SweClockers vinterdator 2020

Permalänk
Datavetare
Skrivet av THB:

Om priset är rätt samt prestandan så finns det ingen som helst anledning anledning till "inte så fräscht".

Intel är inte den där hemska och långsamma som folk gärna vill få det till.

Nu har jag, efter väldigt lång väntan ändå fått den 5600X jag beställde till grabben. Men noterade att Intel har justerat sina priser, hade jag beställt idag hade det nog blivit en 10600K i ställe då de dels finns i lager dels kostar bara 2500:-

Då det enda tunga han gör är spel blir spelprestanda det enda som räknas. Det skiljer rätt lite mellan dessa två och Z490 har (för ovanlighetens skull) fördelen att man kan uppgradera till Rocket Lake S medan B550 är end-of-the-line.

Kan tipsa om att Komplett kör en kampanj på ASUS TUF GAMING B550-PLUS, 1399:-

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

tar väl ungefär lika lång tid att få tag på den cpun som ett 3060 ti? 10400f krossar den cpu'n i prestanda per krona och finns dessutom i lager. typiskt amdclockers.

Butthurt? 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twidash:

Funderar på hur en 10400F står sig emot en 5600X, den kostar ändå typ hälften så mycket

Varför fundera när man bara kan kolla upp det ^^
Här har du din latmask:
https://www.youtube.com/watch?v=ThHbLXQWukM

Permalänk
Medlem

Trevligt att få vatten på sin kvarn gällande val av komponenter. Köpte in delar till två datorer under Black Friday och valde väldigt mycket samma som SweC. Vädrar mina val som kanske kan vara ett alternativ för någon av er också... Förutom att priserna kanske är något man får leda efter på mellandagsrean kanske.

Valde Gigabyte B550 AORUS PRO AX för 1850 kr - Ger även WIFI och bluetooth till en bra prislapp. Finns hos Webhallen för det priset just nu. Mycket bra layout och bra kretsar (och dessutom är jag lite av en Gigabyte fanboy. Jag tycker Gigabyte brukar ha bra val av kretar och layout, allt man vill ha men inget onödigt som gör kortet dyrare. Mitt första Gigabyte-kort hade 4 IDE portar, vilket var precis vad man ville ha då )

Valde RM650 för 900 kr - BF2020
Valde HyperX Fury Black 16 GB DDR4 3600MHz minne för 750 kr - BF2020
Valde Fraktal Design Define C för 650 kr (Diskret, och utan fönster) - BF2019
Överväger Be quiet! Pure Rock 2 Svart vilket är väldigt snarlik kylare
Samma Hårddisk (dock 500 GB) 650 kr - BF 2020
Samma Processor... När den går att köpa
Samma Grafikkort... När det går att köpa

Men kan bara ge tummen upp till Sweclockers kompetens, eftersom vi tänker väldigt lika =).

Och siktet är bra prestanda i 2560 × 1440

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk

Det är dyrt att vara gamer idag, en dator för nästan 16'000 och då är man ändå långt ifrån toppklassen. Raytracing, 4k och nextgen consolerna har drivit upp kraven på grafik rejält. Minns för ett par år sedan då 1080p/high/60fps var normen.

Permalänk
Medlem

Min utmaning till @JonasT och @Kenneth. Eller för den delen hela redaktionen. Ett test där man jämför 10400f mot 5600x med två olika grafikkort. RTX 3060ti då det är 2020 års vinterdator men även ett RTX 3090 för att till viss mån kunna simulera hur processorerna står sig vid en framtida grafikkorts uppdatering. Nu hittar jag inte längre veckans fråga angånde upplösning. Men vad jag mins använde en stor del mer än 1080p. Där med skulle jag vilja föreslå 1440p. Jag vet att det är mycket att "begära" i juletider. Men det behöver inte vara ett stort test bara några få titlar tror jag skulle räcka för att man ska kunna dra en slutsats.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Tycker datorn känns väldigt DELL, förstår mig inte på denna prio på moderkort, nätagg och varför man inte ska köp billigaste grafikkorts modellen med fet kylare.. Hade hellre klämt in ett RTX3070 för det priset

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettlebell:

Skillnaden mellan 3200 och 3600 minnen är minimal och knappt värd det. Annars väldigt bra upplägg och vad jag personligen hade gjort, skulle valt det moderkortet, samma nätagg, pengarna man sparat in skulle gå till 2tb ssd, noctua u12s och möjligtvis nån av de billigaste 3070 modellerna istället för en 3060ti precis som du gjorde.

