Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem

Har en fråga om detta. Säg att jag kopplar den till min laptop via usb c. Sen drar en hdmi kabel till min blurays input (som är kopplad till en projektor) kan jag då få både surround ljud och bild på projektorn? Vill se filmer osånt på detta sätt, via skärmspegling, fast vill få ut ljud från hemmabion med

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Har en fråga om detta. Säg att jag kopplar den till min laptop via usb c. Sen drar en hdmi kabel till min blurays input (som är kopplad till en projektor) kan jag då få både surround ljud och bild på projektorn? Vill se filmer osånt på detta sätt, via skärmspegling, fast vill få ut ljud från hemmabion med

Ljud kommer du att få definitivt men för att få äkta 5.1 behövs det att filmens output är DTS eller Dolby Digital. Rätta mig om jag har fel?

Har själv en fråga säg att jag köper denna och redan har hdmi utgång på min laptop. Nu får jag 2 st hdmi utgång kan jag koppla till varsin skärm??

Permalänk
Medlem
Skrivet av fujitsus:

Har själv en fråga säg att jag köper denna och redan har hdmi utgång på min laptop. Nu får jag 2 st hdmi utgång kan jag koppla till varsin skärm??

Din bärbara borde känna igen dem som olika skärmar och på så sätt ska du kunna använda dem som olika. Men har aldrig testat på en bärbar. Kommer dock vara tufft för din bärbara om du gör något lite intensivt. Många pixlar på liten bärbar.

Skrivet av seraj5:

Ser inte något problem, så länge materialet du kollar på är korrekt med surround ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkyThread:

Din bärbara borde känna igen dem som olika skärmar och på så sätt ska du kunna använda dem som olika. Men har aldrig testat på en bärbar. Kommer dock vara tufft för din bärbara om du gör något lite intensivt. Många pixlar på liten bärbar.

Ser inte något problem, så länge materialet du kollar på är korrekt med surround ljud.

Jo jag tror att min blu ray inte stödjer ljud via hdmi.. funkar inte så med apple tv 3 iaf, man måste köra optisk ingång

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Jo jag tror att min blu ray inte stödjer ljud via hdmi.. funkar inte så med apple tv 3 iaf, man måste köra optisk ingång

Låter väldigt konstigt. Funkar ljudet i vanligt fall på blu ray när du spelar?
Är blu ray spelaren ansluten till tv via hdmi arc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Yes, verkar som det! CPU-Z skriver även ut om det är single rank eller dual rank under fliken Memory:
https://linustechtips.com/uploads/monthly_2018_10/Untitled.jpg.3989ca205e75667fdb3be909b5e52d9f.jpg

Står ju klart och tydligt att det som du ser är dual channel. Är absolut inte samma sak dual rank.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Står ju klart och tydligt att det som du ser är dual channel. Är absolut inte samma sak dual rank.

Läs två inlägg efter inlägget du citerade.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkyThread:

Ok men vad har pixlar med prestandan att göra? Jag kan alltså med hjälp av denna dockningsstation koppla min laptop till 2 olika skärmar, den inbyggda och externa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fujitsus:

Ok men vad har pixlar med prestandan att göra? Jag kan alltså med hjälp av denna dockningsstation koppla min laptop till 2 olika skärmar, den inbyggda och externa?

Läs om vad jag skrev
Vill du ha mer utförligt svar får du ringa försäljarna

Permalänk
Medlem

Vad har ni för tips på trådlöst tgb kanske även en kombo med tgb+mus för vanligt hemmakontorsbruk.

Får gärna vara low profil på tangenterna

Hit me!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Vad har ni för tips på trådlöst tgb kanske även en kombo med tgb+mus för vanligt hemmakontorsbruk.

Hit me!

Mekaniskt low profil verkar Logitech g915 vara populär, men dyr är den.
Icke mekanisk logitech MX keys.
Mus Logitech MX Master 3

Kommer du inte med prisklass får du bara tips på det bästa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Hit me!

Kan varmt rekommendera Roccat Vulcan AIMO 120 eller 121 lågprofil tangentbordet. Har själv en och verkligen stortrivs med den. Kommer lite då och då till väldigt rabbaterad pris.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, Sapphire Radeon RX 7900 XTX NITRO+ 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Läs två inlägg efter inlägget du citerade.

Det gjorde jag. Och där fick du klart för dig att det var single rank. I den som gav dig förklaringen och i ditt inlägg så var det inget som klargjorde just det jag skrev till dig nu. Att dual channel är något helt annat än single/dual rank. Alltså så att kolla på den fliken i cpu-z som du hade gjort säger inget om dual eller single rank. Det var det jag ville klargöra så om någon annan läser de inläggen får klart för sig att den fliken i cpu-z har nada med single/dual rank att göra utan handlar enbart om minnena körs i single/dual channel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Det gjorde jag. Och där fick du klart för dig att det var single rank. I den som gav dig förklaringen och i ditt inlägg så var det inget som klargjorde just det jag skrev till dig nu. Att dual channel är något helt annat än single/dual rank. Alltså så att kolla på den fliken i cpu-z som du hade gjort säger inget om dual eller single rank. Det var det jag ville klargöra så om någon annan läser de inläggen får klart för sig att den fliken i cpu-z har nada med single/dual rank att göra utan handlar enbart om minnena körs i single/dual channel.

Vad dillar du om? Står ju klart och tydligt Rank på bilden jag länkade till, se inlägget igen:

Skrivet av Icte:

Yes, verkar som det! CPU-Z skriver även ut om det är single rank eller dual rank under fliken SPD:
https://external-preview.redd.it/Nl2Bxygeg_RGoTL8in9EAvZOW6USchiT1iM6qDed-eI.png?auto=webp&s=451e9eb037b079d11392600f86e05a808fc971fb

Nu är det fixat med korrekt bild och info om SPD-fliken i CPU-Z så slipper fler bli förvirrade Peace out!

/s
Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Produkt: PNY USB 3.1 Elite Steel 128GB
Länk: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/minneskor...
Kategori: Lagring
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5172976
Pris: 129kr

Jag tog ett som collect at store. Sen läste jag lite omdömen och det blir nog att avbeställa. Fast 129 spänn för 128GB är ju rätt bra oavsett hastigheter..

Funderar lite. Hinner inte dit på ett par timmar iaf . . Tack för tipset hur som helst!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Def_Dog:

Hit me!

Logitech Craft verkar vara det mest spännande tangentbordet just nu.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frisell:

Jag tog ett som collect at store. Sen läste jag lite omdömen och det blir nog att avbeställa. Fast 129 spänn för 128GB är ju rätt bra oavsett hastigheter..

Funderar lite. Hinner inte dit på ett par timmar iaf . . Tack för tipset hur som helst!

Jag köpte en av varje, minnet kom fram som en "köp denna också?" Grej på väg till kassan. SSDn är fin, köpte min första när den reades strax under tusenlappen och blev ett rent impulsköp nu för detta pris. Hade föredragit en annan färg men kan inte klaga för detta pris, min gamla är också blå och i samma storlek.

Jag var ganska kluven till PNY stickan, den verkar vara rätt slö enligt omdömen på Amazon.co.uk men typ 1kr/GB känns inte helt orimligt, speciellt i Sverige. Ska nog se om jag kan editera inlägget men någon länk till omdömen. Billiga USB-minnen brukar inte alltid vara bra tecken, tvärt om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Produkt: PNY USB 3.1 Elite Steel 128GB
Länk: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/minneskor...
Kategori: Lagring
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5172976
Pris: 129kr

Passa er för detta om man ska tro recenssioner på nätet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HenrikM:

Passa er för detta om man ska tro recenssioner på nätet.

Länka gärna om du hittar tydligare än ovan från Amazon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Länka gärna om du hittar tydligare än ovan från Amazon.

https://www.amazon.se/PNY-USB-minne-Elite-Steel-Metallisk/pro...

Permalänk
Inaktiv

Är ju i princip samma som: https://www.amazon.co.uk/PNY-Flash-Drive-Elite-Steel/dp/B07W8... som jag lade till i inlägget i fyndtråden. .se visar bara de mest negativa, iallafall för mig, men 66% även där har ju gett 5 stjärnor. Sedan förekommer ju även felaktiga exemplar som är defekta. USBminnena brukar påstås få de sämsta minnena som inte duger till annat.

Man bör helt klart kolla en extra gång i detta fall, behåller själv min beställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Är ju i princip samma som: https://www.amazon.co.uk/PNY-Flash-Drive-Elite-Steel/dp/B07W8... som jag lade till i inlägget i fyndtråden. .se visar bara de mest negativa, iallafall för mig, men 66% även där har ju gett 5 stjärnor. Sedan förekommer ju även felaktiga exemplar som är defekta. USBminnena brukar påstås få de sämsta minnena som inte duger till annat.

Man bör helt klart kolla en extra gång i detta fall, behåller själv min beställning.

Den du länkar till visar inte endast recensioner till den som du länkar till. Utan även till andra modeller och varianter. Se på kommentarerna står det en rad "Size Name: 128 GB Style Name: Hook 3.0 Verified Purchase".
Det viktiga här är Style Name, alltså en annan variant.
Den jag länkade till har jag filtrerat så det endast kommer rätt recensioner till just den modellen och inte andra.

"hook 3.0". Som är detta USB: https://www.amazon.co.uk/dp/B07BNQ8P6N/ref=twister_B07X84P6SJ...

Recensioner på Co.uk Ignorera Top positiv review.
https://www.amazon.co.uk/product-reviews/B07W8R6YS2/ref=cm_cr...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SkyThread:

Den du länkar till visar inte endast recensioner till den som du länkar till. Utan även till andra modeller och varianter. Se på kommentarerna står det en rad "Size Name: 128 GB Style Name: Hook 3.0 Verified Purchase".
Det viktiga här är Style Name, alltså en annan variant.
Den jag länkade till har jag filtrerat så det endast kommer rätt recensioner till just den modellen och inte andra.

"hook 3.0". Som är detta USB: https://www.amazon.co.uk/dp/B07BNQ8P6N/ref=twister_B07X84P6SJ...

Recensioner på Co.uk Ignorera Top positiv review.
https://www.amazon.co.uk/product-reviews/B07W8R6YS2/ref=cm_cr...

Tack! Tar bort tipset på det där minnet, ser som du skriver inte alls lika bra ut. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Tack! Tar bort tipset på det där minnet, ser som du skriver inte alls lika bra ut. :/

Hämtade precis ut mitt. Formaterade om det till NTFS(i en 3.1 port) och testar just nu "stora filer". Svajar mellan 7MB/s och 12,5MB/s TILL minnet(testat både från HDD och SSD). FRÅN minnet till SSD gick det snabbare. Runt 125MB/s fick jag då.

Ska testa lite smått nu...

Beter sig ungefär likadant där.

Testade även exFAT och även om jag såg hastigheter upp emot 17-18MB/s var det väldigt sporadiskt och jag skulle säga att mestadels ligger hastiigheter runt 10-12,5MB/s.

Jag tror jag behåller minnet och typ lägger in win10 på. Läshastigheten var ju iaf "ok".

Orkar inte lämna tillbaka det, men man har ju tappat förtroende för PNY.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Frisell:

har ju tappat förtroende för PNY som kallar det 3.1

Är interfacet inte det, de håller det de lovar i marknadsföringen även vad gälelr hastigheten så vad är egentligen problemet ?
Jag tycker att man ska sluta ta för givet att nått är "bättre" än det som anges i marknadsföringen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frisell:

Hämtade precis ut mitt. Formaterade om det till NTFS(i en 3.1 port) och testar just nu "stora filer". Svajar mellan 7MB/s och 12,5MB/s TILL minnet(testat både från HDD och SSD). FRÅN minnet till SSD gick det snabbare. Runt 125MB/s fick jag då.

Ska testa lite smått nu...

Beter sig ungefär likadant där.

Testade även exFAT och även om jag såg hastigheter upp emot 17-18MB/s var det väldigt sporadiskt och jag skulle säga att mestadels ligger hastiigheter runt 10-12,5MB/s.

Jag tror jag behåller minnet och typ lägger in win10 på. Läshastigheten var ju iaf "ok".

Orkar inte lämna tillbaka det, men man har ju tappat förtroende för PNY.

Tack för bra tester!
Användningsområden där skrivprestanda smått kvittar kan den nog vara rätt fin ändå kanske. Iallafall för priset.

Tog själv en titt om man kund avbeställa den från ordern (vill ha T5 SSDn, de är riktigt fina) men går varken ändra ordern, ta bort ordern eller få tag i kundtjänst. Provade inte ringa in, skadar inte med ett extra minne men detta är verkligen en punkt Elgiganten måste fixa. Fungerar inte ens chatten så bör man se över sitt orderhanteringssystem, ganska få av de större butikerna som inte fixar att kunden ändrar eller ångrar ordern.

Håller med dig, förväntar mig mer av PNY. De är en ganska stor leverantör av professionella produkter, personligen mest bekant med deras Quadro-kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är interfacet inte det, de håller det de lovar i marknadsföringen även vad gälelr hastigheten så vad är egentligen problemet ?
Jag tycker att man ska sluta ta för givet att nått är "bättre" än det som anges i marknadsföringen.

Jo, det är ju 3.1. Tog bort det sista i den meniingen redan innan du hade skrivit klart ditt inlägg

Skrivhastigheten är dock en bra bit under utlovade 20MB/s

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frisell:

Jo, det är ju 3.1. Tog bort det sista i den meniingen redan innan du hade skrivit klart ditt inlägg

Skrivhastigheten är dock en bra bit under utlovade 20MB/s

Frågan är om inte en ärligare marknadsföring hade varit att PNY, i detta fall, skriver skrivhastigheter från 7MB/s istället för det maximala de lyckas uppmäta. Gränssnittet, eller snarare formen på kontakten är ju intressantare än vilken standard den följer.

Nu handlar jag iofs mest mSD och sällan USB-minnen men med mSD brukar hastigheterna vara betydligt bättre. Alternativet med ett bra mSD och en vettig läsare ersätter på många vis USB-minnen i många sammanhang. Men det blir inte billigare.

Permalänk
Skrivet av Def_Dog:

Hit me!

Logitech k750, bästa all-round tgb, dock Inga upplysta tangenter

Visa signatur

Fractal Node 202 | Ryzen 5700G | RTX 3070 8GB | 32GB LP DDR4 | Samsung 870 500gb | Thermalright AXP-100 Full copper | ARCTIC P12 Slim PWM PST - 120 mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamerouge:

Logitech k750, bästa all-round tgb, dock Inga upplysta tangenter

K750 är riktigt trevligt. Dock börjar mitt batteri bli dåligt. Efter snart 7 år.