Den stora tråden om Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Vet inte vilka specifikationer 1660 har så törs inte svara på det.

Möjligtvis. Du verkar inte ensam iafall.

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/gaming-pcs/8/3953...

Antingen är det din kontakt i din gpu som inte är tillräckligt hög version för att stödja 144hz för skärmens displayport är det inte.
Kan du välja 100 eller 120 hz ? Dessa är faktiskt minmalt skillnad mellan(den kkörs tydligen bättre tom om du kör på 120z) eftersom den får för mkt eftersläp på 144 hz.)

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Stroker:

Antingen är det din kontakt i din gpu som inte är tillräckligt hög version för att stödja 144hz för skärmens displayport är det inte.
Kan du välja 100 eller 120 hz ? Dessa är faktiskt minmalt skillnad mellan(den kkörs tydligen bättre tom om du kör på 120z) eftersom den får för mkt eftersläp på 144 hz.)

Inte jag som har problem.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Inte jag som har problem.

Ojdå

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080

Permalänk
Skrivet av Don Stroker:

Yes, jag kan köra 120hz, och det funkar väldigt mycket bättre än 144hz, har inga problem med chroma subsampling då. Var mest nyfiken på varför det såg så illa ut i 144hz. Vill just helst köra den i 144hz om det går, men antar att skillnaden är extremt liten jämfört med 120hz, som du säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannyp123:

Jag noterade exakt samma sak, använde skärmen först till min laptop med HDMI och körde den därför i 60hz. När jag kopplade in den till stationära och ändrade till 144hz märkte jag att bilden blev betydligt sämre. Exakt som du beskriver det. Ställer jag ner den till 120hz ser allt ut som det ska. Har inte testat spela, men ni som använder den i windows kör ni den i 144hz? Bilden blir betydligt sämre, klarar inte av det. Funkar fint i 120hz dock, bilden känns behagligare för ögonen. Men måste vara fler som har märkt detta när det är så uppenbart, eller finns det någon sätt att fixa till bilden? Har kollat utdata färgformat, inställt på RGB. Jag har ett GTX 1660 och kör med medföljande displayport-kabel, om det har någon betydelse.

Jag har ett GTX 1660 Super, märker ingen skillnad i kvalitet mellan 144Hz och 120Hz. Har testat båda.
Kör inte med original displayport-kabel, utan en längre kabel.
Borde dock inte spela någon som helst roll dock.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Kört både Amd 5600XT och nu RTX 3070 kör 144 hz märker ingen skillnad

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ 2x Asus 27GP850P/Fractel Design North

Soffdator: Macbook Air M3 16GB/256GB

Ljud : Qacoustics 3030i / AMP Emotiva TA1 / Sub SVS SB2000 Pro

Permalänk

Problem med upplösningen på skärmen.

Jag har precis köpt Xiaomi mi 34" skärmen

Först ställde jag in 3440x1440p 144Hz på Nvidia kontrollpanel. Därefter Startade jag COD Black Ops Cold War. Efter att ha spelat ett tag stängde jag ner spelet och då gick det tillbaka till 1920x1080p och går inte att ändra tillbaka till 3440x1440p. Jag har varit tvungen att starta om datorn för att återigen kunna ställa in 2k upplösning.

Är det någon annan som har upplevt samma problem?

Spec: Nvidia Geforce gtx 1070, Intel core i7-6700

Permalänk
Skrivet av Lukakerino:

Jag har precis köpt Xiaomi mi 34" skärmen

Först ställde jag in 3440x1440p 144Hz på Nvidia kontrollpanel. Därefter Startade jag COD Black Ops Cold War. Efter att ha spelat ett tag stängde jag ner spelet och då gick det tillbaka till 1920x1080p och går inte att ändra tillbaka till 3440x1440p. Jag har varit tvungen att starta om datorn för att återigen kunna ställa in 2k upplösning.

Är det någon annan som har upplevt samma problem?

Spec: Nvidia Geforce gtx 1070, Intel core i7-6700

Får man fråga vart du köpte den ifrån? Letar efter den själv men många butiker verkar inte ha den i lager..

Permalänk
Medlem
Skrivet av xavipro11:

Får man fråga vart du köpte den ifrån? Letar efter den själv men många butiker verkar inte ha den i lager..

Jag köpte den på Warehouse204, aldrig handlat av dem tidigare men såg att många affärer sålt slut på sitt lager. Beställde en fort som attan den 25:e.
Verkar iaf finnas på CDON för en femhundring mer än andra ställen. Webhallen verkar få in några även om datumet inte är fastställt.

Jag tycker det är konstigt, många affärer som sålt slut sina har tagit bort den från sina hemsidor. Tillverkas inte skärmen längre eller vad är det frågan om?

Permalänk
Medlem

Har svårt tro de slutar tillverka den då den säljer som smör. Måste vara en rejäl kassako för Xiaomi.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag tror den har slutat tillverkas för det ryktas om en ny mindre modell från Xiaomi som ska komma Q1 2021. Alternativt så är det bara svårt att få fram pga corona som ger ledtider på allt.

Permalänk

Skrev till miStore. De svarade att den ska komma in på lager igen nästa vecka. Går ju att få 10% rabatt där också så får bli en beställning då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xavipro11:

Skrev till miStore. De svarade att den ska komma in på lager igen nästa vecka. Går ju att få 10% rabatt där också så får bli en beställning då.

Dom har sagt nästa vecka sedan slutet av november. Själv blev jag less att vänta och köpte en som fyndvara på Netonnet för 3790kr.

Permalänk
Skrivet av Pekka:

Dom har sagt nästa vecka sedan slutet av november. Själv blev jag less att vänta och köpte en som fyndvara på Netonnet för 3790kr.

Aj. Får se vad som händer då. Förhoppningsvis stämmer det denna gången....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pekka:

Inte för o paja din upplevelse nu, men dom flesta xiaomi curve-skärmar som lämnats tillbaka är pga coil whine från skärmen.

Den jag har nu har också coilwhine, men inte lika mycket som den första jag köpte från elgiganten och lämna tillbaks.

lyssna med örat mot skärmen när du packat upp och kopplat in.

Permalänk
Medlem

Hade denna monitor funnits med TN-display hade jag köpt den idag.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eckelhesten:

Inte för o paja din upplevelse nu, men dom flesta xiaomi curve-skärmar som lämnats tillbaka är pga coil whine från skärmen.

Den jag har nu har också coilwhine, men inte lika mycket som den första jag köpte från elgiganten och lämna tillbaks.

hur illa var coiwhine på din? fick du anstränga dig för att höra det eller lät det tydligt? bara nyfiken min xiaomi är knäpptyst

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ 2x Asus 27GP850P/Fractel Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kezzo:

hur illa var coiwhine på din? fick du anstränga dig för att höra det eller lät det tydligt? bara nyfiken min xiaomi är knäpptyst

Första skärmen var det väldigt tydligt och svårt att ignorera.

Denna jag har nu får man anstränga sig/fokusera på ljudet, men med lurar på är det ganska lugnt. Sätter man örat mot skärmen när den e på så e det ganska tydligt.

Permalänk
Medlem

Jag hör inget från min heller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eckelhesten:

Första skärmen var det väldigt tydligt och svårt att ignorera.

Denna jag har nu får man anstränga sig/fokusera på ljudet, men med lurar på är det ganska lugnt. Sätter man örat mot skärmen när den e på så e det ganska tydligt.

Haha fick lov att gå och trycka örat mot skärmen hör inget
Jag har väl haft tur

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har inget coilwhine i min, men det knäpper till lite i plasten ibland när jag gått och lagt mig. Jag har datorn i samma rum, och jag antar att det är nåt som låter i plasthöljet när den kyls ner efter jag stängt av den för att gå och lägga mig. Som ett spöke som petar på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eckelhesten:

Har lyssnat nu och min är tyst. Inget coilwhine. Inga döda pixlar, lite backlight bleed men inget som jag stör mig på. Mycket nöjd i det stora hela.

Permalänk
Medlem

Inte hört något som helst coilwhine på min men är kanske inte så känslig..

Permalänk
Medlem

Någon som jämfört med Svive PYX 34C601 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av muunkie:

Någon som jämfört med Svive PYX 34C601 ?

Jag har testat/haft den skärmen(Svive) innan jag reklammerade den.
Det är exakt samma displaypanel i och typ samma ingångar.

Det som skiljer är att du kan höja sänka på Xiaomi'n, men inte på Svive.
Stödet såg mer clean ut på Svive, men ser clean ut på Xiaomi oxå.
Anledningen till att jag reklamerade Svive var för att det var en enorm blacklight-bleed i vänstra uppe hörnet. Det är "nästan" liknande på Xiaomin oxå för min del, men skillnaden var att Svive så var det extremt även när man satt rakt framför, medans på Xiaomi så syns det till 90 % när man står off-angle/från sidan långt bak, men bara 5 % synligt rakt framifrån.

Xiaomi var dessutom 500kr billigare när jag köpte den( 4490(Xiaomi) vs 4990 (Svive)).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Stroker:

Jag har testat/haft den skärmen(Svive) innan jag reklammerade den.
Det är exakt samma displaypanel i och typ samma ingångar.

Det som skiljer är att du kan höja sänka på Xiaomi'n, men inte på Svive.
Stödet såg mer clean ut på Svive, men ser clean ut på Xiaomi oxå.
Anledningen till att jag reklamerade Svive var för att det var en enorm blacklight-bleed i vänstra uppe hörnet. Det är "nästan" liknande på Xiaomin oxå för min del, men skillnaden var att Svive så var det extremt även när man satt rakt framför, medans på Xiaomi så syns det till 90 % när man står off-angle/från sidan långt bak, men bara 5 % synligt rakt framifrån.

Xiaomi var dessutom 500kr billigare när jag köpte den( 4490(Xiaomi) vs 4990 (Svive)).

Ok! Tack för info, då kanske det blir en sådan istället för att vänta på att Xiaomi ska komma in i lager.
BLB känns ju lite som ett lotteri..

Permalänk
Medlem
Skrivet av muunkie:

Ok! Tack för info, då kanske det blir en sådan istället för att vänta på att Xiaomi ska komma in i lager.
BLB känns ju lite som ett lotteri..

BLB är precis det japp :/
Sen hjälper det inte att det är en kurvad skärm dessutom eftersom då är det ännu mer risk att få det eftersom helt enkelt är svårare att få en jämn tryckt skärm

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Stroker:

BLB är precis det japp :/
Sen hjälper det inte att det är en kurvad skärm dessutom eftersom då är det ännu mer risk att få det eftersom helt enkelt är svårare att få en jämn tryckt skärm

Verkar vunnit på lotteriet jag ingen coilwhine , inga döda pixlar och minimalt med bleeding, funkar skit bra

Visa signatur

Permalänk
Permalänk

Det gick fort. Slut nu..