Permalänk
Medlem

IPS eller VA för gaming?

Hej! Jag går i tankarna om att gå över till ultrawide, alltså 3440x1440p. Jag vet att ips skärmar är bra, de ger bättre färgåtergivning osv vilket är bra vid bildredigering och sådär.

Men när det kommer till gaming, är IPS det bästa då, eller fungerar VA paneler lika bra? Vad är fördelarna / nackdelarna jämtemot IPS och VA?

Tack på förhand

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk

Läs en skärmguide av @Laxpudding

Permalänk

Dom nya ips panelerna som kommer piskar allt. Bäst input lag och bäst färger. Kolla in asus pg259qn, kommer nog i störe format.snart också

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Aldrig i livet en VA panel till spelande. Värre ghosting har jag aldrig sett på maken, och vid snabba scener så smetar allt ihop sig typ. Typ motion blur fast de är avstängt. Lite den effekten.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Ja, jag funderar på att hitta en 3440x1440p, alltså 34" ultra wide. hur är denna?

https://www.komplett.se/product/959477/datorutrustning/bildsk...

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Skulle också undvika VA. Har en som mainskärm just nu ändå, men skulle inte göra det valet igen. Mörka färgers eftersläp är riktigt störande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Ja, jag funderar på att hitta en 3440x1440p, alltså 34" ultra wide. hur är denna?

https://www.komplett.se/product/959477/datorutrustning/bildsk...

Specifikt den vet jag inte. De får du kolla YT för att se vad folk tycker. Köpte själv Alienware AW3420dw för jag den fanns i lager, bra recensioner, rätt "curve" och gilla designen. Bytte från TN till IPS i sommras, men tyckte inte jag märkte nån märkvärd skillnad. Tills jag köpte denna med modern panel, inte förns då fick jag de jag sökte i övergången till IPS. Så köp en modern panelmodell. Färgerna är helt otroliga jämfört med xb721hu, den som man Martin köpte av mig. Detta är nått heeelt annat. Samt att denna har riktigt Gsyncmodul och inte softwarebröte som kanske fungerar som tänkt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Skulle också undvika VA. Har en som mainskärm just nu ändå, men skulle inte göra det valet igen. Mörka färgers eftersläp är riktigt störande.

Jag håller med 100%. Jag har en VA panel från 2012 och det är bra mycket eftersläp på min.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Specifikt den vet jag inte. De får du kolla YT för att se vad folk tycker. Köpte själv Alienware AW3420dw för jag den fanns i lager, bra recensioner, rätt "curve" och gilla designen. Bytte från TN till IPS i sommras, men tyckte inte jag märkte nån märkvärd skillnad. Tills jag köpte denna med modern panel, inte förns då fick jag de jag sökte i övergången till IPS. Så köp en modern panelmodell. Färgerna är helt otroliga jämfört med xb721hu, den som man Martin köpte av mig. Detta är nått heeelt annat. Samt att denna har riktigt Gsyncmodul och inte softwarebröte som kanske fungerar som tänkt.

Okej! ja jag får kika in den modellen kanske då. Du som körde 27" innan, att gå upp till 34, gillade du det?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Okej! ja jag får kika in den modellen kanske då. Du som körde 27" innan, att gå upp till 34, gillade du det?

Va lite ovant i början, nu är de en våt dröm. Vissa spel/cutscenes är inte anpassat för 21:9, men är dock väldigt få. Kolla även LG 34GL850. Fått mycke ros, dock lite dyrare. Köpte min Alienware på webhallen för 11k tror jag.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Va lite ovant i början, nu är de en våt dröm. Vissa spel/cutscenes är inte anpassat för 21:9, men är dock väldigt få. Kolla även LG 34GL850. Fått mycke ros, dock lite dyrare. Köpte min Alienware på webhallen för 11k tror jag.

Okej, ja Lg850 har fått bra betyg den också, ja får kika lite på de där

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Ja, jag funderar på att hitta en 3440x1440p, alltså 34" ultra wide. hur är denna?

https://www.komplett.se/product/959477/datorutrustning/bildsk...

Jag kör med 2st Acer... är riktigt nöjd med bägge.
Men läs lite reviews.
Jag valde själv IPS bl.a för att en ev vettig VA skulle kosta dubbelt upp

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Jag kör med 2st Acer... är riktigt nöjd med bägge.
Men läs lite reviews.
Jag valde själv IPS bl.a för att en ev vettig VA skulle kosta dubbelt upp

Vilka acer kör du med då?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Vilka acer kör du med då?

