2020 års TV-modeller och den kompletta guiden

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Eott:

Jag förstår mig inte på local dimming inställningarna på q90/q95. Ser absolut ingen skillnad på low/high och standard höjder ljusstyrkan över hela bilden. Nån som har nån idé?

Beror på materialet du jämför med. Filmscener med jämnt fördelat ljus har inte lika mycket aktivering av FALD:en som scener med väldigt omväxlande nivåer av ljust och mörkt. Det är därför ljusa undertexter på mörk bakgrund kan få "blooming"-effekter av en FALD.

Standardläget är okey (ish) för sådant som ska vara ljust, till exempel när du vill titta på sport mitt på dagen och liknande.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av blunden:

@Laxpudding: Finns det någon TV med legitimt bra motion handling för 24p-innehåll? OLEDs lider ju av tydlig stuttering på grund av deras snabba responstid men även LCD:er är ju ganska snabba numera. Finns det någon modell som hanterar detta korrekt (dvs. utan att göra allt till såpopera)? Har hört att Sony ska ha bäst motion handling men det är ju bara ett relativt mått trots allt.

Jag tycker alla tillverkare, särskilt på modeller med 120 Hz-paneler, har ett reglage där man kan ställa interpoleringen i "Personlig"-läge och ta reglaget på 0, 1 eller 2 och få mer flyt utan att man förlorar filmkänslan och det kommer störande artefakter. Undantaget är Philips för deras "Perfect Motion" (jovisst...) har endast fyra nivåer där även "Låg" ger tydlig interpoleringskaraktär och artefakter.

Permalänk

Köpte en Philips 2020 58" The One 58PUS8505, men vet inte om jag gör något fel.

Jag kopplade in HDMI kabel till datorn och såg att bilden var skräp. Efter ca 1timme av fibblande i inställningar, så har jag stängt av nästan alla bild inställningar, allt med dynamisk i början och alla andra filter som jag tyckte förstörde bilden (ex att få grå-vita moln på mörka delar) och nu ser bilden ut som jag har på monitorn.

Känns lite konstigt att stänga av alla funktioner för att få i mitt tycke bra bild (allt är ju subjektivt). Men bilden kanske bara vart så för att jag körde HDMI, och när jag startar en film så kanske det blir bättre att ha sakerna på? Eller om TV ska ha annan typ av bild än vad en monitor har?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Frejoh466:

Köpte en Philips 2020 58" The One 58PUS8505, men vet inte om jag gör något fel.

Jag kopplade in HDMI kabel till datorn och såg att bilden var skräp. Efter ca 1timme av fibblande i inställningar, så har jag stängt av nästan alla bild inställningar, allt med dynamisk i början och alla andra filter som jag tyckte förstörde bilden (ex att få grå-vita moln på mörka delar) och nu ser bilden ut som jag har på monitorn.

Känns lite konstigt att stänga av alla funktioner för att få i mitt tycke bra bild (allt är ju subjektivt). Men bilden kanske bara vart så för att jag körde HDMI, och när jag startar en film så kanske det blir bättre att ha sakerna på? Eller om TV ska ha annan typ av bild än vad en monitor har?

Datorgrafik är typiskt gjord för sRGB vilket är nästan samma som HDTV-standardarden ITU Rec.709. Skillnaden är att sRGB har en annan EOTF/tonkurva/gamma och arbetar med datornivåer 0–255, där Rec.709 arbetar med videonivåer 16–235 samt en EOTF som bygger på en potensgamma eller BT.1886-standard. Färgomfånget är densamma så det är egentligen bara toningen på bilden som skiljer sig för video/dator.

Så det du lagt märke till är ganska typiskt för hur just TV-apparater kommer inställda direkt ur kartong. Det adderar och förändras i bilden på ett sätt som är helt godtyckligt. En av Philips specialiteter är just dessa godtyckliga förändringar av bilden.

Permalänk
Medlem

@laxpudding

Om man kör optisk kabel till soundbaren förlorar man kvalitet på ljudet i förlorar man Atmos?

Om man tänker mot ARC / eARC?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dizzö:

@laxpudding

Om man kör optisk kabel till soundbaren förlorar man kvalitet på ljudet i förlorar man Atmos?

Du kan så vitt jag vet (har inte haft tiden att fördjupa mig i ljudformaten) endast skicka Dolby Atmos som Dolby Digital Plus (ARC och eARC) eller True HD (endast eARC). Detta är inte möjligt med en optisk då den klarar traditionell Dolby Digital som mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du kan så vitt jag vet (har inte haft tiden att fördjupa mig i ljudformaten) endast skicka Dolby Atmos som Dolby Digital Plus (ARC) eller True HD (ARC och eARC). Detta är inte möjligt med en optisk då den klarar traditionell Dolby Digital som mest.

Aah yes.

Tror du ville skriva Dolby Digital Plus (ARC och eARC) eller True HD (eARC) istället.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dizzö:

Aah yes.

Tror du ville skriva Dolby Digital Plus (ARC och eARC) eller True HD (eARC) istället.

Stämmer – ändrar. Så många parametrar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag tycker alla tillverkare, särskilt på modeller med 120 Hz-paneler, har ett reglage där man kan ställa interpoleringen i "Personlig"-läge och ta reglaget på 0, 1 eller 2 och få mer flyt utan att man förlorar filmkänslan och det kommer störande artefakter. Undantaget är Philips för deras "Perfect Motion" (jovisst...) har endast fyra nivåer där även "Låg" ger tydlig interpoleringskaraktär och artefakter.

Ok, men det är alltså interpolering som krävs för att få det acceptabelt? Jag hade gärna sett att de lade till lite cinematisk motion blur istället, men det kanske inte skulle se lika bra ut i verkligen som jag föreställer mig. Pratade dock med en kompis som har en LG C8 och han tyckte att även låg mäng interpolering så fake ut.

Skrivet av Dizzö:

@laxpudding

Du förlorar möjligheten att köra allt utom Stereo PCM, Dolby Digital och DTS. Med andra ord förlorar du alla format som har stöd för Dolby Digital Plus, Dolby TrueHD, DTS:X och DTS-HD MA, där de två första är de som kan innehålla Atmos-metadata.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av blunden:

Ok, men det är alltså interpolering som krävs för att få det acceptabelt? Jag hade gärna sett att de lade till lite cinematisk motion blur istället, men det kanske inte skulle se lika bra ut i verkligen som jag föreställer mig. Pratade dock med en kompis som har en LG C8 och han tyckte att även låg mäng interpolering så fake ut.

"Cinematisk motion blur" är samma sak som 24 FPS med 180 grader slutarvinkel vilket blir en slutartid på 1/48-dels sekund. Den rörelseoskärpan finns redan där i bilden. Skillnaden är att en LCD jämfört med en OLED har en transientperiod mellan rutorna på fler millisekunder vilket mjukar upp övergångarna. Är man van med "LCD-känslan" kan det förstås verka som en OLED är sämre fast den egentligen är "bättre" då den inte adderar något eftersläp.

För mig som haft så många tekniker på bordet genom åren med plasma, DLP:er i olika former, LCD-projektor, SXRD, D-ILA och LCD-paneler med varierande slöhet har jag faktiskt svårt att se någondera som en fördel/nackdel. Bara annorlunda. Så länge som det är 24 FPS utan judder så fungerar det som väntat för mina ögon.

Diskussionen är annars inte ny. För 10 år sedan var det samma med plasma vs. LCD där plasman är väldigt speciell med sin pulsmodulering och temporala halvtoner. Var många som tyckte det såg på tok för hackig ut jämfört med dåtidens släpigare LCD:er och ville finna lösningar på vad de ansåg vara problemet.

