PCI-E Kort med sata-portar

Permalänk
Medlem

PCI-E Kort med sata-portar

Hej! Jag är mitt uppe i ett UnRaid bygge där planen är att slänga in 5 hårddiskar och 1 ssd nu men även förbereda för framtida expansion då mitt chassi stödjer upp till 11. Jag har i dagsläget en intel 6700k och ett Asus z170a moderkort med 6st sata-portar. Jag är ute efter ett PCI-E kort med SATA-portar på. Ingen raid eller liknande då jag kör unraid.

Lägger upp en bild för att förklara lite vad jag är ute efter:

Finns det något med en rimlig prislapp som ni kan skicka över en länk på?

Tacksam för hjälp.

Mvh Ozmix

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Själv använder jag LSI 9207-8i i min unraid, det brukar gå att hitta för omkring 400kr på tex. Ebay

Permalänk
Medlem

Kör också dubbla LSI 9207-8i i min Unraid server, billiga på ebay och fungerar perfekt

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502 X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 114TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB | Herman Miller X Logitech G Embody

Permalänk
Medlem

Hundring billigare på https://www.webhallen.com/se/product/272071-Delock-PCIe-SATA-...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Kör även jag ett LSI kort, 9211-8i. Köpt på Ebay för 350:- (+85 ish för tull). Funkar toppen!. Färdigflashat till IT-mode. Finns fortfarande att köpa:

https://www.ebay.com/itm/LSI-9223-8i-6Gbps-SAS-HBA-FW-P20-921...

Permalänk
Medlem

Ska du inte ha 10Gbit nätkort i så kan man gå på billigare kontrollers https://www.amazon.se/Syba-SI-PEX40064-portar-kontrollkort-l%...

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bouxer:

Kör även jag ett LSI kort, 9211-8i. Köpt på Ebay för 350:- (+85 ish för tull). Funkar toppen!. Färdigflashat till IT-mode. Finns fortfarande att köpa:

https://www.ebay.com/itm/LSI-9223-8i-6Gbps-SAS-HBA-FW-P20-921...

Någon skillnad mellan det du använder och tex ” LSI 9207-8i”?

Tack för svar och länk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozmix:

Någon skillnad mellan det du använder och tex ” LSI 9207-8i”?

Tack för svar och länk!

Helt ärligt inte en aning

Edit: Men en googling tog mig hit:
https://forums.unraid.net/topic/77163-9207-8i-vs-9211-8i/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bouxer:

Helt ärligt inte en aning

Edit: Men en googling tog mig hit:
https://forums.unraid.net/topic/77163-9207-8i-vs-9211-8i/

Då jag inte ska köra några ssd via korten så funkar 9211 lika fint. Jag har 6st interna sata6-portar som kan användas till det.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Dessa har en massa konstiga RAID-moder och dessutom skall allt över en enda PCIe-lanes ver. 2 vilket takar vid 5 Gbit/s eller ~ 600 MB/s fördelat på alla diskar.

Sedan brukar det vara gnäll om dessa adaptrar med småkrångel och och upplevd låg prestanda (vilket mycket beror på bara 1xPCIe) till upplevd opålitlighet.

---

Hellre då LSI 9211-8i eller liknande i samma familj (där 92xx och xx mer eller mindre säger hur anslutningarna sitter) som baseras på SAS2008-chip och firmware i IT-mode - och de klarar 8 diskar på varje och klarar också SAS-diskar[1]. Dessa kort har 8x PCIe-lanes och därmed en PCIe-lanes för var disk så att full överföringskapacitet kan fås för var disk men går att köra på 4x PCIe, 2x PCIe och 1x PCIe anslutning om de är PCIe-socket med öppen ända.

för IT-mode så kan du inkludera 'zfs' i sökningen för varianter med rätt firmware i IT-mode redan från början men det är inte omöjligt att flasha om det skulle bli fel.

[1] och med SAS-expandrar kan man koppla till ytterligare diskar, även av SATA-modell och var 9211-kort hanterar upp till 255 diskar totalt via expandrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Dessa har en massa konstiga RAID-moder och dessutom skall allt över en enda PCIe-lanes ver. 2 vilket takar vid 5 Gbit/s eller ~ 600 MB/s fördelat på alla diskar.

Sedan brukar det vara gnäll om dessa adaptrar med småkrångel och och upplevd låg prestanda (vilket mycket beror på bara 1xPCIe) till upplevd opålitlighet.

---

Hellre då LSI 9211-8i eller liknande i samma familj (där 92xx och xx mer eller mindre säger hur anslutningarna sitter) som baseras på SAS2008-chip och firmware i IT-mode - och de klarar 8 diskar på varje och klarar också SAS-diskar[1]. Dessa kort har 8x PCIe-lanes och därmed en PCIe-lanes för var disk så att full överföringskapacitet kan fås för var disk men går att köra på 4x PCIe, 2x PCIe och 1x PCIe anslutning om de är PCIe-socket med öppen ända.

för IT-mode så kan du inkludera 'zfs' i sökningen för varianter med rätt firmware i IT-mode redan från början men det är inte omöjligt att flasha om det skulle bli fel.

[1] och med SAS-expandrar kan man koppla till ytterligare diskar, även av SATA-modell och var 9211-kort hanterar upp till 255 diskar totalt via expandrar.

Hej! Tack för info! Jag har beställt två kort ifrån länken som tidigare länkats. Blev två paket där varje paket innehöll: 9211 med två kablar som ger mig möjlighet till anslutning av 8st diskar till ett kort. Lång frakt-tid men jag kan vänta. ☺️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozmix:

Hej! Tack för info! Jag har beställt två kort ifrån länken som tidigare länkats. Blev två paket där varje paket innehöll: 9211 med två kablar som ger mig möjlighet till anslutning av 8st diskar till ett kort. Lång frakt-tid men jag kan vänta. ☺️

Detta kommer bli bäst för dig, delock och andra no name kort slutar med massa strul. När jag försökte med sådana fick jag byta ut dom ofta för de helt enkelt dog. Mina LSI kort har varit online i flera år nu utan problem.