De i signatur, X38P samt XB271HU

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Jag hade en IPS innan och kör nu VA. En https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5254514 Gick iofs från 1080p till 1440p och ultra wide, men jag är bara nöjd. Upplever inga problem. Jag är nog inte speciellt kräsen dock. Men mitt tips är prova själv!

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Aldrig i livet en VA panel till spelande. Värre ghosting har jag aldrig sett på maken, och vid snabba scener så smetar allt ihop sig typ. Typ motion blur fast de är avstängt. Lite den effekten.

Trodde aldrig jag skulle köra VA-panel men jag fick en 27" Samsung G7 med min TV och jag är riktigt nöjd. Många som rankar den som en av de bättre skärmarna på marknaden. Störst kruxet folk har är att den har en rejäl krökning.

https://www.tomshardware.com/reviews/samsung-odyssey-g7
https://www.techspot.com/review/2059-samsung-odyssey-g7/

Skrivet av jnsson:

Jag håller med 100%. Jag har en VA panel från 2012 och det är bra mycket eftersläp på min.

Du får ursäkta, men jag tror inte någon paneltyp från 2012 kan stå som bas för något beslut angående hur panelerna presterar idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Trodde aldrig jag skulle köra VA-panel men jag fick en 27" Samsung G7 med min TV och jag är riktigt nöjd. Många som rankar den som en av de bättre skärmarna på marknaden. Störst kruxet folk har är att den har en rejäl krökning.

https://www.youtube.com/watch?v=go1qsBetgV0

https://www.youtube.com/watch?v=0UiURcalzg8

https://www.tomshardware.com/reviews/samsung-odyssey-g7
https://www.techspot.com/review/2059-samsung-odyssey-g7/

Du får ursäkta, men jag tror inte någon paneltyp från 2012 kan stå som bas för något beslut angående hur panelerna presterar idag.

Jag har en TN panel från 2011 som än idag är bättre än både de IPS och TN paneler jag testat under 2020 i form att den inte blir grå i botten på skärmen när man står upp eller står upp och lutar sig lite mot skärmen.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Styrkorna med VA är kontrast och svärta. Hur bra de är till spel torde bero på hur du spelar, själv föredrar jag VA till allt jag gör, även spel. Sitter just nu på en Eizo EV2333 från 2010 någon gång. Här är min tråd inför att jag köpte den, med nästan exakt samma fråga som du ställer.

Eftersläpning har aldrig varit en konkret issue för mig när jag spelar, men då spelar jag mest strategi/4X/RPG, ibland FPS men då bara single player och för stämningens skull (gärna Wolfenstein/Doom etc. som också vinner på svärta och kontrast ).

Sen har jag en nyare VA också, men den är fast i fel land pga corona och jag minns nu varken tillverkare eller modell... men jag har varit lika nöjd med den för spel.

Är dock länge sen jag provade en IPS seriöst, så de kan ha blivit bättre på kontrast och svärta på senare tid. Men i slutändan så måste du nog testa för att veta, skärmar är svårt att bedöma bara på teoretisk grund. Jag är förmodligen ovanligt känslig för dålig kontrast t.ex., då jag tenderar störa mig på många icke-VA-skärmar. Men andra är uppenbart mer känsliga för eftersläpning

RPS finns det inget som heter, däremot FPS...
Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag har en TN panel från 2011 som än idag är bättre än både de IPS och TN paneler jag testat under 2020 i form att den inte blir grå i botten på skärmen när man står upp eller står upp och lutar sig lite mot skärmen.

Kan det vara för att färgerna på en TN från 2011 är så dåliga att det liksom inte kan bli sämre/urvattnade av en skarp betraktningsvinkel? Ärlig fråga alltså för jag hade förut en TN från Benq daterad ungefär däri krokarna och när jag uppgraderade till en IPS från Acer 2018 så var det som natt och dag med färger men fick lite mer eftersläp. Båda hade samma uppdateringshastighet (144).

Har inte reflekterat över just det du skriver tidigare, men när jag provar nu så visst blir det svarta i nederkant mer år det svart/gråa-hållet när jag sitter 15-20 cm från skärmen på min nuvarande G7 Odyssey men lirar jag inte CS sitter jag inte så nära och när jag spelar CS spelar det ingen roll.

Permalänk
Medlem

Fast vissa VA paneler är ju klart mycket bättre än andra. Jag kan säga såhär, jag gick från en 1080p TN panel till en Ultra Wide VA panel och jag märker knappt av någon eftersläpning och då är jag väldigt kräsen! Jag kan varmt rekommendera den här skärmen, den har fått bra omdömen: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5254514

Testade en annan VA skärm från MSI för länge sedan och den var totalt värdelös. Som sagt, det beror på vilken skärm.. Du får kolla runt och testa dig fram!

Permalänk
Medlem

Det finns en bra VA panel, och det är samsungs G7 och G9 paneler. De är rejält krökta dock, så det får man tänka på. De är supersnabba, snabbare än de snabbaste IPS panelerna.

Men IPS paneler har finare färg och finns som platta.

När man väljer skärm så får man aldrig något perfekt, finns alltid några nackdelar. Så man får väga nackdelarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Kan det vara för att färgerna på en TN från 2011 är så dåliga att det liksom inte kan bli sämre/urvattnade av en skarp betraktningsvinkel? Ärlig fråga alltså för jag hade förut en TN från Benq daterad ungefär däri krokarna och när jag uppgraderade till en IPS från Acer 2018 så var det som natt och dag med färger men fick lite mer eftersläp. Båda hade samma uppdateringshastighet (144).

Har inte reflekterat över just det du skriver tidigare, men när jag provar nu så visst blir det svarta i nederkant mer år det svart/gråa-hållet när jag sitter 15-20 cm från skärmen på min nuvarande G7 Odyssey men lirar jag inte CS sitter jag inte så nära och när jag spelar CS spelar det ingen roll.

Jag skulle inte säga att den är så dålig så att det inte kan bli sämre, däremot har den helt klart sämre färg än VA panelen som står till vänster om den, men absolut inte jätte dålig enligt mig. Det är när jag står upp som jag ser det gråa. Så här såg det ut när jag bara stod upp när jag testade en IPS skärm jag köpte för ca 1 år sedan

Jämför det med skärmen bredvid som du kan så ser man en stor skillnad

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag skulle inte säga att den är så dålig så att det inte kan bli sämre, däremot har den helt klart sämre färg än VA panelen som står till vänster om den, men absolut inte jätte dålig enligt mig. Det är när jag står upp som jag ser det gråa. Så här såg det ut när jag bara stod upp när jag testade en IPS skärm jag köpte för ca 1 år sedan
https://i.imgur.com/VUJlR6B.jpg
https://i.imgur.com/XEuPieL.jpg
Jämför det med skärmen bredvid som du kan så ser man en stor skillnad

Aha, jag förstår. Hela underdelen av skärmen grånar alltså. Skumt. Har jag som sagt inte reagerat på förut vad jag vet, men jag ser ju tydligt skillnad på skärmarna. Tog en bild på min och visst är det att skärmen grånar av litegrann men det förstärks rejält av mobilkameran och är inte alls så tydligt IRL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Aha, jag förstår. Hela underdelen av skärmen grånar alltså. Skumt. Har jag som sagt inte reagerat på förut vad jag vet, men jag ser ju tydligt skillnad på skärmarna. Tog en bild på min och visst är det att skärmen grånar av litegrann men det förstärks rejält av mobilkameran och är inte alls så tydligt IRL.

https://i.imgur.com/XzLtPjT.jpg

Ja, din är inte i närheten av de 2-3 st jag testade, din är bättre. Den jag visade på bild nu var den sämsta av de 3. Det var olika stor grad av grånar men alla var sämre än den TN skärm från 2011 jag har här hemma. Verkar som om jag fick en väldigt bra panel i panel lotteriet när jag köpte denna skärm 2011 för 995:-

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Bildexpert 📺

Det är den specifika skärmens reflexfilter som gör att det blir mörkare sett uppifrån. Så en produktegenskap snarare än en egenskap intrikat för den paneltekniken. De flesta skärmars reflexfilter beter sig på det sättet sedan flera år tillbaka, även på TN-skärmar. Skärmarna är helt enkelt inte byggda för att betraktas i extrema vinklar.

