2020 års TV-modeller och den kompletta guiden

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av SmekusNamnus:

Någon som vet från vilken modell Samsung skickar med sin snygga fjärrkontroll i metall nu för tiden?

Blev lite förvånad när jag såg att 80T får den billigare modellen i plast.

Q95T har den i silver i alla fall. Vet inte hur det är för Q90T.

Permalänk
Medlem

@laxpudding har råkat ut för något mystiskt....
Kunnat ha 4k 120hz med hdr på min Samsung q80T från ett RTX3070. Så idag fungerar det inte längre, endast 60hz. 1440 fungerar i hdr 120hz men inte 4k.... Någon idé?

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Ronja_Hood:

@laxpudding har råkat ut för något mystiskt....
Kunnat ha 4k 120hz med hdr på min Samsung q80T från ett RTX3070. Så idag fungerar det inte längre, endast 60hz. 1440 fungerar i hdr 120hz men inte 4k.... Någon idé?

Kontrollera så inte Samsungen återställt inställningen för HDMI 4 till att köra gamla hastigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Kontrollera så inte Samsungen återställt inställningen för HDMI 4 till att köra gamla hastigheten.

Den är flaggad som Input Signal Plus, vilket jag gissar är 120hz. Bilden får ett flimrande band högst upp när jag försöker ställa in 4k/120hz...?

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Ronja_Hood:

Den är flaggad som Input Signal Plus, vilket jag gissar är 120hz. Bilden får ett flimrande band högst upp när jag försöker ställa in 4k/120hz...?

Kan vara kabeln som inte orkar eller blir störd, så testa och göra om allt, dvs ryck kabeln, starta om dator och TV och försök få allt att fungera igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Kan vara kabeln som inte orkar eller blir störd, så testa och göra om allt, dvs ryck kabeln, starta om dator och TV och försök få allt att fungera igen.

Japp.... testar ominstallera firmware påTVn oxå. Testat två lablar som båda fungerat innan. En Supra som SKALL vara certad 😂😂😂

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Skrivet av Ronja_Hood:

Japp.... testar ominstallera firmware påTVn oxå. Testat två lablar som båda fungerat innan. En Supra som SKALL vara certad 😂😂😂

Firmware uppdatering på Samsungen löste det! Låg en 1460 från 8 dec på deras hemsida som inte automagisgt uppdatering tog. Vetitusan men nu är det ok igen! Nu vet jag också att jag har två kablar som mäktar 4k/120hz/hdr

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Laxpudding Vet du huruvida det är möjligt att ljudsynka 2 olika TV apparater i intilliggande rum? Eller om det bara är möjligt om man har samma modell i båda rummen? Ska byta ut båda TV apparaterna i vardagsrummet och ena sovrummet som ligger bredvid och undrar ifall jag måste köpa samma till båda rummen ifall vi ska kunna kolla på samma TV program på båda apparaterna och få ljudet synkat. Med gamla tiders CRT var detta inget problem eftersom dessa knappt hade nån delay alls på signalen men med moderna apparater så kanske det är så pass olika mellan olika apparater att det blir omöjligt att få synkat ljud som jag önskar.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Ångest delux...
Tror ni man blir nöjd att gå ifrån en Plasma 55vt50 till en 65xh95? Köpte Plasman för 8år sedan för 20kkr för just filmegenskapernas skull.

Är funktioner som ljudformat och och 4k jag är ute efter då.

Tycker oled ligger för högt i pris än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Q95T har den i silver i alla fall. Vet inte hur det är för Q90T.

Plast kontroller till min Q90T, tyvärr. Men gillar iaf den starkt. Super smidigt att navigera!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Joakim Ågren:

@Laxpudding Vet du huruvida det är möjligt att ljudsynka 2 olika TV apparater i intilliggande rum? Eller om det bara är möjligt om man har samma modell i båda rummen? Ska byta ut båda TV apparaterna i vardagsrummet och ena sovrummet som ligger bredvid och undrar ifall jag måste köpa samma till båda rummen ifall vi ska kunna kolla på samma TV program på båda apparaterna och få ljudet synkat. Med gamla tiders CRT var detta inget problem eftersom dessa knappt hade nån delay alls på signalen men med moderna apparater så kanske det är så pass olika mellan olika apparater att det blir omöjligt att få synkat ljud som jag önskar.

De flesta TV idag har runt 80–100 ms latens utanför spelläget och fördröjer ljudet motsvarande. Möjligt att det skulle bli problem om en TV är i spelläge eller ifall man har två väldigt olika TV, likt en med extra hög latens jämte en med låg latens i grunden.

Enda sättet att få ljud helt i synk är att man sköter det externt med något som kan fördröja ljudet manuellt.

