Permalänk
Medlem
Skrivet av MrOrsh:

Det låter ju onekligen som samma fel jag upplever. Frågan är om man orkar göra en reset till. Har kört med i stort sett samma ljusförhållanden hela tiden och upplevde aldrig detta felet när jag fick headsetet (slutet av november). Får hoppas att de rättar till det helt och hållet i en kommande uppdatering helt enkelt.

Jag hade exakt samma problem med v23, sen tillät jag betauppdateringar i headsetet och fick en uppdatering som löste problemet. Tror det var .86 eller .87 som var uppdateringen som löste problemet för mig.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Latommy:

Kan du tipsa om någon gun stock som funkar bra? har tänkt printa nån från thingiverse, men det finns för många olika så jag kan inte välja

Skrivet av tJev:

Vet tyvärr inte vilken jag har, får pinga @zachtionman och se ifall han kan dela med sig.

Sanlakis lösning med rör och magneter i kontrollfästena är den bästa enligt mig. Den är dock gjord för gängade rör som inte finns att köpa i Sverige. Så jag modellerade mig en egen variant för 20mm rör som finns på Biltema utan gängor som jag sen klistrade med Karlssons klister. Kan skicka filerna till dig, skicka PM så löser vi det där

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Skrivet av Larsp777:

Fick upp samma. Försvann när man ändrade till hemadress. Som om den bara kan skickas hem.

Fick du hem paketet sedan eller hur gick det med leveransen? Jag hittade denna tråd när jag sökte på google efter samma felmeddelande, och ska beställa någonting HELT ANNAT.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z490-E Gaming | CPU: i9-10900K @ 5 GHz, 1.36V | GPU: 2x EVGA 2080S FTW3 Hydro Copper @ 2135 MHz | RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 64GB @ 3600 MHz, CL16-17-17-17-36 | PSU: Corsair AX1600i 1600W | Storage: 3x Intel 600p 1TB & MP510 4TB | Chassi: Fractal Design Define S2

Allting vattenkylt med radiatorstorlek på sammanlagt 1020mm.

Permalänk

Någon som tröttnat på sitt Q2 kan dra ett pm, lite sugen på ett som komplement till den gamla Q1:an

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BloodyVikings:

Fick du hem paketet sedan eller hur gick det med leveransen? Jag hittade denna tråd när jag sökte på google efter samma felmeddelande, och ska beställa någonting HELT ANNAT.

Nej, tror inte jag brydde mig om det.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Har folk feedback på vilka halostraps som rekommenderas till Q2?

Undrar även om det finns halostraps där man kan ”vika upp” headsetet smidigt när man tex vill titta något snabbt på skärmen?

Permalänk
Medlem

Skall snart lägga en beställning från Amazon, DE alt SE. Någon som har erfarenhet av de Silicon Covers som säljs där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyL:

Skall snart lägga en beställning från Amazon, DE alt SE. Någon som har erfarenhet av de Silicon Covers som säljs där?

Tog en svart ”Elygo”, den gör vad den ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyL:

Skall snart lägga en beställning från Amazon, DE alt SE. Någon som har erfarenhet av de Silicon Covers som säljs där?

Beställde ett från amazon.se och den kom fram. Efter 47 dagar + tull och avgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuken:

Beställde ett från amazon.se och den kom fram. Efter 47 dagar + tull och avgift.

Det lät ju inte så kul, men det måste väl finnas de som skickar från EU, alt ännu bättre Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyL:

Det lät ju inte så kul, men det måste väl finnas de som skickar från EU, alt ännu bättre Sverige?

Min tog inte så lång tid, fick heller inga extra avgifter. Den här är flaggad som "fraktas från Amazon": https://www.amazon.se/Elygo-VR-ansiktsskydd-VR-headset-svetts...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Min tog inte så lång tid, fick heller inga extra avgifter. Den här är flaggad som "fraktas från Amazon": https://www.amazon.se/Elygo-VR-ansiktsskydd-VR-headset-svetts...

Tror faktiskt att det stod så på min också. 😄

Amazon är luriga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuken:

Tror faktiskt att det stod så på min också. 😄

Amazon är luriga.

I så fall tror jag att du ska kunna kontakta Amazon så att dom får stå för extraavgifterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Min tog inte så lång tid, fick heller inga extra avgifter. Den här är flaggad som "fraktas från Amazon": https://www.amazon.se/Elygo-VR-ansiktsskydd-VR-headset-svetts...

Endast "kamouflage" fraktas av Amazon, dom andra säljs och fraktas av Elygo. Som sagt, man får passa sig när man beställer av Amazon.

Permalänk
Medlem

Beror väl på var den levereras från? Är det utanför EU så ska det bli tull och moms.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Avstängd

Tips för alla som letar Link-kabel till Quest 2. Som många vet så kan man hemmasnickra nåt om man hittar en aktiv USB-extender och sen en passiv förlängning på det, men det orkade inte jag eftersom det finns risk att hemmabyggen inte fungerar (glapp i kontakter, tunga kablar, icke-böjbara kablar, USB 2 istället för USB 3, otillräcklig strömladdning, etc). Hittade istället en tillverkare som säljer en 6 meter aktiv kabel anpassad för Quest 2, som får bra betyg vad gäller hastighet och allting (4.4/5 stjärnor). Den säljes via Amazon Sverige och är fraktfri för 399kr:

https://www.amazon.se/NEWZEROL-datakabel-kompatibel-f%C3%B6rl...

"NEWZEROL Totalt 6 m/20 fot typ C stabil datakabel kompatibel med Oculus Quest/Quest 2 länk ånga VR, förlängningskabel med reläförstärkare chip och USB 3.2 Gen 1-kabel (endast kabel)" (eller på Engelska via Amazon UK så man inte får psykbryt på översättningen: "NEWZEROL Total 6M / 20Ft Type C Stable Data Cable Compatible for Oculus Quest/Quest 2 Link Steam VR, Extension Cable with Relay Amplifier Chip and USB 3.2 Gen 1 Cable(Cable Only)" (länk för de som vill läsa alla beskrivningar på engelska))

Titta vid priset på sidan så ser ni att produkten "Säljs av NEWZEROL och Fraktas från Amazon." vilket innebär att den skickas till dig från Amazon Europes varuhus, alltså blir det INGEN extra tull/moms. Priset som står på sidan är slutsumman för oss.

OBS notera att det är en USB C-till-C kabel så erat moderkort måste ha USB C, annars får ni skaffa en "C till A" adapter för en hundring extra.

Oavsett så kostar allt detta kalaset bara 40% av priset på en officiell Link kabel, och är 1 meter längre (6m istället för 5m). NEWZEROL-kabeln är dessutom mjuk och böjlig och tunn enligt många recensioner, precis som den officiella kabeln. Många andra tredjeparts-kablar är svåra att böja, speciellt om ni köper en egen extender och snickrar ihop en kabel själva. Så denna NEWZEROL är bland det bästa ni kan hitta bland tredjeparts-kablarna. Mjuk, flexibel, tunn, 6 meter, aktiv kabel, och klarar att skicka en bra mängd ström (om ditt moderkort klarar det) så att Quest 2 kan ladda medans du spelar; denna kabel har liksom allt du kan önska dig!

Den har dessutom livstids garanti: "Tack för ditt förtroende för Newzerol. Om vår produkt har några problem. Ersättningar kommer att skickas tillbaka åt dig utan någon kostnad" (ursäkta återigen Amazons auto-översättning men ni fattar vad det står, hehe).

PS: Älskar Amazons auto-översättningar av allt. Gillar att "ånga VR" handlar om "Steam VR".

PPS: Här finns ett spreadsheet från Quest-discorden där folk samlat diverse produktnamn på alternativa link-kablar och extender-lösningar, och om de fick USB 3-hastigheter eller USB 2-hastigheter. NEWZEROL finns listat av 2 personer där som fick ut USB 3 som lovat, och finns gott om recensioner på Amazon som säger detsamma. Så allt lär funka bra med denna. Annars finns alternativ här, men är JÄVLIGT svårt att hitta några av dem överhuvudtaget i Sverige, och är extremt svårt att hitta lämpliga aktiva USB-kablar i Sverige, så NEWZEROL via Amazon Sverige är typ det bästa ni kan hitta om ni inte vill lägga 1000kr för en officiell kabel: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1NZCIkucxceUkF9OesY0MG...

PPPS: Jag vet vad Virtual Desktop WiFi trådlöst spelande är och använder det också, men kvaliteten är mycket bättre via Link v23 med lite tweaks i Oculus Debug Tool för att ställa in Link på typ 250mbit och högupplöst video encoding, vilket ger mycket bättre färger, mindre color-banding, mindre blurring/suddighet, etc! Dessutom får man controller motion smoothing och frame interpolation (re-projection) när man kör via Oculus Link, vilket innebär mindre hackande grafik och mer komfort eftersom Oculus mjukvara genererar nya syntetiska frames varje gång ditt grafikkort inte orkar med att leverera 90fps stabilt, så att allt hackande från Virtual Desktop (som saknar motion re-projection) försvinner. För en sak är säker, jag älskar Virtual Desktop trådlöst och det är bekvämt att köra på det sättet, men det är roligare och bekvämare för huvudet att spela med totalt flyt i grafiken via Link! Använder bara Virtual Desktops trådlös gaming för fysiskt aktiva spel där en kabel är i vägen.

Permalänk
Medlem

Ja nu blev man ju mörkrädd , har ju beställt en del saker till q2 från amazon.se
Har ju trott att det inte skall komma tull mm . om det nu gör det kan jag ju lika gärna beställa från amazon.com de uk mm.

Kan ju inte på stå att det går å veta vart dom skickas ifrån , finns ingen info om det jag köp i alla fall.

Typ säljes/Tillverkare av selfdepen , Hinder , Eyglo , NEWZEROL mm

Denna kan jag dock räkna ut var det sickas ifrån KIWI design Direct UK ( eller man vet aldrig )

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Robert L:

Ja nu blev man ju mörkrädd , har ju beställt en del saker till q2 från amazon.se
Har ju trott att det inte skall komma tull mm . om det nu gör det kan jag ju lika gärna beställa från amazon.com de uk mm.

Kan ju inte på stå att det går å veta vart dom skickas ifrån , finns ingen info om det jag köp i alla fall.

Typ säljes/Tillverkare av selfdepen , Hinder , Eyglo , NEWZEROL mm

Denna kan jag dock räkna ut var det sickas ifrån KIWI design Direct UK ( eller man vet aldrig )

Jo det finns info. Det står "Fraktas av Amazon" om det sänds av Amazon. Annars står det nåt i stil med "Fraktas av säljarens namn här".

Och när du beställer så står det vid checkout EXAKT vilken adress sakerna skickas från. Jag kan inte få fram infon igen eftersom jag inte skrev ner det, men jag noterade att det stod "Amazon Europe". Det är alltså amazons europeiska varuhus det skickas från.

Men bara om det står "Fraktas av Amazon" (för andra säljares produkter som är Amazon-partner och fraktar via dem), eller "Säljs och fraktas av Amazon" (för deras egna produkter). Så här ser det ut:

Permalänk
Medlem

Har inte beställt Quest-grejer ifrån Amazon, och utav de 8 saker jag beställde i november fick jag betala tull på 3 av paketen (och ALLA paket är via amazon.)
Edit : dock så var 2 av paketen "kina-paket" inne i ett "amazon-paket", så vet inte om Tullen öppnat och sett "aha, rebadged" och sedan lagt på tull?..

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CubaCola:

Har inte beställt Quest-grejer ifrån Amazon, och utav de 8 saker jag beställde i november fick jag betala tull på 3 av paketen (och ALLA paket är via amazon.)

Det låter helt sjukt. När jag la ordern så stod det klart och tydligt: Skickas från Amazon Europe varuhus, typ nederländerna eller tyskland eller irland. Jag la inte på minnet vilket land det var, såg bara "Amazon Europe" och nöjde mig med det. Prylarna ska inte skickas från något land utanför EU, och om de gör det så kräver jag kompensation av Amazon, så simpelt är det med det.

Här är listan på Amazons varuhus i Europe. Paket från dem SKA vara tull och momsfria för dig! https://www.hellotax.com/blog/amazon/warehouse/locations/

Skrivet av CubaCola:

Edit : dock så var 2 av paketen "kina-paket" inne i ett "amazon-paket", så vet inte om Tullen öppnat och sett "aha, rebadged" och sedan lagt på tull?..

Såg din redigering nu. Detta är troligen vad som skett. Amazon lanserades ju i Augusti och det förvånar mig inte att misstag kan ske hos posten. Då ska man bestrida detta hos PostNord.

Amazons "fraktas av Amazon"-grej funkar som följande: Säljaren (till exempel i Kina) fraktar alla paketen till Amazons varuhus (Amazon Europe), och sedan skickar Amazon Europe paketen till dig i Sverige exakt för att det SKA bli tullfritt och momsfritt. Du betalar momsen direkt till Amazon vid köpet.

Du har alltså redan betalat moms (till Amazon). Och Amazon har redan skött tullen vid sin EU-import. Så det som har hänt dig är totalt fel - och någon, troligen PostNord, är orsaken till felet.

Permalänk
Avstängd

Hittade officiellt svar från Amazon gällande importavgifter!

https://www.amazon.se/gp/help/customer/display.html?nodeId=20...

Citat:

Tull- och importavgifter som kan tillkomma för leveranser från utlandet

Tull- eller importavgifter kan tillkomma för leveranser från länder utanför den Europeiska unionen när försändelsen når ditt land.

Om du gör en beställning till en leveransadress inom Sverige är säljaren ansvarig för tull- eller importavgifter.

Så inte nog med att man INTE ska betala tull+moms om man köper produkter som "Fraktas av Amazon". Man ska inte ens betala det för andra produkter som kommer DIREKT från Kina/icke-EU heller, tydligen?

Denna regel förklarar varför Amazon Sverige har så få produkter. Inte många säljare som vill stå för tullen antar jag.

Summan är: När du handlar på Amazon.se så betalar du momsen och frakten direkt till Amazon, och du ska INTE betala NÅGOT MER överhuvudtaget. Varken tull eller extra moms eller importavgift eller extra PostNord-fraktavgift eller någonting annat!

Edit: Japp, Amazon.se har svarat och var extremt tydliga: Du betalar EXAKT den summa du ser när du gör köpet och INGENTING MER! https://swedroid.se/forum/threads/amazon-sverige-amazon-se-er... Citat: "Chattade också med kundtjänst idag på svenska, för att be dem förtydliga det här med att säljaren står för tull och avgifter; och Amazon var extremt tydliga med att den summan som står vid checkout är det som gäller oavsett vad."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Min tog inte så lång tid, fick heller inga extra avgifter. Den här är flaggad som "fraktas från Amazon": https://www.amazon.se/Elygo-VR-ansiktsskydd-VR-headset-svetts...

Beställde ett kamouflage. Om jag förstått rätt trär man detta över befintligt "skum"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyL:

Beställde ett kamouflage. Om jag förstått rätt trär man detta över befintligt "skum"?

Stämmer, ta av det befintliga interfacet och trä detta över, sen på med allt igen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FreddyL:

Beställde ett kamouflage. Om jag förstått rätt trär man detta över befintligt "skum"?

Japp. Gällande den produkt du länkade till så säger recensionerna att man trär den över befintliga ansiktsmasken.

Permalänk
Skrivet av MrOrsh:

Det låter ju onekligen som samma fel jag upplever. Frågan är om man orkar göra en reset till. Har kört med i stort sett samma ljusförhållanden hela tiden och upplevde aldrig detta felet när jag fick headsetet (slutet av november). Får hoppas att de rättar till det helt och hållet i en kommande uppdatering helt enkelt.

Fick också plötsligt samma typ av problem för ett par dagar sedan. Hade problem att starta min Quest 2 ibland också då jag endast fick upp ett "Tracking lost" meddelande som inte gick att trycka väck. Alternativ bara en evig svart "..." laddningsskärm. Allt löstes när Bluetooth funktionen plötsligt stängdes av. Jag gick också in och rensade all Guardian data. Är fortfarande inte säker på exakt hur allt löstes men innan en factory reset rekommenderar jag att ni försöker stänga av bluetooth/wifi och rensa Guardian data och sedan starta om.

Permalänk
Medlem

Jag blev riktigt sugen att skaffa ett quest 2 när jag hittade den för några dagar sedan, då jag inte kunnat ha råd med VR förut men varit väldigt sugen på det länge. Men jag skulle nog spela mest via datorn, och inte så mycket standalone, både på grund av batteritiden och att jag är intresserad av spel som Pavlov VR. Men hör olika åsikter om hur spelen ser ut när man kopplar den till datorn via link, och många säger att grafiken ser rätt kass ut. Hur mycket sämre är grafiken jämfört med ett vanligt stationärt headset? (Jag kommer isåfall spela via kabel, då mitt internet säkert är långt ifrån bra nog för att kunna spela trådlöst på ett bra sätt.)

Visa signatur

Dator: Gigabyte Gigabyte GA-Z170-HD3P| ASUS GeForce GTX 1070 | i5-6500 @ 3.20GHz | 32 GB DDR4 2133 MHz | AeroCool Battlehawk | Corsair 140mm RED LED |
Kringutrustning: HyperX Alloy Elite RGB | Beyerdynamic DT 770 Pro 80 ohm | HyperX Pulsefire FPS PRO | Corsair MM300 | AOC C27G1 | Blue Snowball

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qmobss:

Jag blev riktigt sugen att skaffa ett quest 2 när jag hittade den för några dagar sedan, då jag inte kunnat ha råd med VR förut men varit väldigt sugen på det länge. Men jag skulle nog spela mest via datorn, och inte så mycket standalone, både på grund av batteritiden och att jag är intresserad av spel som Pavlov VR. Men hör olika åsikter om hur spelen ser ut när man kopplar den till datorn via link, och många säger att grafiken ser rätt kass ut. Hur mycket sämre är grafiken jämfört med ett vanligt stationärt headset? (Jag kommer isåfall spela via kabel, då mitt internet säkert är långt ifrån bra nog för att kunna spela trådlöst på ett bra sätt.)

Det är beroende på spel, situation och individ hur mycket kompressionen märks, men om du kör upplösning och bitrate till max med kabel så är nog den gängse uppfattningen att du får vara bra petig (typ audiofil-petig) för att se någon skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Det är beroende på spel, situation och individ hur mycket kompressionen märks, men om du kör upplösning och bitrate till max med kabel så är nog den gängse uppfattningen att du får vara bra petig (typ audiofil-petig) för att se någon skillnad.

Ok, tackar

Kom på en till fråga nu, har du någon aning om batteriet dras snabbare om man kör höga inställningar på spel på datorn?

Visa signatur

Dator: Gigabyte Gigabyte GA-Z170-HD3P| ASUS GeForce GTX 1070 | i5-6500 @ 3.20GHz | 32 GB DDR4 2133 MHz | AeroCool Battlehawk | Corsair 140mm RED LED |
Kringutrustning: HyperX Alloy Elite RGB | Beyerdynamic DT 770 Pro 80 ohm | HyperX Pulsefire FPS PRO | Corsair MM300 | AOC C27G1 | Blue Snowball

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qmobss:

Ok, tackar

Kom på en till fråga nu, har du någon aning om batteriet dras snabbare om man kör höga inställningar på spel på datorn?

Kör du med kabel (av rätt sort, i alla fall) så laddas headsetet samtidigt. Menar du trådlöst med typ Virtual Desktop så är det såvitt jag vet bara bitrate som påverkar, hur mycket vet jag ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Kör du med kabel (av rätt sort, i alla fall) så laddas headsetet samtidigt. Menar du trådlöst med typ Virtual Desktop så är det såvitt jag vet bara bitrate som påverkar, hur mycket vet jag ej.

Okej, tack så mycket

Visa signatur

Dator: Gigabyte Gigabyte GA-Z170-HD3P| ASUS GeForce GTX 1070 | i5-6500 @ 3.20GHz | 32 GB DDR4 2133 MHz | AeroCool Battlehawk | Corsair 140mm RED LED |
Kringutrustning: HyperX Alloy Elite RGB | Beyerdynamic DT 770 Pro 80 ohm | HyperX Pulsefire FPS PRO | Corsair MM300 | AOC C27G1 | Blue Snowball