3090 - Fläktar stänger efter boot

Permalänk
Avstängd

3090 - Fläktar stänger efter boot

Bra Julafton detta!

Min MSI GeForce RTX 3090 24GB GAMING X TRIO:s tre fläktar går inte trots att jag har bild och allt (jag skriver detta på skärm med grafikkortets DisplayPort).

När jag startar upp datorn och fläktarna går sedan kommer jag in i Windows 10 och jag upptäckte att fläktarna inte går.

Se bild (0 RPM på alla tre fläktar i 3090-kortet):

Jag har kollat så att alla 3 x 8-pins är inkopplade i grafikkortet ordentligt. Jag ser nu oxå i bilden att det bara är markerat för 2 fläktar fast det sitter 3st installerade på kortet? Alla tre har ström i början när jag start datorn sedan stänger de av efter ett tag.

Det är tur att jag är i källaren med datorn där jag är så att tempsen inte far iväg än så länge. Ska man våga prova ett spel och se om fläktarna vaknar till liv? Eller bör de ALLTID gå oavsett belastning?

EDIT: Startade upp Cyberpunk 2077 men stängde av innan jag kom in i startmenyn. Den hoppade upp till 41 grader och fläktarna gick ej igång.

Detta kort köpte jag i "Fyndhörna" och jag undrar om kortet returnerades istället för att reklameras för att tidigare ej orkade gå igenom och ÅF trodde att kortet fungerade så fort de såg att de fick bild och så?

EDIT2: Någon här får verifiera - stämmer det att vissa grafikkortsfläktar endast börjar snurra när tempsen drar iväg gentemot 60 grader minst? Läser i diverse reddits.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Moderator
Forumledare

@AplAy: Är det inte ganska standard med semipassiva fläktar idag? Går väl inte igång förrän vid 65-ish grader?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Dom vaknar garanterat till liv om du spelar eller något, detta är något dom gör för att kortet ska vara tyst.
Mitt 1080 har den funktionen som standard men går att sätta igång eller stänga av i gpu tweak 2

Permalänk
Medlem

Mitt ZOTAC GeForce RTX 3090 Trinity startar inte fläktarna förän kortet börja närma sig 60c.

Visa signatur

Motherboard: Asrock x870E Taichi Lite | Processor: AMD Ryzen 9 9950X3D | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W

Permalänk
Avstängd

Jag skall tillkännage att i samband med tidigare förstörelse på mitt MB (sen igår) så trodde jag att jag hade sabbat graffet oxå idag för jag är överanalytisk mot allt som sker inuti chassit nu. När jag fick kortet för ett par dagar sen så körde jag ju bara och kollade inuti HWMonitor och lade nog aldrig märke till 0 RPM då. Jag var blind endast av tempsen då.

Hur kmr det sig det dock då att HWMonitor endast läser av 3 fläktar i GPU:n när den har 3? Körs två fläktar via en splitter i kortet som då tolkas som en fläkt?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

Som dom andra har skrivit. Du har semi-passiva fläktar, inget du behöver vara orolig över.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fortitude:

Som dom andra har skrivit. Du har semi-passiva fläktar, inget du behöver vara orolig över.

Köng, Julafton är räddad!

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Forumledare

@AplAy: Om jag inte minns fel så är två av fläktarna kopplade till varandra, så fläkt 1 styr fläkt 1 och 2, medans fläkt 3 styr sig själv

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Avstängd

Slutsats: Startade Warzone, efter 60 graderish börja fläktarna vakna i liv (850 rpm per styck). Alla tre går. Så slutfråga är varför endast 2 fans visas fast 3 finns? är det nån slags splitterkoppling?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är antagligen som NordhNet här ovanför har svarat, att 2 fläktar delar samma koppling t.ex en splitter koppling.