RSPH: "Över 10 procent av unga gamers skuldsätts genom lootlådor"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ett problem är att spelpriserna varit likadana de senaste 30 åren. Om spel skulle säljas kompletta hade de också kostat 1000kr vid release idag.

Om man jämför dagens (bättre) spel med förr så kan man ju se att kvaliteten och innehållet har blivit så extremt mycket större och bättre. Witcher 3, Mass Effect-delarna och likande har ju ett innehåll som krävt extremt mycket arbetstimmar. Trippel-A spelen har budgetar som gör att de flesta filmer ser ut som B-produktioner. Visst ska det ju betalas genom att många köper, men jag är i vart fall beredd att betala nån hundring till för de spelen som ger mig ett spelinnehåll och kvalitet som ger mig underhållning i många timmar. Dvs, om man alltså då slipper allt vad loot-lådor heter för all framtid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

det är inte per automatik fel på spelen utan någonstans MÅSTE JU det finnas ett personligt ansvar också.

Absolut. Spelutgivarna har det fullständiga ansvaret här. Tio sekunder "tusen nålar" för varje person som köper en lootlåda i något av de spel där de tillåtit sådana?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Är intresserad av hur detta ser ut jfr ett snitt på hela befolkningen i den åldersgruppen. Tycker själv inte om lootboxes, men är inte övertygad om att problemet ligger i lådorna, och är det liknande siffror generellt är det ju det problemet som behöver åtgärdas, annars blir det bara en katt och råtta lek med att problemet flyttar på sig och lagar och regler sakta följer efter.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

Problemet är väl att man köper prylar/digitalt innehåll man inte har råd med, inte att man köper lootlådor.
Om man skuldsätter sig på hasardspel, lootlådor, bilar, läppstift eller kläder kan jag tycka är skit samma.
Problemet ligger djupare i samhället.
Det finns mycket som är sjukt i vårt samhälle mycket eftersom vi har lämnat många av våra normer och rättesnören bakom oss. Problemet är att man inte har ersatt de skrotade normerna med något annat vettigt, utan det ska formas lite allt eftersom.
Se bara på Herr Löfven, först står han och i nationell TV och bannar Svensson för att de rör sig i butikerna i onödan, sedan går han direkt till Gallerian själv för lite mys-shopping. Detta är ett direkt resultat av att det saknas vissa normer, och i de fall normer skapas ska de bara gälla för vissa, andra "gör så mycket gott" att de anser sig ha en högre status/ett högre syfte och normer och regler gäller inte dessa individer eller deras leverne.

Detta förgiftar vår moraliska kompass och är till mångt och mycket skulden till bland annat den lättsamma synen i att dra på sig skulder.

Permalänk

Alltså problemet med lootlådorna är som tidigare personer sagt utformningen av dom, går vi tillbaka med spel och expansioner så är det helt okej i min bok. Man köpte ett spel, man fick underhållning i samma stuk som en film eller liknande.

Tekniskt sätt är lootlådorna också underhållning, men det triggar fel signaler(som är noga uträknat).

En ung person ser på youtube där en annan person öppnar en låda, den innehåller något som kan säljas vidare för riktiga pengar och har ett värde. som i CS t.ex.

Där sitter killen som 15 år, antagligen så har han inte bra impuls kontroll(kolla bara på statestiken i trafiken vem som är mest prone att stå för olyckor?) Unga män framförallt har väldigt lätt för att göra grejer på impuls och överskatta deras förmåga(till exempel vinst chanser)

Detta vet spelbolagen mycket väl, och det är därför som killen beslutar sig för att öppna lådorna, kanske får han skit, men han kan också håva in pengar.

men det triggar grejer i hjärnan och kan utlösa spelproblematik.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Bort med skiten.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Jag sa detta redan för 15 år sedan det hintades om att betala små summor in game för små saker.
Det kommer inte bli bra för oss konsumenter.
Då fick jag en massa skit för det. bla bla bla det är ju jätte bra för de som gör spelen.. Så funkar business osv...

Se vad utvecklingen gett oss.. SUCK!!

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ett problem är att spelpriserna varit likadana de senaste 30 åren. Om spel skulle säljas kompletta hade de också kostat 1000kr vid release idag.

Jag vet inte vad definitionen är på ungdomar. Men en stor risk här är ju att introducera gambling till ungdomar och barn som inte vet bättre. De behöver inte nödvändigtvis vara idioter för det. För loot lådor borde det bli 18 års gräns direkt, samma som med trisslotter.

Vet inte vad du syftar på med kompletta men det är bullshit. Album och filmer kostar också lika mycket som förr. Förutom bio men det är en annan sak..

Visst utvecklingen har ökat i kostnad men marknaden har exploderat för tv-spel, det går jämt om inte bättre än förr utan lootboxes och dlc...

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

10% låter extremt högt, om det är hela sanning så förbjud det och lär bättre ut hur ekonomi fungerar tidigt i åldrarna

Detta borde vara ett icke-problem i ett land som Sverige

Vad menar du skillnaden skulle vara mellan Brittiska och Svenska barn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ett problem är att spelpriserna varit likadana de senaste 30 åren. Om spel skulle säljas kompletta hade de också kostat 1000kr vid release idag.

Jag vet inte vad definitionen är på ungdomar. Men en stor risk här är ju att introducera gambling till ungdomar och barn som inte vet bättre. De behöver inte nödvändigtvis vara idioter för det. För loot lådor borde det bli 18 års gräns direkt, samma som med trisslotter.

Skrivet av Barsk66:

Om man jämför dagens (bättre) spel med förr så kan man ju se att kvaliteten och innehållet har blivit så extremt mycket större och bättre. Witcher 3, Mass Effect-delarna och likande har ju ett innehåll som krävt extremt mycket arbetstimmar. Trippel-A spelen har budgetar som gör att de flesta filmer ser ut som B-produktioner. Visst ska det ju betalas genom att många köper, men jag är i vart fall beredd att betala nån hundring till för de spelen som ger mig ett spelinnehåll och kvalitet som ger mig underhållning i många timmar. Dvs, om man alltså då slipper allt vad loot-lådor heter för all framtid...

Dom som drog igång den marknadsförings kampanjen "Det är så synd om oss eftersom spelen är för billiga"
Take-two som bara gick med 3 miljarders vinst i fjol och Activison Blizzard som bara gick med 15 miljarder i vinst.

Nej det är inte synd om dom, nej det inte ett problem. Det är bara en kampanj för att kunna höja priserna (och självklart behålla "Surprise mechanics" i spelen)

Om man repterar det tillräckligt ofta och får tillräckligt många att skriva om det så börjar folk tro på det.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

10% låter extremt högt, om det är hela sanning så förbjud det och lär bättre ut hur ekonomi fungerar tidigt i åldrarna

Detta borde vara ett icke-problem i ett land som Sverige

Många spel, speciellt mobila, som är gratis men har in game mikrotransaktioner är utformade att spela på psykologiska aspekter som gör att du spenderar mer än du planterat. Barn och ungdomar är speciellt utsatte eftersom deras frontallob inte är fullt utvecklade och de kan inte förutse konsekvenserna av sitt handlande över en längre tid. Du kan undervisa hur mycket du vill, men barn kommer att gömma bort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Dom som drog igång den marknadsförings kampanjen "Det är så synd om oss eftersom spelen är för billiga"
Take-two som bara gick med 3 miljarders vinst i fjol och Activison Blizzard som bara gick med 15 miljarder i vinst.

Nej det är inte synd om dom, nej det inte ett problem. Det är bara en kampanj för att kunna höja priserna (och självklart behålla "Surprise mechanics" i spelen)

Om man repterar det tillräckligt ofta och får tillräckligt många att skriva om det så börjar folk tro på det.

Kolla på Lyxfällan sjukt hur dålig koll många svenskar har på sin ekonomi, nu börjar det redan när när man är under 18 och får sitt första bankkort.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Skrivet av crew seven:

Kolla på Lyxfällan sjukt hur dålig koll många svenskar har på sin ekonomi, nu börjar det redan när när man är under 18 och får sitt första bankkort.

Yep. Köpte ett par joggingskor i en butikskedja för ett tag sedan, men för ta del av rabatten var jag tvungen att ta det på delbetalning via deras samarbete med klarna. Då kan jag förstå att ungdomar lotsas in i en falsk trygghet och börjar spendera pengar de inte har.

Permalänk
Medlem
Citat:

totalt tre barns spelvanor hade lett till att deras föräldrar tvingats ta ut nya lån på deras boenden för att betala av skulderna.

Jag tycker det är helt sjukt att barnen ska ha så stor makt över deras föräldrars ekonomi.
Om barn kan stjäla sina föräldrars kreditkort, handla och sen kan föräldrarna få så stora skulder att de kan hamna hos kronofogden eller motsvarande, förlora sina hem, o.s.v.

Och det bara accepteras utan att bestridas?
Borde vara olagligt!!
Annars hamnar de i en situation där i princip barnen är de myndiga och får göra vad de vill och de vuxna är de omyndiga som inte har något att säga till om.

Om något sådant fall bestrids så bör rimligen hela summan betalas tillbaka.
Sen kan de väl i gengäld återkalla det digitala materialet i spelet i så fall. Det hade varit rimligt.

Skrivet av MinscS2:

Personligen så tycker jag att personer som skuldsätter sig över lootlådor är idioter

Ja.
Men samtidigt är det inte rimligt att kräva lika stort ekonomiskt ansvar av en 12åring som en 30åring.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Inför 18 års åldersgräns på datorspel och problemet är löst.

Jag tycker seriöst att det hade varit rimligt med 18års åldersgräns för spel om pengar.
Oavsett om det är Postkodlotteriet eller spel innehållande lootlådor.
Då får spelutvecklarna/spelutgivarna välja om de vill ha spel om pengar med 18 års gräns eller spel utan spel om pengar och att göra spelen tillgängliga för yngre.

Det är lite som om jag skulle göra ett porrspel.
Då skulle jag inte kunna förvänta mig att det ska vara okej att jag säljer det till 7åringar.
Men om jag istället gör ett rumsrent spel så kan jag rikta det till i stort sett alla åldrar.

Det är ju inte så att spelutvecklare/spelutgivare är helt maktlösa över vad deras spel innehåller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag tycker det är helt sjukt att barnen ska ha så stor makt över deras föräldrars ekonomi.
Om barn kan stjäla sina föräldrars kreditkort, handla och sen kan föräldrarna få så stora skulder att de kan hamna hos kronofogden eller motsvarande, förlora sina hem, o.s.v.

Och det bara accepteras utan att bestridas?
Borde vara olagligt!!
Annars hamnar de i en situation där i princip barnen är de myndiga och får göra vad de vill och de vuxna är de omyndiga som inte har något att säga till om.

Om något sådant fall bestrids så bör rimligen hela summan betalas tillbaka.
Sen kan de väl i gengäld återkalla det digitala materialet i spelet i så fall. Det hade varit rimligt.

Dessa tre fall handlar rimligtvis inte om omständigheter där föräldrarna haft förmåga att ta tag i den uppkommna situationen, utan där de av någon anledning inte kunnat göra detta.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Tycker det som swedbank hade men nu inte har med temporära digitala kort var bra om man skulle handla från en sida som inte var bland de stora kända. Tror någon annan hade det också men det lades ner.

Ja det var en bra tjänst.
Använde den jämt när jag handlade på nätet förr.
Tråkigt att de tog bort den

Har inte provat den tjänsten.
Men
"Det här är Swedbank plånbok"
...
"För varje kort skapas ett nytt digitalt kortnummer kopplat till just den mobilen."

Låter som att det är 1 virtuellt kort per mobiltelefon som används till alla "plånboksköp" ?

Den gamla tjänsten kunde du skapa ett nytt virtuellt kort med valfri giltighetstid (minst 1 månad) och valfri beloppsgräns.

Säg att jag vill köpa en pryl för 1900kr.
Då kan jag exempelvis skapa ett virtuellt kort med 1 månads giltighetstid och en beloppsgräns på 2000kr.

Då efter jag handlat för 1900kr så finns det bara 100kr kvar innan beloppsgränsen är nådd.
Så om någon skulle komma över kortuppgifterna för detta kort så är det bara de 100kr de kan handla för.
Sen om jag skapade kortet i Januari och satte 1 månads giltighetstid så blir det alltså Februari som är sista giltiga månad.
Så efter Februari so upphör kortet att existera och ingen kan längre handla för det.

Det gick även att sätta beloppsgränsen till exakt belopp. Minns inte om du kunde skriva ören, men åtminstone på kronan.
Så beloppet avrundat till närmaste hel krona uppåt gick att sätta det på.
Om man är säker på att det inte tillkommer några andra avgifter, att valuta kursen inte hinner ändras om det är köp utomlands, etc.

Så du kunde alltså använda ett virtuellt betalkort per köp.

Från texten på den sidan tycker jag inte att det framgår om/att Swedbank plånbok kan användas på det sättet.
Men jag får kanske sätta mig in bättre i hur denna tjänst fungerar och kanske prova den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Dessa tre fall handlar rimligtvis inte om omständigheter där föräldrarna haft förmåga att ta tag i den uppkommna situationen, utan där de av någon anledning inte kunnat göra detta.

Jag vet inte omständigheterna i de fallen.

Men jag tycker ändå det är orimligt att barn ska kunna skuldsätta sina föräldrar på det sättet om inte föräldrarna vid fullt medvetande ger tillstånd hela vägen in i kaklet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Ja.
Men samtidigt är det inte rimligt att kräva lika stort ekonomiskt ansvar av en 12åring som en 30åring.

Visst är det så, men är det någon som kräver det?
Hur lyckas en 12åring idag försätta sig själv i skuld?

När jag var 12 hade jag bara ekonomiskt ansvar över min egen månadspeng.
Idag är saker säkert lite annorlunda, men om dagens 12åringar har egna bankkort så är det väl upp till föräldrar/målsmän att se till att deras 12åring klarar av att hantera sitt egna bankkort.
Likaså om deras 12åring använder förälders/målsmans bankkort, då är det väl upp till den vuxne att ha koll på vad barnet gör med deras bankkort?
Om 12åringen "lånar" bankkortet/pengar utan lov så är det också (definitivt) föräldrarnas/målsmäns ansvar att se till att det inte händer igen.

Kan inte se någon situation med skuldsatt omyndigt barn där det inte är föräldrar/målsmän som brustit i uppfostran/ansvar/upmärksamhet.
På sin höjd är det en fråga för socialen om föräldrarna är totalt inkompententa, vilket tyvärr är alldeles för vanligt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Visst är det så, men är det någon som kräver det?
Hur lyckas en 12åring idag försätta sig själv i skuld?

När jag var 12 hade jag bara ekonomiskt ansvar över min egen månadspeng.
Idag är saker säkert lite annorlunda, men om dagens 12åringar har egna bankkort så är det väl upp till föräldrar/målsmän att se till att deras 12åring klarar av att hantera sitt egna bankkort.
Likaså om deras 12åring använder förälders/målsmans bankkort, då är det väl upp till den vuxne att ha koll på vad barnet gör med deras bankkort?
Om 12åringen "lånar" bankkortet/pengar utan lov så är det också (definitivt) föräldrarnas/målsmäns ansvar att se till att det inte händer igen.

Kan inte se någon situation med skuldsatt omyndigt barn där det inte är föräldrar/målsmän som brustit i uppfostran/ansvar/upmärksamhet.
På sin höjd är det en fråga för socialen om föräldrarna är totalt inkompententa, vilket tyvärr är alldeles för vanligt.

Håller med dig föräldrar kan avstyra små barn att bli beroende även om det är jobbigt man har faktiskt ett stort ansvar som föräldrar.

Enklaste är att helt enkelt neka de pengar i 1-2 år förutom att köpa det allra mest nödvändiga som mat och kanske kläder ifall de har växt ut ur de och inget annat som straff ifall de verkligen lånar bankkortet utan lov eller köper loot lådor med pengarna som är till för att spenderas.

Ifall man verkligen måste köpa loot lådor till barnen så bör man som vuxen sköta alla transaktioner så att man kan sätta tydliga gränser men generellt sett så bör loot lådor nästan klassas som alkohol eller gambling och ej få marknadsföras till barn eller finns i spel ämnade för barn.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Skaffa tinder istället. Det är som lootlådor fast gratis.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Skaffa tinder istället. Det är som lootlådor fast gratis.

Nu var det länge sedan jag var på den typen av marknad, men i alla fall då, var det inte gratis att nå sitt mål.

Även om Tinder kanske är gratis så ödet det ju till saker som inte är det

Permalänk
Medlem

Det enda jag har svårare att fatta än hur lootlådor kan bli ett så stort problem för så många, är varför endast Belgien har haft vett att bannlysa skiten än.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle1884:

Det är inte att du har fel.
Men oavsett deras intelligens, vad vill du helst dina intjänade slantar går till;
1. stanna kvar i din egna plånbok
2. kanske gå till att underhålla infrastruktur, skolor, och sjukhus,
3. betala notan som speltillverkare lämnar efter sig i form av missbruk och skuldsanering

Spelmissbruk kan kosta en del men kostnaderna för skuldsanering lär vara försumbar.

För övrigt är inte dessa 10% en jätteintressant siffra. Många av dessa hade utvecklat problem även utan lootlådor. Det är ett beteende som kommer från föräldrarna och hade det inte funnits lootlådor hade det varit något annat.
Ett kvalificerat antagande är att föräldrarna i dessa fall är tungt skuldsatta, använder kredit för lyxkonsumtion, är lågt utbildade, har taskig anställningstrygghet och fogden är efter dem lite titt som tätt. På ett ungefär. Det är en flytande skala, givetvis.
Vad som händer är helt enkelt att deras barn växer upp och blir likadana. Att förbjuda lootlådor skulle inte ändra på någonting. Det enda som händer är att arga gamers som hatar lootlådor skulle känna sig lite bättre till mods.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Spelmissbruk kan kosta en del men kostnaderna för skuldsanering lär vara försumbar.

För övrigt är inte dessa 10% en jätteintressant siffra. Många av dessa hade utvecklat problem även utan lootlådor. Det är ett beteende som kommer från föräldrarna och hade det inte funnits lootlådor hade det varit något annat.
Ett kvalificerat antagande är att föräldrarna i dessa fall är tungt skuldsatta, använder kredit för lyxkonsumtion, är lågt utbildade, har taskig anställningstrygghet och fogden är efter dem lite titt som tätt. På ett ungefär. Det är en flytande skala, givetvis.
Vad som händer är helt enkelt att deras barn växer upp och blir likadana. Att förbjuda lootlådor skulle inte ändra på någonting. Det enda som händer är att arga gamers som hatar lootlådor skulle känna sig lite bättre till mods.

Tror du inte att det faktiskt kan vara så att många hade klarat sig ganska bra i livet utan lootlådor
men så kommer en liten lootlåda och man hamnar i skiten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ett kvalificerat antagande

Kvalificerat baserat på...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Tror du inte att det faktiskt kan vara så att många hade klarat sig ganska bra i livet utan lootlådor
men så kommer en liten lootlåda och man hamnar i skiten?

Nej, jag tror att det är beteenden som är både nedärvda och inlärda. Det handlar om saker som att kräva omedelbar tillfredsställelse, dålig förmåga att spara och planera, svårt att hantera pengar och lätt att fastna för någon enkel "fix".
Det är inte fråga om att "trilla dit". Jag tror över huvud taget inte att det fenomenet existerar, utan snarare att det är en myt med sitt ursprung hos missbrukare. Det heter alltid att "först blev det Alvedon och sen trillade man dit på tyngre grejer". Vad det handlar om är snarare flera dåliga egenskaper och massor av dåliga beslut som har lett dit.
Här har vi istället ungdomar med en del dåliga egenskaper som uppfostras av föräldrar med samma problem. Det kan sen manifestera sig i spelmissbruk, lootlådor, shoppingberoende, låna till lyxfällankonsumtion, problem med alkohol eller droger osv.

Problemet är enormt mycket svårare att lösa än att förbjuda lootlådor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fomi:

Kvalificerat baserat på...?

Mina erfarenheter och observationer från att ha jobbat med människor på obsetånd.

Permalänk
Medlem

Det är gambling helt enkelt och är psykologiskt

Vissa människor kan inte hantera det. Skulle det inte vara lootlådor skulle det varit något annat för dom. De skulle troligtvis hamnat i skiten ändå.

Problemet är att det inte är 18 års gräns och strängt reglerat.
Skulle vara samma regler som att spela på onlinecasino

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Nu var det länge sedan jag var på den typen av marknad, men i alla fall då, var det inte gratis att nå sitt mål.

Även om Tinder kanske är gratis så ödet det ju till saker som inte är det

haha, Tinder? när man kan donera till tutt streamers på Twitch? tänkte skriva att lägg på 10% till på alla stackare som donerar pengar till de lättklädda "damerna" på gaming siten Twitch.

Konstiga tider imo.

Permalänk
Medlem

Jag har lärt mina barn vad lootlådor och ingame köp i spel är och vad skillnaden är på dom.
Vad det ger, vad det kostar och vad man kan jämföra med.

Dom har bra koll tycker jag.

Barn idag kan ha svårt att se värde i saker också då allt är siffror. Jag menar barn får inte ens "veckopeng" i kontanter längre så dom kan se att "pengar försvinner".

För övrigt är just lootlådor "jävulens påfund".

Ingame köp där man ser/vet vad man köper är mer "acceptabelt" även fast jag inte gillar det.

Expansioner och DLC som faktiskt ger nått är jag helt ok med.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc