Hjälp med att återskapa/hitta raderade filer i en Netgear ReadyNas server

Permalänk

Hjälp med att återskapa/hitta raderade filer i en Netgear ReadyNas server

Hallå där.
Jag försöker att hitta på en mapp som blev raderad på min Netgear ReadyNas.
Jag har lite funderingar på frågor om tips o råd.

1) Finns det någon slags gömd papperskorg där nyligen raderade filer hamnar (Som sedan permanent raderas efter x antal dagar eller nått)
2) Hur kommer jag dit isf?
3) Jag har kopplat ur diskarna och kopplat in dom i min dator, och där har jag provat med följade program:
- Recuva
- NAS Data Recovery
- EaseUS Data Recovery
- Puran File Recovery
- FreeUndelete
- GetDataBack Pro
- ReclaiMe (Gratis verisionen)
Och inga av dessa så hittar jag det jag söker.

Enda programmet som fungerat är
- ReclaiMe (Inte gratis verisionen)
Och jag kunde lätt hitta mappen jag söker och ser att alla filer är intakta och att jag kan hämta dom....
Nu kostar ju programmet endel, rätt mycket kan jag tycka. (199.95 dollar).

Så här såg det ut efter en sökning på en av diskarna

Denna mapp Dokument är det ända jag vill ha tag på och allt innehåll i den, och inget annat.

Så nu undrar jag vilka andra alternativ finns det för mig, program, andra sätt osv.....
Det är 3st diskar på 4TBst som sitter i min NAS och använder RAID 5.
Jag har märkt upp diskarna så att jag kan stoppa tillbaka dom i rätt ordning i NAS ifall det går att lösa ifrån min NAS på något sätt.
All hjälp och tips är välkomna.

Tack

Permalänk
Medlem

Du skriver inte vilken Readynas du använder men är den inte allt för lastgammal och har BTRFS som filsystem så kan du ha tur att du har automatisk snapshot aktiv för volymen ( har för mig att den brukar vara automatisk på när volymer skapas i ReadyNAS och man måste aktivt stänga av det om man inte vill ha det har kollat det nu - tyvärr om man inte väljer aktivt snapshot under settings för volymen när man skapar sin volym i NAS så är det hela avslaget per default) men normalt sett är den så gömd (dvs subvolymer som inte är monterade till någon mapp) att du inte ser det eller någon annan program heller om man skannar filsystemet på normalt sätt.

i readynas menyer så kan man ofta göra snapshot synliga och därmed åtkommliga för läsning med en bock i rutan på rätt ställe i GUI:t och hittas sedan typisk /volymnamn/mappnamn/snapshot/c_2020-_12_12__00_00_21 och eftersom det brukar vara timeline-reduktion av snapshot så är det backup upp till 6 månader bakåt i tiden med första månade daglig backup, sedan veckovis backup och de äldsta månaderna är på månad-bas i backup. Det som arbetar i bakgrunden för snapshot är 'snapper' och gör jobbet väldigt bra.

Kan du i NAS:en montera volymen typ /volymnamn/mappnamn så bör du se en 'snapshot' som en mapp - men den måste aktiveras om den skall synas när du kör i NAS:en

det du kan prova med diskarna med filsystemet monterad i en linux (ubuntu) är

'btrfs su list /media/volymnamnet' (om det är automonterat i Ubuntu om de 3 diskarna har anslutits samtidigt och har satts ihop av mdadm-RAID till en virtuell volym '/dev/md127' som sedan monterar BTRFS-filsystemet på md127 till /media/volymnamnet för BTRFS-filsystemet)

och har du tur så dyker det upp en lång lista subvolymer liknande

ID 40044 gen 73084 top level 270 path Documents/.snapshots/323/snapshot
ID 40045 gen 73087 top level 270 path Documents/.snapshots/324/snapshot
ID 40046 gen 73091 top level 270 path Documents/.snapshots/325/snapshot
ID 40047 gen 73096 top level 270 path Documents/.snapshots/326/snapshot
ID 40048 gen 73100 top level 270 path Documents/.snapshots/327/snapshot
ID 40049 gen 73103 top level 270 path Documents/.snapshots/328/snapshot
ID 40050 gen 73107 top level 270 path Documents/.snapshots/329/snapshot
ID 40051 gen 73111 top level 270 path Documents/.snapshots/330/snapshot

(i mitt fall är snapshot synlig så informationen kan vara betydligt mer reducerad för ditt fall utan någon path till monteringspunkt, det viktiga är ID xxxxx numren)

sedan blir det att välja och montera en av subvolymerna till en tom mapp som tex. /mnt som finns som standard i alla linuxsystem

med tex.

mount -o subvolid=40050 /dev/md127 /mnt/

under förutsättning att din mdadm-RAID med BTRFS-filsystemet för dina 3 diskar kallar sig just /dev/md127 när det är monterat av ubuntu.

Under "/mnt" har du då snapshot för just en dag som du kan leta runt i. normalt är dessa snapshot readonly så du kan inte ändra något i dessa - hittar du inte önskat så får du ta en snapshot tidigare antingen på nya '/mnt1, /mnt2 mappar som du skapar eller så gör du umount /mnt innan du tar nästa subvolym och provar.

---

Kan vara väldigt bra att sätta sig in i hur BTRFS faktiskt fungerar - det går göra ganska smutta grejor med filsystemet och det är stor frihet vad man gör med sina snapshot och subvolymer och är inte bundet till dataset och noga ordningsföljd och rangordning på samma sätt som tex. ZFS.

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Du skriver inte vilken Readynas du använder men är den inte allt för lastgammal och har BTRFS som filsystem så kan du ha tur att du har automatisk snapshot aktiv för volymen ( har för mig att den brukar vara automatisk på när volymer skapas i ReadyNAS och man måste aktivt stänga av det om man inte vill ha det har kollat det nu - tyvärr om man inte väljer aktivt snapshot under settings för volymen när man skapar sin volym i NAS så är det hela avslaget per default) men normalt sett är den så gömd (dvs subvolymer som inte är monterade till någon mapp) att du inte ser det eller någon annan program heller om man skannar filsystemet på normalt sätt.

i readynas menyer så kan man ofta göra snapshot synliga och därmed åtkommliga för läsning med en bock i rutan på rätt ställe i GUI:t och hittas sedan typisk /volymnamn/mappnamn/snapshot/c_2020-_12_12__00_00_21 och eftersom det brukar vara timeline-reduktion av snapshot så är det backup upp till 6 månader bakåt i tiden med första månade daglig backup, sedan veckovis backup och de äldsta månaderna är på månad-bas i backup. Det som arbetar i bakgrunden för snapshot är 'snapper' och gör jobbet väldigt bra.

Kan du i NAS:en montera volymen typ /volymnamn/mappnamn så bör du se en 'snapshot' som en mapp - men den måste aktiveras om den skall synas när du kör i NAS:en

det du kan prova med diskarna med filsystemet monterad i en linux (ubuntu) är

'btrfs su list /media/volymnamnet' (om det är automonterat i Ubuntu om de 3 diskarna har anslutits samtidigt och har satts ihop av mdadm-RAID till en virtuell volym '/dev/md127' som sedan monterar BTRFS-filsystemet på md127 till /media/volymnamnet för BTRFS-filsystemet)

och har du tur så dyker det upp en lång lista subvolymer liknande

ID 40044 gen 73084 top level 270 path Documents/.snapshots/323/snapshot
ID 40045 gen 73087 top level 270 path Documents/.snapshots/324/snapshot
ID 40046 gen 73091 top level 270 path Documents/.snapshots/325/snapshot
ID 40047 gen 73096 top level 270 path Documents/.snapshots/326/snapshot
ID 40048 gen 73100 top level 270 path Documents/.snapshots/327/snapshot
ID 40049 gen 73103 top level 270 path Documents/.snapshots/328/snapshot
ID 40050 gen 73107 top level 270 path Documents/.snapshots/329/snapshot
ID 40051 gen 73111 top level 270 path Documents/.snapshots/330/snapshot

(i mitt fall är snapshot synlig så informationen kan vara betydligt mer reducerad för ditt fall utan någon path till monteringspunkt, det viktiga är ID xxxxx numren)

sedan blir det att välja och montera en av subvolymerna till en tom mapp som tex. /mnt som finns som standard i alla linuxsystem

med tex.

mount -o subvolid=40050 /dev/md127 /mnt/

under förutsättning att din mdadm-RAID med BTRFS-filsystemet för dina 3 diskar kallar sig just /dev/md127 när det är monterat av ubuntu.

Under "/mnt" har du då snapshot för just en dag som du kan leta runt i. normalt är dessa snapshot readonly så du kan inte ändra något i dessa - hittar du inte önskat så får du ta en snapshot tidigare antingen på nya '/mnt1, /mnt2 mappar som du skapar eller så gör du umount /mnt innan du tar nästa subvolym och provar.

---

Kan vara väldigt bra att sätta sig in i hur BTRFS faktiskt fungerar - det går göra ganska smutta grejor med filsystemet och det är stor frihet vad man gör med sina snapshot och subvolymer och är inte bundet till dataset och noga ordningsföljd och rangordning på samma sätt som tex. ZFS.

Hallå här.
I all hast så missade jag lite info, och det är en numera äldre Netgear ReadyNAS 104 maskin, och tyvärr så är inte snapshot aktiverat och jag har varit korkad att inte använt den funktionen på det viktigaste jag behöver....
(Men efter detta så kommer jag att använda det)

Det jag nu försöker med är att jag har en Ubuntu på en usb sticka och försöker hitta olika alternativ, men jag är så urdålig på just Linux saker, så det går inget vidare, jag har testat med testdisk, men hur jag än försöker så hittar jag inte mappen "data/Dokument" som ReclaiMe klarar att hitta.

Nästa steg är att försöka med detta: http://infotinks.com/btrfs-undelete-undeleting-recovering-accidentally-deleted-a-subvolume-or-file-in-btrfs-and-dont-have-a-snapshot/

Men jag kommer bara till stället där jag hittar 4 olika “Well blocks”, sen kommer jag inte längre för jag vet inte hur jag ska göra när det gäller scriptet, om jag bara ska copy paste på hela skiten och byta ut namnet på mappen, disken, och “Well blocks” jag vill söka efter...

Permalänk
Medlem

Innan du gör något alls - har du diskimage på alla diskar nu ??? - att fumla runt med ditt original disk-set från NAS:en som det känns som att du gör nu, och med okända skript dessutom, är med dina viktiga filer som insats i potten!

Med diskimage gjorda så kan du härja runt med lugnare sinne och mer klart tänkande då om du gör bort dig så kan man alltid skriva tillbaka diskimage på diskarna igen och då är i samma status som när diskimagen togs - sedan får du en bra ursäkt att köpa dig 1 eller 2 st väldigt stora externa USB-diskar (10-16 TB klassen - med 3 st 4TB diskar så behöver du åtminstone 12 TB utrymme med minst 1 TB i marginal för dina diskar.) Dessa kan du senare ha för backup när röken har lagt sig.

jag gissar att du får försöka med 'btrfs restore' på en avmonterad BTRFS-filsystem (i ditt fall /dev/md127 om du kör direkt i NAS:en - det får inte vara länkad till någon mapp om du kör lsblk (/data i ditt fall gissar jag) se https://btrfs.wiki.kernel.org/index.php/Restore

glöm inte flaggan -m om du vill ha tidsstämplar och annan metadata på filerna som lagras i din USB-disk annars blir det dagens datum på allt, med flagga -t eller -r så kan du använda root-ID eller transaktion (dina 'well... -id") för att få ut data - se till att du har en _stor_ USB-hårddisk att lägga datat på och räkna med dagars tid att extrahera samt att du troligen får prova flera gånger på olika av dina 'well-id'.

---

Och ett gott råd - ha _inte_ NTFS på de externa USB-diskarna om du vill att datan skall vara kvar även efter ett antal anslutningar och avmonteringar och speciellt då mot windows då det är rysk roulette och en gång av många faktiskt riskera att förstöra filsystemet mer eller mindre fullständig och det hela är mycket svårräddningsbart efteråt - du vill inte ens tänka tanken på att något sådant skall hända på dina orginal-diskimages eller med stort jobb framextraherade filerna...

Jag kan skriva en lång och smärtsam roman varför jag inte litar på NTFS just när det ligger på extern USB-media men kortfattat så är det klart säkrare med BTRFS på externa USB-diskar enligt min mening då btrfs verkar vara väldigt stryktålig för missöden både i avseende glapp i USB-kabel, strömförsörjning och plötsliga stopp i överföringar typ plötslig strömavbrott/hängning (mycket tack vare att det är transaktionshanterande) och man kan också sätta att för skapade subvolymer ("btrfs su create /media/användare/USB-disk/filmapp <enter>" och därefter "chattr +c /media/användare/USB-disk/filmapp") att allt som läggs i det här fallet 'filmapp' så blir filerna under denna automatiskt komprimerande vilket kan spara mycket diskyta om man lägger sina diskimages i sådana subvolymer - och räcker inte disken till utrymmesmässigt så är det väldigt lätt att koppla in flera diskar till samma BTRFS-filsystem (se "btrfs dev add...") och man kan fylla på med både stora och små inkopplade USB-diskar allt eftersom utrymmet tar slut då det inte är någon krav på att diskarna skall vara lika stora.

Också att tänka på - så som mycket annat så kanske man behöver öva på 'ofarligt' material innan man ger sig på skarpa saker som din disk-set. Räkna inte med att du gör rätt redan vid första försöket... man håller inte på med hjärnkirurgi på en patient när man håller i en skalpell första gången i sitt liv - dina värdefulla data är nu som patients hjärna, ha det i minnet.

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Innan du gör något alls - har du diskimage på alla diskar nu ???

Det tror jag inte, det enda jag har är ett program som heter ReclaiMe som kostar skjortan att köpa hittar alla mina förlorade mappar och filer....

Och det jag hittar på google är att prova använda extundelete, men jag får bara ett felmeddelande när jag gör efter deras exempel.
Och när jag googlar på felmeddelande så kan jag inte hitta hur och vad felet är....

Så jag har inget alls just nu för jag vet inte hur jag ska göra och har aldrig pysslat med Linuxbaserade prylar förut.
Så det är en helt ny värld för mig.

Det jag inte gör därimot är att jag skriver ingen data på diskarna jag vill hitta mina förlorade mappar och filer på iaf.
Och när jag senast körde ReclaiMe så fanns allt där, så filerna finns på diskarna.

Jag behöver bara ett sätt att att hämta tillbaka dom. (Förutom att köpa programmet så klart)

Permalänk
Skrivet av xxargs:

jag gissar att du får försöka med 'btrfs restore' på en avmonterad BTRFS-filsystem (i ditt fall /dev/md127 om du kör direkt i NAS:en - det får inte vara länkad till någon mapp om du kör lsblk (/data i ditt fall gissar jag) se https://btrfs.wiki.kernel.org/index.php/Restore

glöm inte flaggan -m om du vill ha tidsstämplar och annan metadata på filerna som lagras i din USB-disk annars blir det dagens datum på allt, med flagga -t eller -r så kan du använda root-ID eller transaktion (dina 'well... -id") för att få ut data - se till att du har en _stor_ USB-hårddisk att lägga datat på och räkna med dagars tid att extrahera samt att du troligen får prova flera gånger på olika av dina 'well-id'.

Kan jag använda mig av "btrfs restore" med nas diskarna inkopplade i min dator med Unbuntu?
Och vad menas med: "det får inte vara länkad till någon mapp om du kör lsblk (/data i ditt fall gissar jag)"

Permalänk
Skrivet av xxargs:

sedan får du en bra ursäkt att köpa dig 1 eller 2 st väldigt stora externa USB-diskar (10-16 TB klassen

Om jag blir tvingad till att köpa något så köper jag isf ReclaiMe programmet och fixar tillbaka mina filer med ett klick på knappen.
Så då försvinner ju tanken och iden med att försöka få tillbaka filerna på egen hand utan att behöva köpa till något som är dyrare än vad programmet är i sig att köpa

Permalänk
Medlem

Testdisk körde jag när jag råkade radera en hel volym.
https://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk helt gratis och hittade alla filer, och kunde även spara ner dem på annan disk.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Skrivet av ChipZ:

Testdisk körde jag när jag råkade radera en hel volym.
https://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk helt gratis och hittade alla filer, och kunde även spara ner dem på annan disk.

Längre än så där kommer jag inte....
För den vill ju göra en image som är 8TB stor.
Och någon så stor diska har jag inte förutom mina raiddiskar som jag ska hämta data från.
Så jag kommer inte längre än så här med testdisk.????
Eller gör jag nått fel?
Och kan jag göra på något annat sätt?
Lösa det på något sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smurfen99:

https://i.ibb.co/94kjCrJ/Screenshot-from-2020-12-15-04-49-39.png
https://i.ibb.co/HBmXXDH/Screenshot-from-2020-12-15-04-49-58.png
https://i.ibb.co/vQ3d6K3/Screenshot-from-2020-12-15-04-50-10.png
https://i.ibb.co/NNkyFcj/Screenshot-from-2020-12-15-04-50-17.png
https://i.ibb.co/RHwDWmy/Screenshot-from-2020-12-15-04-50-30.png

Längre än så där kommer jag inte....
För den vill ju göra en image som är 8TB stor.
Och någon så stor diska har jag inte förutom mina raiddiskar som jag ska hämta data från.
Så jag kommer inte längre än så här med testdisk.????
Eller gör jag nått fel?
Och kan jag göra på något annat sätt?
Lösa det på något sätt?

Då det inte var överdrivet viktig data så gjorde jag ingen image, men skall du göra en måste du ju ha lagringsutrymmet för det..

Minns inte exakt menysystemet men jag kunde ju hoppa in och analysera partitionen för att se om grejerna fanns kvar, och sedan kopiera till en annan hårddisk. Efter att jag var klar med det (överföringarna gick inte fort...) provade jag även att återställa boot-sectorn och hela volymen kom tillbaka som vanligt och kunde visas i windows igen. Dock var det en enkel ntfs-disk som sitter internt i datorn och inte en NAS. Det var första och enda gången jag pillat med raderade hårddiskar så tyvärr ingen mer erfarenhet än så..

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smurfen99:

Kan jag använda mig av "btrfs restore" med nas diskarna inkopplade i min dator med Unbuntu?
Och vad menas med: "det får inte vara länkad till någon mapp om du kör lsblk (/data i ditt fall gissar jag)"

BTRFS-filsystemet får inte vara monterad så att den är åtkomlig i någon mapp när du använder BTRFS restore - ubuntu har dessvärre en förmåga att montera alla diskar den hittar så fort lagringen ansluts, vilket inte är alltid det är önskade om man håller på att rädda data ur diskimage/volymer som kopplas in då det kan förstöra en massa spår som kunde ha använts för dataräddning innan det kopplades in - windows och NTFS-filsystem är lika illa då det alltid körs en filsystemcheck osynligt vid en volymanslutning utan någon märker det och kan totalhavrera alla möjligheter till räddning som tex. att journalen skrotas för att den anses osynkad men i verkligheten är det enda kvar som ger möjlighet till räddning av filer...

Av den anledningen så använder man speciella data och diskräddningsdistrubitioner av Linux som https://www.system-rescue.org/ av anledningen att inget alls skall göras automatiskt mot filsystem i avseende att montera volymer utan allt görs manuellt av den som använder det som att montera diskimage i read-only mode.

(det var en undersökning för många år sedan mellan NTFS och ext3/4 och slumpmässiga fel i filsystemens metadata och påfallande många gånger var just de automatiska 'filsystem-checken' som tog bort alla förutsättningar till att kunna rädda ut data)

Förmodligen kommer 'btrfs restore' att gnälla om du har volymen monterad och då får göra 'umount /data' först

Det var ett tag sedan jag körde men jag har för mig att btrfs restore bara läser från din BTRFS-volym (utan att påverka denna) och datat som den extraherar ur måste läggas någon annan stans som tex. en ansluten och monterad extern USB-disk.