Hjälp att sätta ihop en ny dator för spel.

Permalänk
Medlem

Hjälp att sätta ihop en ny dator för spel.

Hej!
Dags för ny dator eftersom den gamla burken börjat sega ihop. Jag är själv fullständigt inkapabel till att göra detta själv och ber således om er hjälp. Jag önskar att lägga runt 10-11k på datorn och jag vill att den framförallt ska kunna hantera WoW (World of Warcraft) med relativt höga inställningar (kräver inte ultra-settings). Jag hade tänkt ett egen bygge men ev förslag på märkesdatorer är också välkommet. Jag spelar även en del CS och LoL men jag antar att en dator som kan leverera WoW på en relativt hög nivå också klarar dessa spel bra.
Tack på förhand!

Permalänk
Viking
Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Tack för förslaget! Jag tänkte bara höra om det kanske är mer värt att ta ett billigare grafikkort och uppdatera processorn? som jag förstår det så är WoW mer beroende av CPU än GPU och tror inte jag behöver ett såpass kraftfullt grafikkort överlag. @Donnerstal

Permalänk
Medlem

För de spelen du nämner kan du säkerligen gå ner 4000kr i pris, inte alls för att verka otrevlig men spelar samma som du och kör allt på högsta utan en framedrop. Min burk gick nog på halva det pris som nämns ovan.

Permalänk
Viking
Skrivet av Foxwell:

Tack för förslaget! Jag tänkte bara höra om det kanske är mer värt att ta ett billigare grafikkort och uppdatera processorn? som jag förstår det så är WoW mer beroende av CPU än GPU och tror inte jag behöver ett såpass kraftfullt grafikkort överlag. @Donnerstal

Alla spel du ska spela är väldigt lättdrivna. Så isf känns det mer värt att köpa en billigare dator överlag. Men du kommer inte spela andra spel i framtiden då? För 3060 Ti är det billigaste grafikkortet från nyaste generationen. Annars måste du köpa ett 1 år gammalt eller äldre vilket känns lite sådär.

Ett annat alternativ kan vara att köpa ett Z490-moderkort så man kan köra snabbare minnen. Då kommer processorn prestera lite bättre.

Eller så lägger du 9k på datorn istället.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

kolla på mellandags rean så kan du nog få lite mer för pengarna

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Om du skulle orka sätta ihop något för 9k vore jag väldigt tacksam. Jag spelar till 99% de ovannämnda spelen och det kommer troligen fortsätta i en lång tid framöver så en dator optimerad för WoW vore det bästa. Stort tack för all hjälp! @Donnerstal

Permalänk

Jag tänker mig något i den här stilen:
www.prisjakt.nu/list/dator-for-wow--l4113849

Byt ut grafikkortet mot ett begagnat, kanske ett 2080 Super eller 2070 för mer budget. Då kan du få en tyst dator så länge grafikkortet är tyst, samt klocka processorn en hel del och minnena är rätt snabba med.

Edit: Eftersom RTX 3000 serien är så pass bra så blir grafikkort rätt mycket sämre om du ska ta ett billigare än 3060 TI. Jag hade kört på det för att framtidssäkra även om du inte riktigt behöver det fullt ut. Eller köpt begagnat. 2070 kort kan inte vara dyra alls nu tänker jag, eller 1080.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Viking
Skrivet av Foxwell:

Om du skulle orka sätta ihop något för 9k vore jag väldigt tacksam. Jag spelar till 99% de ovannämnda spelen och det kommer troligen fortsätta i en lång tid framöver så en dator optimerad för WoW vore det bästa. Stort tack för all hjälp! @Donnerstal

Problemet är att det är brist på alla grafikkort i dagsläget. Så det enda du kan köpa är i stort sett ett 3060 Ti, annars kan du få vänta ett tag.
Sedan vet jag inte om du klarar dig på 500GB, isf kan du spara en del där:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Modifierade Donners förslag.

3200MHz ram istället för 3600Mhz, men en 5600XT istället för 1660 Super. Du förlorar några FPS pga RAM men tjänar mer pga grafikkort.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |