Asus höjer komponentpriserna under år 2021

Permalänk
Melding Plague

Asus höjer komponentpriserna under år 2021

Brist på komponenter att bygga datorkomponenter av samt logistiska utmaningar tar ut sin rätt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur mycket över MSRP t.ex. grafikkort ligger i dagsläget så kan man tycka att en justering av det sagda inte borde påverka oss i slutändan. Synd dock att det bara är önsketänkande. :/

Permalänk
Medlem

Konsolerna känns ju mer och mer prisvärda, när man får ett helt system till priset av ett 3070. Men det är väl irrelevant när inget av alternativen finns i butik.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Snusfri

Tyvärr inte oväntat.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Hedersmedlem

Ser man alla gula och röda prickar hos svenska ÅF’s lagersaldon vad gäller allt från grafikkort till moderkort och skärmar så inser man att det är speciella tider.

Pandemi, ökat hemarbete, logistiska utmaningar och hundratals miljoner människor globalt som är permitterade och inte vet vad de ska göra på dagarna. 😂

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600K • GTX 1060 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Arzei:

Konsolerna känns ju mer och mer prisvärda, när man får ett helt system till priset av ett 3070. Men det är väl irrelevant när inget av alternativen finns i butik.

Ja, jag är glad att jag förbokade min Series X i september och nu kan njuta av denna.

Är kul att spela på PC också men känner inte att det är värt de pengar och den frustration som alla stackare som beställt ett grafikkort några sekunder försent nu får utstå.

Därtill har mining nu tagit fart igen, vilket innebär att tillgången på de eftertraktade grafikkorten kommer minska ytterligare. Såg en bild miningrigg med 78 stycken 3080-kort i...

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600K • GTX 1060 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Dags att slå till på kompletts rea på Strix B550 moderkortet då.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

Vilken ekonomisk käftsmäll det skulle bli för Asus om de andra tillverkare skulle hitta alternativa lösningar.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Kommer nog få se ännu mer av detta under 2021.

Permalänk
Medlem

Ja, nu är då frågan om man ska passa på att sälja sin gamla dator. Jag har ändå en en månad gammal baby här hemma som kräver all tid, så det lämnar ändå ingen tid över för gaming...

Frågan är bara hur situationen ser ut sen till slutet av våren. Kommer det här att fortgå ännu mot sommaren?

Annars känns det rätt bra att ha köpt ett RX 5700 i början av förra året då priserna ännu var låga. Jag betalade 320 euro för mitt kort (från Tyskland). MSRP på Asus basversion ("Dual") av 3060 Ti är nu efter höjningen 599 USD. Det innebär då att 3060 Ti är ca 35% bättre än RX 5700, men kostar nästan dubbelt mer... Bang for the buck har verkligen varit urdålig senaste åren på grafikkortsfronten.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Ja, nu är då frågan om man ska passa på att sälja sin gamla dator. Jag har ändå en en månad gammal baby här hemma som kräver all tid, så det lämnar ändå ingen tid över för gaming...

Frågan är bara hur situationen ser ut sen till slutet av våren. Kommer det här att fortgå ännu mot sommaren?

Annars känns det rätt bra att ha köpt ett RX 5700 i början av förra året då priserna ännu var låga. Jag betalade 320 euro för mitt kort (från Tyskland). MSRP på Asus basversion ("Dual") av 3060 Ti är nu efter höjningen 599 USD. Det innebär då att 3060 Ti är ca 35% bättre än RX 5700, men kostar nästan dubbelt mer... Bang for the buck har verkligen varit urdålig senaste åren på grafikkortsfronten.

Om du vill ha en dator inom det närmsta året så ska du nog inte sälja den nu.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Ja, jag är glad att jag förbokade min Series X i september och nu kan njuta av denna.

Är kul att spela på PC också men känner inte att det är värt de pengar och den frustration som alla stackare som beställt ett grafikkort några sekunder försent nu får utstå.

