Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Jag tyckte inte själv att jag hade problem med min vikt, men jag visste att jag blev tyngre och tyngre.
Vi pratar ingen övervikt (jo gränsen för BMI lutar till just gränsen för övervikt), kände mig inte överviktig.

Jag köpte ett Storytel abonnemang och började lyssna på ljudböcker (tips: Robert Jordan, Sagan om drakens återkomst - 24 böcker!). Tog en promenad och körde ljudbok. Promenera 30-60min om dagen. Fortsatte med mitt leverne och körde god mat och goda öl.

Har idag gått ner 15kg och ligger bra i vikt, fortsätter med mitt samma goda leverne och promenader.

Sjukt skönt med promenader och nyttigt.

Permalänk
Medlem

Efter att ha hållit mig runt 85 kg i merparten av mitt vuxna liv står nu vågen på 106 kg.
Att bryta samboskap, praktiskt taget sluta med thaiboxning, sluta snusa (med abstinensen det ger) och låta vovven somna in för att istället huvudsakligen ägna sig åt studier på heltid har varit förödande. Denna livsstilsförändring har pågått i cirka två år och nu är det ohållbart.
Nu ändrar jag tillbaka.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

När Mikael Mosley lanserade 5:2 metoden för länge sedan hakade jag på. Det har fungerat för mej. Tidigare har jag bantat bort "kalaskulan" men insåg att för att förbli smal så får jag leva hungrig resten av livet. Med 5:2 blir jag hungrig två dagar i veckan och det är överkomligt.Det finns ju böcker om 5:2 med tips på dieter. Detta orkar jag inte bry mej i. Istället blir det en knäckebrödsmacka med ägg och kaviar på kvällen. 1000 Kcal. blir det istället för 600 som föreskrivs. Att jag tar mackan på kvällen är för att det är inte roligt att gå till sängs hungrig.
Jag kan vara mer hungrig andra dagar än när jag bantar. Detta beror på vad jag äter. Snabba kalorier lagras snabbt in i lever och fettceller och sedan har man ett överskott på Insulin. Detta gör att man blir vrålhungrig. Men banta inte två dagar i följd för dag två blir då för jobbig. Tyvärr blir det undantag ibland. Särskilt nu med alla helger så nu får jag skärpa mej framöver. Det kostar på att hålla sig smal men det är det värt. Skönt att slippa skämmas för buken. Det är bra för hälsan också. Normalt blodsocker och för en månad sedan testade jag positivt för Corona 19 antikroppar utan att veta när jag var smittad. Motionsspringer ca. 7 km varannan dag och använder cykel året runt. Kom igång med fysträning för länge sedan när jag var deltidsbrandman och måste klara konditionstest.

Permalänk
Medlem

Gått ner 10 kg på 1.5 månad genom att käka ett mål om dagen, blodpudding

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Jag köpte ett Storytel abonnemang och började lyssna på ljudböcker (tips: Robert Jordan, Sagan om drakens återkomst - 24 böcker!).

Tips, lyssna på engelska direkt eftersom de sista böckerna inte finns översatta.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

För ca 1½ år sen så bestämde jag mig för att prova Viktväktarnas digitala program eftersom jag kunde betala med mitt friskvårdsbidrag.
Jag började maj -19 med en startvikt på 135kg, och då 28 år gammal. Ett år senare hade jag gått ner till 76kg, dvs gick ner 59kg med hjälp utav kosten enbart. Jag började inte träna löpning för än jag vägde ca 85kg.
I somras så slutade jag med viktväktarna och nu har jag gått upp ca 10kg. Men det är föräldraledighet och lathet som ligger bakom det. Jag är snart på det igen och ska då försöka komma ner till min riktiga målvikt på 70kg.

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Det låter inte särskilt hälsosamt...

Om du nu vill gå ned i vikt så är det bättre att göra det under en längre tid med ett underskott av kalorier, du kommer då att gå ned i vikt vem du än är. Att försöka gå stenhårt på en snabb viktnedgång kommer ju bara leda till en uppgång igen så fort du slutar med den dieten.

Mitt förslag är att räkna dina kalorier om du inte redan gör det, allt som behövs är en köksvåg.
Gör det i en vecka för att få bättre bild av hur mycket du förbränner. Nu vet jag inte din ålder, vikt eller längd osv. men du kan ju exempelvis välja att hålla ett intag av 2500 kalorier varje dag och sen se om du gått upp eller ned i vikt i slutet av veckan.

Att gå ned i vikt innebär ju inte att man måste sluta med allt det goda och söta men att man håller koll på att det totala intaget och tricket med en permanent viktnedgång är en långsam nedgång, inte dessa intensiva, hitta-på dieter som folk får för sig.

Kan förövrigt rekommendera detta godiset: https://www.svensktkosttillskott.se/pandy-candy?da=1-8760,14-...
Grymt gott, hälften fibrer och typ en fjärdedel av kolhydraterna av "traditionell" lösvikt.

Tar fan och beställer 10 påsar av vardera direkt! Tack för tipset. 😁

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Har raderat inlägg om profan fasta som inte gav ett dugg!

Mvh

Tiamat/Moderator

Permalänk
Medlem

Under pandemin och även före så har jag sprungit mycket på löpband.
har ett löpband hemma av lite högre kvalitet och springer 30min varje dag, samtidigt som jag tittar typ youtube. Hängt en TV framför på väggen och en chromecast inkopplad.

Sen spelar jag ibland VR-spel som är mer eller mindre fysisk ansträngande, har säkert förlorat 15kg bara som bonus av att spela VR-spel.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Molotov:

Under pandemin och även före så har jag sprungit mycket på löpband.
har ett löpband hemma av lite högre kvalitet och springer 30min varje dag, samtidigt som jag tittar typ youtube. Hängt en TV framför på väggen och en chromecast inkopplad.

Sen spelar jag ibland VR-spel som är mer eller mindre fysisk ansträngande, har säkert förlorat 15kg bara som bonus av att spela VR-spel.

Denna typ av "träning" är nog på sätt och vis en av de bättre då folk rör på sig under långa tider och säkerligen utmanar sig själva och kör längre tid än vad de hade gjort om de var ute på löprunda eller på gymmet. Förena något skoj med träning är helt rätt. Själv tycker jag det är enormt trist att träna så detta skulle säkerligen passa mig perfekt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Denna typ av "träning" är nog på sätt och vis en av de bättre då folk rör på sig under långa tider och säkerligen utmanar sig själva och kör längre tid än vad de hade gjort om de var ute på löprunda eller på gymmet. Förena något skoj med träning är helt rätt. Själv tycker jag det är enormt trist att träna så detta skulle säkerligen passa mig perfekt.

Rolig träning är ju den bästa träningen. 😀

Personligen skulle jag aldrig skaffa löpband eller motionscykel när jag har skogen utanför dörren. Däremot har jag på allvar funderat på att skaffa VR och Beatsaber för träning!

Permalänk
Medlem

Hej på er och God Fortsättning

My story;
53-år gammal man som numer väger in på 116 kg. Jag har konstant gått upp i vikt de sista 10 åren.
Har haft sådan ångest över detta och jojo-bantat hur många gånger som helst. Svultit mig ett antal kilo på kort tid för att sedan gå upp det plus lite till. Hittat varenda anledning som finns för att inte motionera eller ta ett ordentligt omtag. Det har gått så långt att jag lever med konstant trötthet och varenda sak man ska företa sig orkar jag knappt genomföra. Men nu får det ta mig fan vara nog!

Jag hittade en gratisapp, Fatsecret. Där loggar man in allt man äter, det finns tips på recept osv. Antagligen som viktväktarna fast gratis, och det är gott! Men nu till en fråga, är det så lätt? Enligt min app så förbrukar jag ca 2800 kalorier per dag i mitt stillasittande jobb som jag kör bil till, samt ett par kilometers hundpromenad var dag, kan det stämma? För att nå -25 kg på 6 månader så ska jag käka 1900 kalorier per dag, kan det stämma?
Jag vägrar ge upp allt gott. Vill fortsätta att kunna äta macka och potatis = kolhydrater.
Så nu under en veckas tid så har jag planerat min mat, ökat andelen grönt. Kollat matvarorna i appen innan, vägt och haft mig. Men jag äter go mat och blir mätt och belåten. Snittar på ca 1700 kalorier per dag. Sedan den 29/12 har jag tappat 1,2 kg och det är ju helt fantastiskt. Det är ny matkunskap och långsiktiga vanor jag är ute efter.
Men, återigen, är det så här enkelt eller lurar jag mig själv? Tips/råd/synpunkter uppskattas!
Hälsn
David

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kern:

Men nu till en fråga, är det så lätt? Enligt min app så förbrukar jag ca 2800 kalorier per dag i mitt stillasittande jobb som jag kör bil till, samt ett par kilometers hundpromenad var dag, kan det stämma? För att nå -25 kg på 6 månader så ska jag käka 1900 kalorier per dag, kan det stämma?
Jag vägrar ge upp allt gott. Vill fortsätta att kunna äta macka och potatis = kolhydrater.
Så nu under en veckas tid så har jag planerat min mat, ökat andelen grönt. Kollat matvarorna i appen innan, vägt och haft mig. Men jag äter go mat och blir mätt och belåten. Snittar på ca 1700 kalorier per dag. Sedan den 29/12 har jag tappat 1,2 kg och det är ju helt fantastiskt. Det är ny matkunskap och långsiktiga vanor jag är ute efter.
Men, återigen, är det så här enkelt eller lurar jag mig själv? Tips/råd/synpunkter uppskattas!
Hälsn
David

Låter rimligt. Ja, grunden är så enkel, ät mindre än du förbränner så går du ner i vikt

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Gått ner 10 kg på 1.5 månad genom att käka ett mål om dagen, blodpudding

Helvete. Då är jag fan hellre överviktig... Men bra jobbat (din sjuke fan)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Har raderat inlägg om profan fasta som inte gav ett dugg!

Mvh

Tiamat/Moderator

Va? det fungerar ju jättebra för mig, kroppen har ju jättemycket fett att äta av, så jag svälter ju inte precis.

För några år sedan gick jag ner 30 kg på fyra månader genom att äta gröt och broccoli, är det också "profan fasta"?

Snälla läs på om OMAD dieter!

EDIT: Oj, jag såg nu att det inte var mitt inlägg du raderade, jag ber om ursäkt xD

Skrivet av Shadee:

Helvete. Då är jag fan hellre överviktig... Men bra jobbat (din sjuke fan)

Hahaha jag förstår dig, men det är faktiskt en otroligt nyttig rätt som innehåller mycket bra! Men jag vet att blodpudding är en sån där grej som man antagligen älskar eller hatar.

Permalänk
Medlem

för mig har räkna kalorier funkat.
ett tag gick jag ner i vikt fint genom att begränsa mitt ätande till ett mcdonalds mål per dag i längden hittade jag dock sätt att begränsa kalorierna som var psykologiskt enklare och mera effektiva. (keto och fasta). Men i det stora hela så funkar kaloriräkning bra tycker jag.

jag har mestadels använt myfittnespal och på senare tid cronometer för att räkna kalorier och hålla koll på kosten. cronometer är lite mera avancerad och är mera detalierad så är man ny på att hålla koll på kosten så rekommenderar jag myfittnesspal.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kern:

Hej på er och God Fortsättning

My story;
53-år gammal man som numer väger in på 116 kg. Jag har konstant gått upp i vikt de sista 10 åren.
Har haft sådan ångest över detta och jojo-bantat hur många gånger som helst. Svultit mig ett antal kilo på kort tid för att sedan gå upp det plus lite till. Hittat varenda anledning som finns för att inte motionera eller ta ett ordentligt omtag. Det har gått så långt att jag lever med konstant trötthet och varenda sak man ska företa sig orkar jag knappt genomföra. Men nu får det ta mig fan vara nog!

Jag hittade en gratisapp, Fatsecret. Där loggar man in allt man äter, det finns tips på recept osv. Antagligen som viktväktarna fast gratis, och det är gott! Men nu till en fråga, är det så lätt? Enligt min app så förbrukar jag ca 2800 kalorier per dag i mitt stillasittande jobb som jag kör bil till, samt ett par kilometers hundpromenad var dag, kan det stämma? För att nå -25 kg på 6 månader så ska jag käka 1900 kalorier per dag, kan det stämma?
Jag vägrar ge upp allt gott. Vill fortsätta att kunna äta macka och potatis = kolhydrater.
Så nu under en veckas tid så har jag planerat min mat, ökat andelen grönt. Kollat matvarorna i appen innan, vägt och haft mig. Men jag äter go mat och blir mätt och belåten. Snittar på ca 1700 kalorier per dag. Sedan den 29/12 har jag tappat 1,2 kg och det är ju helt fantastiskt. Det är ny matkunskap och långsiktiga vanor jag är ute efter.
Men, återigen, är det så här enkelt eller lurar jag mig själv? Tips/råd/synpunkter uppskattas!
Hälsn
David

Grattis
Jag körde tidigare viktväktarappen och gick ner drygt 20 kilo. Har nu fuskat en hel del och gått upp fem av dessa så ska testa ditt förslag.

Ett tips till alla är att man ta kostnaden för viktväktarna från friskvårdspengen om företaget man jobbar på erbjuder det.
Jag anser att viktväktarna är ett bättre system då man egentligen inte utesluter något eller bara dricker proteindrinkar eller annat. Man äter bara mindre och bättre.
Bra recept och bra tips får man på köpet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stefflo:

Grattis
Jag körde tidigare viktväktarappen och gick ner drygt 20 kilo. Har nu fuskat en hel del och gått upp fem av dessa så ska testa ditt förslag.

Ett tips till alla är att man ta kostnaden för viktväktarna från friskvårdspengen om företaget man jobbar på erbjuder det.
Jag anser att viktväktarna är ett bättre system då man egentligen inte utesluter något eller bara dricker proteindrinkar eller annat. Man äter bara mindre och bättre.
Bra recept och bra tips får man på köpet.

Håller med. Kört Viktväktarna 1 år nu (och missade helt man kunde få på friskvård så ska fixa det i år) och tycker det fungerar utmärkt. Gått ner 30 Kg på 1 år och ska nu ner 15 till innan jag blir nöjd. Gått från XXl till M och mår enormt mkt bättre.

För mig funkar det absolut bäst då jag ville ändra mina matvanor långsiktigt och inte kortsiktigt. För mig personligen skulle det aldrig funka att äta en enda sak (typ blodpudding eller ägg) i några månader bara för att gå ner i vikt. Dels skulle jag spy av tristess men för mig skulle det bara innebära att jag gick upp allt igen när jag sedan började äta normalt igen (det betyder INTE att jag menar det är fel för andra, bara att det inte funkar för mig).

Det som gör att WW funkar bra för mig är:

  • Jag äter likt som tidigare, dock med andra portioner och med mer medvetenhet vad som jag bör öka (grönsaker, fisk, kyckling) och det jag drar ner lite på (pasta, fett etc).

  • Jag har lärt mig massor nya recept och också att uppskatta andra saker. t ex åt jag ingen lax alls förut men nu har jag insett att stekt lax faktiskt är riktigt gott. Jag äter fortfarande bra kött men nu mer saker runt om så jag inte behöver äta 2 stora entrecoter för att bli mätt

  • Jag kan äta godis så länge jag inte överdriver. Har t ex insett att Barebell's Chocolate Dough är supergod och inte "kostar" mig mkt på mina dagliga poäng.

  • I appen så finns en jäkligt bra community som stöttar oavsett om man är nere för man står still/tappat suget eller om det går bra. Mkt tips och uppmuntran.

  • Appen uppmuntrar till rörelse, oavsett om det bara är att ta snabba promenader eller mer avancerad träning

  • Då du har ett antal "poäng" att använda under veckan så gör det inget om du går över någon dag. Det jämnar ut sig över veckan. Och dessutom finns det "bonus"-poäng som många använder på helgen för att kunna äta lite mer.

Jag har för övrigt försöket att få in mer rörelse i min vardag. Jag går nu i trappor istället för att ta rulltrappa. Jag går till tåget istället för att ta bussen. Jag tror att även om man inte kan/orkar/har tid att göra mer avancerade träningspass så är vardagsmotionen/rörelsen viktig och ett bra första steg till en varaktig förändring.

Ett tips är t ex att hitta en podcast som du är intresserad av (jag lyssnat bland annat på Daily tech New Show varje dag) och ta en promenad medan du lyssnar. Har du VR-headset så är t ex Fit XR också ett tips (boxning). Jag körde det på Oculus Quest förut och nu Oculus Quest 2 och kör igenom 2 pass på totalt en 30-45 minuter och blir ordentligt svettig.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Björn Endre:

Håller med. Kört Viktväktarna 1 år nu (och missade helt man kunde få på friskvård så ska fixa det i år) och tycker det fungerar utmärkt. Gått ner 30 Kg på 1 år och ska nu ner 15 till innan jag blir nöjd. Gått från XXl till M och mår enormt mkt bättre.

För mig funkar det absolut bäst då jag ville ändra mina matvanor långsiktigt och inte kortsiktigt. För mig personligen skulle det aldrig funka att äta en enda sak (typ blodpudding eller ägg) i några månader bara för att gå ner i vikt. Dels skulle jag spy av tristess men för mig skulle det bara innebära att jag gick upp allt igen när jag sedan började äta normalt igen (det betyder INTE att jag menar det är fel för andra, bara att det inte funkar för mig).

Det som gör att WW funkar bra för mig är:

  • Jag äter likt som tidigare, dock med andra portioner och med mer medvetenhet vad som jag bör öka (grönsaker, fisk, kyckling) och det jag drar ner lite på (pasta, fett etc).

  • Jag har lärt mig massor nya recept och också att uppskatta andra saker. t ex åt jag ingen lax alls förut men nu har jag insett att stekt lax faktiskt är riktigt gott. Jag äter fortfarande bra kött men nu mer saker runt om så jag inte behöver äta 2 stora entrecoter för att bli mätt

  • Jag kan äta godis så länge jag inte överdriver. Har t ex insett att Barebell's Chocolate Dough är supergod och inte "kostar" mig mkt på mina dagliga poäng.

  • I appen så finns en jäkligt bra community som stöttar oavsett om man är nere för man står still/tappat suget eller om det går bra. Mkt tips och uppmuntran.

  • Appen uppmuntrar till rörelse, oavsett om det bara är att ta snabba promenader eller mer avancerad träning

  • Då du har ett antal "poäng" att använda under veckan så gör det inget om du går över någon dag. Det jämnar ut sig över veckan. Och dessutom finns det "bonus"-poäng som många använder på helgen för att kunna äta lite mer.

Jag har för övrigt försöket att få in mer rörelse i min vardag. Jag går nu i trappor istället för att ta rulltrappa. Jag går till tåget istället för att ta bussen. Jag tror att även om man inte kan/orkar/har tid att göra mer avancerade träningspass så är vardagsmotionen/rörelsen viktig och ett bra första steg till en varaktig förändring.

Ett tips är t ex att hitta en podcast som du är intresserad av (jag lyssnat bland annat på Daily tech New Show varje dag) och ta en promenad medan du lyssnar. Har du VR-headset så är t ex Fit XR också ett tips (boxning). Jag körde det på Oculus Quest förut och nu Oculus Quest 2 och kör igenom 2 pass på totalt en 30-45 minuter och blir ordentligt svettig.

