Neonskimmer på förstaplatsen när SweClockers utser 2020 års bästa spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Tack alla på SweClockers som uppmanar och belönar spelutvecklare att släppa early access som färdiga spel till fullpris. Tack.

Varsågod. Jag är mer förvånad över att MS Flight Sim 2020 knep en tredjeplats De verkar ha lyckats riktigt bra med de spelet.

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

mycket bra bild faktiskt! Ja spelet är buggigt och frustrerande ibland, men faktumet kvarstår att jag har mer roligt med detta spel än något annat på flera år och det trumfar ju allt egentligen!

Har själv inte spelat eller kollat video, just nu kör jag Horizon Zero Dawn, Death Stranding och Witcher 3. Vill hålla mig relativt ospoilad tills jag har tid för det, och då har det gått ner mer i pris och många buggar lär vara fixade.

Men har läst många som du som tycker det är riktigt bra story etc och de har roligt trots buggar.

Permalänk
Medlem

Jag var helt 100 att 2077 och Valhalla skulle bli årets spel för min del.

Men har inte lagt ner så mycket tid i spelen som jag trodde max ett par timmar.

Istället lade jag min tid och röst på COD WZ.. som jag aldrig trodde skulle bli mitt spel för i år

Sen vill jag införskaffa mig ett RTX kort innan jag kör igång 2077. Så kanske blir 2077 2021 årets spel

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Jäkla kul att Alyx fick en andraplats. Kvalitet och spelkänsla så det osar! Hades ligger lite högre på min egen lista (1:a plats), men bra att det i alla fall fick top 10 😊

Skrivet av RobertN:

Haha alla kränkta människor är ju för roliga bara för att cyberpunk vann.. Det var en rättvis omröstning så deal with it.

Vad sänder det för signaler til utgivarna att ett buggigt och ofärdigt spel röstas fram till årets spel av spelare? Att man inte behöver släppa färdiga spel, för spelarna lapar upp skiten oavsett kvalitet bara man hypar upp det tillräckligt.

Vem vinner på detta? Inte oss spelare i alla fall.

Av din kommentar att döma bryr du dig inte om spel, men vi som gör det har all rätt att känna oss kränkta.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Problemet är väl att vissa spel har man aldrig spelat på listan, så även om de är hundratals gånger bättre än det spel jag röstade på, så vet jag ju inte förrens jag spelat det.

Och ett spel som säljer 10miljoner exemplar, kan fortfarande ha 89% spelare som tycker att spelet är skräp, och ändå vinna i röster över spelet som bara sålde 1 miljon exemplar där 90% tycker att spelet var årets spel.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hylve:

Kul att Alyx kom högt på listan. Verkar som att VR börjar hitta ut allt mer till stugorna? Det kanske är dags för mig att införskaffa VR och få njuta av Alyx.

Alyx är verkligen ett mästerverk, men tyvärr blir VR-rösterna koncentrerade kring det spelet (och Squadrons). Hade det funnits fler likvärdiga VR-spel så hade givietvis rösterna blivit mer utspädda.

Men köp absolut VR, det är väldigt bra.

Skrivet av Ostbullen:

Edit: Det hade varit skoj att se en omröstning om "2020s största besvikelse", känns som att folk varit rätt besvikna överlag men hade varit kul att se siffror på det!

Måste nog tyvärr bli Medal Of Honor VR för min del. Jag trodde det skulle vara väldigt bra.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Jag röstade på CP, jag tycker karaktärerna är jättebra, uppdragen kalaskul, storyn gripande. Väldigt bra pacing i spelet. Jag skulle nog säga ett av dom bästa spelen jag spelat. Att det fortfarande utvecklas spel för PC först som är löjligt bra är dessutom ett plus.

Kan dom dessutom fixa så man faktiskt kan spela på arkadmaskinerna så blir det full pott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Vad sänder det för signaler til utgivarna att ett buggigt och ofärdigt spel röstas fram till årets spel av spelare? Att man inte behöver släppa färdiga spel, för spelarna lapar upp skiten oavsett kvalitet bara man hypar upp det tillräckligt.

Vem vinner på detta? Inte oss spelare i alla fall.

Av din kommentar att döma bryr du dig inte om spel, men vi som gör det har all rätt att känna oss kränkta.

