de vill "göra rätt för sig" i efterhand. Men allt som leder till att de nu "måste göra rätt för sig" är saker de kunnat undvika och problem som uppstått på grund av medvetna val på CDPR.

Det är svårt att tro att de blev helt tagna på sängen av att PS4-ägare inte tyckte det var nice med 720p i 15 fps tex

Efter flera ÅR av förseningar och eftersom det är ett spel som hela tiden varit designat för last-gen och nya generationen närmast är en eftertanke så finns det inte längre något att försköna här. De har skött allt katastrofalt dåligt och borde skämmas. Ärligt talat vet jag inte vad de gjort de senaste månaderna om det här är resultatet. Förseningar är okej, där var jag helt på deras sida länge, men då ska ju resultatet vara hyfsat okej i alla fall.

De sakerna du nämner ovan, tillsammans framförallt med DRM på recensionernas exemplar för att explicit blockera testning är ju katastrof.

Alla andra utvecklare buggfixar också och förbättrar sina spel, kolla på ’no man sky’ till exempel. Inget unikt för CDPR, och inget bra när utgångspunkten är så i botten som detta.

Skämskudden är det enda rätta, men de borde straffas också. De har så klart vetat om 15FPS på last gen och de allra flesta av de andra problemen också. De valde att släppa endå och försöka dölja verkligheten från att komma fram. Hypen är död och inget hade kunnat rädda den. Jag kommer köpa spelet när det är buggfixat och på en rea för halva priset. Det är verkligen inte värt att köpa spelet igen för att stödja denna typ av beteende

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Nej de skulle aldrig släppt spelet till last-gen. Frågan är hur det ens fungerar, är det deras val eller blir de styrda och kanske lite tvingade av MS/Sony? Är väl säkert för mycket pengar i det för att de skulle vilja låta bli.

Skrivet av UndaC:

Valet att släppa på last gen var ju helt deras egna.
Däremot kanske de hade velat släppa en version bara för One X och Pro men det får man inte mig veterligen.

Spelet har ju hela tiden varit byggt för last-gen och pc? Bara pga förseningarna så blev ens next-gen ens möjligt, eller har jag missat något fatalt här? Next-gen är väl närmare en eftertanke än något annat?

Edit: länk:

https://www.gematsu.com/2018/06/cyberpunk-2077-coming-to-ps4-...

Permalänk
Medlem

Är i överlag nöjd med spelet.
Tycker att det kan se otroligt snyggt ut,speciellt i inomhusmiljöer,för att sen se lite "meh!" ut på diverse andra ställen.

Pendlar mellan 60-100 fps beroende på var och vad som händer på skärmen,sitter med en 3700x och ett 2070 super,kör på High settings utan Raytracing..

Men överväger att lägga spelet i "lådan" ett par månader för att mogna lite,så inte glitchar,buggar och annat o-optimerat förstör spelupplevelse..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Spelet har ju hela tiden varit byggt för last-gen och pc? Bara pga förseningarna så blev ens next-gen ens möjligt, eller har jag missat något fatalt här? Next-gen är väl närmare en eftertanke än något annat?

Edit: länk:

https://www.gematsu.com/2018/06/cyberpunk-2077-coming-to-ps4-...

Då skulle de inte släppt på konsol alls. Sen att next-gen klev ikapp PC är en annan fråga.

Men att de trodde att spelet kunde drivas på gamla konsoler är ju.. Udda minst sagt.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Då skulle de inte släppt på konsol alls. Sen att next-gen klev ikapp PC är en annan fråga.

Men att de trodde att spelet kunde drivas på gamla konsoler är ju.. Udda minst sagt.

Jo men som sagt så har ju detta varit tanken länge, så bör ju inte vara någon nyhet direkt att det fungerar som det gör

Permalänk
Medlem

Min upplevelse av spelet: Det är inget dåligt spel älskar karaktärerna, grafiken, storyn, atmosfären, världen, missions och dialogerna. Men en stor besvikelse är AI det är skrattretande. Vilket förstör upplevelsen och gameplay helt och hållet. Känns mer som ett ”early access” spel. En hel del som saknas. Finns inga mini games. Knappt någon interaktion med NPC. Finns absolut inga aktiviteter utanför varken main story eller sidemissions. Spelet saknar helt enkelt substans. Dom lovade att spelet var ett RPG först och främst, men vi fick ett action spel med RPG element. Jag har följt utvecklingen av spelet ganska flitigt och sett många intervjuer där dom lovat massa interaktioner mm men allt sånt saknas här. Hela introt för de olika ”lifepathen” var ett skämt.

