Apple och Facebook trappar upp konflikten om reklamspårning

Permalänk
Melding Plague

Apple och Facebook trappar upp konflikten om reklamspårning

Den pågående konflikten går ut på att Apple låter IOS 14-användare stoppa reklamföretag från att spåra användaraktivitet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Just because there is now a multi-billion-dollar industry based on the abject betrayal of our privacy doesn’t mean the sociopaths who built it have any right whatsoever to continue getting away with it. They talk in circles but their argument boils down to entitlement: they think our privacy is theirs for the taking because they’ve been getting away with taking it without our knowledge, and it is valuable. No action Apple can take against the tracking industry is too strong.

https://daringfireball.net/2020/09/online_privacy_real_world_...

Permalänk
Medlem

Tycka vad man vill om Apple, detta gör dom bra. Credit where credit is due.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Hoppas detta går igenom och att fler hoppar på tåget.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

"...leda till en fundamental förändring av internetupplevelsen" Tacka fan för det! Går ju inte att googla något idag, utan att man blir märkt för livet i all reklam framöver. Nä kära internet, jag var faktiskt inte intresserad av att köpa fler TV-apparater än den jag gjorde. Nu är jag nöjd, sluta jaga mig!

Visa signatur

[ASUS ROG Strix B650E-E Gaming WIFI]AMD Ryzen 9 7950X3D 4.2 GHz 145MB][Corsair 64GB (4x32GB) DDR5 6000MHz CL40 Vengeance AMD EXPO][ASUS GeForce RTX 4090 24GB ROG Strix Gaming OC][LG 48'' UltraGear 48GQ900 4K OLED 138 Hz HDMI 2.1][Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB x 2]Seasonic Vertex GX 1200W][Corsair 7000D Airflow Svart]

Permalänk
Medlem

Jag tror inte man behöva trycka upp reklam i ansiktet på folk stup i ett för att lyckas.
Dom som drabbas av det här är såna som ändå bara säljer skit till såna som inte behöver det.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

"...we don't need no water let the motherfucker burn, burn motherfucker, burn!"

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Komiskt att företagen anser sig ha rättigheten att tvinga på folk reklam.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

beundransvärt av Apple, och väldigt oväntat.

och sajter som använder sig av detta spårande borde skämmas.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Efter att ha försökt formulera mig så nyanserat som möjligt och inte i affekt så har jag landat i följande:

Fuck you facebook!

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Medlem

Kan inte förstå att Facebook verkar vara ute efter användarnas sympati. På ett liknande sätt som Epic och Spotifys stämning mot App Store.

Denna stämningsansökan hade jag personligen hållit tyst om ifall jag vore Facebook.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Detta får mej helt ärligt att för första gången i mitt liv överväga en Iphone. Finns säkert många andra demoner i garderoben hos Apple men om dom värnar över mitt privatliv så är det ett stort plus!

Permalänk
Medlem

Jag brukar tycka illa om Apple, men det här är fantastiskt. Kör på!

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Kan inte förstå att Facebook verkar vara ute efter användarnas sympati. På ett liknande sätt som Epic och Spotifys stämning mot App Store.

Denna stämningsansökan hade jag personligen hållit tyst om ifall jag vore Facebook.

Tror(hoppas) att Facebook har tillräckligt med självinsikt för att förstå att de inte får någon sympati från sina användare.

Tror snarare att de letar sympati hos de mångmiljardärer som likt de själva saknar moralisk kompass.

Mycket bra av Apple, en VPN ska inte vara ett krav på internet.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Mycket bra initiativ av Apple. Massövervakningen och kontrollen över folks liv har verkligen gått för långt. Man känner sig ständigt jagad idag med all reklam, notiser och ständiga påpekande från diverse produkter m.m.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

Ha, vilket dåligt exempel facebook kom på. Reklam på en matlagningssida kan helt enkelt vara riktad mot folk som gillar matlagning. man behöver inte spåra användarna för att göra det.

Permalänk
Medlem

Hur har de mage att kalla det Apple vs The free internet när det är Apple som verkligen är de som kämpar för ett fritt internet här? Att få handen uppkörd i röven för att se vad vi har ätit kallar jag inte direkt frihet, men det är i stort sett vad Facebook och alla andra av den typen av företag gör. Tack Apple för att ni erbjuder oss lås till våra rövhål!

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Tror(hoppas) att Facebook har tillräckligt med självinsikt för att förstå att de inte får någon sympati från sina användare.

Tror snarare att de letar sympati hos de mångmiljardärer som likt de själva saknar moralisk kompass.

Mycket bra av Apple, en VPN ska inte vara ett krav på internet.

Det märkliga är ju att Facebook försöker argumentera för att det skulle vara Apple som är emot "the free internet" och på så sätt vinna användarnas förtroende. Har väldigt svårt att förstå både varför de tror att de skulle lyckas och vilka användare som faktiskt skulle gå på detta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Apple vs Facebook. Godzilla vs Ghidorah.

Kul att facebook skriver apple mot fria internet när det handlar om "ska vi låta användare bestämma en sak eller inte?"
Att ta bort användares valmöjligheter är ju definitivt vad jag kallar frihet.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Undvek Apple rätt länge tills jag upptäckte hur bra dom skyddar sina användare från olika sorters spårning samt frågar om tillåtelse för vartenda grej en app vill ha tillåtelse till. Känns otroligt säkert med Apple.

Visa signatur

X570S AORUS ELITE AX | AMD Ryzen 7 5800X3D | G.Skill 3600C16-16-16 4x8GB TridentZ | Kingston A2000 1TB M.2 NVMe 2st | ASUS GeForce RTX3080 TUF OC | Corsair Hydro H100x | Phanteks Eclipse P400S | Phanteks Revolt Pro 1000W

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Hur har de mage att kalla det Apple vs The free internet när det är Apple som verkligen är de som kämpar för ett fritt internet här? Att få handen uppkörd i röven för att se vad vi har ätit kallar jag inte direkt frihet, men det är i stort sett vad Facebook och alla andra av den typen av företag gör. Tack Apple för att ni erbjuder oss lås till våra rövhål!

De menar nog inte fritt i den meningen utan snarare gratis eftersom de antyder att många sajter måste börja ta betalt för sitt innehåll om de inte längre tjänar tillräckligt på riktade annonser.

Permalänk
Medlem

Ptjae. Om apparna och siternas möjligheter minskar att finansieras genom reklam så måste de istället ta ut avgifter... och om det sker genom apples betallösning/appstore så är det ju onekligen något som ligger i apples intresse.

Så jag skulle inte påstå att Apple är en part som slåss endast i användarnas intresse

Permalänk
Medlem

Hur ser @UndaC själv på möjligheten för användare att blockera spårning (i avseende av chef för en medelstor hemsida på nätet).

Kommer detta påverka er affärsmodell avsevärt?

Jag tänker mig att datorannonser och inte riktade annonser mot besökarens potentiella hund eller katt borde vara av mer intresse?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hur ser @UndaC själv på möjligheten för användare att blockera spårning (i avseende av chef för en medelstor hemsida på nätet).

Kommer detta påverka er affärsmodell avsevärt?

Jag tänker mig att datorannonser och inte riktade annonser mot besökarens potentiella hund eller katt borde vara av mer intresse?

Som du är inne på själv kanske redan nischade sidor påverkas i lägre grad av detta initiativ.

Jag tolkar dessutom som att sweclockers/geeks jobbar väldigt aktivt med just annonser (mot sin nichade grupp) i form av tävlingar, sponsrade tester och julkalendrar...

Dvs man behöver inte djupdyka bland användarna för att veta att många är intresserad av nyaste midrangegrafikkortet från nvidia.

Däremot är det nog en annan femma för en bredare site som Dagens nyheter eller en mindre sajt som inte har råd att aktivt arbeta med sponsring

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa på att Apple inte har så mycket att förlora på detta men att facebook har allt att förlora på detta. Som alltid handlar det om pengarna. Apple försöker slå två flugor i en smäll. Fiska billiga röster samtidigt som dom faktiskt har möjlighet att slåss för något som dom själva inte drabbas så hårt av. Smart av Apple. Hade dom straffats hårt av en sån här sak hade dom nog inte tagit upp det.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

beundransvärt av Apple, och väldigt oväntat.

och sajter som använder sig av detta spårande borde skämmas.

Tycker själv att det inte är så oväntat. Användarnas integritet har stått högt upp på Apples agenda ganska länge.

Permalänk

Its all about the money.
För Apple är det endast negativt om något är dåligt för deras kunder. Apple har ingen ekonomisk vinst att tjäna alls på att sälja deras information. Facebook och Google till stor del lever på reklam. Självklart kommer Apple i just denna fråga ses som en hjälte.
I andra frågor så kanske EU konkurrenslagverk och andra säger åt Apple på skarpen för deras agerande med att ha monopol på plattformen, precis som Microsoft så många gånger har åkt dit och fått böta. Bara att en sådan sak som att internet Explorer var installerat som standard skapade stora rabarber, de ville att inga datorer, mobiler eller något skulle levereras med någon webbläsare.
Minns ni inte hur folk svor över att internet explorer ej gick att avinstallera helt och hållet?

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

beundransvärt av Apple, och väldigt oväntat.

och sajter som använder sig av detta spårande borde skämmas.

På vilket sätt är det oväntat? Apple har inte reklam som någon större intäkt. Apple har jobbat med integritetsfrågor länge.

Skrivet av PlogarN97:

Ptjae. Om apparna och siternas möjligheter minskar att finansieras genom reklam så måste de istället ta ut avgifter... och om det sker genom apples betallösning/appstore så är det ju onekligen något som ligger i apples intresse.

Så jag skulle inte påstå att Apple är en part som slåss endast i användarnas intresse

Visst kan det leda till att Apple tjärnar mer pengar genom intäkter från ökad försäljning i appstore. Eller genom att deras stora rivaler får minskade intäkter då de är reklamfinansierade till stor del.

Men det skulle lika gärna vara ett bra sätt för marknadsföringen. Apple har i flera år och genom stora uppdateringar satsat på integriteten hos sina användare. Ett exempel på detta är Siri, den är sämre än både Google Assistant och Amazon Echo och den största anledningen till detär för att de samlar in mindre information om sina användare.

Jag vill inte påstå att Apple är fläckfria men jag vill anse att de är bra mycket bättre än sina rivaler och vad folk vill tro.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Ptjae. Om apparna och siternas möjligheter minskar att finansieras genom reklam så måste de istället ta ut avgifter... och om det sker genom apples betallösning/appstore så är det ju onekligen något som ligger i apples intresse.

Så jag skulle inte påstå att Apple är en part som slåss endast i användarnas intresse

Skulle snarare tro att det handlar om att sälja mer telefoner. Att minska spårningen blir för Apple ett unikt försäljningsargument som jag och många andra i tråden uppskattar.

Google t.ex. skulle aldrig gå i bräschen med ett sådant här beslut då de lever på datan de får av att folk använder deras OS (plus play store och förvald sökmotor såklart) inte telefonerna i sig.

Permalänk
Medlem

Plot twist; Apple vill ha kontroll över spårning så man själva kan sälja den informationen till bla FB

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net