Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Apple och Facebook trappar upp konflikten om reklamspårning

Permalänk
Skrivet av Exxovion:

Seriöst? Likställer du totalt onödig reklam med skatt?

Som tur är fungerar ju Adblock på de flesta sidorna.

Nej, bara skev vad jag ej gillar. Poängen är att mycket idag finansernas med reklam och det för användaren ej kostar något, där många användare vill slippa reklamen och inte heller betala någon avgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nej, bara skev vad jag ej gillar. Poängen är att mycket idag finansernas med reklam och det för användaren ej kostar något, där många användare vill slippa reklamen och inte heller betala någon avgift.

Jo det är sant. Är något gratis så kan man tacksamt ta emot det... eller låta bli, man har ju även det valet. Det behöver inte vara krångligare.

Permalänk
Medlem

Facebook har för all del rätt i att reklamen är viktig för många och förlorade intäkter kan behöva tas ut på annat vis. Att prata om att det är ett hot mot det fria internet är däremot helt befängt (internet har inte ens varit fritt på minst 20 år och Facebook har knappast bidragit till att göra det friare).

Det är lite som att det skulle vara ett hot mot det fria samhället när jag säger åt brevbäraren att ge fan i att lägga reklam i brevinkasten och sluta förfölja mig. Om brevbäraren skulle gömma sig i trapphuset och förföljer när jag går till ICA, för att sen rapportera mina rörelser och vad jag handlar, i syfte att dumpa en hög riktad reklam i min brevlåda kan jag tycka det är läge att ringa polisen.

Permalänk

Snart blir det förbjudet att neka reklam i postlådan...

Ett beslut nära dig....

Visa signatur

|: AeroCool VS92 Chassi |: Gigabyte Z97P D3 Mobo |: I5 4690K proc | Noctua NH-U12P SE2 Kylare |: 2x4Gb Savage 2400mhz CL11 XMP Ram |: Radeon R9 290X 4Gb D.CU II Grafik |: 1Tb Toshiba HDD |: BeQuiet Kraft 700w Nätagg |: Win10

BTW: https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Pris. Ska man ha iPhone i runt 6.8" så kostar de över 10 000kr. Det är det som hindrar den stora skaran, resten är mer smaksak vad man gillar. Det finns fördelar med inlåst och begränsningar och det finns nackdelar.

Angående Linuxtelefonerna så har dem blivit som man har förväntade sig, dyra med dålig hårdvara. Det som får till är mer plattformsoberoende appar. Annars kommer en nytt os får svårt att komma in. Jag själv skulle aldrig tänka mig en mobil som mitt busskort ej fungerar på

*edit*
Själv kör jag nu med en Samsung Galaxy A71 som kostar runt 5000kr. (besviken på för slö cpu)
Det är en 6,7" dubbla sim + ett extra minneskort och jag har 128+256GB lagring.
Vad kostar en motsvarande ny iPhone med grundkraven? Är det runt 15 000kr? Såklart att denna iPhone är så otroligt mycket bättre, men när telefoner fullkomligt rasar i pris varje år anser jag min är tillräckligt dyr.

Fast i detta fallet så betalar lite mindre för telefonen och oerhört mycket mer av sin personliga integritet. Så pris är relativt skylle jag säga för integritet har också ett värde. Tycker så många att det är värt att bli övervakad i allt man gör för att spara någon tusing? (Om man nu ens sparar något alls när man jämför androidlur likvärdig iphone?)

Finns det några rent praktiska fördelar av att välja ett ”öppet” os, android i detta fallet?
Jag kan inte minnas att jag någonsin läst eller hört om tillfällen då ett öppet os visade sig fördelaktigt i ett situation i verkliga livet. Alla gånger så verkar det handla om skins, wigdets och meningslösa förändringar av hemskärmen.

Det hade vart kul med en lur som kunnat konkurrera med iphone på riktigt men det finns tyvärr inte det.

Permalänk
Skrivet av Runqen:

Fast i detta fallet så betalar lite mindre för telefonen och oerhört mycket mer av sin personliga integritet. Så pris är relativt skylle jag säga för integritet har också ett värde. Tycker så många att det är värt att bli övervakad i allt man gör för att spara någon tusing? (Om man nu ens sparar något alls när man jämför androidlur likvärdig iphone?)

Finns det några rent praktiska fördelar av att välja ett ”öppet” os, android i detta fallet?
Jag kan inte minnas att jag någonsin läst eller hört om tillfällen då ett öppet os visade sig fördelaktigt i ett situation i verkliga livet. Alla gånger så verkar det handla om skins, wigdets och meningslösa förändringar av hemskärmen.

Det hade vart kul med en lur som kunnat konkurrera med iphone på riktigt men det finns tyvärr inte det.

Lite mindre för en android. Min Android kostade 5000kr, billigaste iPhonen som är användbar för mig kostar över 13 000kr ny. Jag byter mobil runt vart annat år, såklart att en 13000kr mobil hade hållit i över 3år. Men mobilen är såpass viktig så det går ej sitta med någon gammal dritt med dåligt batteri. Btw Jag får ladda min mobil 2 gånger per dag när den är ny.
Jag begriper inte alls hur folk kan gå in i skarpa produktionsservrar och liknande och göra ändringar med en pytteliten skärm, där svaret är att de flesta såklart inte gör så mycket på sin mobil. Men vi som gör lite på den, så är det ytterst få som har väldigt små mobiler.

Ett öppet och fritt os har många för och nackdelar. Den största fördelen är att det är enklare att utveckla egna appar och sprida till bekanta utan att blanda in något annat företag.

Jag väntar på den dagen då det finns ett mobilos som man kan säga är riktigt bra. Androids största problem är omognad och brist på ordning. Bara en sådan sak som att vara extremt restriktiv med vilka behörighet appar får är viktigt, hur många appar som helst vill ha tillgång till ens adressbok. Men jag ser detta som ett problem som löses, man får tänka på vilka appar som man installerar. Och vad finns det för alternativ? För mig inget, likaså många bekanta som vill ha en mobil över 6" för 3-4000kr. Dessa bekanta installerar inte en massa appar, de har enbart de mest populära. De besöker inte en massa skitsidor på internet etc.

Permalänk
Medlem

Facebook kanske inte är så glada åt att det nu blir ännu tydligare hur mycket data man samlar in om sina användare:
https://twitter.com/_inside/status/1339689228549181440?s=20

Apples svar på senaste kritiken från Facebook om att Apple hotar det fria internet och lönsamheten hos småföretag:
https://twitter.com/MikeIsaac/status/1339350618335428612

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Facebook kanske inte är så glada åt att det nu blir ännu tydligare hur mycket data man samlar in om sina användare:
https://twitter.com/_inside/status/1339689228549181440?s=20

Apples svar på senaste kritiken från Facebook om att Apple hotar det fria internet och lönsamheten hos småföretag:
https://twitter.com/MikeIsaac/status/1339350618335428612

Helt rimligt att Apple inför detta. FB är nog det värsta av alla dessa företag. Dom har även en klar agenda för att skaffa sig ännu mera information om oss. Själv kollar jag bara min FB någon gång i månaden, men vad hjälper den när min arbetsgivare införde WorkSpace, som man blev tvungen att använda för att kunna kommunicera/interagera med sina medarbetare. Så nu får FB information om mig ändå. Sen har vi också LIBRA / DIEM, där också syfter är att tillskansa sig ännu mera information.

Med det sagt så har jag inte allt för höga tankar om Apple heller, men jag ser heller en affärsmodel som grundar sig på att sälja hårdvara än att samla in data.

Permalänk

Märkligt att ett fritt internet för Facebook är lika med att samla in data om oss och tjäna pengar på det genom att sälja det vidare till företag. Hade Facebook gett mig möjligheten som användare att sälja min data till dem så att jag hade fått betalt så hade det varit en annan sak. Nu har man ju inget val.

Helt rätt och beundransvärt av Apple om man nu inför detta.

Permalänk
Medlem

Facebook kan gråta hur mycket de vill, skitbra initiativ av Apple. Vi får väl se hur många som vill använda Facebook om det ska ta betalt direkt av medlemmarna.
Facebook kan sätta sig på vibrerande plast.