Ger spelet en 7,5 och då är jag generös. Så mycket potential men slutade som ett mediokert spel. Detta spel släpptes minst 1 år innan de va färdigt

Tillägg: Character creation är under all kritik. Och den blir helt meningslös när man inte ens kan transmogga sin outfit. Spranger runt som en discokula ala Pride festival

Permalänk
Medlem

Förstår inte hajpen med det här spelet.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

För den som pillar på minnesgränser i engine/config/memory_pool_budgets.csv så verkar det som att sätta 0GB, alltså noll (det ska låta CP2077 räkna ut max mängd själv) så verkar det sköta allokering bäst, med just noll för CPU & GPU så nyttjar det mycket mer minne än om jag sätter 20GB på vardera, 20GB beter sig i stort identiskt med stock värden konstigt nog men 0 så ökar nyttjandet ordentligt.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av EroHebi:

Min upplevelse av spelet: Det är inget dåligt spel älskar karaktärerna, grafiken, storyn, atmosfären, världen, missions och dialogerna. Men en stor besvikelse är AI det är skrattretande. Vilket förstör upplevelsen och gameplay helt och hållet. Känns mer som ett ”early access” spel. En hel del som saknas. Finns inga mini games. Knappt någon interaktion med NPC. Finns absolut inga aktiviteter utanför varken main story eller sidemissions. Spelet saknar helt enkelt substans. Dom lovade att spelet var ett RPG först och främst, men vi fick ett action spel med RPG element. Jag har följt utvecklingen av spelet ganska flitigt och sett många intervjuer där dom lovat massa interaktioner mm men allt sånt saknas här. Hela introt för de olika ”lifepathen” var ett skämt.

Ger spelet en 7,5 och då är jag generös. Så mycket potential men slutade som ett mediokert spel. Detta spel släpptes minst 1 år innan de va färdigt

Tillägg: Character creation är under all kritik. Och den blir helt meningslös när man inte ens kan transmogga sin outfit. Spranger runt som en discokula ala Pride festival

Ärligt talat är detta musik för mina ögon. Inte alls för att jag hatar CDPR eller att jag inte unnar ett spel att vara bra. Det är istället så att jag inte har något vettigt att spela spelet på just nu och denna typ av inlägg visar att spelet kommer bli bra, men att man inte missar något om man inte spelar det just nu.

Permalänk
Medlem

Testade precis kombon native upplösning utan DLSS med RT på max, efter korrigerad minnesanvändning så presterar det helt plötsligt betydligt bättre, det är såklart fortsatt tungt men inte alls på samma sätt, vart faktiskt klart spelbart i 2560x1080 native, nu vart det knepigare att välja mellan dlss & native, pendlar runt 60fps med dippar ner till låga 50, inte så illa med g-sync.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

De skulle inte släppt spelet till konsoler alls till och börja med. Fokuserat på PC sen dragit konsol 1 år senare (endast next gen).

Förstår inte hur de tänkte att folk skulle spela detta på gamla PS/Xbox ;D

typ 140milj sålda enheter om man räknar ps4 och xbox one väl...så...pengar.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Stroker:

Låter konstigt jag håller med.
Tror jag uttryckte det lite udda.

Misstänker att jag syftar på att när man kör 60fps på en 144hz skärm så känns det och ser ser bedrövligt ut.
Medans på tvn 60hz(60fps) känns detta mycket mer mjukare och responsivt.
Så i slutändan upplevs det på TV som bättre, och prestandan i själva verket är snarlik.

Precis allt talar för att det ska vara precis tvärt om.
60fps på en 144hz skärm är fortfarande 144hz. Ser bedrövligt ut??? Vad menas?
Lite udda tycker jag

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.