Rädda hemmavideor på VHS och Betamax

Permalänk
Inaktiv

Rädda hemmavideor på VHS och Betamax

Vi har hemmavideor på både VHS och Betamax. De jag vill rädda först är de på VHS. Vi har en gammal VHS-spelare men den är inte i toppskick. Vi ska ev. se om det är något vi kan göra med den eller om det helt enkelt får duga. Försökte se om det gick att köpa en ny VHS-spelare men det verkar inte så. De verkar även gå dyrt på Tradera samtidigt som vi inte har möjlighet att kontrollera hur de fungerar. Betamax är jag dåligt insatt i. Aldrig använt det själv med det kommer från min far.

Hur har ni gjort som har räddat VHS och kanske Betamax?

Finns olika videofångare på marknaden:
https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/hemelektronik/dat...
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/digitalisera-lju...
https://www.clasohlson.com/se/Video-Saver-8-Magix/p/38-6398-1
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=435435

Blandade recensioner hos både Jula, Kjell och Clas Ohlson. Modellen från Elgato verkar ha bättre omdömen. Den är dock dyrast av alla. Frågan är mer om kvalitén spelar roll då kvalitén på i varje fall VHS-banden inte är i topp (om det inte är spelarens fel). Dock finns det ju inget jobbigare än strulig mjukvara. Vår VHS-spelare saknar även de där uttagen för video och ljud (gula-, röda- och vita kontakten) men tydligen finns det en Scart-adapter för det (följer redan med vissa). Scart finns.

Betamax spelare har vi inte och de verkar ännu mer sällsynta.

Vi har en dator med Windows 10 Pro. Ej någon DVD-läsare/brännare eller CD-läsare (mjukvara).

Permalänk
Medlem

Jag fick tag på en hyfsat oanvänd fin VHS-spelare och använde den adaptern du visade från Kjell.
Funkade kalas.
Vart finns du?
Du skulle kunna få låna VHS-spelaren om du vill?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Jag köpte en sådan på Jula för ett drygt halvår sedan och den fungerade utmärkt med tillhörande mjukvara i Windows 10.

Tänk bara på att det saknas en sladd i paketet:
https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/hemelektronik/kab...

...det blir så surt om man kommer hem och upptäcker att kablarna i paketet inte passar ihop, dvs om man inte råkar ha en sådan kabel hemma.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bowman99:

Jag fick tag på en hyfsat oanvänd fin VHS-spelare och använde den adaptern du visade från Kjell.
Funkade kalas.
Vart finns du?
Du skulle kunna få låna VHS-spelaren om du vill?

Det var snällt. Vi ska försöka med den vi har först och se om det går eller hur det blir. Annars finns jag i Halmstad, kanske otippat att du finns i närheten?

Skrivet av Bläckman:

Jag köpte en sådan på Jula för ett drygt halvår sedan och den fungerade utmärkt med tillhörande mjukvara i Windows 10.

Tänk bara på att det saknas en sladd i paketet:
https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/hemelektronik/kab...

...det blir så surt om man kommer hem och upptäcker att kablarna i paketet inte passar ihop, dvs om man inte råkar ha en sådan kabel hemma.

Tack! Vi har funderat på den från Jula av de billigare alternativen men vi visste inte vilken sladd som saknades. Då vet jag nu.

Ska försöka ta tag i detta efter Black Friday och återkommer med hur det har gått då (väntar inte på ev. prisnedsättning då det inte är dyrt, men jag har inte möjlighet förrän då).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Det var snällt. Vi ska försöka med den vi har först och se om det går eller hur det blir. Annars finns jag i Halmstad, kanske otippat att du finns i närheten?

Tack! Vi har funderat på den från Jula av de billigare alternativen men vi visste inte vilken sladd som saknades. Då vet jag nu.

Ska försöka ta tag i detta efter Black Friday och återkommer med hur det har gått då (väntar inte på ev. prisnedsättning då det inte är dyrt, men jag har inte möjlighet förrän då).

Yes inte i närheten, men det vart värt ett försök
Lycka till!

Permalänk
Inaktiv

Jag använder en sån här när jag kopierade alla min vhs band.

https://www.elgato.com/en/video-capture

Jag har en så gott som ny SONY SLV-SE800 som funkar perfekt.

https://picclick.fr/SONY-SLV-SE800-Video-Cassette-Recorder-VH...

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera second hand butiker likt Myrorna och Stadsmissionen om du behöver köpa en VHS-spelare, har sett gott om dem när jag varit där och kan tänka mig att priserna är överkomliga.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon301768:

Jag använder en sån här när jag kopierade alla min vhs band.

https://www.elgato.com/en/video-capture

Jag har en så gott som ny SONY SLV-SE800 som funkar perfekt.

https://picclick.fr/SONY-SLV-SE800-Video-Cassette-Recorder-VH...

Är du intresserad av att sälja?

Vi ska undersöka vår gamla VHS-spelare först, men du får gärna skriva pris här eller i PM så återkommer jag om det blir aktuellt.

Permalänk
Inaktiv

Ska prova med vår nuvarande videospelare och se hur det blir, men funderar över kopplingen.

Så här ser våra kopplingar ut:

Kan jag koppla den blåa kontakten med adaptern i Julas videofångare?

Enligt beskrivningen är adaptern kompatibel med alla AV- (komposit) och S-video-enheter.

Inte så haj på vad allt betyder om jag säger så...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon315148:

Ska prova med vår nuvarande videospelare och se hur det blir, men funderar över kopplingen.

Så här ser våra kopplingar ut:
https://lh3.googleusercontent.com/pw/ACtC-3eoHuYJ6EUZBPg1pv-XF6zRb7WJ_TAUsuxQ5UuCLczNTmyUlPS6mqXqI4CICWGZxrbtddtj7iqLoB492xmXSseX3wQeM2IpTqSCWJkQumSPS2wyxJgkH3BEdAdBVo8PXntB3LnBbJbwcQPxG4GaK00k=w1204-h903-no

Kan jag koppla den blåa kontakten med adaptern i Julas videofångare?

Enligt beskrivningen är adaptern kompatibel med alla AV- (komposit) och S-video-enheter.

Inte så haj på vad allt betyder om jag säger så...

Ja scarten innehåller normalt sett kompositvideo, rgb och ljud in och ut ur videon, Komposit kallas ofta för A/V och man använder ofta en gulmärkt rcakontakt för den typen av aanslutningar.
Kitet från Jula har en scart till rca adapter och sedan nån "rca till dongeln kabel" så det bör gå att koppla ihop det men det saknas antagligen en 3 x rca kabel för det är ingen sådan med på bilden.

https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/hemelektronik/kab...
Vet inte hur kvaliten på deras adaptrar och kablar är men det är ganska känsligt när det gäller video och det kan ibland bli stor skillnad i bildkvalitet på att använda välskärmade saker, metall i stället för plast är en bra tumregel i videosammanhang.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Ja scarten innehåller normalt sett kompositvideo, rgb och ljud in och ut ur videon, Komposit kallas ofta för A/V och man använder ofta en gulmärkt rcakontakt för den typen av aanslutningar.
Kitet från Jula har en scart till rca adapter och sedan nån "rca till dongeln kabel" så det bör gå att koppla ihop det men det saknas antagligen en 3 x rca kabel för det är ingen sådan med på bilden.

https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/hemelektronik/kab...
Vet inte hur kvaliten på deras adaptrar och kablar är men det är ganska känsligt när det gäller video och det kan ibland bli stor skillnad i bildkvalitet på att använda välskärmade saker, metall i stället för plast är en bra tumregel i videosammanhang.

Tack för svar.

Ska köpa både videofångaren och RCA-kabeln nu. Vi har precis rengjort VHS-spelaren invändigt vilket gjorde skillnad. Perfekt bildkvalité blir det aldrig på grund av VHS-bandens egna kvalité och åldrande. För mig spelar det ingen roll dock, hellre dålig kvalité än inga minnen alls. Tycker det är kul att se nära och kära från förr oavsett kvalité.

Hoppas allt funkar så att jag kan får återuppleva gamla minnen. De är inte mycket material men alltid något.

Permalänk
Inaktiv

Ska beställa videofångaren på Jula den 22:e men läste något oroande i senaste recensionen, att drivrutinen ligger på en CD och inte finns att hämta på nätet? Stämmer det? Jag har ingen CD-läsare nämligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Ska beställa videofångaren på Jula den 22:e men läste något oroande i senaste recensionen, att drivrutinen ligger på en CD och inte finns att hämta på nätet? Stämmer det? Jag har ingen CD-läsare nämligen.

https://www.webhallen.com/se/product/151039-ASUS-Extern-DVD-B...

och ja, den läser vanliga cd skivor

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hurrai:

Känns bra onödigt att behöva köpa. Kanske borde köpa videofångaren från Kjell & Co istället: https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/digitalisera-lju...

Då kan man hämta drivrutinerna från Kjells hemsida. Ser dock ut att behöva köpa Scart-adaptern separat.

Permalänk
Medlem

https://elektronik-lavpris.dk/p136303/n-csusbvg100-usb-20-vid...

Det här verkar vara samma som TS ska köpa på Jula, det finns på den danska sidan en nedladdning för mjukvara.

Många sådana här stickor använder nog samma chip, det kan gå med drivers från andra märken också.

Jag använder en äldre videograbber, där spelade mjukvaran in i mpeg2, man kan nog krångla lite med program som OBS, VLC, för att få det inspelat i mpeg4.

Vill minnas att jag hade problem att ansluta till scart2 (den blåa kontakten), fick ingen bild där, eller hur det nu var. (Men jag körde via S-videokablar, kanske det som var felet)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Avstängd

Om du har möjlighet borde du kolla upp något liknande fotoföretag som tidigare Lofoto: https://sv.wikipedia.org/wiki/Lofoto

Innan de gick i konkurs hann jag med att digitalisera två VHS-kassetter med video från 1991-1992 (är född 1989). Då fick man ett USB-minne med en MPG-fil på 12 GB vilket var en ren inläsning av filmbandet vilket de även hade möjlighet att rengöra innan inläsningen. Gick på fast pris 450 kr per kassett om jag minns rätt.

Du kan söka runt på "digitalisera VHS tjänst" och se om det kanske finns någon i närhet vid ditt område. Jag hade dunderrötan att Lofoto fanns precis där jag bor så det var bara att promenera dit. Deras fotolabb låg dock i Stockholm. Tog ca en vecka per kassett att få digitaliserad. Går inte att få bättre än en sådan digitalisering, imho.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Rekordmedlem

Ett litet sidospår som ibland kan ge väl så bra resultat är att fixa en "VHS-DVD brännare!" och göra dvder från banden, dvd erna är sedan enkla att läsa in i datorn om man vill det.
Har man en video kan man ju också bara leta efter en dvd brännare, jag har köpt mina på den lokala secondhanden men de finns på blocket och tradera också typ https://www.tradera.com/item/170206/436591372/dvd-recorder-pa... en separat brännare klarar ju även uppspelningar från betamaxbandaren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Ska beställa videofångaren på Jula den 22:e men läste något oroande i senaste recensionen, att drivrutinen ligger på en CD och inte finns att hämta på nätet? Stämmer det? Jag har ingen CD-läsare nämligen.

Skicka mig ett PM så kan jag maila dig drivisarna till Jula-adaptern.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bläckman:

Skicka mig ett PM så kan jag maila dig drivisarna till Jula-adaptern.

Tack!

Permalänk
Avstängd

Jag köpte "Video Saver 8 Magix" men deras programvara suger där kunde dom har gjort bättre ifrån sig.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

När du väl kommer igång med detta: börja att testa med ett band du bryr dig mindre om. Har själv förstört en värdefull VHS-kassett pga gamla videobandspelare som troligen behövde smörjas eller något efter alla år, och orsakar total bandsallad. Var tvungen att skruva isär hela maskinen för att få ut bandet, och det var inte lätt då den lindats runt massa spolar å grejer. Vid andra försöket körde jag den i en tjock-TV med inbyggd VHS-bandare där den återigen fastnade och sitter fast än då jag inte orkat ta mig an det projektet än

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av s0sdaf:

När du väl kommer igång med detta: börja att testa med ett band du bryr dig mindre om. Har själv förstört en värdefull VHS-kassett pga gamla videobandspelare som troligen behövde smörjas eller något efter alla år, och orsakar total bandsallad. Var tvungen att skruva isär hela maskinen för att få ut bandet, och det var inte lätt då den lindats runt massa spolar å grejer. Vid andra försöket körde jag den i en tjock-TV med inbyggd VHS-bandare där den återigen fastnade och sitter fast än då jag inte orkat ta mig an det projektet än

Bra tips, men tror inte det blir ett problem i mitt fall. Vi har rengjort den invändigt vilket hjälpte bildkvalitén men den spelar upp utan problem annars. Kan alltid testa med en oviktig VHS oavsett.

Tråkigt att höra om din upplevelse dock. Känns bra att jag äntligen ska ta tag i detta då det är stressigt att ha minnen på VHS som man vet har begränsad livslängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Bra tips, men tror inte det blir ett problem i mitt fall. Vi har rengjort den invändigt vilket hjälpte bildkvalitén men den spelar upp utan problem annars. Kan alltid testa med en oviktig VHS oavsett.

Tråkigt att höra om din upplevelse dock. Känns bra att jag äntligen ska ta tag i detta då det är stressigt att ha minnen på VHS som man vet har begränsad livslängd.

Det låter bra. Jag tror också problemet i mitt fall kan ha berott på att bandet i fråga var ett högkapacitetsband, dom brukar ha tunnare plast för att mer band ska kunna rymmas på spolen, men blir således mer känsligt för trassel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Jag köpte "Video Saver 8 Magix" men deras programvara suger där kunde dom har gjort bättre ifrån sig.

Man kan ofta använda OBS Studio eller VLC exempelvis, jag har en dålig grabber med usel programvara, men den är rätt ok med OBS och inspelning i mpeg4.

Skrivet av mrqaffe:

Ett litet sidospår som ibland kan ge väl så bra resultat är att fixa en "VHS-DVD brännare!" och göra dvder från banden, dvd erna är sedan enkla att läsa in i datorn om man vill det.

Ja, det är ofta en bra lösning. Jag har funderat på att köpa en sådan på Tradera, men inte kommit till skott, en notering är att priser tycks vara högre kring jul.

En sak kan vara att en del inspelare skapar dvder i lite lustiga format. Hade väldiga problem att läsa ut några familjefilmer från en sådan dvd, flera moderna program kroknade av någon anledning innan gamla dvd shrink fixade biffen.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pirum:

Man kan ofta använda OBS Studio eller VLC exempelvis, jag har en dålig grabber med usel programvara, men den är rätt ok med OBS och inspelning i mpeg4.

Just det, den anser som en webcam då kan man använda vilka program som helst. Men känns ändå lite b att betala mycket för den då man betalar mest för programvaran.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Inaktiv

Köpte som sagt Julas videofångstadapter och hade redan RCA-kabel hemma. Dock märkte jag att det finns en ytterligare kontakt som saknar kabelhane, en så kallad S-Videokabel. Inte hört den nämnas tidigare. Behöver jag den till VHS-spelare och var köper jag i så fall en sådan kabelhane? Vet inte ens var kontakten kallas.

Kontakten ser ut enligt följande:

Ur handboken:

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Köpte som sagt Julas videofångstadapter och hade redan RCA-kabel hemma. Dock märkte jag att det finns en ytterligare kontakt som saknar kabelhane, en så kallad S-Videokabel. Inte hört den nämnas tidigare. Behöver jag den till VHS-spelare och var köper jag i så fall en sådan kabelhane? Vet inte ens var kontakten kallas.

Det är en S-VHS sladd, den har ingen ljud i sig själva, men ger bättre bildkvalité för att den separerar färg och bildsignal (Chroma och luma) Färg och Ljusstyrka/svart-vitt signal som bildar...dina bilder

Den behövs normalt bara om din VHS/S-VHS spelare har en sån S-VHS utgång, då kan det betala sig att använda den till grabbern då det ger mycket bättre video signal än Composite video (som består av bara 1 sladd, den gula!)

Den vita och röda är stereo ljuden.

Det bästa du kan göra för att rädda dina videos, är dock att söka en professionell tjänst (finns hur många som helst på blocket). Det kostar nomalt bara några hundringar, och tänk på att dom har jätte mycket utrustning (100 gånger bättre än det dom flesta får tag på), oftast sitter dom med riktiga Broadcast-s-vhs spelare, och kvalité Beta bandspelare som dom underhåller (dom går nämligen lätt sönder, då banden till motorerna vittrar sönder, eller smälter över tid), och kan garantera att dina bänd behålls i god skick.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JoOngle:

Det är en S-VHS sladd, den har ingen ljud i sig själva, men ger bättre bildkvalité för att den separerar färg och bildsignal (Chroma och luma) Färg och Ljusstyrka/svart-vitt signal som bildar...dina bilder

Den behövs normalt bara om din VHS/S-VHS spelare har en sån S-VHS utgång, då kan det betala sig att använda den till grabbern då det ger mycket bättre video signal än Composite video (som består av bara 1 sladd, den gula!)

Den vita och röda är stereo ljuden.

Det bästa du kan göra för att rädda dina videos, är dock att söka en professionell tjänst (finns hur många som helst på blocket). Det kostar nomalt bara några hundringar, och tänk på att dom har jätte mycket utrustning (100 gånger bättre än det dom flesta får tag på), oftast sitter dom med riktiga Broadcast-s-vhs spelare, och kvalité Beta bandspelare som dom underhåller (dom går nämligen lätt sönder, då banden till motorerna vittrar sönder, eller smälter över tid), och kan garantera att dina bänd behålls i god skick.

Tack för info. Så jag måste alltså inte använda den.

Min VHS-spelare har verken S-video kontakt eller RCA-kontakter utan jag använde medföljande Scart-adapter.

Jag har redan uteslutit att skicka in professionellt. Har sett folks resultat från liknande videofångare och tycker det duger. Videobanden ifråga är inte av så hög kvalité men de har ändå ett affektionsvärde. Sen vill jag inte skicka de enda kopior jag har för något kan ju hända under transport.

Permalänk
Inaktiv

Första bandet inspelat. Undrar lite hur jag ska spara ner det. Rekommenderat filformat är MP4, men ska jag välj standard som är 640x480 och 4:3 eller ska jag välja hög kvalitet som är 1280x720 och 16:9? Spontant tänker man ju att man ska välja hög kvalitet, men formatet på det inspelade är ju inte 16:9 utan mer fyrkantigt.

Edit: Jag sparar både i hög och standard kvalitet så kan jag jämföra.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon315148:

Första bandet inspelat. Undrar lite hur jag ska spara ner det. Rekommenderat filformat är MP4, men ska jag välj standard som är 640x480 och 4:3 eller ska jag välja hög kvalitet som är 1280x720 och 16:9? Spontant tänker man ju att man ska välja hög kvalitet, men formatet på det inspelade är ju inte 16:9 utan mer fyrkantigt.

Edit: Jag sparar både i hög och standard kvalitet så kan jag jämföra.

640x480 är inte PAL utan NTSC (det är också VGA) så kan du inte läsa in filmen i PAL (576 linjer) ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.