Därtill har mining nu tagit fart igen, vilket innebär att tillgången på de eftertraktade grafikkorten kommer minska ytterligare. Såg en bild miningrigg med 78 stycken 3080-kort i...

Haha, vilken syn. Det är han här som har den miningriggen ser jag: https://www.facebook.com/xsSimon.

"Mining perfection.
Net profitably ~$900 per day.
Return on investment ~50 days."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Vilken ekonomisk käftsmäll det skulle bli för Asus om de andra tillverkare skulle hitta alternativa lösningar.

Det är därför de går ut med detta. De vill att andra tillverkare ska göra samma sak. De ska tänka: Kan Asus höja sina priser så kan vi. Då behöver ASUS inte priskonkurrera lika hårt med andra tillverkare och alla tjänar mer pengar på konsumenternas bekostnad eftersom alla höjer sina grundpriser. De försöker såklart dra fördel av bristen genom ett "kartellförslag" som de aldrig kan straffas för eftersom det inte är dolt.

Permalänk
Medlem

Blir att behålla 8700k och GTX 1080 några år till då. Iofs hade jag nog gjort det i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Sälj. Utmärkt tillfälle att få rätt bra pris på grejerna. Gör annat ett tag.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Det är därför de går ut med detta. De vill att andra tillverkare ska göra samma sak. De ska tänka: Kan Asus höja sina priser så kan vi. Då behöver ASUS inte priskonkurrera lika hårt med andra tillverkare och alla tjänar mer pengar på konsumenternas bekostnad eftersom alla höjer sina grundpriser. De försöker såklart dra fördel av bristen genom ett "kartellförslag" som de aldrig kan straffas för eftersom det inte är dolt.

Självklart är det så.
Men man kan ju ändå vara lite naiv och lycklig, och hoppas på att de andra tillverkarna är mer sugna på att sno marknadsandelar från ASUS.
Det kommer ju aldrig att hända, men under rådande omständigheter så måste man vända och vrida på varje positiv tanke.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Hur tänkte dem här?

Dem har redan dem dyraste delar som stort sett alla märken på marknaden och dem har dem sämsta supporten/mjukvaran på marknaden. det enda som dem sticker ut är att dem brukar har dem vettiga designen (enligt mig) på sina komponenter.

Visa signatur

Lian LI O11 XL | ASUS B850-E | 9950X3D | 64 GB RAM | ASUS 9070XT PRIME | WD SN850x 4TB | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFT OLED |

Permalänk
Medlem

Snabb googling gav att 3080 drar runt 250w vid mining. Det beror ju förstås på en rad faktorer men iaf.
(250W*78st*1h)/1000=19,5KWh
Skulle vara intressant att se hur det där är säkrat

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på att övriga tillverkare kommer snart följa deras prishöjning.

Permalänk
Medlem

Det syns verkligen i butikerna. Beställde nyss en helt ny dator och det var verkligen frustrerande när knappt något finns på lager. Moderkort var väldigt jobbigt att hitta, beställningsvara på hälften av grejerna nästan.

Permalänk
Medlem

Diverse förklaringar att motivera varför ett high end grafikkort som klarar biffen nu ska kosta mera än hela datorn gjorde för tio år sedan imponerar inte på mig när konsolerna idag kostar 6000.

Förmodligen därför efterfrågan för PS5 är så gigantisk. Sony kan gå back på hårdvaran och få in pengar på spelen. Men tillverkare av divere lösa bitar av hårdvara kan ju inte dra in extra pengar på mjukvaran utan måste nu höja priserna istället.

Vilket gör att konsoler blir the way to go. Gissar på att lagom till PS5 Pro släpps kommer fantasipriserna för att bygga en speldator som kan maxa ett spel göra att många likt mig ger upp tanken på att spela på PC helt.

Mitt sista High End kort till speldatorn var 680, som jag fick för 4000. Sen kom 780, 980, 1080, 2080, 3080. Hade behövt bli kriminell för att haft råd med alla de uppdateringarna, plus all kringvara igen då man inte kan ha massa flaskhalsar. Dock höll Sandy 2600 länge, men idag kostar 9900 rätt mycket om man vill ha en prolle som hänger med. Sen moderkorten, som är själva hjärtat i hårddisken, ja då blir det över hundra tusen miljoner om man ska ha det senaste varje år.

Förhoppningsvis blir det ett överflöd av 4080 och priserna går ner till 4000 igen. Då skulle det vara kul att börja leka med ray tracing på allvar. Kanske prollarna kan börja hantera fysik på riktigt då och spelutvecklarna gör klart spelen så vi får spelglädje istället för netflix-ångest. Man kan väl få drömma lite?

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Entusiast

Ypperligt tillfälle för konkurrenter att plocka marknadsandelar alltså, om de lyckas skruva upp tillverkningen.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Detta för ju bara till mer och mer dåliga spel till pc. Fortsätter detta blir spelande på pc bara en nish. Lira Tarkov på konsoll.....ush.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Detta för ju bara till mer och mer dåliga spel till pc. Fortsätter detta blir spelande på pc bara en nish. Lira Tarkov på konsoll.....ush.

Glöm inte bort cloud gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Snabb googling gav att 3080 drar runt 250w vid mining. Det beror ju förstås på en rad faktorer men iaf.
(250W*78st*1h)/1000=19,5KWh
Skulle vara intressant att se hur det där är säkrat

En 35A huvudsäkring och sen ett tiotal 10A säkringar så är det ju klart. Inte så ovanligt speciellt nu när folk börjat ladda sina elbilar hemma.

Permalänk
Medlem

Det har spårat ur nu! Grafikkorten har nästan dubblerat priserna senaste åren, tyckte 5000 kr var svindyrt för bara några år sedan!

Nu när arbetslösheten ökar kraftigt pga Corona så blir det inte bättre att priserna stiger samtidigt som köpkraften minskar!

Kanske blir det så att intresset ökar för konsoler ännu mer pga datorkomponenter ökar.

Idag kostar bara ett grafikkort typ mer än en Xbox med Ray Tracing..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem

Det bästa man kan göra åt prisgalenskapen är att vänta och ha is i magen, förr eller senare kommer alla dess köpta delar komma ut på begagnat marknaden och finns det då många exemplar så kommer folk nästan skänka bort dem.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Inaktiv

Ska erkänna att jag börjat gå tillbaka mer till att bli en konsol-bonde med åren. Sämre grafik & fps men så länge spelen är bra. Köpte en Wii U nyligen, fantastisk konsol.

Permalänk
Medlem

Är det någon som tror att vi någonsin kommer ner på priserna för 10 år sedan igen ? (Justerade för vår mycket måttliga inflation och växelkursfluktuationer, naturligtvis.)

Och om vi ser permanent höjda prisnivåer, vad kommer det att innebära för försäljningsvolymerna? Och om försäljningsvolymen sjunker höjer naturligtvis tillverkarna priserna för att upprätthålla sina intäkter, vilket ytterligare minskar volymen.

Att öka priserna för att hålla vinstnivåerna uppe innebär att man sågar av grenen man sitter på. De långsiktiga konsekvenserna är desamma, för i princip alla branscher.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Är det någon som tror att vi någonsin kommer ner på priserna för 10 år sedan igen ? (Justerade för vår mycket måttliga inflation och växelkursfluktuationer, naturligtvis.)

Och om vi ser permanent höjda prisnivåer, vad kommer det att innebära för försäljningsvolymerna? Och om försäljningsvolymen sjunker höjer naturligtvis tillverkarna priserna för att upprätthålla sina intäkter, vilket ytterligare minskar volymen.

Att öka priserna för att hålla vinstnivåerna uppe innebär att man sågar av grenen man sitter på. De långsiktiga konsekvenserna är desamma, för i princip alla branscher.

Försäljningsvolymerna är ju enorma därför de kan höja priserna. Supply and demand osv. Visst covid påverkar, men branschen verkar ha lite växtvärk