På ryzen gör det faktiskt förhållandevis stor skillnad med minnesfrekvensen, dessutom är prisskillnaden mellan 3200 MHz och 3600 MHz inte särskilt stor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dcxs:

Tycker datorn känns väldigt DELL, förstår mig inte på denna prio på moderkort, nätagg och varför man inte ska köp billigaste grafikkorts modellen med fet kylare.. Hade hellre klämt in ett RTX3070 för det priset

Hade du läst artikeln så skriver de tydligt att de inte rekommenderar en specifik modell av 3060ti, utan rekomenderar det som finns tillgängligt, men max kostar 5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Min utmaning till @JonasT och @Kenneth. Eller för den delen hela redaktionen. Ett test där man jämför 10400f mot 5600x med två olika grafikkort. RTX 3060ti då det är 2020 års vinterdator men även ett RTX 3090 för att till viss mån kunna simulera hur processorerna står sig vid en framtida grafikkorts uppdatering. Nu hittar jag inte längre veckans fråga angånde upplösning. Men vad jag mins använde en stor del mer än 1080p. Där med skulle jag vilja föreslå 1440p. Jag vet att det är mycket att "begära" i juletider. Men det behöver inte vara ett stort test bara några få titlar tror jag skulle räcka för att man ska kunna dra en slutsats.

Jag skulle snarare vilja se helsystems prestanda med system med olika prio.

10400f/3600 + 3080/6800XT
vs
10700KF/5600X + 6800/3070
vs
10850K/5900X + 3060 ti (eller lägre när det kommer)

Jag tror första alternativet kommer vinna i spel (höga upplösningar iaf), men hur det det ut generellt och med lite olika skärmar och sånt inkastat i mixen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcus666:

Dock fattar jag inte varför ni har ett 30xx-kort med tanke på tillgänglighet...

Därför att alla rimliga alternativ har lika dålig eller sämre tillgänglighet just nu?

Permalänk
Medlem

Usch va dyrt det har blivit att ha en "ok" gaming dator. 1440p/High i Call of Duty för 15600kr? Som PC-halvt-fanboy under lång tid så trodde jag inte att jag skulle en dag säga detta, men...tur man valde en PS5:a i år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Usch va dyrt det har blivit att ha en "ok" gaming dator. 1440p/High i Call of Duty för 15600kr? Som PC-halvt-fanboy under lång tid så trodde jag inte att jag skulle en dag säga detta, men...tur man valde en PS5:a i år!

Ja PS5an är sjukt prisvärd med sina 14k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Håller till viss del med, men jag (och kanske många med mig) vill ändå ha en snabb dator - om man håller på med video- eller fotoredigering, CAD eller vad man nu är intresserad av, förutom att spela. Då är merkostnaden för grafikkortet på ~5-6k inte hela världen.

Sen hade man kunnat bygga många tusen billigare för samma spelprestanda, men det är dyrt att spela på PC, utan tvekan.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Ja fast med PS5 behövs en 4K tv vill du dra nytta av 120 hz tv kostar det endel, sedan när konsolen börjar nå slutet av sin livscykel misstänker jag att fpsen kommer sänkas till 30 fps @ 4K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Håller till viss del med, men jag (och kanske många med mig) vill ändå ha en snabb dator - om man håller på med video- eller fotoredigering, CAD eller vad man nu är intresserad av, förutom att spela. Då är merkostnaden för grafikkortet på ~5-6k inte hela världen.

Sen hade man kunnat bygga många tusen billigare för samma spelprestanda, men det är dyrt att spela på PC, utan tvekan.

Absolut, använder man datorn till annat som kräver bra prestanda så säger jag inget om det. Tänkte mest på gaming.

Skrivet av henkiii:

Ja PS5an är sjukt prisvärd med sina 14k
https://i.imgur.com/lCQbqBI.jpg

Hah! Ja är man så dum att man budar 10k+ på en PS5 på Tradera så får man skylla sig själv

Skrivet av Kvarnis:

Ja fast med PS5 behövs en 4K tv vill du dra nytta av 120 hz tv kostar det endel, sedan när konsolen börjar nå slutet av sin livscykel misstänker jag att fpsen kommer sänkas till 30 fps @ 4K.

4K är ju ganska standard idag. Med standard menar jag att många hushåll redan har en 4K TV. Naturligtvis finns de som inte pallat eller haft råd att uppgradera ännu. Men du kan få en 4K TV för 3-4 tusen år 2020. Men ja, vill du dra nytta av 120Hz på en konsol så får du stega upp i 10k+ för en sådan 4K TV. Men nu snackade vi ju 1440p/60fps som Vinterdatorn verkar sikta in sig på. XBX/PS5 kör 4K/60fps på alla sina spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Absolut, använder man datorn till annat som kräver bra prestanda så säger jag inget om det. Tänkte mest på gaming.

Hah! Ja är man så dum att man budar 10k+ på en PS5 på Tradera så får man skylla sig själv

4K är ju ganska standard idag. Med standard menar jag att många hushåll redan har en 4K TV. Naturligtvis finns de som inte pallat eller haft råd att uppgradera ännu. Men du kan få en 4K TV för 3-4 tusen år 2020. Men ja, vill du dra nytta av 120Hz på en konsol så får du stega upp i 10k+ för en sådan 4K TV. Men nu snackade vi ju 1440p/60fps som Vinterdatorn verkar sikta in sig på. XBX/PS5 kör 4K/60fps på alla sina spel.

Stämmer, ps5 och xbox series X ger betydligt mer prestanda/pris om du redan sitter på en sådan TV och nöjer dig med 60 fps nu och ev 30 fps i framtiden.

Permalänk
Medlem

Känns som bästa på länge

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Musikälskare

Trevlig burk, bra jobbat

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av Fatmajk:

Men nu snackade vi ju 1440p/60fps som Vinterdatorn verkar sikta in sig på. XBX/PS5 kör 4K/60fps på alla sina spel.

Cyberpunk på PS5 körs i 1188p, med dippar, enligt denna:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

https://m.youtube.com/watch?v=l0aZocGxy3I&feature=emb_title

Jao fast Cyberpunk har fått en hel del skit mot sig också. Kanske inte är världens mest optimerade spel heller? CoD verkar flyta på bra ju

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av Fatmajk:

Jao fast Cyberpunk har fått en hel del skit mot sig också. Kanske inte är världens mest optimerade spel heller? CoD verkar flyta på bra ju

Det är väl ett nextgen-spel till nextgen-konsoler, sen var det ett svek att utlova att det skulle fungera bra på de gamla konsolerna. Men om en ”lanseringstitel” till de nya konsolerna inte ens klarar 60fps i 4K kanske det inte bådar väl för de kommande årens storspel heller. PC:n är dyrare men också mer kapabel och uppgraderingsbar längre fram, till exempel ny generation grafikkort om 2-3 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Det är väl ett nextgen-spel till nextgen-konsoler, sen var det ett svek att utlova att det skulle fungera bra på de gamla konsolerna. Men om en ”lanseringstitel” till de nya konsolerna inte ens klarar 60fps i 4K kanske det inte bådar väl för de kommande årens storspel heller. PC:n är dyrare men också mer kapabel och uppgraderingsbar längre fram, till exempel ny generation grafikkort om 2-3 år.

Jao fast du betalar också minst dubbla priset, då är det inte så konstigt att det är lite bättre. Sen om du uppgraderar grafikkort och lägger ytterliggare tusenlappar på det så är det inte ens jämförbart med konsoler eftersom det är för de omöjligt att göra samma? Så då jämför du en PS5/XBX för 6000kr mot en (vinter)dator som från början kostar 15500 + nytt grafikkort för flera tusentals kronor extra. 6000kr vs 18000kr? är det jämförbart?