Idag är det många av dem som höll plasma högt och länge som stör sig på både dagens OLED och LCD. För att de är ovana. För mig är det bara annorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

"Cinematisk motion blur" är samma sak som 24 FPS med 180 grader slutarvinkel vilket blir en slutartid på 1/48-dels sekund. Den rörelseoskärpan finns redan där i bilden. Skillnaden är att en LCD jämfört med en OLED har en transientperiod mellan rutorna på fler millisekunder vilket mjukar upp övergångarna. Är man van med "LCD-känslan" kan det förstås verka som en OLED är sämre fast den egentligen är "bättre" då den inte adderar något eftersläp.

För mig som haft så många tekniker på bordet genom åren med plasma, DLP:er i olika former, LCD-projektor, SXRD, D-ILA och LCD-paneler med varierande slöhet har jag faktiskt svårt att se någondera som en fördel/nackdel. Bara annorlunda. Så länge som det är 24 FPS utan judder så fungerar det som väntat för mina ögon.

Diskussionen är annars inte ny. För 10 år sedan var det samma med plasma vs. LCD där plasman är väldigt speciell med sin pulsmodulering och temporala halvtoner. Var många som tyckte det såg på tok för hackig ut jämfört med dåtidens släpigare LCD:er och ville finna lösningar på vad de ansåg vara problemet.

Idag är det många av dem som höll plasma högt och länge som stör sig på både dagens OLED och LCD. För att de är ovana. För mig är det bara annorlunda.

Ja, jag vet vad orsaken är och att det råkar vara en bieffekt att panelen är snabbare och därmed inte introducerar egen motion blur genom eftersläpningar. Jag hade nog hellre sett att det fanns ett läge som emulerade detta även på de snabbare panelerna. Hackigheten blir som sagt väldigt tydlig på OLED då varje bildruta är statisk bildruta så länge på grund dess objektivt mycket bättre responstid. Jag räknar med att det kommer vara likadant med kommande tekniker som QNED, MicroLED, etc. så eventuellt får man helt enkelt vänja sig vid att bilden hackar (eller en aning interpolering).

Enklast vore naturligtvis att testa de modeller man är intresserad av någonstans men det är ju av naturliga skäl lite svårt just nu. Någon gång nästa år är det kanske mer görbart.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Vågar man tro att det kommer komma någon tv med fullt stöd för alla ljudformat via passthrough under 2021 eller måste en börja snegla på hdfury arcana?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Def_Dog:

Vågar man tro att det kommer komma någon tv med fullt stöd för alla ljudformat via passthrough under 2021 eller måste en börja snegla på hdfury arcana?

Om inte annat skulle jag säga att man med Arcana i högre grad verkar undvika problemen som varje TV-tillverkare tycks ha med eARC där det är lite för godtycklig vad som fungerar och inte. HD Fury är också bra på att hålla sina prylar uppdaterade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Väldigt befogad fråga, vilket i sig är tragiskt. Hela poängen är ju liksom att ens TVs format-stöd inte ska spela roll. Ibland önskar man att det fanns något i stil med FRAND patent, fast för licenser inom TV- och filmvärlden. Ska ett företags licensierade ljud- eller bildformat få ha i det närmaste ett monopol så borde licenskraven behöva vara rimliga. Att kräva licenspengar för att någon ska få sälja utrustning som bara skickar vidare en dataström utan att avkoda den är enligt mig orimligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hepp på er.

Jag är väl inte direkt någon videofil och har därmed inte brytt mig allt för mycket om vilken tv" jag har. Men nu efter att min gamle 39 tums Samsung började kännas väl liten och sliten, så valde jag köpa mig en ny.
Fast fasen vet om det blev så mycket bättre bildkvalitet annat än större.

Jag köpte Philips 50PUS785 under BF för 4790 mot rekommendera 5990, nöjd med design och funktioner och bilden är helt ok, så länge det materialet som spelas upp, är tämligen väl upplysta scener, men mörkare scener och framförallt övergångar mellan ljusare och mörkare partier i scener, är rent ut sagt bedrövligt tråkiga. T o m så den gamle Samsungen är mer spännande.
Min fråga.
Är det här vad man rent generellt får räkna med i den här prisklassen, och att välja en annan inom samma segment, kommer göra varken till eller från, annat än marginellt?
https://www.philips.se/c-p/50PUS7855_12/7800-series-smart-led...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Hepp på er.

Jag är väl inte direkt någon videofil och har därmed inte brytt mig allt för mycket om vilken tv" jag har. Men nu efter att min gamle 39 tums Samsung började kännas väl liten och sliten, så valde jag köpa mig en ny.
Fast fasen vet om det blev så mycket bättre bildkvalitet annat än större.

Jag köpte Philips 50PUS785 under BF för 4790 mot rekommendera 5990, nöjd med design och funktioner och bilden är helt ok, så länge det materialet som spelas upp, är tämligen väl upplysta scener, men mörkare scener och framförallt övergångar mellan ljusare och mörkare partier i scener, är rent ut sagt bedrövligt tråkiga. T o m så den gamle Samsungen är mer spännande.
Min fråga.
Är det här vad man rent generellt får räkna med i den här prisklassen, och att välja en annan inom samma segment, kommer göra varken till eller från, annat än marginellt?
https://www.philips.se/c-p/50PUS7855_12/7800-series-smart-led...

Det kan vara svårt att svara på. @Laxpudding brukar säga att Philips lägger på mycket egen "kosmetika" på bilden. Jag vet inte om det är något sådant som stör. En annan faktor kan vara exemplarvariation. Det är svårt att veta vilka paneler som sitter i och hur stora skillnader tillverkaren godkänner. Därtill är det svårt för oss att veta vad du kräver gällande bildkvalité. Själv har jag en billig Samsung från förra året (UE55RU7105) och även om det går att ha en del åsikter om bildkvalitén är jag nöjd. Priset då var 6000:- men jag har ingen aning om hur den står sig mot din Philips.

Det bästa är om du kan provtitta på olika modeller och hoppas på turen i panellotteriet.

Visa signatur

Vad är viktigast: att skriva av dig eller att bli förstådd?

Permalänk
Bildexpert 📺

Philips adderar väldigt mycket egen processning på bilden direkt ur kartong. Det är liksom halva poängen med att köpa en Philips för att man gillar all dynamisk kontrast och förstärkta färger som adderas. Kalibrering av en Philips går ut på att stänga av allt som gör den till en Philips så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Philips adderar väldigt mycket egen processning på bilden direkt ur kartong. Det är liksom halva poängen med att köpa en Philips för att man gillar all dynamisk kontrast och förstärkta färger som adderas. Kalibrering av en Philips går ut på att stänga av allt som gör den till en Philips så att säga.

Noterat detsamma.
Ungefär allt som jag ogillar då, tack för svar och det är just vad precis vad jag gjort, allt form av bildprocess avstängd och noterade att dra ned gamma 2 snäpp och balansera back light mot video kontrast med ljusstyrka, gjorde en rent dramatisk skillnad. Men särdeles vackert blir det inte.

Så Philips nischar sig smart här med ambilight som är rätt fiffigt, och riktar sig direkt mot kunder som väljer att se dynamisk kontrast och övermättade färger som sitt ideal.

Så dumt, här sitter jag smågnäller över en 50 tums "tv" för en spottstyver med allt vad det innebär i funktioner, medans min primära skärm kostar mer än det dubbla och den kan bara .. vara en bildskärm

Permalänk
Medlem

Är det någon som har kört ett RTX3080 på en LG OLED 4K 120HZ (ex LG OLED55CX)?
Hur bra funkar det med 120 Hz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Filmläget på min 65Q95T känns väldigt gultonat med ganska dassiga färger, framförallt vid skogstv. Är set något som låter bekant?

