Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Den viktiga skillnaden för dig är att fonder tjänarna ägarna "bara" pengar på, har ofta lite eller inget av egna pengar investerade. I ett investmentbolag är det tvärt om. Visst har du även där en "förvaltningsavgift" (kostnad att driva bolaget) men ledningen där ser långsiktigt avkastning på eget satsat kapital som viktigast.

Fonder har även snäva begränsningar i hur det får investera oavsett hur börshumöret är. Sedan finns det säkert många andra skillnader men inget att bry sig nämnvärt över.

Tack för svaret.
Jag har en teori att investmentbolag är bättre att ha än fonder. Investmentbolag är typ som en aktivt förvaltad fond, där bolagets ledning tänker på stabil och långsiktig avkastning.

Ditt svar stärker min tes.

PS hur är det med innehållet?
Jsg vet att många investmentbolag har onoterade aktier i innehavet. Alltså sånt som gemene man inte kan köpa. Fonder då? Har de onoterade papper?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

PS hur är det med innehållet?
Jsg vet att många investmentbolag har onoterade aktier i innehavet. Alltså sånt som gemene man inte kan köpa. Fonder då? Har de onoterade papper?

Det finns fonder med onoterade innehav, det finns fonder med noterade innehav och det finns fonder som har blandade innehav.

Permalänk
Inaktiv

Jag studerar, och får studiebidrag. Jag jobbar fortfarande mycket och får tillräcklig lön för att betala huslån och spara utan problem.

Jag tar därför inget studielån, dock läste jag någonstans att det kan vara värt att låna ändå, och spara i fonder för räntan på lånet är så låg ändå. Hur hade ni gjort?

Permalänk
Medlem

Ja CSN räntan är låg. Men du får inte ta lån om du jobbar vid sidan om. CSN har ett max tak på hur mycket du får tjäna per år. Kolla upp det.
Men annars kan det vara förmånligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Ja CSN räntan är låg. Men du får inte ta lån om du jobbar vid sidan om. CSN har ett max tak på hur mycket du får tjäna per år. Kolla upp det.
Men annars kan det vara förmånligt.

Maxtaket är tillfälligt borttaget på grund av pandemin.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon134512:

Jag studerar, och får studiebidrag. Jag jobbar fortfarande mycket och får tillräcklig lön för att betala huslån och spara utan problem.

Jag tar därför inget studielån, dock läste jag någonstans att det kan vara värt att låna ändå, och spara i fonder för räntan på lånet är så låg ändå. Hur hade ni gjort?

Kan du ta CSN lån så är det klart du ska köra på fullt lån. Räntan på dessa lån är löjligt låg så om du sätter in de pengar du får varje månad på en fond eller i en packe blandade aktier som du valt ut efter eget tycke och smak så kommer du kunna betala av hela CSN-lånet och ha en bra buffert när du väl slutar plugga.

CSN är det bästa lånet du kan ta skulle jag säga.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Kan du ta CSN lån så är det klart du ska köra på fullt lån. Räntan på dessa lån är löjligt låg så om du sätter in de pengar du får varje månad på en fond eller i en packe blandade aktier som du valt ut efter eget tycke och smak så kommer du kunna betala av hela CSN-lånet och ha en bra buffert när du väl slutar plugga.

CSN är det bästa lånet du kan ta skulle jag säga.

Uppskovslånet (uppskjuten vinstskatt vid bostadsförsäljning) blev precis helt avgiftsfritt nu i dagarna.
Källa: https://skatteverket.se/omoss/press/pressmeddelanden/2020/202...

Den känns som snäppet bättre, även om målgruppen är smalare.

Man kan ångra sig 5år retroaktivt om man redan betalt dessutom.

Hur resonerar folket här om det?
Jag har betalt min vinstskatt men funderar på om jag ska ta ut pengarna och placera dem på börsen istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Jag har betalt min vinstskatt men funderar på om jag ska ta ut pengarna och placera dem på börsen istället.

Jag har också betalt min vinstskatt men kommer inte att ansöka om att få tillbaka dom. Det känns för min del tryggare att inte ha några skatteskulder. Det är svårt att veta hur regelverket ändras och jag litar inte på min investeringsförmåga till den graden att det är garanterat att jag går plus på det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Uppskovslånet (uppskjuten vinstskatt vid bostadsförsäljning) blev precis helt avgiftsfritt nu i dagarna.