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av Fatmajk:

Jao fast du betalar också minst dubbla priset, då är det inte så konstigt att det är lite bättre. Sen om du uppgraderar grafikkort och lägger ytterliggare tusenlappar på det så är det inte ens jämförbart med konsoler eftersom det är för de omöjligt att göra samma? Så då jämför du en PS5/XBX för 6000kr mot en (vinter)dator som från början kostar 15500 + nytt grafikkort för flera tusentals kronor extra. 6000kr vs 18000kr? är det jämförbart?

Nej, datorn är såklart mycket dyrare. Fast i det ursprungliga inlägget skrev du ” 1440p/60fps som Vinterdatorn verkar sikta in sig på. XBX/PS5 kör 4K/60fps på alla sina spel.” vilket jag menar är en missvisande jämförelse då jag tror att vinterdatorn presterar bättre än konsolerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Nej, datorn är såklart mycket dyrare. Fast i det ursprungliga inlägget skrev du ” 1440p/60fps som Vinterdatorn verkar sikta in sig på. XBX/PS5 kör 4K/60fps på alla sina spel.” vilket jag menar är en missvisande jämförelse då jag tror att vinterdatorn presterar bättre än konsolerna.

Det tror jag också. Men om konsolerna klarar 4K/60fps så borde vinterdatorn också kunna köra det väl?

Vi får väl se med tiden helt enkelt. Det är lite svårt i nuläget att jämföra då det finns så pass få next-gen spel till XBX/PS5 också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Det tror jag också. Men om konsolerna klarar 4K/60fps så borde vinterdatorn också kunna köra det väl?

Vi får väl se med tiden helt enkelt. Det är lite svårt i nuläget att jämföra då det finns så pass få next-gen spel till XBX/PS5 också.

Konsolerna kör 4k/60 på low/medium oftast helt utan RT eller lägsta nivån och ofta uppskalat från lägre upplösningar dynamiskt.

Datorn klarar mer än så (men inte överdrivet mycket mer). XSX har ju ungefär samma raster-prestanda som 3060ti (strax under 2080ti), men andra saker som DLSS och RT skiljer mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av dcxs:

3060 Ti ger faktiskt bättre pris/prestanda. Vinter- (sommar)datorn har ju alltid handlat om detta. Om något skulle jag eventuellt ifrågasätta valet av cpu isf, där en i5 10xxx ger betydligt bättre pris/prestanda just nu. Dock har ju alltid denna konfig varit en som ska hålla minst 6 månader och med hålla så menar jag köpa in. Antagligen kommer socket 1200 försvinna inom kort och då vore det väl konstigt att rekommendera den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

3060 Ti ger faktiskt bättre pris/prestanda. Vinter- (sommar)datorn har ju alltid handlat om detta. Om något skulle jag eventuellt ifrågasätta valet av cpu isf, där en i5 10xxx ger betydligt bättre pris/prestanda just nu. Dock har ju alltid denna konfig varit en som ska hålla minst 6 månader och med hålla så menar jag köpa in. Antagligen kommer socket 1200 försvinna inom kort och då vore det väl konstigt att rekommendera den.

Hur menar du nu att 3060ti är bättre pris per prestanda? Hela datorn kostar 15600 med det kortet och skulle kosta kanske 16300 med 3070 (något sånt i alla fall). 5% skillnad i pris för mer är 5% skillnad i prestanda. Klart

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hur menar du nu att 3060ti är bättre pris per prestanda? Hela datorn kostar 15600 med det kortet och skulle kosta kanske 16300 med 3070 (något sånt i alla fall). 5% skillnad i pris för mer är 5% skillnad i prestanda. Klart

Hur får du till att 3070 endast kostar 700kr mer än 3060 Ti? T.ex Gaming X Trio skiljer det närmare 2000kr på.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server? outdated
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Skrivet av Halldin:

PS5 kör PS4 pro-versionen av Cyberpunk än så länge.