Jag har spelat spelet på PC i ca 40 timmar. Jag har knappt märkt av någon bugg överhuvudtaget så för mig har det varit en superb spelupplevelse och jag tycket att utvecklarna gjort ett kanonjobb med spelet. Sen vad som händer på ps4 eller Xbox säger jag inget om för jag spelar inte på dom plattformarna.

Permalänk
Medlem

Jag ser inte mycket anledning till att bli upprörd över en sådan här lista. Har man svårt att acceptera andra åsikter är det nog bäst att inte delta. Själv har jag skjutit upp att testa Cyberpunk tills senare så jag har ingen egen åsikt om spelet än. Nu återstår det att se om det blir att köpa ny GPU till det, som jag hade tänkt, eller vänta på PS5-versionen och se om den duger.

För mig har de två bästa spelupplevelserna varit remakes så min åsikt var inte så relevant för omröstningen.

Skrivet av meanh:

För mig personligen så spelar det ingen roll hur bra eller polerat ett spel till PS4 är numera, plattformen i sig förstör hela upplevelsen med 30fps, långa laddtider och i PS4 pros fall att konsolen låter som den ska lyfta från skrivbordet. Kan dock hålla med om att CP2077 inte riktigt förtjänar årets spel, både Yakuza Like a Dragon och Wasteland 3 tyckte jag personligen var bättre (och riktigt välpolerade). Kan även tillägga att det buggigaste spelet för mig under året var AC:Valhalla, CP2077 har inte kommit ikapp ännu, men har enbart kring 10h där mot 100h+ i Valhalla.

Jag körde TLOU2 på en PS4 Pro och konsolen var knäpptyst hela tiden, vilket är ytterligare en bedrift av Naughty Dog. Jag hade dock den tystare av Pro-modellerna och den var inte fullsatt med damm. Vissa andra spel varvade dock upp den så det hänger på koden. 30 fps kan jag vänja mig vid. Det handlar bara om inlevelseförmåga i sådana spel för min del.

Ghost of Tsushima var också mycket imponerande tekniskt sett mot hårdvaran då det också gick tyst men därtill ofta hade mycket snabb fast travel (ibland tog det bara några sekunder trots lång förflyttning), vilket jag inte riktigt vet hur de lyckades med givet den slöa HDD:n.

Permalänk
Medlem

Kul att Flight Simulator knep tredjeplatsen Rent tekniskt så är det ju en enorm bedrift, och det är nog den första flygsimulatorn som nått ut till så många nya spelare på en och samma gång. Förmodligen mycket tack vare Game Pass.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobertN:

Haha alla kränkta människor är ju för roliga bara för att cyberpunk vann.. Det var en rättvis omröstning så deal with it.

Spot on!

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem

Jag har inte spelat Cyberpunk än. Många skriver att det inte är färdigt men det stämmer uppenbarligen inte.

Rent krasst borde de snart fokusera sina resurser på DLC eller en uppföljare.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobertN:

Jag har spelat spelet på PC i ca 40 timmar. Jag har knappt märkt av någon bugg överhuvudtaget så för mig har det varit en superb spelupplevelse och jag tycket att utvecklarna gjort ett kanonjobb med spelet. Sen vad som händer på ps4 eller Xbox säger jag inget om för jag spelar inte på dom plattformarna.

Jag håller med till 100%. Har lagt ca 80h och knappt upplevt någon bugg öht. I min upplevelse är det ett av de mest välpolerade släppen, i denna storleksordning, jag upplevt. Bara detaljerna i spelet är makalösa om man bryr sig om att titta, som exempel att NPC spelar faktiska ackord på gitarr...

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem

Kommentarerna i denna tråden bevisar vilken låg nivå det är på Sweclockers medlemmar. Blir ledsna och grinar i en helt och hållet rättvis omröstning. Även om Cyberpunk lämnade mycket att önska så har uppenbarligen majoriteten av spelarna haft så pass roligt i spelet att det var värt deras röst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Cyberpunk 2077 är ett bra spel men det förtjänar inte en första plats på en sådan här lista. Nu har jag inte spelat Last of Us Part II men det känns ju som att Naughty Dog förtjänar mer beröm för att de släppt ett spel som är så välpolerat till skillnad från CDPR som släppt en jävla soppa. Bara polisebeteendet i Sajberpunk är ju helt horribelt.

