Permalänk
Medlem

Lokal filserver nätverk - Android

Tjena!

Jag håller på att digitalisera ett moment på mitt arbete, där de innebär att jag måste komma åt en server i vårat företagsnätverk på en android platta. Min lokala IT avdelning är inte så hajj på Android och jag vill helst slippa ha med våran internationella IT avdelning att göra, då detta lär bli prio 5 och säkert ta 1-2 månader att ens få en respons på...
Jag funderar på hur jag ska gå tillväga och hoppas de kan sitta någon finurlig person här på infon!

Jag har försökt googla lite och hitta något sätt och får tips om ES file explorer, men när jag laddar ner så finner jag inget för att söka efter våran disk i det lokala nätverket.

Tacksam för tips och råd!

// Oskar

Visa signatur

OS: W11 | CPU: Threadripper 1950x | Minne: HyperX Predator RGB 2933 MHz 64GB| GFX: AORUS Waterforce 4080 ti | HDD sys: Samsung 850 EVO 2tb| Samsung 970 EVO 2tb | HDD other: ~31tb | Mus: Razer Deathadder Chroma| Tangentbord: Razer Ornata Chroma | Chassie: Hyte Y60 | Mobo: Asus Rog x399 e-gaming | Kylare: NZXT Kraken X62 CPU | Högtalare: Creative Gigaworks T40 II 2.0 | Hörlurar: Artic 7 | One Plus 10 pro | Nikon D800/Z6 II | Lumix G9 | http://www.instagram.com/tjofsmedia |

Permalänk
Medlem

ES file sxplores bör fungera alldeles utmärks, även om jag föredrar X-plore.

Du kan behöva att manuellt ange IP-adress plus användarnamn och lösenord till filservern.

Permalänk
Medlem

Även Solid Explorer fungerar väl mot nätverket, både mot NAS och folder på datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

ES file sxplores bör fungera alldeles utmärks, även om jag föredrar X-plore.

Du kan behöva att manuellt ange IP-adress plus användarnamn och lösenord till filservern.

Skrivet av keyser:

Även Solid Explorer fungerar väl mot nätverket, både mot NAS och folder på datorn.

Tack för snabba svar!
Ska kolla vidare, såg att X-plore hitta jag rätt direkt, men kommer inte åt serven så får ber IT ger mig bättre uppgifter än vad jag har!

Visa signatur

OS: W11 | CPU: Threadripper 1950x | Minne: HyperX Predator RGB 2933 MHz 64GB| GFX: AORUS Waterforce 4080 ti | HDD sys: Samsung 850 EVO 2tb| Samsung 970 EVO 2tb | HDD other: ~31tb | Mus: Razer Deathadder Chroma| Tangentbord: Razer Ornata Chroma | Chassie: Hyte Y60 | Mobo: Asus Rog x399 e-gaming | Kylare: NZXT Kraken X62 CPU | Högtalare: Creative Gigaworks T40 II 2.0 | Hörlurar: Artic 7 | One Plus 10 pro | Nikon D800/Z6 II | Lumix G9 | http://www.instagram.com/tjofsmedia |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadeByMe:

Tack för snabba svar!
Ska kolla vidare, såg att X-plore hitta jag rätt direkt, men kommer inte åt serven så får ber IT ger mig bättre uppgifter än vad jag har!

Kan det vara så att det är en dold utdelning som inte syns när du bläddrar, om du kommer åt den från dator så ser du ju vad servern heter och/eller vad den har för IP-adress samt vad utdelningen heter, sen är användarnamn och lösen förmodligen samma som du använder för att logga in på förtagsdomänen.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Mina "publika" mappar kommer jag inte åt i mitt nätverk från telefonen.. Spelar ingen roll vilken app men alla kräver namn/lösen. Ideas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Mina "publika" mappar kommer jag inte åt i mitt nätverk från telefonen.. Spelar ingen roll vilken app men alla kräver namn/lösen. Ideas?

SMB eller NFS?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Jag hade föreslagit Amaze, men jag har problem med SMB-anslutningar i den för tillfället. Vet inte om det är ett lokalt problem.

Skrivet av tcntad:

Mina "publika" mappar kommer jag inte åt i mitt nätverk från telefonen.. Spelar ingen roll vilken app men alla kräver namn/lösen. Ideas?

Testa med användarnamn anonymous, tomt lösenord.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Mr_Lazy:

SMB eller NFS?

SMB.
Ska dock pröva lösningen ovanför, även om jag känner att gästlogin inte ska behövas

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Mina "publika" mappar kommer jag inte åt i mitt nätverk från telefonen.. Spelar ingen roll vilken app men alla kräver namn/lösen. Ideas?

När det är en publik utdelning brukar det fungera att använda vilket användarnamn/lösenord som helst, bara man skriver någonting.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av No_Jah:

När det är en publik utdelning brukar det fungera att använda vilket användarnamn/lösenord som helst, bara man skriver någonting.

Då är det verkligen märkligt att det inte fungerade.

Permalänk
Medlem

Men det är inte så att ni försöker ansluta till en SMB 3 share och Android-klienten har inte stöd för just version 3?!?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Lägg till en LAN/SMB anslutning i es file appen. Ange serverns namn och sedan i ett annat fält anger du vad den utdelade mappen heter. Sedan behöver du veta vad domänen heter för användarnmanet är domän\användare. Hade jag haft din dator och din platta framför mig hade jag löst det enkelt, så låter som att du har en kass IT-support.

Tänk bara på att surfplattan måste vara på samma nätverk som servern, så den inte ligger på ett eget nätverk som skärmar av det interna nätverket med brandvägg.