3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av discoliciouz:

Men då är det bara en ren chansning alltså. Det finns ju två kort från Gigabyte som "finns i lager" den 30/12 men vet ju inte hur många beställningar som ligger och vet inte heller om datumet stämmer. Man är helt blind när det kommer till detta

Ja.
Totalt har jag beställt 4 olika kort från olika sidor.
Den första beställningen gjordes strax efter release från Inet. För en vecka sen fick jag nog och försökte jaga tag i ett och gjorde resterande ordrar. Väljer alltid att betala med faktura så behöver ju inte ligga ute med några pengar och är lätt att avboka vid behov.

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk
Skrivet av Brynolf:

Ja.
Den första beställningen gjordes strax efter release från Inet. För en vecka sen fick jag nog och försökte jaga tag i ett och gjorde resterande ordrar. Väljer alltid att betala med faktura så behöver ju inte ligga ute med några pengar och är lätt att avboka vid behov.

Kör du faktura 14 dagar då?

Visa signatur

5700X3D - RTX 3080 TUF OC - Gigabyte X570 UD - Corsair Vengeance 16GB 3600MHz - Kingston SSD A2000 1TB - Samsung SSD 850 Evo 500GB - Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av discoliciouz:

Kör du faktura 14 dagar då?

Ja, fakturan skapas ju först när kortet skickas från återförsäljaren.

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk
Skrivet av Brynolf:

Ja, fakturan skapas ju först när kortet skickas från återförsäljaren.

Ok, tack för tipset

Visa signatur

5700X3D - RTX 3080 TUF OC - Gigabyte X570 UD - Corsair Vengeance 16GB 3600MHz - Kingston SSD A2000 1TB - Samsung SSD 850 Evo 500GB - Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brynolf:

Ja.

Hehe exakt samma resa för mig, gick från att snåla/begränsa mig till "kosta vad det kostar" och la 5-6 beställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krushy:

Det är ju helt fritt fram till att lägga en beställning på ett annat kort?

Men om du menar att existerande kunder som gjorde ett "dåligt val" med deras kortbeställning ska gå före i kön på andra kort som faktiskt kommer in så nej, andra ska inte behöva straffas....

Nu har du tyvärr missförstått mig, jag säger inget om att man ska gå före i kön. Däremot så hade Nvidia ett ganska förmånligt lanseringserbjudande när de släppte RTX3080. För alla som beställde första 10-15 minuterna efter släppet och nu 3 månader senare fortfarande inte sett röken av ett kort så börjar det kännas mer än surt. Klart att alternativet finns att släppa sin plats i kön men då blir motsvarande kort åtminstone 1000-1500kr dyrare.

Att man gjorde ”dåligt val” håller ju inte, vilket jag heller inte tror att du menar. Rimligen kan man som konsument inte gissa att vissa tillverkare helt struntar i att producera vissa kort utan istället släpper nya varianter på samma kort.

Det är här jag menar att Komplett har ett goodwill-ansvar. Dom märker ju väldigt tydligt att vissa kort helt lyser med sin frånvaro sen lanseringen. Ändå väljer dom att endast delvis erbjuda möjligheten att byta kö. Om det sen beror på tillverkarnas ovilja i att justera deras beställningar och inköpspris är ju inget som vi konsumenter får veta.

Visa signatur

#1:
AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI RTX 4070 Super

#2:
AMD Ryzen 5 9600X || 32GB @ 6000Mhz || Radeon 6800 XT "FE"

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Observera att varken annonsering i forumtrådar eller påpekande av regelbrott är tillåtet, använd gärna anmäl-knappen istället.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Zotac RTX 3090 Trinity för 16150:- på tyska Amazon.

https://www.amazon.de/-/en/ZOTAC-Gaming-GeForce-3090-Trinity/...

Visa signatur

[Antec P180B][Gigabyte GA-P35-DS3][Corsair VX550W][Intel 2500k][8GB OCz Vengeance][620GB Seagate Raid][1*DVD-RW][Gigabyte Geforce GTX 770]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilrah:

Nån som fått sitt kort från Webhallen nyligen och inte fått sin Cod-kod? Jag väntar nämligen fortfarande...

Nopp, har inte fått något, antog att erbjudandet hade löpt ut.. får nog ta och ringa kundtjänst om det fortfarande är aktivt.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av discoliciouz:

Hur kom det sig att du valde den? Såg du att dom skulle få in den eller? Står som försenad leverans nu men dom har ju ingen info på lagda beställningar eller något. Inet har fruktansvärt dålig info

Precis det stod att den skulle komma in i lager 28e december när jag beställde. Hade väl egentligen inga riktiga förhoppningar om att datumet skulle stämma speciellt inte när den hoppade till februari.

Men men nu ska den vara här idag långt före datumet som först stod.

Permalänk

Tack @Webhallen för leverans av mitt Palit RTX 3080 Gamerock idag! Rena rama discot i burken nu... Cyberpunk flyter nu på liiite bättre än på mitt gamla 1080 Gamerock.

(Ordernummer: 14163104)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Nopp, har inte fått något, antog att erbjudandet hade löpt ut.. får nog ta och ringa kundtjänst om det fortfarande är aktivt.

Fick inte mina heller, chattade me supporten på deras hemsida idag, han trodde de fått slut på koder, och hänvisade till att mejla support@webhallen.com så de kunde undersöka vidare.
De kanske tickar in när de får mer koder^^

Permalänk
Medlem

Och här uppdaterade komplett nu min Asus 3080 TUF Non-OC igen. Återigen framskjutet en månad till, 10 gången nu av komplett? Så jävla pissigt så det är sjukt.

Beställdes releasedagen 14.57...

"förväntas i lager 2 februari 2021, 1 st."

Permalänk
Medlem

Vad är bakgrunden till att ASUS 3080 TUF OC ska finnas "i lager" redan i februari? Med den nuvarande takten så är det ju helt orimligt, åtminstone för oss som ligger på köplats 500+. Är tanken att något snart ska ske som kraftigt ökar produktionen eller vad?

Permalänk
Skrivet av Lydvig:

Vad är bakgrunden till att ASUS 3080 TUF OC ska finnas "i lager" redan i februari? Med den nuvarande takten så är det ju helt orimligt, åtminstone för oss som ligger på köplats 500+. Är tanken att något snart ska ske som kraftigt ökar produktionen eller vad?

Ja, Nvidia har förhandlat nytt avtal med Samsung, som tillverkar nvidias grafikprocessorer.

Detta avtal ska i sin tur lätta på proppen en hel del, och omfattar bl.a. hantering av situationer som denna vi befinner oss i.

Självklart är det inte bara Asus som gynnas av detta, men prioriteras säkerligen då deras tuf modell har mest orders av alla. ( slutsats dragen ur arslet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Skrivet av PeoplesMC:

Fick inte mina heller, chattade me supporten på deras hemsida idag, han trodde de fått slut på koder, och hänvisade till att mejla support@webhallen.com så de kunde undersöka vidare.
De kanske tickar in när de får mer koder^^

Var samma sak för mig, fick mitt kort i fredags. Ringde kundtjänst och han jag pratade med skickade koderna på 5 minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lydvig:

Cynisk som man är så känns det som att de inte vill "skrämma bort" kunder med ett mer realistiskt datum, att Inet t ex skulle ha levererat ut nuvarande orderstock på 800+ TUF OC till 15 Februari om man tittar på de "historiska" leveransvolymerna så känns det extremt orealistiskt även om takten med leveranser skulle dubbleras vilket inte heller känns sannolikt. De har troligen extremt dålig insyn i hur det ser ut med produktionstakten av nya kort och får säkert som bäst information när order är på väg in så 15/2 är nog taget ut röven och kommer hoppa fram nån månad i taget när det blir allt för uppenbart att det inte kommer hållas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonasm86:

Cynisk som man är så känns det som att de inte vill "skrämma bort" kunder med ett mer realistiskt datum, att Inet t ex skulle ha levererat ut nuvarande orderstock på 800+ TUF OC till 15 Februari om man tittar på de "historiska" leveransvolymerna så känns det extremt orealistiskt även om takten med leveranser skulle dubbleras vilket inte heller känns sannolikt. De har troligen extremt dålig insyn i hur det ser ut med produktionstakten av nya kort och får säkert som bäst information när order är på väg in så 15/2 är nog taget ut röven och kommer hoppa fram nån månad i taget när det blir allt för uppenbart att det inte kommer hållas.

Tror dessvärre också att detta är den bittra sanningen.

Permalänk
Medlem

Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC Skickad och framme imorgon från Inet!

Beställd 2020-12-06

Permalänk
Medlem

Där var det skickat, beställt igår 🤩

Permalänk
Skrivet av zabera:

Där var det skickat, beställt igår 🤩

Vad och från?

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk

Då har jag äntligen fått ett 3080 som nu sitter i min burk som jag byggde för nu över tre månader sen.

Fick till slut ett Gigabyte 3080 eagle OC.

Ska prova lite cyberpunk under julen

Men jag tänker på er alla där ute som fortfarande väntar på kort! Inte OK av nvidia att göra ett sånt här släpp tycker jag. Nästa gång blir det nog inte nvidia.

Jag kommer fortfarande hålla koll på denna tråd. Tjejen väntar på 3080 TUF non OC beställt på releasedagen också. Där ser det ju inte ljust ut..

Hang in there

Permalänk
Medlem

Jag kommer som det ser ut nu att avbeställa mitt 3080 Ventus 3X OC från Inet med leveransdatum 1 februari eftersom jag var en av dem som fick tag i ett 3080 Aorus Extreme från Webhallen i fredags. Hade inte planerat att lägga såpass mycket på ett grafikkort men kräsen blir utan som det ju heter.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk

Ni som lyckades beställa Strix OC från netonnet igår, kommer ni ihåg vilket datum det stod på kortet? Supporten säger att de inte kan se när kortet ska komma in, men jag kan nästa svära på att det stod att det skulle komma i lager 23:e december?

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Skrivet av Vintervilan:

Ni som lyckades beställa Strix OC från netonnet igår, kommer ni ihåg vilket datum det stod på kortet? Supporten säger att de inte kan se när kortet ska komma in, men jag kan nästa svära på att det stod att det skulle komma i lager 23:e december?

Exakt. När jag beställde stod det 23e december. Fick liknande svar från deras support...

Gramatik
Visa signatur

Intel i7 10700k @ 5.1GHz | Arctic Liquid Freezer II 360mm | ASUS Rog Strix RTX 3080 OC | Kingston Fury 32GB DDR4 3600 MHz | MSI MAG Z490 Tomahawk | Kingston A2000 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850X 850W v2 | Phanteks Eclipse P500A D-RGB Black | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av caliwator:

Då har jag äntligen fått ett 3080 som nu sitter i min burk som jag byggde för nu över tre månader sen.

Fick till slut ett Gigabyte 3080 eagle OC.

Ska prova lite cyberpunk under julen

Men jag tänker på er alla där ute som fortfarande väntar på kort! Inte OK av nvidia att göra ett sånt här släpp tycker jag. Nästa gång blir det nog inte nvidia.

Jag kommer fortfarande hålla koll på denna tråd. Tjejen väntar på 3080 TUF non OC beställt på releasedagen också. Där ser det ju inte ljust ut..

Hang in there

Nvidias hantering av detta har definitivt varit kass men problemet tyvärr är ju att team röd har varit ännu sämre under 6000 serie lanseringen. Nvidia har ju också ett mycket bättre funktionspaket med saker som Shadowplay, DLSS och dylikt, AMD blir inget alternativ tills dem kommer ikapp på de fronterna.

Visa signatur

R7 5800X3D | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | EVGA RTX 3070 FTW3 | Samsung 980 Pro 2TB

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Skrivet av Mattias92:

Exakt. När jag beställde stod det 23e december. Fick liknande svar från deras support...

Är det så?
Lyckades knipa ett annat som är på ingång, men ville hellre ha strixen. Pallar man vänta är frågan?

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Vintervilan:

Jag är helt 100% på att det stod 2020-12-23. Hade aldrig lagt beställningen om det inte stod så.
Så vi får väl hålla tummarna för att det faktiskt stämmer och att korten kommer strax före eller strax efter nyår iaf!

Permalänk
Medlem

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi... <-- I lager 8/1-21. Beställde precis ett så får vi se om det dyker in då.

Visa signatur

Burk: Corsair 4000d Airflow | AMD 5600x | ASUS 3080 TUF OC | Samsung 840 EVO x2, Samsung NVMe 970 | Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabbe_1:

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi... <-- I lager 8/1-21. Beställde precis ett så får vi se om det dyker in då.

Är TUF nåt speciellt med?

Visa signatur

^^^
@¿@
o