Permalänk
Medlem

USB (KVM) Switch

Hej! Någon som kan hjälpa mig så jag inte snurrar in mig själv i detta?
Som många andra så jobbar jag hemma med min laptop och sen min speldator och måste krypa under skrivbordet hela tiden för att byta över USB Keyboard & Mus från jobbdator till speldator - eller tvärtom. Börjar bli lite tråkigt nu så tänkte köpa en USB Switch men nått som gör mig lite förvirrad är att det bara går 1 USB kabel till varje dator? Så vad är tanken här - att datorn ser att både mus och keyboard är installerat på samma ena USB port? Det är förvisso USB3 så bandbredden är inga problem

Här är skapelen som de på youtube säger fungerar bra
https://www.amazon.se/UGREEN-2-i-4-ut-Skrivare-Tangentbord-H%...

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Ja, det är inga problem att ta både mus och tangentbord via samma USB-kabel. Jag kör så just nu.

Permalänk
Bildexpert

Använder en Aten US224 för både min speldator och MacBook Air som jag har kopplade till samma skärm. Fungerar kanonbra så det lär inte vara några konstigheter med apparaten i din länk heller.

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle rekommendera att kolla med jobbet också. De är ansvariga för ens arbetsmiljö och du bör kunna få en från jobbet så du inte behöver lägga ut massa pengar själv. Att behöva krypa under skrivbordet varje dag kan vara rätt slitsamt, sträckte själv nacken ett par veckor sedan när jag höll på sätta upp mitt skrivbord för arbete hemma.

Permalänk
Medlem

Om det duger med USB2 och inte ska vara för bildskärmen också så gillar jag dessa, finns i versioner med 2 eller 4 ingångar.
Tror den med 2 ingångar kostar strax under 300kr.

https://www.aten.com/eu/en/products/usb-&-thunderbolt/periphe...

Syns inte på bilden men man växlar ingång med en sladdansluten knapp (typ 2x3x0,8cm) så själva "dosan" kan man dölja under skrivbordet om man vill.

Permalänk
Medlem

Varför kör du inte fjärrskrivbord mot din arbetsdator?!

Det gör jag, funkar fint

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Har kört den ugreen 4 portar sedan 2018, har funkat prima för mig. Dock på senaste tiden har jag bara kört med min stationära så switchen har mer blivit en usbhub. Har bara testat den med linux distar så vet inte hur bra den funkar med andra operativsystem men skulle gissa att det inte är några problem.

Visa signatur

Dagens ordspråk:
Den som väntar på något gått väntar alltid för länge.

Permalänk
Rekordmedlem

Funkar inte fjärrskrivbord ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hej, jag kör som en del andra har skrivit med Ateas usb switch för tangentbord och mus mellan min speladator och jobbdator.
Fungerar uytan problem och var precis vad jag behövde.

Visa signatur

Man made the electrolyte to make us see the horrors in the dark.

Permalänk
Avstängd

https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=3546...

Kör du Windows på båda är Mouse without borders perfekt för detta. Fungerar klockrent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Skulle rekommendera att kolla med jobbet också. De är ansvariga för ens arbetsmiljö och du bör kunna få en från jobbet så du inte behöver lägga ut massa pengar själv. Att behöva krypa under skrivbordet varje dag kan vara rätt slitsamt, sträckte själv nacken ett par veckor sedan när jag höll på sätta upp mitt skrivbord för arbete hemma.

Kanske det men 300kr är lite peanuts i sammanhanget, dessutom har jag höj-sänkbart bord så illa är det inte, ville mest veta om det fungerar med 1 USB till var dator

Skrivet av mrqaffe:

Funkar inte fjärrskrivbord ?

Vet inte? Jobbdatorn har ju VPN så den sitter väl på annat nätverk? Har ändå inte igång båda datorerna vanligtvis så tror det spelar mindre roll, det är mer efter jobb när jag vill lira lite spel.

@Alla

Tack för ödmjuka svar. Drar iväg en beställning

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Avstängd
Skrivet av candyraver:

Kanske det men 300kr är lite peanuts i sammanhanget, dessutom har jag höj-sänkbart bord så illa är det inte, ville mest veta om det fungerar med 1 USB till var dator

Vet inte? Jobbdatorn har ju VPN så den sitter väl på annat nätverk? Har ändå inte igång båda datorerna vanligtvis så tror det spelar mindre roll, det är mer efter jobb när jag vill lira lite spel.

@Alla

Tack för ödmjuka svar. Drar iväg en beställning

Har du provat Mouse without borders som jag länkade till ovan? Kör du Mac också ska Sharemouse fungera (har inte provat den själv dock).

EDIT: Mouse without borders är alltså en mjukvaru-KVM, typ, som går över nätverket. Du kan styra upp till fyra maskiner med en uppsättning mus och tangentbord över nätverket. Du installerar det på maskinerna och ansluter med en kod och så fungerar det. Minns jag rätt kan du antingen ha det så att muspekaren helt enkelt går till nästa dator när du går utanför skärmen (som när du har flera skärmar), eller att du måste hålla in ctrl eller liknande. T o m copypaste fungerar mellan maskiner om jag minns rätt...

