Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Veckans fråga: Synfel?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Synfel?

Har du upplevt några problem på SweClockers till följd av synfel? Vi efterlyser din feedback.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Vet inte om det beror på synfel men det är många skrivfel mm i artiklar här på forumet ibland. . 😊

Permalänk

Jag tror att många stavfel beror på att folk sitter på mobiler som gärna ändrar orden i tid och otid? Men jag använder blåljusfilter vilket innan man vänjer sig vid färgförämdringen som störande, men det känns som en gigantisk skillnad på kvällarna mellan att andvända det och utan. Man är inte alls lika trött lr irriterad i ögone med det på. Så under längre sittningar sätts det på på rutin numera då jag uppfattar en stor skillnad, speciellt på mobilen! Mvh och God Fortsättning

Permalänk
Medlem

Rödgrön färgblind men upplever sidan som väldigt tydlig.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Vet inte om det beror på synfel men det är många skrivfel mm i artiklar här på forumet ibland. . 😊

Men det är väl flest ifrån DEM

Permalänk
Medlem

Optikusatrofi (blekt synnerv). nystagmus (ofrivilliga ryckningar), och översynthet. Ser 0.3 på höger öga och 0.25 på vänster öga samt har tunnelseende (ser inte så långt åt sidorna), samt deuteranomali (svårt med rött, blått, lila och rosa) så ja, en del problem med synen har jag.

Jag har kört på 5:4-skärmar länge men det händer ju fan inget i utvecklingen med dem, och jag vlle ändå åt 144Hz så köpte en AOC 24G2U nu på black week som jag överlag är nöjd med, dock behöver jag ha 125% zoom på DPI'n för att kunna se OK.

Detta får till följd att Sweclockers och andra webbsidor blir väldigt "breda". Har jag 100% Zoom så är ju innehållet centrerat och bra och inom mitt synfält, men då blir texten för liten, så det som skulle hjälpa i mitt specifika fall är om ni gjorde bredden anpassningsbar eller texten större (på desktop). På mobilen är det för mig en helt OK upplevelse då de tweaks jag gjort i webbläsaren där gör att jag får en helt OK upplevelse, men på desktop är det för brett/för litet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hade synfel tidigare, men gjorde en LASIK-operation tidigare i år. Än så länge en mycket värd investering!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Jag tror att många stavfel beror på att folk sitter på mobiler som gärna ändrar orden i tid och otid?

Fascinerande att året är 2021 snart, med "AI" som hett forskningsområde de senaste 5+ åren, och en så viktig och förhållandevis enkel uppgift som korrigering av stavfel fortfarande fungerar så skraltigt.

Permalänk
Rekordmedlem

Inga särskilda problem men visst ser det skarpare ut om jag har glasögonen på mig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jajamänsan, föddes med rätt obra syn på höger öga..
Fick glasögon i ung ålder men de var felkalibrerade så man gick in i lite allt möjligt. Så de användes inte av rätt förståeliga skäl.
Gjorde en ny undersökning för något år sen men sen ville jag ha andra bågar ett tag efter. Så då var det bara att pröjsa.

Visa signatur

Chassi:Phanteks Enthoo Evolve | Moderkort: Asus Matx | SSD: Crucial m4 128Gb, Samsung 256Gb | CPU: Intel Core I5 9600k | Kylning:Noctuna NH-U12S | Ram: Corsair Vengeance 16GB | GPU: Gigabyte 2080ti | PSU: Corsair RM750 80+ Gold | Skärm: 27GL| Lur: Motorola Edge 30 Pro

Citera för respons!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erfa:

Hade synfel tidigare, men gjorde en LASIK-operation tidigare i år. Än så länge en mycket värd investering!

Berätta mer, min syn är på nedgång och har övervägt LASIK istället för glasögon i framtiden.

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem

Ja. Jag blev medlem 2004-11-10 och har bett om mörkare tema sedan dess. Har hört att "det är på väg" nu

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Har bryt fel på båda ögonen som ofta leder till migrän med aura, men använder glasögon på äldre dagar som tar bort 90% av detta. Därför kör jag alltid darkmode på allt jag använder så man blir mer avslappnad, hoppas Sweclockers kan införa detta någon gång i framtiden.

Visa signatur

Define R6 | Corsair RM 750x | ASUS PRIME Z370-A | Intel Core i7 8700K | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC | Samsung 960 EVO 500GB | ROG PG279Q | DELL UP2716D |

Permalänk
Musikälskare

Har mindre synfel men glasögon räcker för mig

Ett mörkt tema på sidan hade underlättat när man sitter och ugglar på nätterna dock

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag har astigmatism som är rätt kraftig och en tilltagande "ålderssynthet", dvs att jag får svårare och svårare att fokusera på nära håll. Men det fixar ju glasögon, och inget som påverkar min upplevelse här.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Har man synfel och man får en försämrad upplevelse kanske man ska ta på sig glasögon?
Tyvärr är det många som vägrar inse att de har dålig syn, vet massor som säger att de ser bra nog, och så kisar det som kineser när det ska läsa något.

Permalänk
Medlem

Jag är översynt och har astigmatism, samt misstänkt tetrachromatism (om nu det kan klassas som synfel). Har inga problem alls med sidan.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att annonsen jag hittade här på sweclockers var lite rolig, speciellt nu med tanke på att stavfel tas upp i tråden.

Permalänk
Medlem

Har ganska kraftig närsynthet. Tappar skärpan efter ca: 15-20 cm. Har länge funderat på laser, men oroar mig över bieffekterna. Det enda som påverkar mig negativt är att det känns som att stirra in i solen när man går in på Sweclockers på kvällarna. Att implementera dark mode borde vara högsta prioritet.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

120/120 på mina ögon eller iaf perfekt syn enligt tester.
Både mor och far har synfel som de fått vid medelålder och uppåt så jag vet vad jag troligtvis har att vänta mig. Tur vi lever i en ålder av glasögon / lasik.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

@anon298854 's signatur sticker klart i ögonen

Permalänk
Medlem

Tycker sidan överlag är bra, skulle väl isåfall vara mörkt tema som saknas.

Permalänk
Medlem

Ett mörkt tema skulle suttit fint faktiskt, fanns någon insticksmodul för det i det gamla forumet.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Ozzed:

Optikusatrofi (blekt synnerv). nystagmus (ofrivilliga ryckningar), och översynthet. Ser 0.3 på höger öga och 0.25 på vänster öga samt har tunnelseende (ser inte så långt åt sidorna), samt deuteranomali (svårt med rött, blått, lila och rosa) så ja, en del problem med synen har jag.

Jag har kört på 5:4-skärmar länge men det händer ju fan inget i utvecklingen med dem, och jag vlle ändå åt 144Hz så köpte en AOC 24G2U nu på black week som jag överlag är nöjd med, dock behöver jag ha 125% zoom på DPI'n för att kunna se OK.

Detta får till följd att Sweclockers och andra webbsidor blir väldigt "breda". Har jag 100% Zoom så är ju innehållet centrerat och bra och inom mitt synfält, men då blir texten för liten, så det som skulle hjälpa i mitt specifika fall är om ni gjorde bredden anpassningsbar eller texten större (på desktop). På mobilen är det för mig en helt OK upplevelse då de tweaks jag gjort i webbläsaren där gör att jag får en helt OK upplevelse, men på desktop är det för brett/för litet.

Tack, ska vidarebefordras och se om det är något vi kan göra något för att underlätta.

Skrivet av SCORPIUS:

Ja. Jag blev medlem 2004-11-10 och har bett om mörkare tema sedan dess. Har hört att "det är på väg" nu

Fast vi körde en veckans fråga för inte länge sedan om ljusstyrka på skärmen. Resultatet blev mer eller mindre att 99% av alla som propagerar för mörkt tema har så hög ljusstyrka att de lika gärna kunde blängt rakt in i solen.

Skämt åsido, det är nog på väg, men forskning visar gång på gång att ljus text på mörk bakgrund är dåligt jämfört med tvärtom. Att skruva ner ljusstyrkan från 400 nits till runt 100 är däremot en bra början.

Skrivet av Baptisten:

Jag tycker att annonsen jag hittade här på sweclockers var lite rolig, speciellt nu med tanke på att stavfel tas upp i tråden.

https://i.ibb.co/1mKRJMZ/6459288-D-6943-40-C3-B811-246-BC0-CC57-EC.png

Betalar man för sig får man skriva precis hur man vill!