Tycker inte det var vettigt att betala den tidigare heller eftersom man kan använda den i framtiden som en dämpande effekt ifall bostadsmarknaden sviktar och man får sälja nästa till förlust. Så när det dessutom blir avgiftsfritt finns det i min mening ingen anledning att betala den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Jag kommer rekommendera min far att begära tillbaka sina pengar (som han betalade in nyligen vilket kändes helt onödigt men regler är regler, antar jag). Det påverkar bara arvet om inget större ändras i framtiden, och då är det bättre att han kan spä ut sin pension lite med pengarna istället. Kanske placera hälften i guld och sedan sitta på resterande i cash eller lägga in i några lågriskfonder.

Avgiftsfria "lån" ska man inte underskatta.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Redan begärt tillbaka allt. Känns som en no-brainer att man sitta på denna skuld i ett decennium eller två och sedan betalat tillbaka pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag har också betalt min vinstskatt men kommer inte att ansöka om att få tillbaka dom. Det känns för min del tryggare att inte ha några skatteskulder. Det är svårt att veta hur regelverket ändras och jag litar inte på min investeringsförmåga till den graden att det är garanterat att jag går plus på det hela.

Jag måste säga att jag är lite kluven.
Och ena sidan kommer ju inflationen äta upp skulden.
Och andra sidan känslan av att inte ha en latent skatteskuld.

Men och tredje sidan är man ju ändå livegen till banken för bostaden, och i mitt fall skulle uppskovet vara försvinnande litet i förhållande till det.

Sedan har vi ju förstås regelverket som kan ändras vid politiska skiften. Men nu är det ju nu sossarna som slopat denna avgift. Att moderaterna skulle återintroducera den känns väl inte allt för sannolikt, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Sedan har vi ju förstås regelverket som kan ändras vid politiska skiften. Men nu är det ju nu sossarna som slopat denna avgift. Att moderaterna skulle återintroducera den känns väl inte allt för sannolikt, eller?

Ska vi vara petiga så är det C och L som tvingade igenom förändringen, S var nog inte särskilt sugna på det.
Kan givetvis bli en motsvarande omvänd situation för M eller annat regeringsparti i framtiden.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av henkiii:

Jag blir bara trött, men mina förväntningar på politikerklassen kan knappast bli lägre. Kommer plocka ut dem av ren princip och investera i något tråkigt, tills de ändrar sig igen.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av EagiZ:

Kanske placera hälften i guld och sedan sitta på resterande i cash eller lägga in i några lågriskfonder.

Bitcoin är det nya guldet.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Bara jag som är duktigt sugen på att köra ett köp på CDPR nu efter störtdykningarna senaste veckorna? "Buy the dip"?

Var duktigt sugen att köpa in mig ett tag men tyckte den stod högt, från 460PLN till knappt 250PLN nu är ju ett schysst kap om man vill investera längre tid i bolaget? Tänkte mig säsong 2 av Witcher är ju i full gång och även om jag är missnöjd med lanseringen av CB2077 så ser jag absolut att CDPR kommer fixa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Bara jag som är duktigt sugen på att köra ett köp på CDPR nu efter störtdykningarna senaste veckorna? "Buy the dip"?

Var duktigt sugen att köpa in mig ett tag men tyckte den stod högt, från 460PLN till knappt 250PLN nu är ju ett schysst kap om man vill investera längre tid i bolaget? Tänkte mig säsong 2 av Witcher är ju i full gång och även om jag är missnöjd med lanseringen av CB2077 så ser jag absolut att CDPR kommer fixa det.

Genom vilken plattform köper du CDPR? De verkar inte finnas på tex Avanza.
Och nej, jag skulle inte göra det. Aktien var kraftigt övervärderad pga hype och förhoppningar om cyberpunk.
Spelet blev en flopp. Lanseringen flyttades fram i över ett år, och i slutet har vi fått en produkt som är kraftigt reducerat avseende innehållet, och dessutom så pass rå att butiker plockar bort den från sina hyllor och kunder får pengar tillbaka. (Tänker på tex Sony).

Dippen är en sund korrigering.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

https://finance.yahoo.com/quote/OTGLF/

Dippen har nog bara börjat. Jag hade gjort mig redo för 40-50 snåret.

Ska du köpa så är det helt klart på en dipp. Dock kanske denna dipp var en aningen liten. 60?

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

CDPR
PE Ratio (TTM) 247.19
LOL!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av krillocop:

Redan begärt tillbaka allt. Känns som en no-brainer att man sitta på denna skuld i ett decennium eller två och sedan betalat tillbaka pengarna.

För mig också en no-brainer, men när jag ansöker om uppskov står det något om "Belopp du ska betala tillbaka", utöver "Belopp som du får tillbaka". Visserligen är beloppet jag ska få tillbaka större än beloppet jag ska betala tillbaka, men undrar om du också fick det? I mitt fall är beloppet jag skulle betala 57% av det jag skulle få tillbaka 🤔

Permalänk
Skrivet av µiCro:

För mig också en no-brainer, men när jag ansöker om uppskov står det något om "Belopp du ska betala tillbaka", utöver "Belopp som du får tillbaka". Visserligen är beloppet jag ska få tillbaka större än beloppet jag ska betala tillbaka, men undrar om du också fick det? I mitt fall är beloppet jag skulle betala 57% av det jag skulle få tillbaka 🤔

Känner inte igen den typen av belopp där. Om jag förstod rätt får du betala ränta retroaktivt från året du deklarerade vinsten till och med 2020. Räntefritt är då från år 2021, alltså från nästa år. Detta blev ett par enstaka tusenlappar för mig. Men ring dom, kom ändå fram på 20 minuter och personen var expert på ämnet då han sa att bokstavligen alla samtal dom tar nu handlar om detta.

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni om ETF-er?
Fondliknande med mycket lägre avgifter

Permalänk
Medlem
Skrivet av muki91:

Vad tycker ni om ETF-er?

Är väl inget fel med det?
Själv äger jag xact högutdelande norden, har ett ganska stort innehav i den. Den har väl presterat sådär.. Men den har trevlig utdelning i alla fall =/

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av muki91:

Vad tycker ni om ETF-er?

Skrivet av griid:

Är väl inget fel med det?
Själv äger jag xact högutdelande norden, har ett ganska stort innehav i den. Den har väl presterat sådär.. Men den har trevlig utdelning i alla fall =/

Finns det en anledning till varför man inte kan handla ETFer via tex Avanza?
Är de mindre "rumsrena"?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Är de mindre "rumsrena"?

Går inte? Tittar du på fel ställe månne?

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/etf-torg/om-fond...

Du kanske letar efter något annan ETF? Utbudet blev betydligt snävare efter EU införde ytterligare regler kring dessa, kan inte detaljerna men det kan vara det du är ute efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Är de mindre "rumsrena"?

Det finns allt ETF:er hos avanza.
https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/etf-torg/lista.h...

Däremot kan du inte månadsspara i dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muki91:

Vad tycker ni om ETF-er?

Avgiften har inte så mycket att göra med det, det finns dyra ETF-er med. Den stora skillnaden är att ena kategorin är börsnoterad medan den andra inte är det. Det hör du på namnet, ETF står för Exchange Traded Fund dvs börshandlad fond.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Är de mindre "rumsrena"?

EFTer är väl densamma som börshandlande fond? De finns på Avanza, jag har köpt min där, eller missar jag något?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Genom vilken plattform köper du CDPR? De verkar inte finnas på tex Avanza.
Och nej, jag skulle inte göra det. Aktien var kraftigt övervärderad pga hype och förhoppningar om cyberpunk.
Spelet blev en flopp. Lanseringen flyttades fram i över ett år, och i slutet har vi fått en produkt som är kraftigt reducerat avseende innehållet, och dessutom så pass rå att butiker plockar bort den från sina hyllor och kunder får pengar tillbaka. (Tänker på tex Sony).

Dippen är en sund korrigering.

Avanza kan du antingen ringa in och handla själva aktien på polska marknaden (750kr courtage). Sedan finns det även en tracker nu https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/....

Tack för inputen

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om Norwegian? En rad desperata åtgärder på den extra insatta stämman. Svänging kurs som satan.

Själv sitter jag lungt just nu. Gick kanske in lite för tidigt. Men tror att bolaget kommer överleva konkurs. Sen när vaccinet har gjort sitt jobb, så tror jag att kursen kommer gå upp. Gick in med pengar som jag har råd att förlora, och ser detta som ett roligt experiment. Kommer troligtvis sälja om ca ett år.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz