BSOD efter Windows-uppdatering - Dåligt RAM?

Permalänk
Medlem

BSOD efter Windows-uppdatering - Dåligt RAM?

Hej!

Windows installerade en uppdatering för mig igår och en timme efter jag startat datorn idag får jag blue screen. Datorn startar om och 30 min senare ännu en bluescreen, startar om och 10 min senare ännu en bluescreen. Sen började den få bluescreen så fort jag skrivit in mitt lösenord och tryckt enter.

Felmeddelande varierade men det var minst två stycken minnesrelaterade koder (memory management och attempt to write to read-only memory), sen var det någon kernel security check failure. Fick även ett pop-up fönster där det stod Instruction 0x0000000 referenced memory 0x000000 The memory could not be read.

Datorn fungerar bra om jag bara kör en av mina två, kör jag den andra stickan ensam så kraschar den vid uppstart eller kort därefter. Min felsökningsförmåga säger mig därför att en av stickorna är defekt.

Tycker bara det är ett jävla sammanträffande att det börjar efter en windows-uppdatering. Vill dock minnas att jag haft 1 - 2 BSOD senaste månaden. Kommer tyvärr inte ihåg felkoderna från dess.

Det jag undrar helt enkelt är, tror ni det är en ram-sticka som är defekt eller kan det vara någon mjukvarugrej som gör att en specifik ram-sticka genererar BSOD men inte en annan av samma typ?

Permalänk
Medlem

Kör https://www.memtest86.com/ och se
Testa även slå av XMP (eller D.O.C.P som det heter på vissa AMD brädor)

Och, är båda stickorna av samma modell och har samma specs?

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja