Microsoft lägger till VR-stöd i Flight Simulator

Permalänk
Melding Plague

Microsoft lägger till VR-stöd i Flight Simulator

Headset för Windows Mixed Reality, Oculus och SteamVR stöds – men HP- och Samsung-modeller föredras av Microsoft.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Äntligen!

Nu kan det upplevas!
Ladda in australien i flight simulator - på med VRheadsettet.
Smäll igång introt till flying doctors.
Och vid varje mellanlandning betar man av en vända surgeon simulator. Givetvis också i VR.

https://www.youtube.com/watch?v=PmwVdlDMhVY

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Keeper of the Bamse

Åh herre gud. FS2020 som är så tungdrivet som det är. Hur ska det prestera i en tillräcklig upplösning och tillräcklig bildrutefrekvens? Är det inte 90fps som gäller fortfarande för VR?

Edit:

Från FAQ

Minimum:
OS: Windows 10 (November 2019 Update – 1909)
DirectX: DirectX 11
CPU: Intel i5-8400 or equivalent
GPU: Nvidia GTX 1080 or equivalent
VRAM: 8 GB
RAM: 16 GB
HDD: 150 GB
Bandwidth: 5 Mbps

Recommended:
OS: Windows 10 (November 2019 Update – 1909)
DirectX: DirectX 11
CPU: i9-9900K or equivalent
GPU: Nvidia RTX 2080 Ti or equivalent
VRAM: 11 GB
RAM: 32 GB
HDD: 150 GB

Bandwidth: 20 Mbps

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kan inte ändra några key bindings under VR settings i general...Några tips? Jag kommer ingenstans utan att fixa dessa commands

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

VR före uppdateringen till DirectX 12 verkar krystat.
Rekommenderat att ha spypåse tillgängligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Jag kan inte ändra några key bindings under VR settings i general...Några tips? Jag kommer ingenstans utan att fixa dessa commands

En snabb googling hade löst detta åt dig men då jag misstänker att andra har problem med detta så skriver jag lösningen ändå.

starta spelet(i normalt läge)- Options- Controls -keyboard - Klicka på "search by name" och skriv vr.
Då får du upp fyra stycken VR-specifika keybinds. Jag bindade mina till piltangenterna.

Permalänk
Medlem

räcker det med dubbla 3090 för att få 60fps?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Det blir tufft för 640K ought to be enough for anybody anhängarna att lira detta spel med full grafik med VR och en massa bakgrundsprocesser på 4 kärnor.

Annars förstår jag inte att whinande som det på senare tid har blivit för att man ej på sin dator ej kan köra spelet på högsta grafik med 100fps. När jag var liten så var man glad att man ens kunde starta vissa spel, där man fick offra saker som ljudkort för att ens kunna starta spelet. Så jag är bara positiv till att Microsoft har dragit på grafiken så hårt så att det idag inte ens finns någon dator att köpa som klarar av maxinställningarna. För det bäddar för att man under många år kommer få njuta av simulatorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

En snabb googling hade löst detta åt dig men då jag misstänker att andra har problem med detta så skriver jag lösningen ändå.

starta spelet(i normalt läge)- Options- Controls -keyboard - Klicka på "search by name" och skriv vr.
Då får du upp fyra stycken VR-specifika keybinds. Jag bindade mina till piltangenterna.

https://i.imgur.com/5VC1uVz.png

Tack, nu kan du stiga upp på din häst igen!

Keybinding funkade nu men kommer inte förbi recenter rutan. Nåja. får bli en mellandagsgrej, pallar inte..

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det blir tufft för 640K ought to be enough for anybody anhängarna att lira detta spel med full grafik med VR och en massa bakgrundsprocesser på 4 kärnor.

Annars förstår jag inte att whinande som det på senare tid har blivit för att man ej på sin dator ej kan köra spelet på högsta grafik med 100fps. När jag var liten så var man glad att man ens kunde starta vissa spel, där man fick offra saker som ljudkort för att ens kunna starta spelet. Så jag är bara positiv till att Microsoft har dragit på grafiken så hårt så att det idag inte ens finns någon dator att köpa som klarar av maxinställningarna. För det bäddar för att man under många år kommer få njuta av simulatorn.

Håller med, så länge spelets låg och medium inställningar är balanserade så att det fortfarande flyter och ser bra ut utan uppenbara tydliga kompromisser - då är det ju helt OK att spelet har ett högt spann uppåt

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det blir tufft för 640K ought to be enough for anybody anhängarna att lira detta spel med full grafik med VR och en massa bakgrundsprocesser på 4 kärnor.

Annars förstår jag inte att whinande som det på senare tid har blivit för att man ej på sin dator ej kan köra spelet på högsta grafik med 100fps. När jag var liten så var man glad att man ens kunde starta vissa spel, där man fick offra saker som ljudkort för att ens kunna starta spelet. Så jag är bara positiv till att Microsoft har dragit på grafiken så hårt så att det idag inte ens finns någon dator att köpa som klarar av maxinställningarna. För det bäddar för att man under många år kommer få njuta av simulatorn.

... fast när man på vissa flygplatser får 25-30 fps på lägsta möjliga inställningarna i 360p på datorn i signatur tycker jag något är fel. CPU-flaskhalsen på vissa ställen är helt extrem.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Ja det verkar ju riktigt tungdrivet detta, ser ut som något från 2002 i VR för mig.
Skulle tippa på 20-30 fps på marken. 🤢

Eventuellt något annat problem när det kommer till Oculus Rift S som jag testade med. Någon nämnde att man måste in i registret och peka mot rätt "OpenXR runtime".

Jag fick en himla märklig linsförvrängningseffekt, typ fish-eye. Och det såg inte alls bra ut. Kanske har att göra med att jag har spelet på Steam och att det går via SteamVR.

Ingen aning faktiskt, jag avvaktar en stund. Orkar inte bry mig då det såg fördjävligt ut i nuläget. Någon annan som har kunnat spela det smärtfritt på ett headset från Oculus?

För att jämföra så är mina pc-specs följande: 2070 Super, i7 10700K, 32GB DDR4, 1TB M.2 SSD.

Permalänk
Medlem

Testade FS2020 när det kom ut men när man väl upplevt flygsimulatorer i VR så.. Nej, tack! Att sitta och stirra på en bildskärm blir tyvärr inte mycket inlevelse. Då kan man ju nästan lika gärna titta på youtube?

Nu blir det intressant igen, om det nu bara inte är för sunkigt optimerat. Det krävs åtminstone 45fps för att det ska kännas okej i VR - Resten går eventuellt kompensera med motion-smoothing.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det blir tufft för 640K ought to be enough for anybody anhängarna att lira detta spel med full grafik med VR och en massa bakgrundsprocesser på 4 kärnor.

Annars förstår jag inte att whinande som det på senare tid har blivit för att man ej på sin dator ej kan köra spelet på högsta grafik med 100fps. När jag var liten så var man glad att man ens kunde starta vissa spel, där man fick offra saker som ljudkort för att ens kunna starta spelet. Så jag är bara positiv till att Microsoft har dragit på grafiken så hårt så att det idag inte ens finns någon dator att köpa som klarar av maxinställningarna. För det bäddar för att man under många år kommer få njuta av simulatorn.

Ha ha ja så var det ju faktiskt.
Jag hade inte resurser på min 22 tusen kronors potatis pc att köra ljudet på ibland. Vilka spel var det? Starwars? Red Baron?
Nu kör jag Cyberpunk bra på en 8 år gammal potatis pc och folk gnäller. Förr kunde du kolla på stillbilder efter några år.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av trickeh2k:

räcker det med dubbla 3090 för att få 60fps?

Hahaha. Nej.

Permalänk
Medlem

Jag kan ej få det att fungera med min pimax 5k.

Detta ser jag med alla inställningar i pitool™ på default

skärmen

Dold text

Slår jag på "Compatible with parallel projections" och tittar uppåt så ser jag detta

Dold text

Hjälp? 😅

Visa signatur

Define R6 TG - i9 9900K 5GHz OC - Corsair H150i PRO RGB - ASUS Z390-F - 32GB 3200MHz Vengeance RGB PRO - RTX 4070Ti
𝓷𝓲𝓬𝓮

Permalänk
Medlem

Bör kunna bli en av de bättre VR spel.
Misstänker att flera entusiaster har väntat på den uppdatering!

God Jul

Permalänk
Avstängd

Just nu är det bara 3090 som når upp i rekommenderat grafikminne från Nvidia. Vad krävs för att få det att flyta på bra med VR?

Aldrig testat VR själv och inte heller spelet då min dator känns på gränsen även om den säkerligen skulle klara av det med låga inställningar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Franne:

Jag kan ej få det att fungera med min pimax 5k.

Detta ser jag med alla inställningar i pitool™ på default

Slår jag på "Compatible with parallel projections" och tittar uppåt så ser jag detta

Hjälp? 😅

Min Pimax gjorde så där en gång också när jag inte hade Parallell projections ikryssat, det enda jag gjorde var att kryssa i den rutan och starta om Pitool och headsetet så ordnade den till sig. Nu kommer jag fortfarande inte förbi Recenter rutan som poppar upp direkt så jag har inte kunnat testa längre än så ännu

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att det är ett märkligt val av headset dom optimerat för? Kan väl ändå inte var dom mest förekommande på marknaden?

Permalänk
Inaktiv

Föredrar Google Earth i VR. Där kan jag åtminstone trampa på mina grannars hus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Bara jag som tycker att det är ett märkligt val av headset dom optimerat för? Kan väl ändå inte var dom mest förekommande på marknaden?

Kör Odyssey+, supernöjd med denna nyhet =D

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Maaxan:

Bara jag som tycker att det är ett märkligt val av headset dom optimerat för? Kan väl ändå inte var dom mest förekommande på marknaden?