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Relik 📜

Har problem med färgseende, och därmed svårt att skilja speciellt röda toner mot annat. För just SweC tycker jag det är helt okej numera, undantaget de tre ikonerna i topp på mobilsidan för citat, följda, PM. De har en "mörkare grå ton" när de är inaktiva ställt mot till exempel ikonerna i forumlistorna, så jag har bitvis väldigt svårt att "se" om de är aktiva/orangea. Ett konkret önskemål är att göra den "gråa nyansen" lika blek som den är i forumlistan, där är det mycket bättre.

Relaterat. Såklart jag "ser" om jag tittar direkt på saker, problemet sådär i periferin. Andra med nedsatt färgseende förstår nog precis hur jag menar. Annat exempel är röda/gröna pluppar på en minimap, något som är väldigt vanligt för fiender/vänner. Där "ser" jag inte i periferin, utan måste aktivt titta på kartan - vilket är ett problem i snabbare spel. Typisk grej som snabbt brukar ändras av att aktivera anpassning för röd/grön färgblindhet.

EDIT: Samma gäller egentligen motsvarande ikoner på desktop. Men, där är de lite mer framträdande i och med tillhörande text, så inte riktigt lika svårt. Skulle dock helt klart föredra ännu högre kontrast mellan aktiv/inaktiv även där.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Äh gör som game designers, lägg på motion blur när man scrollar och chromatic abberation. Riktig immersion!

Permalänk
Medlem

har lite brytnings fel och nu när man närmar sig gubb åldern känns det läskigt att köra bil i mörkret för ögonen blir snabbt trötta.

Blir nog glasögon kort efter nyår.

Här på swec märker jag inga bekymmer med mina milda fel.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Tack, ska vidarebefordras och se om det är något vi kan göra något för att underlätta.

Fast vi körde en veckans fråga för inte länge sedan om ljusstyrka på skärmen. Resultatet blev mer eller mindre att 99% av alla som propagerar för mörkt tema har så hög ljusstyrka att de lika gärna kunde blängt rakt in i solen.

Skämt åsido, det är nog på väg, men forskning visar gång på gång att ljus text på mörk bakgrund är dåligt jämfört med tvärtom. Att skruva ner ljusstyrkan från 400 nits till runt 100 är däremot en bra början.

Betalar man för sig får man skriva precis hur man vill!

Jag vill ha det gråa mörkare grått och det allt vita grått.
Mörkare, inte svart.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Har problem med färgseende, och därmed svårt att skilja speciellt röda toner mot annat. För just SweC tycker jag det är helt okej numera, undantaget de tre ikonerna i topp på mobilsidan för citat, följda, PM. De har en "mörkare grå ton" när de är inaktiva ställt mot till exempel ikonerna i forumlistorna, så jag har bitvis väldigt svårt att "se" om de är aktiva/orangea. Ett konkret önskemål är att göra den "gråa nyansen" lika blek som den är i forumlistan, där är det mycket bättre.

Relaterat. Såklart jag "ser" om jag tittar direkt på saker, problemet sådär i periferin. Andra med nedsatt färgseende förstår nog precis hur jag menar. Annat exempel är röda/gröna pluppar på en minimap, något som är väldigt vanligt för fiender/vänner. Där "ser" jag inte i periferin, utan måste aktivt titta på kartan - vilket är ett problem i snabbare spel. Typisk grej som snabbt brukar ändras av att aktivera anpassning för röd/grön färgblindhet.

Jag antar att det hade varit lättare att skilja på plupparna om de varit t ex lila och blågröna?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Usel kontrast brukar vara ett standardklagomål jag har på moderna webbsidor (ljusgrå text på ljusgrå bakgrund är tydligen en favorit hos designers?) Vet inte om det har med mitt synfel att göra eller inte. Sweclockers verkar inte vara så farligt med det men när jag stänger av darkreader så blir vissa saker som "sök innehåll" i sökrutan och "Snabbsvar ..." (grå text på ljusgrå bakgrund) under kommentarsboxen lite svåra att läsa, inte så att det inte går men svårare än nödvändigt.

Visa signatur

RAID is not a backup