Eftersom frun är föräldraledig tittas det en del på både dag och kvällstid, med olika mycket ljus i rummet som följd. Pga detta använder vi den intelligenta ljusavkänningen som reglerar ljusstyrka. Men denna har jag förstått inte är att rekommendera med hänsyn till förlorad kontroll över bilden. Finns det någon kompromiss här? För stänger jag av den funktionen så bränner man antingen sönder ögonen på kvällen pga för hög ljusstyrka, eller tråkig lyster på dagen pga för låg ljusstyrka.
Just nu har jag tvn i intelligent läge, utom när jag tittar på HDR på kvällen, då jag hellre slår över på filmläget. Problemet då är att man vant sig vid de livliga färgerna under det intelligenta läget, vilket gör att filmläget åter känns lite färglöst :/

Tips som jag ramlade över: I smart things appen så kan man lägga till automatiseringar för sina enheter. Det verkar även gå att schemalägga inställningar på TVn. Så tipset är att ställa in två lägen med olika ljusstyrka (Standard & Movie) efter tycke och så ställer du in att de ändras vid tidsspecifika tillfällen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eott:

Tips som jag ramlade över: I smart things appen så kan man lägga till automatiseringar för sina enheter. Det verkar även gå att schemalägga inställningar på TVn. Så tipset är att ställa in två lägen med olika ljusstyrka (Standard & Movie) efter tycke och så ställer du in att de ändras vid tidsspecifika tillfällen.

Snyggt! Stort tack för tipset, det ska jag kolla upp!

Permalänk
Medlem

Fråga Om man ska köpa 2 stycken TV apparater en till sovrummet och en till vardagsrummet är det då ett måste att dessa måste vara samma märke och serie ifall man vill kunna ha dessa synkade med ljudet? Det händer ibland att vi tittar på samma TV program från de olika rummen (som ligger precis bredvid varandra) och då vill man ju ha ljudet i synk för att undvika eko. Eller är delayen så pass likartad mellan olika TV att detta inte spelar nån roll? (kan tilläggas att det rör sig om Telia Digital TV via extern box).

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Fråga Om man ska köpa 2 stycken TV apparater en till sovrummet och en till vardagsrummet är det då ett måste att dessa måste vara samma märke och serie ifall man vill kunna ha dessa synkade med ljudet? Det händer ibland att vi tittar på samma TV program från de olika rummen (som ligger precis bredvid varandra) och då vill man ju ha ljudet i synk för att undvika eko. Eller är delayen så pass likartad mellan olika TV att detta inte spelar nån roll? (kan tilläggas att det rör sig om Telia Digital TV via extern box).

På många TVs kan man ställa in sync/ delay på ljudet. Med det sagt så hör jag inget delay när jag har på en ny samsung från 2020 och en från 2013 när de har samma källa (kabel).

Permalänk
Medlem

Fjärrkontroll

Någon som vet från vilken modell Samsung skickar med sin snygga fjärrkontroll i metall nu för tiden?

Blev lite förvånad när jag såg att 80T får den billigare modellen i plast.

Permalänk
Medlem

Kan Tvn ta skada av att placeras framför ett fönster eller är det en skröna?

Permalänk

Skulle köpt C9 55" om Giganten inte hade "messed things up", och min vara plötsligt inte fanns i lager (förrän 2021).

Vill absolut inte lägga mer än 14000 kr.

Funderar nu om jag ska kolla på QLED istället, men är rädd att jag kommer bli besviken då vår andra TV är en LG B7.
Den nya TVn ska dock stå där det faller in mkt ljus från stora fönster från ena sidan. Funderar då om QLED är bättre - eller om LG OLED "alltid" är ett bättre val?

Om jag kör på QLED - vilken modell ska jag då köpa? Har hört att det finns reflexfilter på QLED, jämfört med LGs OLED?

Tar gärna lite köpråd.

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti (+150/+800) // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Skulle köpt C9 55" om Giganten inte hade "messed things up", och min vara plötsligt inte fanns i lager (förrän 2021).

Vill absolut inte lägga mer än 14000 kr.

Funderar nu om jag ska kolla på QLED istället, men är rädd att jag kommer bli besviken då vår andra TV är en LG B7.
Den nya TVn ska dock stå där det faller in mkt ljus från stora fönster från ena sidan. Funderar då om QLED är bättre - eller om LG OLED "alltid" är ett bättre val?

Om jag kör på QLED - vilken modell ska jag då köpa? Har hört att det finns reflexfilter på QLED, jämfört med LGs OLED?

Tar gärna lite köpråd.

Om du kan tänka dig qled/led tycker jag du ska titta på sony XH95. Den ligger fortfarande på "BF" pris jämfört med Qled och presterar i princip lika bra som Q90T (https://www.rtings.com/tv/tools/compare/sony-x950h-vs-samsung...).

Jag hade båda en toppklass LED (xg95) och OLED (a8h) hemma samtidigt och satt flera dagar och hade "fomo" om vilken jag skulle behålla. Absolut, OLED svärta är överlägsen. Men i ljusare scener är det typ samma eller så är LED:en bättre. Tycker också färgerna var lite bättre på LED:en men knappt nån märkbar skillnad. Ljusare scener är mer levande på en LED än en OLED pga ljusstyrkan.

I min värld skulle jag i slutändan välja en Oled 55 för 13tusen över en led 55 för 10tusen. Är prisskillnaden större än det skulle jag ta Led:en

Permalänk
Skrivet av omdull:

Om du kan tänka dig qled/led tycker jag du ska titta på sony XH95. Den ligger fortfarande på "BF" pris jämfört med Qled och presterar i princip lika bra som Q90T (https://www.rtings.com/tv/tools/compare/sony-x950h-vs-samsung...).

Jag hade båda en toppklass LED (xg95) och OLED (a8h) hemma samtidigt och satt flera dagar och hade "fomo" om vilken jag skulle behålla. Absolut, OLED svärta är överlägsen. Men i ljusare scener är det typ samma eller så är LED:en bättre. Tycker också färgerna var lite bättre på LED:en men knappt nån märkbar skillnad. Ljusare scener är mer levande på en LED än en OLED pga ljusstyrkan.

I min värld skulle jag i slutändan välja en Oled 55 för 13tusen över en led 55 för 10tusen. Är prisskillnaden större än det skulle jag ta Led:en

Tror jag kommer landa där med. Får vänta till de får in den helt enkelt, och kan jag inte hålla mig så vet jag vad att köpa. Tack!

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti (+150/+800) // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av omdull:

Kan Tvn ta skada av att placeras framför ett fönster eller är det en skröna?

Framför ett fönster gör nog var sig till eller ifrån. Kanske inte den idealiska positionen alla gånger. Ifall du menar TV:n vänd mot ett fönster kommer det bli reflexer. Ifall du tänkte ställa TV:n framför fönstret med baksidan mot fönstret kan dagsljus göra det svårare och mer ansträngande för ögonen. Båda situationerna löser man med gardiner

Vad som inte är bra för egentligen något är långvariga stunder med solsken direkt på panelen i dagar och år. Ingen problem i nuvarande väderläge och heller inget problem som kan lösas med – återigen – en liten gardin.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av spacedebree:

Alla TV har reflexfilter och OLED-reflexfiltret – som är i princip samma på alla OLED-modeller – är ett av det bästa.

QLED är en belysningsteknik på vissa typer av LCD:er och finns på avancerade modeller ned till enkla ganska mediokra modeller. Alla har förstås reflexfilter men det är olika bra.

De LCD:er som kan matcha en OLED i bildkvalitet och reflexfilter är Samsung Q90T/Q95T, Sony XH95 och även TCL X10.