Det Microsoft optimerat för är väl Windows mixed reality headsets. Någon form av koppling finns det nog där 😁.
Hp reverb och Odyssey plus är väl de wmr-headsetd som är mest populära. Tror jag iaf.
Ja i Europa är Odyssey headseten inge vidare poppis alls för de hsr inte sålts här. Men globalt har de uppskattats.

Jag vet inte men jag gissar på att det är förklaringen.

Skrivet av Broder Truck:

Kör Odyssey+, supernöjd med denna nyhet =D

Same here 😁. Men jag har inte flight simulator.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Åh herre gud. FS2020 som är så tungdrivet som det är. Hur ska det prestera i en tillräcklig upplösning och tillräcklig bildrutefrekvens? Är det inte 90fps som gäller fortfarande för VR?

Edit:

Från FAQ

Minimum:
OS: Windows 10 (November 2019 Update – 1909)
DirectX: DirectX 11
CPU: Intel i5-8400 or equivalent
GPU: Nvidia GTX 1080 or equivalent
VRAM: 8 GB
RAM: 16 GB
HDD: 150 GB
Bandwidth: 5 Mbps

Recommended:
OS: Windows 10 (November 2019 Update – 1909)
DirectX: DirectX 11
CPU: i9-9900K or equivalent
GPU: Nvidia RTX 2080 Ti or equivalent
VRAM: 11 GB
RAM: 32 GB
HDD: 150 GB

Bandwidth: 20 Mbps

Beror lite på headset. Mitt vive (gen 1) har 90Hz, men oculus quest har typ 75hz. Sen om man har äldre headset som mitt vive kan man nog sänka detaljer på sånt som är långt bort eftersom det ändå är för låg upplösning. Men det mår nog ändå bra av mer prestanda än mitt Vega 56 kan ge, minst det dubbla skulle jag tro är en bra start.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Min Pimax gjorde så där en gång också när jag inte hade Parallell projections ikryssat, det enda jag gjorde var att kryssa i den rutan och starta om Pitool och headsetet så ordnade den till sig. Nu kommer jag fortfarande inte förbi Recenter rutan som poppar upp direkt så jag har inte kunnat testa längre än så ännu

För mig är det bara så när jag inte har parallel projections ikryssat, alltså att jag inte kommer förbi recenter rutan. Men när det är ikryssat så går det genom att följa vad jag ser på min skärm men i headsetten är allt helt urbuggat

Visa signatur

Define R6 TG - i9 9900K 5GHz OC - Corsair H150i PRO RGB - ASUS Z390-F - 32GB 3200MHz Vengeance RGB PRO - RTX 4070Ti
𝓷𝓲𝓬𝓮

Permalänk
Medlem

och där sålde Komplett 80 st HP Reverb G2 på 2 dygn. Bra jobbat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av corb06:

och där sålde Komplett 80 st HP Reverb G2 på 2 dygn. Bra jobbat!

Inväntar kommentarer här från några av dessa early adopter entusiaster Men många lovordar Reverb G2 avseende bild och ljudkvalitet vilket får ses som de primära parametrarna för MSFS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Inväntar kommentarer här från några av dessa early adopter entusiaster Men många lovordar Reverb G2 avseende bild och ljudkvalitet vilket får ses som de primära parametrarna för MSFS.

Samma här men är rätt övertygad av YouTube-reviews att detta är det bästa VR headsetet av alla för FSMS och DCS. Handkontrollerna ska ha dålig täckning i vissa lägen om man ska spela pilbågespel eller boxning, inget som är aktuellt i mitt fall 😀.

Permalänk
Medlem
Skrivet av corb06:

Samma här men är rätt övertygad av YouTube-reviews att detta är det bästa VR headsetet av alla för FSMS och DCS. Handkontrollerna ska ha dålig täckning i vissa lägen om man ska spela pilbågespel eller boxning, inget som är aktuellt i mitt fall 😀.

Har ärlig talad inte orkat kolla så mycket reviews av G2 då jag har q1 och q2(igen), men vill minnas tidigare att G2 har problem med tracking på kontrollerna?

Skrivet av aliassund:

Inväntar kommentarer här från några av dessa early adopter entusiaster Men många lovordar Reverb G2 avseende bild och ljudkvalitet vilket får ses som de primära parametrarna för MSFS.

Har q2 personligen inte orkat provköra FS2020 på min q2, då tror min dator kommer att kämpa hårdt, så orker inte stressen, dessutom har jag klarad av att slänga min gamla flightstick, och någon vettig Yoke finns ju inte i lager(läs Honeycomb Yoke)men vore kul se hur stor skillnaden egentligen är, nu med Oculus sin senaste FW v23 med extra bandbredd för bättre grafik. Inte att jag körer trådat ändå, man kan ju det när man sitter vid datorn, men annars aldrig att jag vill ha trådat vr, då kan det bara vara.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Att driva en Reverb G2 med en 9700K och ett RTX 3080 är svårt, måste jag tyvärr meddela. Låga flygningar i storstad ger bildspel även på medium-liknande inställningar.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*