Permalänk
Medlem

Jag kör Barrier, behövs ingen KVM switch, mjukvarulösningarna fungerar mer än väl, bara installera som server på gamingburken och client på jobbdatorn, svinbra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Har du provat Mouse without borders som jag länkade till ovan? Kör du Mac också ska Sharemouse fungera (har inte provat den själv dock).

EDIT: Mouse without borders är alltså en mjukvaru-KVM, typ, som går över nätverket. Du kan styra upp till fyra maskiner med en uppsättning mus och tangentbord över nätverket. Du installerar det på maskinerna och ansluter med en kod och så fungerar det. Minns jag rätt kan du antingen ha det så att muspekaren helt enkelt går till nästa dator när du går utanför skärmen (som när du har flera skärmar), eller att du måste hålla in ctrl eller liknande. T o m copypaste fungerar mellan maskiner om jag minns rätt...

Nice ska testa!
Trodde bara dessa lösningar inte funka när de var på samma nätverk.
Edit ni fatta suget att skrivits på mobil

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Avstängd
Skrivet av candyraver:

Nice ska testa!
Trodde bara dessa lösningar inte funka när de var på samma nätverk.
Edit ni fatta suget att skrivits på mobil

Ahh missade VPN, vet faktiskt inte om det går ändå.

Permalänk
Rekordmedlem

Mjukvarulösningar är omöjliga om du inte har båda datorerna igång samtidigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Mjukvarulösningar är omöjliga om du inte har båda datorerna igång samtidigt.

Ok bra att veta för min speldator stänger ner sig själv efter 2h inaktivitet - vilket i min värld är logiskt
Får bli en billig 300kr's HW-lösning. Inga klagomål vad jag hört.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Jag har exakt den USB switchen sedan allt distans arbete började. Ja, du behöver bara en USB kabel till varje dator då den har en integrerad USB hub i sig för att få fler uttag.

Skrev lite om min setup i detta inlägget samt en annan tråd någon månad sedan jag inte är lika sugen att leta fram på telefonen. 😉
#18821180

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Tja!

Liten uppdatering.
Fick hem min enhet för några veckor sen men nu äntligen har jag kopplat in min UGREEN 4 Portar USB 3.0 Share USB Switch för 2 PC, 2-i-4-ut och den fungerar galant! Även om jag har höj-sänk bart skrivbord så fungerar det bra med kabel-management efter lite buntband. Så riktigt nöjd! Switchen är inte större än ett ciggpaket

Rekommenderas för er som kör 1mus+1tangetbord med två datorer. Som tur väl har min skärm DP och HDMI så de bara och byta källa. Riktigt nice Tack för era tips!

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Tja!

Liten uppdatering.
Fick hem min enhet för några veckor sen men nu äntligen har jag kopplat in min UGREEN 4 Portar USB 3.0 Share USB Switch för 2 PC, 2-i-4-ut och den fungerar galant! Även om jag har höj-sänk bart skrivbord så fungerar det bra med kabel-management efter lite buntband. Så riktigt nöjd! Switchen är inte större än ett ciggpaket

Rekommenderas för er som kör 1mus+1tangetbord med två datorer. Som tur väl har min skärm DP och HDMI så de bara och byta källa. Riktigt nice Tack för era tips!

Hej! Är sugen på att göra samma setup som dig. Läste dock under produktinformationen för UGREEN 4 Portar där det stod följande: "Please be aware that : It is not recommended to connect a keyboard with LED backlight and the sound board."

Har du ett tangentbord som är bakgrundsbelyst? Fungerar det bra? Har mikrofon, högtalare, webkamera, tangentbord och mus som jag önskar byta mellan två datorer.

Permalänk
Medlem

Jag kör med samma KVM-switch och jag kan köra tangentbord med rgb, logitech g pro samt en fifine mikrofon och koppla dessa mellan två datorer med ett klick. Vad som inte fungerade för mig var att även klämma in min o2 dac/amp, tyvärr.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTowle:

Hej! Är sugen på att göra samma setup som dig. Läste dock under produktinformationen för UGREEN 4 Portar där det stod följande: "Please be aware that : It is not recommended to connect a keyboard with LED backlight and the sound board."

Har du ett tangentbord som är bakgrundsbelyst? Fungerar det bra? Har mikrofon, högtalare, webkamera, tangentbord och mus som jag önskar byta mellan två datorer.

Jadå, funkar jättebra med min Varmilo VA88M och Logitech G203.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTowle:

Hej! Är sugen på att göra samma setup som dig. Läste dock under produktinformationen för UGREEN 4 Portar där det stod följande: "Please be aware that : It is not recommended to connect a keyboard with LED backlight and the sound board."

Har du ett tangentbord som är bakgrundsbelyst? Fungerar det bra? Har mikrofon, högtalare, webkamera, tangentbord och mus som jag önskar byta mellan två datorer.

Är alldeles säkert en strömförbrukningsfråga. Kolla hur mycket den aktuella switchen står pall för, summera förbrukningen för grejorna i vad mån det finns märkning, och jämför.

Högtalarna kan det bli lite knepigt med. Antar de har sin egen matning via nätadapter? Det är givet att förstärkaren tar sin matning från denna, men det är förstås mer oklart hur det inbyggda "ljudkortet" matas. Kan vara både via USB och den separata matningen. Går det inte att få rätt på kan man googla rätt på vad typisk förbrukning för ett USB-ljudkort är, och chansa på det.

Har du en multimeter och en USB-förlängningskabel du är beredd att slakta är det en baggis att mäta tillbehörens strömförbrukning. Skala en bit av förlängningskabeln, klipp av den röda ledaren, och koppla in multimetern mellan ändorna. Koppla in det du vill mäta till datorn med förlängingskabeln emellan. Multimetern inställd på ampere likström, börja på det högsta mätområdet och gå nedåt om du inte har någon uppskattning av förbrukningen och kan välja rätt område direkt. När du mäter bör du lasta tillbehöret. Spela upp musik på högtalarna, knappra på tangentbordet, kör runt musen, filma med webkamerna etc.

Se till att det är rätt kopplat på multimetern också, de har så gott som alltid särskild avsäkrad ingång för strömmätning, då man inte vill kortsluta saker med en multimeter man råkat ställa in på strömmätning av misstag. Det är nog knappast någon risk att överlasta säkringen med de små strömmar det rör sig om ens med USB 3.0.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MrTowle:

Hej! Är sugen på att göra samma setup som dig. Läste dock under produktinformationen för UGREEN 4 Portar där det stod följande: "Please be aware that : It is not recommended to connect a keyboard with LED backlight and the sound board."

Har du ett tangentbord som är bakgrundsbelyst? Fungerar det bra? Har mikrofon, högtalare, webkamera, tangentbord och mus som jag önskar byta mellan två datorer.

Skrivet av kaput:

Är alldeles säkert en strömförbrukningsfråga. Kolla hur mycket den aktuella switchen står pall för, summera förbrukningen för grejorna i vad mån det finns märkning, och jämför.

Högtalarna kan det bli lite knepigt med. Antar de har sin egen matning via nätadapter? Det är givet att förstärkaren tar sin matning från denna, men det är förstås mer oklart hur det inbyggda "ljudkortet" matas. Kan vara både via USB och den separata matningen. Går det inte att få rätt på kan man googla rätt på vad typisk förbrukning för ett USB-ljudkort är, och chansa på det.

Har du en multimeter och en USB-förlängningskabel du är beredd att slakta är det en baggis att mäta tillbehörens strömförbrukning. Skala en bit av förlängningskabeln, klipp av den röda ledaren, och koppla in multimetern mellan ändorna. Koppla in det du vill mäta till datorn med förlängingskabeln emellan. Multimetern inställd på ampere likström, börja på det högsta mätområdet och gå nedåt om du inte har någon uppskattning av förbrukningen och kan välja rätt område direkt. När du mäter bör du lasta tillbehöret. Spela upp musik på högtalarna, knappra på tangentbordet, kör runt musen, filma med webkamerna etc.

Se till att det är rätt kopplat på multimetern också, de har så gott som alltid särskild avsäkrad ingång för strömmätning, då man inte vill kortsluta saker med en multimeter man råkat ställa in på strömmätning av misstag. Det är nog knappast någon risk att överlasta säkringen med de små strömmar det rör sig om ens med USB 3.0.

Man kan kanske ansluta en hub med egen strömförsörjning som förser kringutrustningen med ström om de är beroende av ström via usb i stället för att ha en egen nätdel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man kan kanske ansluta en hub med egen strömförsörjning som förser kringutrustningen med ström om de är beroende av ström via usb i stället för att ha en egen nätdel.

Mja, det går alldeles säkert, men var nog mest inne på metoder för att kolla läget innan man beställer något

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen alla! Beställde via jobbet och blev då en Aten US3344 som tydligen skulle vara lite bättre. Det blir nog kanon!

Såg även att man kan trycka i extra ströminmatning om man vill.

Permalänk
Medlem

Har fått min Aten US3344. Fungerar perfekt!

Nu skulle man bara hitta en bra Displayport switch. Testade med en HDMI-kabel från skärmen till min jobbdator... min skärm klarar dock enbart 3440x1440 50hz över HDMI.

Någon som kör med en Displayport switch?

Permalänk
Medlem

En till uppdatering om det är någon som har samma utmaning!

Köpte en Displayport switch som stödjer högre upplösning, frekvens och G-sync. (se nedan) https://www.amazon.se/gp/product/B08QZCWR4F/ref=ppx_yo_dt_b_a...

Fungerar alldeles utmärkt! Gsync 3440x1440 120Hz på min privata dator och 3440x1440 120Hz på min jobbdator. 120Hz kan kännas overkill för jobb men det är så "smoooth"