Permalänk
Skrivet av omdull:

Om du kan tänka dig qled/led tycker jag du ska titta på sony XH95. Den ligger fortfarande på "BF" pris jämfört med Qled och presterar i princip lika bra som Q90T (https://www.rtings.com/tv/tools/compare/sony-x950h-vs-samsung...).

Jag hade båda en toppklass LED (xg95) och OLED (a8h) hemma samtidigt och satt flera dagar och hade "fomo" om vilken jag skulle behålla. Absolut, OLED svärta är överlägsen. Men i ljusare scener är det typ samma eller så är LED:en bättre. Tycker också färgerna var lite bättre på LED:en men knappt nån märkbar skillnad. Ljusare scener är mer levande på en LED än en OLED pga ljusstyrkan.

I min värld skulle jag i slutändan välja en Oled 55 för 13tusen över en led 55 för 10tusen. Är prisskillnaden större än det skulle jag ta Led:en

Gaaah...blev ändå inte mycket lättare detta. Något som finns i butik lockar på något sätt mer än något som finns att få om en och en halv månad, typ. Läste att XH95 inte skalar upp tillräckligt bra (Full HD material, TV material), att 55 tummaren gör detta enklare pga av sin storlek som "gömmer" felen bättre. Var den recensenten bara ute och cyklade eller ligger det mkt i detta?

Lockande att köra 65, men kankse inte alltid bäst (talar om Sony XH95 fortfarande)

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti (+150/+800) // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Gaaah...blev ändå inte mycket lättare detta. Något som finns i butik lockar på något sätt mer än något som finns att få om en och en halv månad, typ. Läste att XH95 inte skalar upp tillräckligt bra (Full HD material, TV material), att 55 tummaren gör detta enklare pga av sin storlek som "gömmer" felen bättre. Var den recensenten bara ute och cyklade eller ligger det mkt i detta?

Lockande att köra 65, men kankse inte alltid bäst (talar om Sony XH95 fortfarande)

Samma sits, velar mellan LCD och Oled. Men tycker Oled är för mycket pengar. Vad jag har sätt så ska XH95 vara bra på att hamtera vanligt tv-material. Delade meningar i olika forum...

Permalänk
Skrivet av orrebus:

Samma sits, velar mellan LCD och Oled. Men tycker Oled är för mycket pengar. Vad jag har sätt så ska XH95 vara bra på att hamtera vanligt tv-material. Delade meningar i olika forum...

Vilken storlek siktar du på? ( och av ren nyfikenhet - på vilket avstånd kommer ögonen vara från tvn? )

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti (+150/+800) // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Inget jag har tänkt på gällande uppskalning på min 65tum XG95. Tycker den gör det bra. Svärta o betrakningsvinklar är det enda märkbära stora skillnaden mellan oled o led som jag kan sakna. Och då har xh95 bättre vinklar än min XG95 så du kanske inte tänker på det lika mycket.

Men jag hitta min XG95 65tum på elgiganten outlet för 8500kr vilket var lite för bra deal för att behålla 55 oleden för 13000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Vilken storlek siktar du på? ( och av ren nyfikenhet - på vilket avstånd kommer ögonen vara från tvn? )

65" kollar jag på, sitter idag ca 2.7-2.8m i( närmre på vissa platser i soffan) från en 55".Var först inne på 75" men vågar inte riktigt, måttade upp på väggen med maskeringstejp och 65" känns som en tillräcklig uppgradering.

Vad har du för avstånd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av omdull:

Inget jag har tänkt på gällande uppskalning på min 65tum XG95. Tycker den gör det bra. Svärta o betrakningsvinklar är det enda märkbära stora skillnaden mellan oled o led som jag kan sakna. Och då har xh95 bättre vinklar än min XG95 så du kanske inte tänker på det lika mycket.

Men jag hitta min XG95 65tum på elgiganten outlet för 8500kr vilket var lite för bra deal för att behålla 55 oleden för 13000kr.

Har vart inne på att en 55" oled troligen kommer ner till 13kkr under rean men vill ha större så därför den går bort.

Betrackningsvinklar är något som gnager här med men själv sitter jag så som oftast väldigt centrerade så bör vara lung. Övriga i famiöjen bryr sig troligen inte nämnvärt...

Kul att höra om någon har gått ifrån oled till lcd verkar vara ovanligt ,:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av orrebus:

Har vart inne på att en 55" oled troligen kommer ner till 13kkr under rean men vill ha större så därför den går bort.

Betrackningsvinklar är något som gnager här med men själv sitter jag så som oftast väldigt centrerade så bör vara lung. Övriga i famiöjen bryr sig troligen inte nämnvärt...

Kul att höra om någon har gått ifrån oled till lcd verkar vara ovanligt ,:)

Nä efter man har haft en 65 tum så känns 55 tum som en husvagnstv i jämförelse :D.

Exakt så för mig med. Resterande medlemmar kunde inte bry sig mindre om det är lite mindre färgnyanser på kanten av soffan!

Ja alltså oled är bättre men jag är för snål för att betala så mycket. Skulle hellre köpa en 55 då och sitta närmare tvn. Sen brukar jag ha mycket nyhetsmorgon och Forum (politik tv på svt2) på flera timmar om dagen och det är ju inte heller till en oleds fördel :D.

Permalänk
Medlem

Finns det något värde i att koppla chromecast med Google tv till Sony xg95? Är det bara om man vill nyttja den menyn istället för Sonys?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aikido:

Finns det något värde i att koppla chromecast med Google tv till Sony xg95? Är det bara om man vill nyttja den menyn istället för Sonys?

Jag har en inbyggd chromecast i min comhem-box. Och den tenderar att "förstöra" signalen på TVns inbyggda chromecast. Så om du inte behöver så hade jag inte gjort det :). Hade samma på två olika Sony-TV

Permalänk

Älskar den här tråden och guiden när man har tråkigt och vill slå ihjäl någon timme. Att läsa folks frågor och funderingar och alla svar. Grädden på moset är alltid Laxpuddings svar som är informativa och man lär sig något nytt varje gång.
Min enda fråga är. Vad för TV har mannen, myten, legenden, Thomas Ytterberg, @Laxpudding själv?

Permalänk
Skrivet av Testiclas:

Älskar den här tråden och guiden när man har tråkigt och vill slå ihjäl någon timme. Att läsa folks frågor och funderingar och alla svar. Grädden på moset är alltid Laxpuddings svar som är informativa och man lär sig något nytt varje gång.
Min enda fråga är. Vad för TV har mannen, myten, legenden, Thomas Ytterberg, @Laxpudding själv?

Och varför har han ”Laxpudding” som alias 🤔

@Laxpudding

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: ASUS ROG Swift PG32UCDM 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Testiclas:

Ingen. Jag har endast de TV jag testar för stunden. Annars har kvar min Samsung SP-A800B även om lampan är slut, samt en Sony VPL-VW550ES. Den senare lär jag förmodligen sälja eftersom jag behöver starkare HDR-kapacitet för mitt testande.

Permalänk

Jag har polare som köpte en dyrare tv förra året, han gav över 20 000kr för den och den hade inte ens 1Gbit lan. Han läste på och insåg sedan att det var vanligt. Jag är nyfiken på hur det är i år. Många tvapparater står det bara. Ethernet-anslutning : Ja. Och då föresätter man självklart år 2020 1Gbit. Mer än så ja då hade de skrivit ut, mindre än 1Gbit då bör de kanske utlämna Ethernet-anslutning, då det mer är till för att kunna uppdatera tvns mjukvara, surfa och liknande.

*edit*
Gjorde en snabb koll på en Philips som länkades till ovanför.
https://www.philips.se/c-p/50PUS7855_12/7800-series-smart-led...
På trådbundet nätverk står det bara: Ethernet-LAN RJ-45
Ja, intressant att det är en RJ-45 kontakt, vad skulle det annars vara? Men man vet ju inte om den duger till att kolla på film.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har polare som köpte en dyrare tv förra året, han gav över 20 000kr för den och den hade inte ens 1Gbit lan. Han läste på och insåg sedan att det var vanligt. Jag är nyfiken på hur det är i år. Många tvapparater står det bara. Ethernet-anslutning : Ja. Och då föresätter man självklart år 2020 1Gbit. Mer än så ja då hade de skrivit ut, mindre än 1Gbit då bör de kanske utlämna Ethernet-anslutning, då det mer är till för att kunna uppdatera tvns mjukvara, surfa och liknande.

Finns inget behov av mer än den gamla 100 mbit-nivån eftersom den video som strömmas som regel ligger runt ≈20 mbit som mest. Sedan har vi Wifi med betydligt mer och fungerar för sådant som casting från mobil etc. 8K kan eventuellt komma att ändra på Ethernetportarna för där räknar man med minst 100 mbit/s för att strömma video med kvalitet.

Annars finns det inget stort behov av snabba nätverksförbindelser på en TV. Det tjötas lite om det från folk som remuxar sina piratkopierade filmer och liknande och vill att TV:n ska vara den där omnipotenta schweiziska armékniven. Av alla tusentals specifika nischer likt denna ser nog tillverkarna inte detta som en högsta prioritet. Just det behovet går utmärkt att tillfredsställa på andra sätt.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Finns inget behov av mer än den gamla 100 mbit-nivån eftersom den video som strömmas som regel ligger runt ≈20 mbit som mest. Sedan har vi Wifi med betydligt mer och fungerar för sådant som casting från mobil etc. 8K kan eventuellt komma att ändra på Ethernetportarna för där räknar man med minst 100 mbit/s för att strömma video med kvalitet.

Annars finns det inget stort behov av snabba nätverksförbindelser på en TV. Det tjötas lite om det från folk som remuxar sina piratkopierade filmer och liknande och vill att TV:n ska vara den där omnipotenta schweiziska armékniven. Av alla tusentals specifika nischer likt denna ser nog tillverkarna inte detta som en högsta prioritet. Just det behovet går utmärkt att tillfredsställa på andra sätt.

Ja alternativet är att köpa en usb ethernetadapter till tvn som vissa har gjort: https://www.avforums.com/threads/wired-lan-port-speed-on-2019...
För varje år som går så blir bara 100Mbit mer förlegat, allt fler användare märker att det är något fel och börjar leta. De testar wifi och där presterar det bättre, de söker och tillslut hittar en av alla trådar på internet där folk klagar.

Nå ju billigare tv man köper ju mindre problem, man kan acceptera brister.

Angående högsta prioritet så om du hade skrivit detta för nästan 10 år sedan, idag är det mer ett hån när de väljer att inte nämna att detta ej stöds. Men självklart är det ett val som de har gjort, där nästan alla idag kör wifi och de prioriterar då detta. Det är ju enkelt att säga till kunder kör bara trådlös.

Permalänk
Medlem

Ja alternativet är att köpa en usb ethernetadapter till tvn som vissa har gjort: https://www.avforums.com/threads/wired-lan-port-speed-on-2019...
För varje år som går så blir bara 100Mbit mer förlegat, allt fler användare märker att det är något fel och börjar leta. De testar wifi och där presterar det bättre, de söker och tillslut hittar en av alla trådar på internet där folk klagar.

Angående högsta prioritet så om du hade skrivit detta för nästan 10 år sedan, idag är det mer ett hån när de väljer att inte nämna att detta ej stöds. Men självklart är det ett val som de har gjort, där nästan alla idag kör wifi och de prioriterar då detta. Det är ju enkelt att säga till kunder kör bara trådlös.

Är det inte viktigare att se vad folk i regel har för hastighet på sina bredband än döma ut en tv för att den "bara" har 100mbit ethernet?

I vilket läge har du användning för mer än det förresten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Är det inte viktigare att se vad folk i regel har för hastighet på sina bredband än döma ut en tv för att den "bara" har 100mbit ethernet?

Fast externa hastigheten mot Interwebbz är ju oftast irrelevant. Det är dock relevant för LAN om du exempelvis skall stream rena kopior av UHD-material eller liknande som kräver mer än 100Mbps. Streaming då hastigheten mot Interwebbz kommer i spel, kommer nästan aldrig i dagsläget upp i ens 100Mbps.

Visa signatur

Computa: CPU: Intel 6850K Kylare: Nocuta NH-D15S RAM: 16GB 3000MHZ Grafikkort: GTX 1070x2 Nätagg: Corsair RM750X Mobo: MSI x99A Gaming Pro Carbon Lagring: SSD1 SanDisk Extreme II 240GB + SSD2(spel-disk) Kingston HyperX 240GB

Permalänk
Skrivet av Def_Dog:

Streaming lokalt. Nu har jag själv en gammal tv som ej är startad på länge.
Men med 100Mbit blir allt segare, slöare uppstart och allt. Min polare märkte att något var fel, börjar leta och hittar flera på internet som upptäcker samma problem. Nå allt handlar om pris, köper jag en ny tv för 5000kr, så skitsamma. Att köpa en tv för 20 000kr med denna brist, ja då avvaktar jag.
Angående filmer så är det många som jag som filmar våra egna och vi har betydligt högre bildkrav än den skitkvalite som visas på de populära filmtjänsterna. I mitt fall dokumentärfilmar jag där jag vill att man ska se saker, folk som glor på netflex bryr sig oftast inte så mycket om bildkvaliten, de vill se handlingen i en film.

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag gillar att lära mig saker.

Berätta för mig vad jag missar här? När behöver du mer än 100 mbit över fysisk nätverk mot en TV? För det enda behov jag känner till är de som streamar filmer från någon egen server av något slag, ofta med tvivelaktig ursprung. Vilket givetvis inte står högt på tillverkarna lista över de hundra eller ens kanske tusen mest prioriterade funktionerna av allt som ska stoppas in i en modern TV. Och här kan man alltid kliva runt 100 mbit-begränsning på något sätt. HTPC, Nvidia Shield etc.