Nvidia Shield TV v2 - Samlingstråd

Permalänk
Medlem

Har ett drygt problem med min Nvidia shield( första modellen) att vissa YouTube klipp är osynk samt den laddar ibland vissa klipp fast jag har 500mb lina.
Kör en Philips the One tv till en Onkyo nr646 och shielden till förstärkaren .. nån som har haft samma fel? Har provat att ominstallera appen samt rensa cachen men inget hjälper..

Visa signatur

Det vet Du

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferret-X:

Har ett drygt problem med min Nvidia shield( första modellen) att vissa YouTube klipp är osynk samt den laddar ibland vissa klipp fast jag har 500mb lina.
Kör en Philips the One tv till en Onkyo nr646 och shielden till förstärkaren .. nån som har haft samma fel? Har provat att ominstallera appen samt rensa cachen men inget hjälper..

Vad är i osynk? Ljudet och bilden eller?
Har du slut på lagring?
Har du en usb-sticka inkopplad som har låg överföringshastighet?

Permalänk
Medlem

Ljudet är osynk ( ljud o läppar hänger inte ihop).. är inte på alla klipp men på vissa. Har ingen HDD inkopplad just nu.. lagringen har jag inte kollat men ska göra de.

Visa signatur

Det vet Du

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferret-X:

Ljudet är osynk ( ljud o läppar hänger inte ihop).. är inte på alla klipp men på vissa. Har ingen HDD inkopplad just nu.. lagringen har jag inte kollat men ska göra de.

Är felet kvar efter en omstart?
Är det så att ljudet börjar komma efter efter att du kört Netflix? Jag hade det. Jäkla Netflix. Men testa att starta om och se hur det är då

Permalänk
Medlem

Har startat om och ominstallera appen ,rensat cachen osv men inget funkar. Kör jag på smart tvns app då funkar de utan problem. Är samma vare sig jag kört Netflix först eller inte

Visa signatur

Det vet Du

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferret-X:

Har startat om och ominstallera appen ,rensat cachen osv men inget funkar. Kör jag på smart tvns app då funkar de utan problem. Är samma vare sig jag kört Netflix först eller inte

Så du har eftersläpande ljud, oavsett app och källa direkt vid uppstart? Då tro jag du har problem med ljudets koppling. Kontrollera HDMI-sladd och ARC / eARC -kompabilitet mellan både Sköld - TV - Högtalare.

Vad händer om du testar TV-högtalaren? Är ljudet synkroniserat då?

Permalänk
Medlem

Orkade inte mer så jag provade att installera smart YouTube och då funkade allt igen så de verkar som de är nå strul med android tvs YouTube app

Visa signatur

Det vet Du

Permalänk
Medlem

Är det många här som strömmar spel från sin PC till Shielden? Hur undviker ni all Micro stuttering man får med Nvidia Gamestream och Moonlight? Steam Link är mer smooth för mig men där funkar enbart stereo tyvärr.

Permalänk
Medlem

Svart skärm helt plötsligt -Nvidia Shield Pro 2019

Någon mer som upplevt svart skärm mitt i en Netflixfilm eller någon annan aktivitet? Ljudet fortsätter men bilden är helt svart. Oftast hjälper inte ens omstart, utan brukar sluta med att jag måste drar ur HDMI-sladden eller byta port på Soundbarens HDMI-in.

Permalänk
Medlem

Den inbyggda Chromecasten funkar betydligt sämre än min gamla Chromecast Ultra.
Ibland får jag casta om flera gånger, det går inte att höja och sänka volymen via telefonen och HDMI-CEC är otroligt segt. Tar typ 10 sekunder innan den switchar HDMI ingång när man castar något..

Nån som har samma problem med HDMI-CEC? Jag vill att HDMI ingången ska bytas direkt till Shieldens när jag castar något.

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggaaaa:

Den inbyggda Chromecasten funkar betydligt sämre än min gamla Chromecast Ultra.
Ibland får jag casta om flera gånger, det går inte att höja och sänka volymen via telefonen och HDMI-CEC är otroligt segt. Tar typ 10 sekunder innan den switchar HDMI ingång när man castar något..

Nån som har samma problem med HDMI-CEC? Jag vill att HDMI ingången ska bytas direkt till Shieldens när jag castar något.

Vad har du för TV? För mig fungerar det bra och uppstarten från och med att jag startar kastning från telefon är ungefär lika snabb som en vanlig uppstart

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oggaaaa:

Den inbyggda Chromecasten funkar betydligt sämre än min gamla Chromecast Ultra.
Ibland får jag casta om flera gånger, det går inte att höja och sänka volymen via telefonen och HDMI-CEC är otroligt segt. Tar typ 10 sekunder innan den switchar HDMI ingång när man castar något..

Nån som har samma problem med HDMI-CEC? Jag vill att HDMI ingången ska bytas direkt till Shieldens när jag castar något.

Skrivet av Zipparn:

Vad har du för TV? För mig fungerar det bra och uppstarten från och med att jag startar kastning från telefon är ungefär lika snabb som en vanlig uppstart

Jag har heller inga problem, tycker shielden funkar bra mycket bättre en min Cromecast ultra som ligger i förpackningen sedan ett år tillbaka, använde den ca 1 månad innan jag gav upp, otroligt dålig produkt och den klippte hela tiden från min telefon, blev så less att hela tiden behöva starta om var 10-15 minut, min nvidia shield pro har inte en enda gång stängt av från min telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Vad har du för TV? För mig fungerar det bra och uppstarten från och med att jag startar kastning från telefon är ungefär lika snabb som en vanlig uppstart

Skrivet av anon301768:

Jag har heller inga problem, tycker shielden funkar bra mycket bättre en min Cromecast ultra som ligger i förpackningen sedan ett år tillbaka, använde den ca 1 månad innan jag gav upp, otroligt dålig produkt och den klippte hela tiden från min telefon, blev så less att hela tiden behöva starta om var 10-15 minut, min nvidia shield pro har inte en enda gång stängt av från min telefon.

Kör passthrough via min Yamaha RXV-779 reciever till min LG C7 OLED. Har inte provat koppla Shielden direkt till TVn och vill helst undvika att göra det pga att arc inte stödjer DTS-HD etc.

Har försökt hitta någon inställning relaterat till fördröjningen i "developer options" på Shielden men inte hittat något. Känns som att felet inte sitter hos recievern då både Chromecasten och min Telia tv box switchar HDMI ingång utan fördröjning.

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Jag har ett scenario med min Shield TV (2018) som säkerligen inte är helt ovanligt:

1. Jag har en soundbar som stödjer 4k och Dolby Atmos.
2. Jag har en TV som endast är Full HD, den saknar alltså 4k stöd.
3. Shield TV stödjer 4k och Dolby Atmos.

Min setup är att soundbaren ligger mellan shielden och TVn och agerar därmed förstärkare, och ljud och video skickas alltså Shield TV -> Soundbar -> TV

Nu till problemet:
Streamingtjänster stödjer endast Dolby Atmos om du har 4k video. Har testat med Netflix och Disney+.

Är det någon som vet om det finns något sätt att låta shielden ta emot 4k & Dolby Atmos content, och sedan i soundbaren spela upp atmos ljud, och skicka vidare full hd video till TVn?

Soundbaren är Sony HT-ZF9, men att den ska klara av att ta emot 4k och skicka vidare full hd tror jag inte är problemet, utan jag tror att problemet är att shielden känner av att mottagaren endast klarar Full HD, så om det går att ställa in så bör det vara på shielden.

Alternativt kanske det är möjligt att shielden tar emot 4k & atmos, och sen skickar vidare full hd & atmos till soundbaren.

Jag är, som ni hör, ingen expert på hantering av ljud- och videoströmmar, så skulle uppskatta all hjälp till felsökning!

Permalänk
Medlem

Jag har senast Shield och stött på problemet att ljudet inte fungerar på Netflix. Det står Atmos som valt ljud i appen men är tyst. När jag byter till 5.1 fungerar det och på samma sätt när jag byter tillbaka till Atmos så fungerar det.

Någon som vet vad det kan bero på?

Kan tillägga att jag kör via en Onkyo med Atmos-kapacitet.

Edit: Stängde av "enable dolby processing" och det kan ha löst det.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foffi:

Jag har ett scenario med min Shield TV (2018) som säkerligen inte är helt ovanligt:

1. Jag har en soundbar som stödjer 4k och Dolby Atmos.
2. Jag har en TV som endast är Full HD, den saknar alltså 4k stöd.
3. Shield TV stödjer 4k och Dolby Atmos.

Min setup är att soundbaren ligger mellan shielden och TVn och agerar därmed förstärkare, och ljud och video skickas alltså Shield TV -> Soundbar -> TV

Nu till problemet:
Streamingtjänster stödjer endast Dolby Atmos om du har 4k video. Har testat med Netflix och Disney+.

Är det någon som vet om det finns något sätt att låta shielden ta emot 4k & Dolby Atmos content, och sedan i soundbaren spela upp atmos ljud, och skicka vidare full hd video till TVn?

Soundbaren är Sony HT-ZF9, men att den ska klara av att ta emot 4k och skicka vidare full hd tror jag inte är problemet, utan jag tror att problemet är att shielden känner av att mottagaren endast klarar Full HD, så om det går att ställa in så bör det vara på shielden.

Alternativt kanske det är möjligt att shielden tar emot 4k & atmos, och sen skickar vidare full hd & atmos till soundbaren.

Jag är, som ni hör, ingen expert på hantering av ljud- och videoströmmar, så skulle uppskatta all hjälp till felsökning!

Är det inte bara att köpa en 4k TV då

Fick du ordning på detta? Det låter konstigt i mina öron...
Jag är verkligen ingen expert, så min killgissning är den här...

Shield känner till vad nästföljande enhet har för begränsingar, i ditt fall Soundbaren. Så om Soundbaren klarar av 4k och Atmos, då är det det Shielden kommer skicka ditåt. Vad sen tv:en klarar av (1080p i ditt fall) känner bara Soundbaren till. Jag hade trott att den då skalar upp en del material (SD, 720p etc) gör ingenting åt 1080p och skalar ner UHD (2160p). Ljudet spelar den upp i högtalarna och skickar inte vidare till TV:en.

Det borde alltså funka, förutsatt att du har hdmi-kablar som även stödjer 4k mellan alla enheterna.

Edit : Jag har själv en Shield TV (2018) kopplad till en Atmos förstärkare som i sin tur är kopplad till en 1080p projektor, och jag kan spela upp 4k content med Atmos ljud. Har dock bara Netflix "vanilla" och ej heller Disney+. Har du provat att spelea upp en icke streamade 4k UHD fil?

Låter som någon setting i din Shield som lägger sig i, allt borde vara "pass though"

Permalänk
Medlem
Skrivet av eaop:

Är det inte bara att köpa en 4k TV då

Fick du ordning på detta? Det låter konstigt i mina öron...
Jag är verkligen ingen expert, så min killgissning är den här...

Shield känner till vad nästföljande enhet har för begränsingar, i ditt fall Soundbaren. Så om Soundbaren klarar av 4k och Atmos, då är det det Shielden kommer skicka ditåt. Vad sen tv:en klarar av (1080p i ditt fall) känner bara Soundbaren till. Jag hade trott att den då skalar upp en del material (SD, 720p etc) gör ingenting åt 1080p och skalar ner UHD (2160p). Ljudet spelar den upp i högtalarna och skickar inte vidare till TV:en.

Det borde alltså funka, förutsatt att du har hdmi-kablar som även stödjer 4k mellan alla enheterna.

Edit : Jag har själv en Shield TV (2018) kopplad till en Atmos förstärkare som i sin tur är kopplad till en 1080p projektor, och jag kan spela upp 4k content med Atmos ljud. Har dock bara Netflix "vanilla" och ej heller Disney+. Har du provat att spelea upp en icke streamade 4k UHD fil?

Låter som någon setting i din Shield som lägger sig i, allt borde vara "pass though"

Hmm, det kan absolut vara kabeln som spökar! Ska se om jag kan hitta nån annan och testa med!

Jag håller med om ditt resonemang, borde absolut funka så, tycker jag!

Jag har tyvärr inte tillgång till något annat atmos/4k innehåll än Disney+ för tillfället. Kanske går det att ladda ner nåt demo bara för att testa?

Låter ju lovande att du fått det att funka! Finns ju en risk att det är nån sorts begränsning på streaming-tjänsten, men man tycker att soundbaren borde agera svart låda, den borde inte bry sig om vad TVn klarar av!

Tack för svar! Återkommer när jag testat med annan kabel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foffi:

Hmm, det kan absolut vara kabeln som spökar! Ska se om jag kan hitta nån annan och testa med!

Jag håller med om ditt resonemang, borde absolut funka så, tycker jag!

Jag har tyvärr inte tillgång till något annat atmos/4k innehåll än Disney+ för tillfället. Kanske går det att ladda ner nåt demo bara för att testa?

Låter ju lovande att du fått det att funka! Finns ju en risk att det är nån sorts begränsning på streaming-tjänsten, men man tycker att soundbaren borde agera svart låda, den borde inte bry sig om vad TVn klarar av!

Tack för svar! Återkommer när jag testat med annan kabel!

Måste ju finnas demo klipp på nätet tycker man. De gånger jag haft strul med ljudet har det varit appen (i mitt fall kodi) som haft någon ljudinställing som inte varit "pass though audio", sen får man väl kolla på inställningarna på shielden med. Kanske värt att testa detta innan man börjar testa med kablarna... Lycka till!

Edit : Här verkar finnas 4k uhd & atmos demo klipp : https://thedigitaltheater.com/dolby-trailers/

Permalänk
Medlem

Ljud pasthrue i kodi appan har slutat att fungera bara helt plötsligt för mig? Har fungerat i något år utan bekymmer innan. Får bara PCM eller omvandlat till DD+ oavsett vad som filmerna anväder för format.
Gissar att det är någon bugg, för har tästat att avaktivera, aktivera, resettat ljudinstälningarna och sett till att rätt (alla) sliders för ljudformaten är på.

Har variation 18.9
Schelden är kopplad till en Marantz 6013.

Är det bara jag eller fler som det krånglat för?

Edit. Löste det med en ominstallation av appen 😑🙂

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Inaktiv

En omstart brukar lösa ljudproblemen för mig, ljudet brukar försvinna helt ibland och då räcker de med att starta om Shielden.

Permalänk
Medlem

Går det ordna så gamestream sätter igång gamemode ? stör mig på att måste ha framme tv kontrollen.

Permalänk
Medlem

Jag ville bara tipsa om det här projektet: https://github.com/cgarst/gamestream_launchpad

Det tillåter en att sätta t ex olika upplösningar, starta program etc när man ska streama. Underbart gött!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelrazh:

Går det ordna så gamestream sätter igång gamemode ? stör mig på att måste ha framme tv kontrollen.

Yes, detta är skitstörigt. På min tv är det ca 5 knapptryck genom en seg tv meny att slå på. Där var min gamla tv bättre då den hade en dedikerad knapp för det.

Permalänk
Inaktiv

Har aldrig testat att köra spel från dator till Shielden och de beror nog på att min data skärm är större en min tv skärm.

Permalänk
Medlem

Jag har problem med Kodi+Shields Tube(Kodi ver 17.6 fungerar men alla över fungerar inte). Kodi slutar fungera och slänger ut mig till shields hemskärm helt sporadiskt. Jag streamar film via Synology Nas och den är kopplad via smb. Jag har en databas då jag har fler mediaspelare av olika märken och det är bara Shield som strular. Jag har läst om detta problem på nätet men inte hittat någon lösning. Nån här som har någon idé?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ice cube:

Jag har problem med Kodi+Shields Tube(Kodi ver 17.6 fungerar men alla över fungerar inte). Kodi slutar fungera och slänger ut mig till shields hemskärm helt sporadiskt. Jag streamar film via Synology Nas och den är kopplad via smb. Jag har en databas då jag har fler mediaspelare av olika märken och det är bara Shield som strular. Jag har läst om detta problem på nätet men inte hittat någon lösning. Nån här som har någon idé?

Är det filer i rar format?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SopAns:

Är det filer i rar format?

Nej,vanliga mkv (720p-1080p). Men iom att detta händer även när jag bläddrar runt i Kodis menyer har jag svårt att tro att det är filerna i sig som är problemet.

Permalänk
Medlem

Jag har problem i Kodi när jag uppdaterar seriebibilioteket. Något där som scrapern inte gillar skickar ut mig till Shields huvudmeny. Får sätta det till "videos" istället för "tv shows" för att det skall fungera.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Jag har problem i Kodi när jag uppdaterar seriebibilioteket. Något där som scrapern inte gillar skickar ut mig till Shields huvudmeny. Får sätta det till "videos" istället för "tv shows" för att det skall fungera.

Har du lagring så det räcker? Sparar du index och bilder på USB eller på interna lagringen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Har du lagring så det räcker? Sparar du index och bilder på USB eller på interna lagringen?

Använder ej USB. Det är en SMB-share från en dator med mycket utrymme.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1