Permalänk
Skrivet av Jaegrlicious:

Specifikt den vet jag inte. De får du kolla YT för att se vad folk tycker. Köpte själv Alienware AW3420dw för jag den fanns i lager, bra recensioner, rätt "curve" och gilla designen. Bytte från TN till IPS i sommras, men tyckte inte jag märkte nån märkvärd skillnad. Tills jag köpte denna med modern panel, inte förns då fick jag de jag sökte i övergången till IPS. Så köp en modern panelmodell. Färgerna är helt otroliga jämfört med xb721hu, den som man Martin köpte av mig. Detta är nått heeelt annat. Samt att denna har riktigt Gsyncmodul och inte softwarebröte som kanske fungerar som tänkt.

Färgerna helt och otroliga? Vet du något om hur naturliga färger ska visa sig? Säkert något dumt filter som gör att du uppfattar färgerna som otroliga. Eller mät med en riktig färgkalibrator istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är den specifika skärmens reflexfilter som gör att det blir mörkare sett uppifrån. Så en produktegenskap snarare än en egenskap intrikat för den paneltekniken. De flesta skärmars reflexfilter beter sig på det sättet sedan flera år tillbaka, även på TN-skärmar. Skärmarna är helt enkelt inte byggda för att betraktas i extrema vinklar.

Ja, och hur ofta har man det behovet? Särskilt för spel som TS efterfrågar.
Känns som ett icke-problem.

Jag har personligen 2st Asus VG249Q, köpta för 1500kr begat (nyskick) respektive 2100kr ny. Galet mycket skärm för pengen enligt mina ögon. Obefintlig BLB på båda exemplaren, fina färger och funkar klockrent med G-sync i de spel jag hunnit testa. Gillar verkligen den justerbara foten också. Pricken över i hade varit en hållare för headset för att slippa ha de skräpandes på bordet.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

alltid kört IPS innan men har testat 2st 144hz skärmar, en med IPS som var totalt värdelös med eftersläpningar och "gulaktig" i tonen samt min nuvarande VA panel i 144hz som har bättre svärta, mindre eftersläpningar och starkare men mer onaturliga färger.

är du ute efter 100% korrekta färger så är väl IPS mer intressant men VA är bättre på alla andra punkter idag i prisklassen runt 5k och neråt.

kör förvrigt alltid mina skärmar i ganska dämpad ljusstyrka med sRGB läge igång för det är snällare för ögonen men upplever VA paneler aningen ljusstarkare också.

TN lider dock inte av eftersläpningar och dylikt men färgerna och kontrasten är under all kritik.

TLDR:

IPS: för professionellt bruk, hör egentligen inte hemma i "spelskärmar" men dyker upp som alternativ de senaste året har dock inte sett några imponerande varianten för under 5k än.

VA: Bra allround panel som funkar för allt och har funnits längre som 120hz+ skärmar och finns bra varianten för runt 5k och neråt.

TN: undvik.. kanske om man har 1500kr eller mindre att lägga på en skärm kan det vara ett alternativ.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag hade precis den här frågan, begav mig hit och vad får man se? Aktiv tråd på ämnet!

Känner ett enormt sug att uppdatera min huvudskärm. Kör idag en 24" BenQ TN skärm, 1080p 144Hz. Den har +5 år på nacken minst men har fungerat väl i CS och Overwatch som är de "snabbaste" spelen jag spelar. Dock är det ju det här med färger, när man har fått se andra skärmar med ex.vis VA och IPS så blir suget mäkta stort.

Jag är på håret att köpa en MSI 27" VA panel från Mediamarkt som är på rea nu. Dock är frågan om släpningar är så pass påtagliga i det här fallet att jag som medioker CS spelare kommer bekymras av det eller om det kommer vara natt och dag jämfört med min TN panel?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Benkaboy:

Jag är på håret att köpa en MSI 27" VA panel från Mediamarkt som är på rea nu. Dock är frågan om släpningar är så pass påtagliga i det här fallet att jag som medioker CS spelare kommer bekymras av det eller om det kommer vara natt och dag jämfört med min TN panel?

Det kommer släpa rejält mycket mer. Det är så att säga andra änden på skalan. Men ifall du märker av det eller inte är en typisk sådan fråga bara du själv kan vara på. Finns många trådar om just den typen av byte där man reagerar och funderar vad det där konstiga i bilden är på den nya skärmen man köpte för att den hade bra pris, inte för att den hade de egenskaper man eftersökte. Precis som det finns de som gjort samma byte och inte alls startar trådar om det konstiga. För de märker inte ens av skillnaden.

Där kan bara du själv berätta för dig själv hur du reagerar.