Långfilmen Shrek komprimeras för att få plats på 3,5-tumsdiskett

Permalänk
Medlem

Så Pied Pipers algoritm blev verklighet trots allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det här är ren magi för mig. Jag fattar verkligen inte hur det är möjligt att packa ihop något så stort till så litet format.

Det är ett område jag inte förstår mig på - så jag kan verligen inte avgöra om det här är orealistiskt och hittepå eller om det verkligen är görbart. Men med din story här känns det ju iaf inte helt omöjligt.

Du vet - jag började dela upp det. Säg att halva utrymmet är ljud/halva bild här.
21.000 frames (90 minuter @4fps). I den upplösningen - kan man få in färg på 700 kilobyte? Ca 50 byte per bildruta. Jag har ingen aning
Och ljudet - går det att få in 90 minuters talat ljud på 700kilobyte? Återigen saknar jag referensramen för rimlighet.

Så jag uppskattar ditt inlägg som ger lite perspektiv ;).

Det hade varit kul att se denna Shrek 3,5" Edition.
Eller jag hade troligtvis inte orkat se hela.
Men hade varit spännande att se en liten stund ändå för att se vilken "kvalitet" de lyckats få till.

En sak om de hade använt "Superdisk" som mrqaffe nämnde.
Minns att det fanns 120MB, LS-120.
Visste faktiskt inte att de hade gjorts en 240MB version också.
Men även på 120MB hade det varit rimligt att få in en långfilm i en, låt oss vara snälla, mindre bra kvalité.

Men mindre än 2MB för en hel film??
Ja kanske om det hade varit en ASCII film.
Men en hel film med bilder och ljud. Låter galet imponerande på så liten filstorlek.

Däremot så är det väl mer proof of concept än användbart.
Jag antar att kvalitén är så låg att (nästan) ingen vill faktiskt se en hel film, än mindre flera filmer i denna "kvalitet".
Även på 33.6 modem kan man få hem över 200MB på mindre än 24 timmar.
Och för mindre än 500kr kan man få en SSD som rymmer mer än 200GB.
Så jag har svårt att se vilket scenario där filstorleken är SÅ viktig att man behöver/vill göra en hel långfilm på mindre än 100MB.
Om man tar hänsyn till både filstorlek och kvalité.

Permalänk
Medlem

Det är nog avsevärt mycket svårare få till något sådant med en vanlig spelfilm. Animerat är enklare komprimera med så mycket mindre färgskiftningar.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Äh... de är ju bara 240k mindre så det är väl ingen match

Det fanns en del mer eller mindre vanliga knep för att få ut upp till 1.68mb på en vanlig 3,5" HD-diskett.

Och sen fanns ju IBMs standard med 2,88mb-disketter. Det blev dock aldrig nån större hit och dog ut ganska fort.

då får man ju lite laserdisc känsla när man behöver vända sida halvvägs genom filmen. Eller fanns dubbelsidiga 5,25" läsare?

Edit:
Den här skulle ju passa perfekt med dom där 200kr kina projektorerna för en komplett hemmabio upplevelse

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mikgus:

då får man ju lite laserdisc känsla när man behöver vända sida halvvägs genom filmen. Eller fanns dubbelsidiga 5,25" läsare?

Edit:
Den här skulle ju passa perfekt med dom där 200kr kina projektorerna för en komplett hemmabio upplevelse

Vill minnas att standard för pc med 360k eller 1,2mb var dubbelsidiga.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Kommer ni ihåg det där Amiga demot ifrån Fairlight?
Tycker det var mer imponerande efter det demot kördes på en amiga med en 68000-cpu på 7.14Mhz och 512kB ram

https://www.youtube.com/watch?v=wAJx5Ud0pLc

Sedan har vi ju klassikern Spaceballs - 9 fingers (som till och med visades på MTV en gång

Fast de hade något program som vektoriserade videon om jag inte minns fel, men resultatet är kul

https://www.youtube.com/watch?v=n4M7e79XTYk

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

På Amiga-tiden var det 1.76 MB som var standard, som jag minns det. 880 kB utan dubbel.

Japp, eller upp till 1968 kB med Diskspare.device
Jag brukade köra det och sen Professional File System på mina disketter med musikmoduler bland annat.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Imponerande!
Finns också den mindre vanliga varianten EHD som har 2.88MB istället för den mer vanliga 1.44MB 3.5" disketten.
Skulle kunna skruva upp kvalitén med en sådan utan att behöva byta format.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av MattiasFestin:

Imponerande!
Finns också den mindre vanliga varianten EHD som har 2.88MB istället för den mer vanliga 1.44MB 3.5" disketten.
Skulle kunna skruva upp kvalitén med en sådan utan att behöva byta format.

Flott att kunna dubbla frameraten till 8 FPS!

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valonen:

*Inser disk 182 to contniue the Intro"

Det lär garanterat hänga sig när man petar in disk 2057. Säkerligen något läsfel så skiten bara står och tuggar. 😂😂

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejziponken:

Tid väl spenderat.

Han lärde sig säkert en hel del med detta projektet. 😀

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Flott att kunna dubbla frameraten till 8 FPS!

Dubbla frameraten betyder inte dubbla storleken. De mellanliggande frames som fattas kommer påminna väldigt mycket om de frames som redan finns kodade. Därav blir komprimeringen mer effektv.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Stefflo:

Det lär garanterat hänga sig när man petar in disk 2057. Säkerligen något läsfel så skiten bara står och tuggar. 😂😂

Ja det är surt när man ska installera om och får läsfel

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Nioreh83:

Dubbla frameraten betyder inte dubbla storleken. De mellanliggande frames som fattas kommer påminna väldigt mycket om de frames som redan finns kodade. Därav blir komprimeringen mer effektv.

Nu tycker jag vi låtsas som att jag inte glömde bort I-frames för en stund.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Och ljudet - går det att få in 90 minuters talat ljud på 700kilobyte? Återigen saknar jag referensramen för rimlighet.

Ljudet är helt klart en stor del, när det inte blivit så stora landvinningar vad gäller ljudkomprimering de senaste typ 20 åren. Med tanke på vad för slags enhet som man skall spela upp mediat på så kan eventuellt en del uppoffringar göras, som att gå ner till mono 8kHz (GSM standard). Man hör nog iallafall det mesta av dialogen. 😉

Permalänk
Medlem

Shit, då kan jag få in hela filmsamlingen på min zip-drive. Framtiden är nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Ännu ett fall av "Varför? Därför."

Jag ska dock lätt visa den här versionen av shrek för mina framtida barn och säga "Kolla! Såhär såg filmerna ut när pappa var liten"

Ha ha ha ... Härligt

Skönt att veta att det inte bara är jag som ungar tycker är stenålder

Va dom stackarna kommer att tycka synd om dig med en så förskräcklig uppväxt

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk

Rent tekniskt så är kodningen komprimeringsgraden. Tecknat/3D är säkert mer tacksamt än annat för den valda encodern, men om man även minskar upplösning på ljud och bild, samt framerate till 1 FPS så är det ett separat val. Inte komprimering utan konvertering.

Han verkar ha haft roligt, men det är omöjligt att avgöra om det är sevärt, då ingen kan köra hans diskavbildning och han filmar en liten skärm med lågkvalitetkamera, minst av allt på en Mac från den tiden. "dec"-delen i codec spelas upp av en tusenfalt snabbare CPU.

Inom (eller snarare, kring) den s.k. Demoscenen finns exempel på komprimering där dekodningen sker på tidsenlig CPU, ofta med en specialskriven codec.

Kring 2003 kom effektiva codecs ut till allmänheten som kunde komprimera video och ljud riktigt bra, och utvecklingen fortsätter.

Den allmänt accepterade minimikvaliteten för sevärd video verkar ligga kring 480p/576i och 25 FPS, och detta uppfylls av VHS-formatet och uppåt. Ljudkvaliteten är den minsta faktorn - hörvärd kvalitet uppnåddes redan på 1950-talet.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Äh... de är ju bara 240k mindre så det är väl ingen match

Det fanns en del mer eller mindre vanliga knep för att få ut upp till 1.68mb på en vanlig 3,5" HD-diskett.

Och sen fanns ju IBMs standard med 2,88mb-disketter. Det blev dock aldrig nån större hit och dog ut ganska fort.

2,88 floppy var rätt behändiga att köra backup på när det begav sig, tyvärr förpassat till soptippen för länge sedan.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Den allmänt accepterade minimikvaliteten för sevärd video verkar ligga kring 480p/576i och 25 FPS, och detta uppfylls av VHS-formatet och uppåt. Ljudkvaliteten är den minsta faktorn - hörvärd kvalitet uppnåddes redan på 1950-talet.

Lite skillnad på hörbart och njutbart...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Coming up:

Streama Disney Plus med 14.4K-modem.

Med denna bithastigheten kan tio personer streama samtidigt över ett 14.4K (baud) modem.

Skrivet av Nioreh83:

Så en bitrate på drygt 20kbps om jag räknar rätt?

Nej, ännu lägre: 2015 bps!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Nej, det klarar VHS inte med sina drygt 240 linjers upplösning. Den analoga signalen på VHS är ca 3 MHz mot marksänd TV som är ca 5 MHz. Inte ens SVHS har full 576i50 upplösning utan toppar på ca 400 linjer. Det var först med DVD som vanliga konsumenter kunde njuta av något som kunde mäta sig med marksänd TV i hemmet.

Permalänk
Skrivet av beh:

Nej, det klarar VHS inte med sina drygt 240 linjers upplösning. Den analoga signalen på VHS är ca 3 MHz mot marksänd TV som är ca 5 MHz. Inte ens SVHS har full 576i50 upplösning utan toppar på ca 400 linjer. Det var först med DVD som vanliga konsumenter kunde njuta av något som kunde mäta sig med marksänd TV i hemmet.

Du har tyvärr fel. En TV från VHS-tiden visar 576i@25, och VHS-band har inte sorgkanter. Det går en sladd mellan VHS-spelaren och TV-apparaten, TV-sändningar har inte alls med saken att göra.

Min kommentar håller sig till ämnet videouppspelning från lagringsmedia, och eftersom jag kritiserade att ingen annan kan "spela upp videon" och vi inte kan bedöma kvaliteten från Reddit-videon ville jag införa de undre gränserna för vad vi normalt accepterar som lägsta gräns för audio/video.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Skrivet av beh:

Nja lazerdisc från 1978 hade bättre bild än marksänd tv. Men skulle inte kalla den så vanlig i Sverige.

Sen D-VHS från 1998 som hade HD kavlité https://en.wikipedia.org/wiki/D-VHS.
Men var lite efter dvd som släpptes 1997, men den hade iaf bättre kvalité. Och kunde lagra 25-50GB per band.
Då den stödde både 720p och tom 1080i vilket inte slogs innan blue-ray och hd-dvd kom 2006.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

VHS är analogt, och har alltid samma vertikala upplösning som antalet linjer på skärmen. I PAL-länder alltså 576 synliga linjer. Det är endast upplösningen horisontellt som är sämre på VHS. Det finns ingen mekanism i en VHS-bandare som kan nedsampla den vertikala upplösningen.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Lite skillnad på hörbart och njutbart...

Jag vågar nog garantera att audio var fullständigt njutbart på 1950-talet bland entusiaster med "rätt" monobandspelare, de som hade en rik farsa kunde prova på det här nya som var stereo Och flera magnituder bättre än det som presenteras i Reddit-videon...

Visa signatur

Permalänk

Farbror Lynch sa det bäst

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ningenpo:

Shit, då kan jag få in hela filmsamlingen på min zip-drive. Framtiden är nu!

Om du har en skärm med Full HD 1920x1080 upplösning så får du plats med 16 filmer i bredd och 11 filmer i höjd (om det inte är några kanter) om du har filmer i 120x96 upplösning.
Du kan alltså titta på 176 olika filmer samtidigt.

Snacka om filmmaraton.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nyhet:

Behöver vi egentligen mer än 120 × 96 pixlars upplösning vid filmtittande?

Bara om vi har guldpläterade HDMI. Annars kommer inte signalen fram.

Permalänk
Medlem

Den första digitala långfilmen jag hade på datorn var år 1997. Mortal Kombat Annihilation.
En ca 30MB stor fil i det sedan länge utdöda videoformatet VIVO. Minns att både FPS, res, och ljudkvalite var bortom alla gränser låga, och det gick knappt att följa storyn varken med ögon eller öron.

Det värsta av allt är att jag tycker Shrek floppy-edition (h265) både verkar låta och ser bättre ut än den där hemska VIVO versionen av MK:A...

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!