Håller med dig på alla punkter förutom communityn på WW då många av de som skriver gör samma inlägg varje dag. Var in där när jag hade appen och såg en person som skrivit exakt samma mening till 20 senaste inläggen om att de var så duktiga. Allt känns väldigt tillgjort.
Appen och recepten i sig är annars riktigt bra och man märkte väldigt fort att man äter på tok för mycket innan man gick med i WW. Exempelvis så gjorde jag och sambon 6dl okokta makaroner som sen stuvades istället för 3 dl som vi gör nu. Samma sak med risportionerna som man körde standard på dubbla enligt receptet men nu är nere på enkla portioner eller mindre. Då ska tilläggas att sambon absolut inte är eller var överviktig.

Man mår klart mycket bättre efter att ha gått ner de där extra kilona och det märks på det mesta. Förr när ja och sambon var ute och promenerade så tyckte jag alltid att vi gick så fort men nu har jag inga problem att hålla tempo. Absolut ingen powerwalking men iallafall snabbare promenadtakt då jag tycker det är skönt och helt ok.
Är inte så förtjust i att träna så försöker fylla på med lite promenader men blir väl lite för lite av dessa också iallafall nu på vintern.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

...

Hahaha jag förstår dig, men det är faktiskt en otroligt nyttig rätt som innehåller mycket bra! Men jag vet att blodpudding är en sån där grej som man antagligen älskar eller hatar.

Alltså jag gillar blodpudding (har en förpackning i kylen just nu faktiskt) någon gång ibland med rikligt med lingonsylt och knaperstekt bacon MEN tanken på att äta det varje dag som enda måltid ger mig kväljningar.

Btw, dina matkostnader måste ju ha varit löjligt låga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Alltså jag gillar blodpudding (har en förpackning i kylen just nu faktiskt) någon gång ibland med rikligt med lingonsylt och knaperstekt bacon MEN tanken på att äta det varje dag som enda måltid ger mig kväljningar.

Btw, dina matkostnader måste ju ha varit löjligt låga.

Som fan! Håller ju två månader i kylen också, två paket på Coop kostade 15 kr så jag köpte typ 60 o fyllde kylen.

Bästa sylten är Icas "extra fin" sylt och jag brukar variera mellan olika syltar för att få lite variation. Ett mål ligger på ca 1200 kcal och det är allt jag äter på hela dagen, känner knappt någon hunger men det är nog för att kroppen har gott om fläsk att mumsa på xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Som fan! Håller ju två månader i kylen också, två paket på Coop kostade 15 kr så jag köpte typ 60 o fyllde kylen.

Bästa sylten är Icas "extra fin" sylt och jag brukar variera mellan olika syltar för att få lite variation. Ett mål ligger på ca 1200 kcal och det är allt jag äter på hela dagen, känner knappt någon hunger men det är nog för att kroppen har gott om fläsk att mumsa på xD

Jag hade nog sett till att äta något annat mål också... Ett väldigt järnrikt mål hela tiden är inte bra, se till så att du får i dig de vitaminer och mineraler som blodpudding inte fixar. Kör på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Jag hade nog sett till att äta något annat mål också... Ett väldigt järnrikt mål hela tiden är inte bra, se till så att du får i dig de vitaminer och mineraler som blodpudding inte fixar. Kör på

Yes har pratat med läkare om dieten och även frågat på forum om järnförgiftning, och tydligen så krävs det enorma mängder blodpudding + att man dricker juice till för att man ska få problem. Har även kollat så mina vitamintabletter inte innehåller mer järn efter som det lätt skulle bli för mycket då.

Sen fattar jag ju att det är galet att äta samma sak, men för mig (som är lat som fan när det kommer till att laga mat) så gäller det att det ska vara simpelt, inte massa lull med att förbereda sallader veckoscheman, utan det måste vara enkelt och lätt, annars så tappar jag helt motiveringen, så detta funkar för mig!

Permalänk
Medlem

Jag kör på följande:

5:2 dieten, alltså 5 dagar där jag äter normalt, och 2 dagar där jag reducerar kaloriintaget till ca 600 kcal.

När det kommer till träning så blir det enbart lite längre promenader under dagarna jag fastar, medan jag kör med Roddmaskin i ca 20 min 3-4 av dagarna då jag äter normalt (plus lite korta promenader).

Just nu så försöker jag också på mig att fasta i 3 dagar (inne på dag 2/3), men mer p.g.a. av diverse hälsoeffekter och inte viktnedgång.

Läste i något tidigare inlägg att kroppen går in i ett "starvation-mode" om du enbart äter 1 mål per dag, det är ren och total bullshit. Hur tror du våra förfäder hade överlevt innan vi började med jordbruk? Att gå någon dag eller dagar utan mat var snarare ett normalt tillstånd för våra förfäder, därav alla positiva hälsoeffekter från diverse olika fast-dieter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Som fan! Håller ju två månader i kylen också, två paket på Coop kostade 15 kr så jag köpte typ 60 o fyllde kylen.

Bästa sylten är Icas "extra fin" sylt och jag brukar variera mellan olika syltar för att få lite variation. Ett mål ligger på ca 1200 kcal och det är allt jag äter på hela dagen, känner knappt någon hunger men det är nog för att kroppen har gott om fläsk att mumsa på xD

Blev ett paket blodpudding och ett paket bejken när jag handlade nyss. Köpte "fin" lokalproducerad blodpudding och bacon från Andersson och Tillman. Få se om det är någon skillnad på smaken.

edit: Jag var fan ute och "sprang" imorse. Satan vad dålig kondisen är. Har nog aldrig varit såhär otränad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Blev ett paket blodpudding och ett paket bejken när jag handlade nyss. Köpte "fin" lokalproducerad blodpudding och bacon från Andersson och Tillman. Få se om det är någon skillnad på smaken.

edit: Jag var fan ute och "sprang" imorse. Satan vad dålig kondisen är. Har nog aldrig varit såhär otränad.

Hade velat testa riktig blodpudding från restaurang nån gång, ofta har man te.x. russin i och annat gott.

Permalänk
Inaktiv

ÅF-tåpick-diskussion: *bort mod*

Anektdotisk bevisföring via foto: bort!
Permalänk
Medlem

Rolig läsning. har själv gjort en viktresa. På egen hand. Och har lyckats hålla min vikt. gått ifrån 160kg-78kg. Med ändrad kost, och mycket motion. Min nya hobby är typ löpning, tog till och med och köpte hem ett löpband bara för att hålla igång under vinterhalvåret, och för att slippa gå till gymmet i dom här tiderna.

På helgerna när jag är ledig kan det åka ner en godispåse/chips. Så man behöver inte vara så strikt som många tror

En bild på före och efter

Nyckel för att lyckas är väl att hitta något som fungerar för er. Men mycket sitter i maten! kalorier in kalorier ut. Svårare är det inte egentligen. Men att gå på massa shaker etc kommer inte funka i längden!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

En liten update;
Jag har alltså kört med kaloriunderskott sedan 29 dec. Min startvikt låg på 116 kg.
Mitt maxtak på kalorier ligger på 1900 om dagen. Jag loggar allt jag stoppar i mig i gratisappen FatSecret.
Kan i stort sett äta allt jag vill men i rimliga mängder. Har minskat mängden kolhydrater/såser m.m och ersatt med grönsaker.
Planerar min dag i förväg.
Till dags dato: -13 kg, väger nu in på 103 kg och fortsätter... Lycklig!

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Musikälskare

Pandemin har hjälpt mig att gå ner i vikt och ligger på 24.7 i BMI just nu, det är nästan så man måste gå upp i vikt snart

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?