TLOU2 är ett väldigt fint spel, och väldigt polerat, men det är väl egentligen inte mycket mer än en interaktiv film med en repetativ story?

Jag måste nästan säga att jag kan håller nog hellre med att spel där utvecklaren tagit enormt stora steg utanför sin "comfort-zone" för att skapa något "nytt" är något jag hellre föredrar (Trots att det verkar ha buggar, jag har inte stött på några större eller mer frekventa än något annat AAA-spel 2020..) än ett spel som i grund och botten tyvärr inte är mer än politik ("Make games for gamers, not critics" eller något sånt)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Vad sänder det för signaler til utgivarna att ett buggigt och ofärdigt spel röstas fram till årets spel av spelare? Att man inte behöver släppa färdiga spel, för spelarna lapar upp skiten oavsett kvalitet bara man hypar upp det tillräckligt.

Vem vinner på detta? Inte oss spelare i alla fall.

Av din kommentar att döma bryr du dig inte om spel, men vi som gör det har all rätt att känna oss kränkta.

Konstig syn på det hela tycker jag. Jag har inte röstat själv här, och jag hade nog röstat Warzone, för att det helt enkelt inte kom ut något annat direkt speciellt spel enligt mig.

Cyberpunk skulle vara årets spel för mig, men så hände inte, dock så förstår jag inte vad du menar. Bara för att det inte är vad det hypats upp till att vara, betyder inte att man måste bojkotta spelet. Det är fortfarande det spelet som jag är mest intresserad av efter warzone för 2020. Kanske säger lite mer om året i sig, men detta handlar ju just om 2020.

Jag spelar vidare i Cyberpunk och har roligt, och jag upplever inte alls så många buggar som andra verkar göra.

Det finns inte någon annan vinkel bakom de här rösterna, utan det är helt enkelt många som tycker spelet är roligt, oavsett hur mycket bättre det skulle varit.

Förhoppningsvis blir 2021 bättre dock, för 2020 var otroligt dåligt år för spel enligt mig, för PC i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Kul att Flight Simulator knep tredjeplatsen Rent tekniskt så är det ju en enorm bedrift, och det är nog den första flygsimulatorn som nått ut till så många nya spelare på en och samma gång. Förmodligen mycket tack vare Game Pass.

Enda anledningen till att jag inte har testat flight simulator är för att jag saknar en riktig flygjoystick
Och nu när det kommer VR-stöd så är det dum att låta bli att spela.
Men så fort en flightstick har inhandlats

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

1. Sweclockers håller en röstning på vad medlemmarna tycker är årets bästa spel.
2. Majoriteten av de röstande röstar på Cyberpunk 2077, ett spel de spelat och tycker verkligen om, trots dess brister.
3. Whää, whää, whää! hörs från resten. "Det är ofärdigt", "det förtjänar det inte", "spelet är dåligt!, "spelarna är nog yngre utan perspektiv"

Suck.

Folk fick chansen att rösta, och de flesta röstade på ett spel som vann. Varför ska det vara så svårt? Tror inte det var många som röstade utan att ha spelat spelet, och om för få röstade på något annat så betyder det antingen att för få av medlemmarna spelat det, eller helt enkelt för få tyckte om det.

Deal with it.

Oavsett vad jag tycker om spelen så har spelet som vann röstningen förtjänat platsen som årets spel. Varför? För medlemmarna röstade fram det, vi hade alla chanser att rösta på något annat, och om vinnaren nu var så sämst som vissa försöker framstå det som så hade det aldrig vunnit.

Det är komiskt när folk säger "är nog bara yngre som röstat på detta i brist på perspektiv" eller försöker hinta att röstningen är på något sätt riggad pga sponsring osv. Jag tror det är ni som har brist på perspektiv, brist på att förstå att oavsett anledning så är det vad folk har röstat, de röstar nog inte på nåt de inte genuint tycker om. Om de sedan är casual gamers är totalt irrelevant, och de har lagom mycket perspektiv att bland alla spel de spelat rösta på det som de tycker om bäst. Så dumpa sådana här försök att invalidera folks åsikter och benägenhet att delta i en röstning där ens egna preferenser, och endast dem har någon som helst relevans för röstningen. För röstningen handlade inte om det mest buggfria spelet. Eller spelet med minst problematisk release. Eller studion med den mest jordnära ledningen. Utan det handlade om vilket spel som är bäst år 2020 enligt dig. Allt annat är irrelevant.

Nu min egen personliga åsikt om Cyberpunk 2077, dess utveckling och de andra spelen i listan...

Man kan säga mycket om Cyberpunk 2077. Sönderhypat? Absolut, inte så konstigt med tanke på att studion bakom det oftast har prioriterat story framför features, sedan att de lyckades kombinera det med bländande grafik är ett stort plus. De har visat att de kan skapa en tät atmosfär i spelen och för de som törstar efter lore och mystik blir inte besvikna. Både Witcher 3 och Cyberpunk 2077 står ut bland högen av generiska WW2/zombie-shooters, hero multiplayer shooters och P2W lootshooters på alla punkter. Loren i båda spelen (Cyberpunk 2077 likväl som Witcher är baserade på böcker), atmosfären i Night City likväl som i Witcher 3 (namnet på kontinenten har jag glömt) är tjock och lockande, och storyn i båda spelen är väldigt bra.

Båda spelen har sina brister dock, men ska jag skylla på någon här så skyller jag på ledningen och absolut inte på utvecklarna. Med Cyberpunk 2077 blev det extra tydligt då de visste att spelet inte var designat för äldre generationens konsoller, och att den utvecklingstiden kunde lagts istället på att polera spelet. Men ledningen tittade hellre på dollars än nöjdhet och tog beslutet och det blev som det blev. Men spelet i sig är fortfarande väldigt bra. Det funkar för majoriteten av spelarna, och buggarna som finns kommer fixas efterhand, precis som det gjordes med Witcher 3 som inte heller var en rolig historia när det släpptes. Återigen skyller jag på ledningen för det är de som sätter deadlines och rushar ut ett spel för att möta ett visst arbiträrt datum. All heder åt utvecklarna här. Och förhoppningsvis har de lärt sig något här och tar med sig det vid nästa release.

Själv har jag lagt ner ca 100 timmar på spelet nu, och visst har jag upptäckt vissa buggar, men jag har aldrig haft några större problem i spelet. Det har aldrig kraschat för mig, har inte haft några buggar som förstört quester för mig eller hindrat mig från att gå vidare i spelet, och det har hållit mig engagerad hela tiden, oavsett om jag gjort huvudquester eller sidoquester. Få spel har lyckats få mig så engagerad i karaktärerna som i detta spel, och få spel har fått mig att önska "mer!!!" efter ha kört färdigt det. Som kontrast så har en familjemedlem upplevt krascher och situationer där spelet vägrat ens starta, men då han kör det via Steam så tror jag problemet är där och inte spelet i sig. Själv kör jag det via GOG.

Är jag biased? Ja, för jag älskar verkligen Cyberpunk-temat (trots att jag inte är insatt i varken Cyberpunk 2077-loren eller cyberpunk öht), samma tema får mig att leva mig in i t.ex Star Citizen trots dess eviga alpha/teknikdemo-stadie, men det har grunderna för ett riktigt atmosfäriskt spel. Detaljrikedomen i Cyberpunk 2077 fick mig verkligen att tappa andan först. Allt liv på gatorna, alla detaljerna. Neon överallt som glänser i asfalten. De gjort överdesignade bilarna med dess teknik. Integrationen mellan maskin och människa som får en att undra var gränsen går, är det en människa jag pratar med eller är det en uppkopplad avatar? Och bakom den där glänsade neonfasaden finns det smutsiga, det farliga. Men även det vackra där människor väljer, trots all teknik, att vara människor och bor ute i naturen (nomads).

Har jag spelat de andra spelen i röstningslistan? Ja. Det var inga dåliga spel heller, men många av dem gav inte den här "mer!!!"-känslan. Det var mer "det var ett bra spel, nu är det avklarat, vad ska jag spela nu?". Spel jag med största sannorlikhet inte kommer spela igen. Det är få spel som får mig verkligen engagerad och får mig att känna nåt för karaktärerna, och många spel lägger jag ner innan det är ens avklarat då jag tröttnat. Men det fanns alltid något som lockade mig tillbaka till Night City. Och jag har spelat igenom två slut nu och vill ha mer! Jag har spelat igenom hela storyn som Nomad, och vill direkt ha mer info och lore kring Panam och Judy t.ex då jag fann de karaktärerna väldigt intressanta och engagerande. Det är få spel som får mig ens att komma ihåg namnen på karaktärerna...

Jag tror många andra håller med mig här också, och att döma av röstningarna så är det majoriteten uppenbarligen som tycker spelet är så pass bra, trots releaseproblemen, att det förtjänar titeln årets bästa spel.

Medlemmarna har röstat, och resultatet är tydligt!

Grattis CD Projekt RED, och grattis Cyberpunk 2077!

Permalänk
Medlem

Bra skrivet!! 👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻

Permalänk

Välförtjänt, jag tycker inte bara det är årets spel. Det är bästa spelet genom tiderna.

Permalänk
Medlem

Inte helt oväntat, inte för att Cyberpunk 2077 var ett lyckat spel utan för att spelåret 2020 var det sämsta på länge.

Förstår inte hur folk fortfarande försöker "försvara" Cyberpunk/CDPR, det är en buggig röra med helt OK story, finns en hel hög med saker som är helt trasiga i spelet, stealth/melee är de 2 största som är ett stort skämt.

Fram till senaste patchen så fanns en destruktiv bugg som tog kål på savegames, men det är i princip den enda av 100 buggar som de fixade, de som inte märkt av buggarna efter 40-80h som några här påstår snackar skit precis som de gjorde med Witcher 3 när det släpptes, otrolig fanboyism kring CDPR.

Det är ett bra spel men inte i närheten av det som det borde vara och enda skälet att den toppar listor är för att resten av släppta spelen är mediokra/dåliga.

Måste vara all early access under de senaste åren som får folk att acceptera dynga vid release.

Permalänk
Medlem

Jag var en av de som röstade på Cyberpunk, och ja jag håller med om att det är buggigt och ofärdigt, men vilket annat skulle jag röstat på? Har bara ett PS3 så har inte spelat Last of Us 2, även om jag skulle önskat då jag älskar ettan. Inga andra spel som släppts i år har övertygat mig. Cyberpunk är åtminstone ett spel som lyckats få mig att vilja spela "bara lite till" typ varje kväll nu i december.

Så i stort håller jag med någon tidigare som sa att Cyberpunk 2077 är en vinnare inte för att det är världsomvälvande bra, utan för att det varit ett väldigt tunt spelår överlag

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Begärde till slut refund på cyberpunk 2077 och la dom pengarna på Hades och Trine 4 istället så att jag och sambon har något att spela tillsammans

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

1. Sweclockers håller en röstning på vad medlemmarna tycker är årets bästa spel.
2. Majoriteten av de röstande röstar på Cyberpunk 2077, ett spel de spelat och tycker verkligen om, trots dess brister.
3. Whää, whää, whää! hörs från resten. "Det är ofärdigt", "det förtjänar det inte", "spelet är dåligt!, "spelarna är nog yngre utan perspektiv"

Suck.

Folk fick chansen att rösta, och de flesta röstade på ett spel som vann. Varför ska det vara så svårt? Tror inte det var många som röstade utan att ha spelat spelet, och om för få röstade på något annat så betyder det antingen att för få av medlemmarna spelat det, eller helt enkelt för få tyckte om det.

Deal with it.

Oavsett vad jag tycker om spelen så har spelet som vann röstningen förtjänat platsen som årets spel. Varför? För medlemmarna röstade fram det, vi hade alla chanser att rösta på något annat, och om vinnaren nu var så sämst som vissa försöker framstå det som så hade det aldrig vunnit.

Det är komiskt när folk säger "är nog bara yngre som röstat på detta i brist på perspektiv" eller försöker hinta att röstningen är på något sätt riggad pga sponsring osv. Jag tror det är ni som har brist på perspektiv, brist på att förstå att oavsett anledning så är det vad folk har röstat, de röstar nog inte på nåt de inte genuint tycker om. Om de sedan är casual gamers är totalt irrelevant, och de har lagom mycket perspektiv att bland alla spel de spelat rösta på det som de tycker om bäst. Så dumpa sådana här försök att invalidera folks åsikter och benägenhet att delta i en röstning där ens egna preferenser, och endast dem har någon som helst relevans för röstningen. För röstningen handlade inte om det mest buggfria spelet. Eller spelet med minst problematisk release. Eller studion med den mest jordnära ledningen. Utan det handlade om vilket spel som är bäst år 2020 enligt dig. Allt annat är irrelevant.

Nu min egen personliga åsikt om Cyberpunk 2077, dess utveckling och de andra spelen i listan...

Man kan säga mycket om Cyberpunk 2077. Sönderhypat? Absolut, inte så konstigt med tanke på att studion bakom det oftast har prioriterat story framför features, sedan att de lyckades kombinera det med bländande grafik är ett stort plus. De har visat att de kan skapa en tät atmosfär i spelen och för de som törstar efter lore och mystik blir inte besvikna. Både Witcher 3 och Cyberpunk 2077 står ut bland högen av generiska WW2/zombie-shooters, hero multiplayer shooters och P2W lootshooters på alla punkter. Loren i båda spelen (Cyberpunk 2077 likväl som Witcher är baserade på böcker), atmosfären i Night City likväl som i Witcher 3 (namnet på kontinenten har jag glömt) är tjock och lockande, och storyn i båda spelen är väldigt bra.

Båda spelen har sina brister dock, men ska jag skylla på någon här så skyller jag på ledningen och absolut inte på utvecklarna. Med Cyberpunk 2077 blev det extra tydligt då de visste att spelet inte var designat för äldre generationens konsoller, och att den utvecklingstiden kunde lagts istället på att polera spelet. Men ledningen tittade hellre på dollars än nöjdhet och tog beslutet och det blev som det blev. Men spelet i sig är fortfarande väldigt bra. Det funkar för majoriteten av spelarna, och buggarna som finns kommer fixas efterhand, precis som det gjordes med Witcher 3 som inte heller var en rolig historia när det släpptes. Återigen skyller jag på ledningen för det är de som sätter deadlines och rushar ut ett spel för att möta ett visst arbiträrt datum. All heder åt utvecklarna här. Och förhoppningsvis har de lärt sig något här och tar med sig det vid nästa release.

Själv har jag lagt ner ca 100 timmar på spelet nu, och visst har jag upptäckt vissa buggar, men jag har aldrig haft några större problem i spelet. Det har aldrig kraschat för mig, har inte haft några buggar som förstört quester för mig eller hindrat mig från att gå vidare i spelet, och det har hållit mig engagerad hela tiden, oavsett om jag gjort huvudquester eller sidoquester. Få spel har lyckats få mig så engagerad i karaktärerna som i detta spel, och få spel har fått mig att önska "mer!!!" efter ha kört färdigt det. Som kontrast så har en familjemedlem upplevt krascher och situationer där spelet vägrat ens starta, men då han kör det via Steam så tror jag problemet är där och inte spelet i sig. Själv kör jag det via GOG.

Är jag biased? Ja, för jag älskar verkligen Cyberpunk-temat (trots att jag inte är insatt i varken Cyberpunk 2077-loren eller cyberpunk öht), samma tema får mig att leva mig in i t.ex Star Citizen trots dess eviga alpha/teknikdemo-stadie, men det har grunderna för ett riktigt atmosfäriskt spel. Detaljrikedomen i Cyberpunk 2077 fick mig verkligen att tappa andan först. Allt liv på gatorna, alla detaljerna. Neon överallt som glänser i asfalten. De gjort överdesignade bilarna med dess teknik. Integrationen mellan maskin och människa som får en att undra var gränsen går, är det en människa jag pratar med eller är det en uppkopplad avatar? Och bakom den där glänsade neonfasaden finns det smutsiga, det farliga. Men även det vackra där människor väljer, trots all teknik, att vara människor och bor ute i naturen (nomads).

Har jag spelat de andra spelen i röstningslistan? Ja. Det var inga dåliga spel heller, men många av dem gav inte den här "mer!!!"-känslan. Det var mer "det var ett bra spel, nu är det avklarat, vad ska jag spela nu?". Spel jag med största sannorlikhet inte kommer spela igen. Det är få spel som får mig verkligen engagerad och får mig att känna nåt för karaktärerna, och många spel lägger jag ner innan det är ens avklarat då jag tröttnat. Men det fanns alltid något som lockade mig tillbaka till Night City. Och jag har spelat igenom två slut nu och vill ha mer! Jag har spelat igenom hela storyn som Nomad, och vill direkt ha mer info och lore kring Panam och Judy t.ex då jag fann de karaktärerna väldigt intressanta och engagerande. Det är få spel som får mig ens att komma ihåg namnen på karaktärerna...

Jag tror många andra håller med mig här också, och att döma av röstningarna så är det majoriteten uppenbarligen som tycker spelet är så pass bra, trots releaseproblemen, att det förtjänar titeln årets bästa spel.

Medlemmarna har röstat, och resultatet är tydligt!

Grattis CD Projekt RED, och grattis Cyberpunk 2077!

Lyfter min hatt, detta inlägg slår huvudet på spiken i min åsikt om spelet. Tack.

Har kommit till sista main mission men vill inte spela klart det för det finns fortfarande sug att få "vara" i NC.

Ge mig detta i VR.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Begärde till slut refund på cyberpunk 2077 och la dom pengarna på Hades och Trine 4.

Jo. Trine 4 var bra. De ångrade sig över sin misslyckade 3D i 3an och återgick till deras gamla format.
Rekomenderar starkt om ni gillade 1an och 2an. 75% rabatt just nu. https://store.steampowered.com/app/690640/Trine_4_The_Nightma...

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Fattar inte hur ni kunde rösta på Cyberpunk, tydligen bara casual noobs på Swec. Riktiga gamers vet att VR Kanajo är GOTY lätt.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Skräll att alla blir griniga när spelet dom inte röstade på vann xD

Välförtjänt tycker jag dock.
Jag har tyvärr inte spelat Alyx men det är ganska imponerande att ett VRspel lyckas bli 2a. Det lär ju trots allt vara en stark minoritet som har VR hemma så väldigt bra betyg.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Valve Index är svåra att få tag på (runt 8 veckors leveranstid) då de säljer i mängder.

Valve Index går inte längre att beställa på Steam av någon anledning. Tidigare i år kunde man förbeställa, men nu står det bara "Slut". Vad det innebär har jag ingen aning om.

Jag är lite imponerad att Factorio letade sig upp på en 9:e plats. Det är en riktig underdog om något.
Fansen kallar det "Cracktorio" för hur beroendeframkallande det är.

Dessutom är det skapat med moddande i åtanke, vilket gör att det finns otroliga mängder att göra, när väl vanilla-spelet blir uttjatat, spelet var extremt stabilt i Early access, och är fortfarande lika stabilt, om inte bättre.

Dock görs det inte så mycket reklam för spelet, men jag kan rekommendera att köpa det. Och det är inte lönt att vänta på rea, för spelet kommer aldrig att reas ut enligt utvecklarna. Och jag håller med, det finns så många timmars underhållning att det är värt pengarna.

Men jag varnar dig, om du är det minsta beroende av ditt jobb, ditt förhållande, dina sociala kontakter, så spela det inte.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Fattar inte hur ni kunde rösta på Cyberpunk, tydligen bara casual noobs på Swec. Riktiga gamers vet att VR Kanajo är GOTY lätt.

Kul att du slänger dig med uttryck som noobs o casual pga några andra inte delar din uppfattning.

Jag väljer att vända på det och säga att de riktiga noobsen är de som ej varit medlemmar på swec mer än 15+ år 😉 Riktiga gamers som du kallar det har varit medlemmar närmare 20 år.

För att förtydliga, detta är min åsikt och den är lika irrelevant som vad du tycker om folk som röstade på Cyberpunk 2077

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Testpilot

Det här med CP77 och att det hyllas av så många i slutändan är något som får mig att fundera lite och är ärligt talat förbluffande i vissa aspekter, speciellt när folk försvarar spelet och alla dess 'shortcomings' oberoende av vad det är man kritiserar...

Är det att folk är så sålda på hypen att dom känner sig "tvingade att gilla spelet"?
Har det varit sådan speltorka att denna buggiga hög av 'Ram Stacks' är det bästa som hänt i året 2020?
Har folk verkligen så låg standard generellt eller är det avsaknaden av en bred portfolio av erfarenheter av andra spel som ligger till grund?

Nu ska jag inte klanka ner på folks tycke och smak egentligen, men förstår ärligt talat inte alls varför CP77 sålt så bra som det gjort eller varför inte fler 'refundar' det. Har redan skrivit noveller om vad jag anser är fel med spelet, så tänker inte svärta ner denna kommentatortråd.. Bara att kolla min profil så hittar man A4-långa inlägg med problem listade i punktlistor

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >