Nvidia Shield TV v2 - Samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Tackar, då får det vara, då behåller jag min AppleTV och kör via den.

Apple Tvn är faktiskt möe bättre på många plan... bla sv appar, och auto HDR/SDR, auto hz...
Men shielden är bäst på att strömma spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Apple Tvn är faktiskt möe bättre på många plan... bla sv appar, och auto HDR/SDR, auto hz...

Tänkte byta då jag gjort mig av med alla andra Apple produkter förutom min bärbara som är en Mac. Var sugen på uppskalningens funktionen bland annat.

Men får fundera på det till helgen och se vad jag bestämmer mig för.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Hur menar du med auto HDR/SDR? Menar du att Nvidia Shield inte hanterar detta auomatiskt?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Hur menar du med auto HDR/SDR? Menar du att Nvidia Shield inte hanterar detta auomatiskt?

Inte sist jag ägde den iaf... bara auto hz plex och kodi
På atv funkar auto hz auto hdr i tex netflix, prime etc också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Inte sist jag ägde den iaf... bara auto hz plex och kodi
På atv funkar auto hz auto hdr i tex netflix, prime etc också.

funkar, bara installera appen Refresh Rate så sköter den det för apparna som inte gör det auto.

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

funkar, bara installera appen Refresh Rate så sköter den det för apparna som inte gör det auto.

Buggar en hel del, enligt en del på minhembio... sköter den auto HDR också?

Permalänk
Medlem

Auto hdr och hz funkar utmärkt för mig i Kodi och har gjort så i typ 1 år

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Buggar en hel del, enligt en del på minhembio... sköter den auto HDR också?

buggar på vilket sätt? fungerat utmärkt för mig iaf för främst Netflix, Viaplay osv, Kodi sköter det själv så där behövs det inte.

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem

När ni skriver auto hdr vad är det ni menar egentligen? Jag har inget speciellt installerat och märker att den ändrar till DV eller HDR beroende på om källan stödjer det. Detta i plex och appar som viaplay, netflix etc. Eller missförstår jag nu?

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

När ni skriver auto hdr vad är det ni menar egentligen? Jag har inget speciellt installerat och märker att den ändrar till DV eller HDR beroende på om källan stödjer det. Detta i plex och appar som viaplay, netflix etc. Eller missförstår jag nu?

Nej du missförstår inte.. någon nämnde högre upp, uppenbarligen felaktigt med tanke på alla Posts därefter , att shielden skulle ha problem med att automatiskt switcha över till HDR signal när det ska triggas.

Så nej det är icke ett problem såvida inte nån speciell okänd app kanske men där skulle väl felet snarare ligga i appen känns det som.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Jasså, det funkar på streamingapparn nu med? Det gjorde det inte när jag ägde den(netflix etc då, plex och kodi funkade ju), och inte auto hz heller, hatar att se film och serier i fel hz så det blir stutter... va mycket därför jag sålde av den och behöll atv, plus att resten av familjen tyckte atv va lättare och smidigare att navigera runt i .

Permalänk
Medlem

Jag har just skaffat ett tangentbord med pekplatta och vill surfa på TVn.
Kör ni webbläsare på er Shield? Hur har ni löst det?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zipparn:

Jag har just skaffat ett tangentbord med pekplatta och vill surfa på TVn.
Kör ni webbläsare på er Shield? Hur har ni löst det?

De har jag inte lyckats med, är dock inget jag har behov av, surfar gör jag på dator eller mobilen.

Permalänk
Inaktiv

Ett återkommande problem som säkert flera som jag haft problem med är dessa omstarter när man stänger av shielden, av nån anledning så botar den igång igen och de spelar ingen roll hur många gånger du stänger av den för den startar ändå om igen.

Jag har haft de här problemet till och från enda sedan jag köpte den för snart ett år sedan och allt som oftast har de gått till sig efter ett tag och nu har min funkat perfekt i månader fram tills häromdan då den helt enkelt vägrade att gå i viloläge, gav upp efter 5 gången den startade om igen, slet ut strömkabeln för få den att sluta och de har fortsatt under flera dagar, den vägrar gå i viloläge, och då började jag fundera varför de har blivit så här helt plötsligt, jag har installerat flera nya appar senaste veckan och de kanske är därför, jag testade att helt och hållet radera dom 4 senaste apparna som jag installerat men som jag inte loggat in på eller använt, Tv4 play, Viaplay, Dplay och Google Movies, och vad hände? Jo redan på första försöket så gick den i viloläge utan problem, undrar om de är så att appar som man ska logga in på men som man inte loggat in på hela tiden ropar på en, vad vet jag, de löste då problemet för mig i alla fall, använder ändå inte apparna.

Permalänk
Medlem

Det här med att spela emulatorer, vad använder ni för kontroller och hur får man in spel? Måste man tanka spel för att det ska lira? Tä kte typ ps3/snes.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Def_Dog:

Det här med att spela emulatorer, vad använder ni för kontroller och hur får man in spel? Måste man tanka spel för att det ska lira? Tä kte typ ps3/snes.

Jag kör med Xbox handkontroll och spel måste man hämta hem och lägga på shielden, jag har köpt ett snabbt USB minne på 256gb som jag använder och där jag har mina spel.

Här kan du ta hem spel till typ alla äldre konsoler.

https://vimm.net/

Ps3 och Ps2 kan du glömma, de funkar inte nå bra, däremot alla Nintendo och Sega funkar bra, och Playstation 1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Jag kör med Xbox handkontroll och spel måste man hämta hem och lägga på shielden, jag har köpt ett snabbt USB minne på 256gb som jag använder och där jag har mina spel.

Här kan du ta hem spel till typ alla äldre konsoler.

https://vimm.net/

Ps3 och Ps2 kan du glömma, de funkar inte nå bra, däremot alla Nintendo och Sega funkar bra, och Playstation 1.

Tack för tipset! Antar att kontrollen måste ha bt? Har en xbox one men en äldre kontroll och den lär nog inte funka, kom ju någon nyare variant med utgång för hörlurar och den har väl bt som jag förstått det.

Vad är det som inte funkar så bra med ps3?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Def_Dog:

Tack för tipset! Antar att kontrollen måste ha bt? Har en xbox one men en äldre kontroll och den lär nog inte funka, kom ju någon nyare variant med utgång för hörlurar och den har väl bt som jag förstått det.

Vad är det som inte funkar så bra med ps3?

Du kan köra med handkontroll med sladd också de gör jag, spelar ingen roll.

Ps2 och Ps3 är för krävande, Dreamcast funkar och de är nog den modernaste som fungerar bra.

Har testat Ps2 men de är nästan ospelbart och ps3 är bara att glömma, finns ingen emulator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

När din Shield är avstängd: Ta ut USB anslutningarna och sätt in dem igen. Det fixade felet för mig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zipparn:

När din Shield är avstängd: Ta ut USB anslutningarna och sätt in dem igen. Det fixade felet för mig.

Jo de har jag gjort, de som fixade mitt fel nu var avinstallation av dom appar jag senast installerat och dom som jag inte loggat in på mitt konto, totalt 4 appar, löste problemet för mig direkt utan att jag behövde greja med USB.
Men jag har gjort de förut då de varit strul.

Permalänk
Medlem

Nu har jag skaffat en shied tv pro, den äldre shield åker till sov rummet med tv.
Var inne för och Mibox Apple TV, men var så nöjd med med Shield innan, så blev en pro.
Tittar mest på tv och streamar via kodi,inga spelande..

Visa signatur

------------

Permalänk
Inaktiv

Jag råkade ut för en ny grej som hänt några gånger sista tiden, såg på prime video och helt plötsligt slutade fjärren att funka, tryckte på alla knappar utan att något hände, tog ut batteriet och satt in det igen men de hjälpte inte heller, de jag såg på spelade vidare men jag kunde inte göra något så jag slet ut strömsladden, de här hände ofta med en iptv app jag använde så de verkar vara vissa appar som gör så att shielden låser sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Jag råkade ut för en ny grej som hänt några gånger sista tiden, såg på prime video och helt plötsligt slutade fjärren att funka, tryckte på alla knappar utan att något hände, tog ut batteriet och satt in det igen men de hjälpte inte heller, de jag såg på spelade vidare men jag kunde inte göra något så jag slet ut strömsladden, de här hände ofta med en iptv app jag använde så de verkar vara vissa appar som gör så att shielden låser sig.

Kanske behöver nollställas med tanke på övriga problemen du har med den?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Def_Dog:

Kanske behöver nollställas med tanke på övriga problemen du har med den?

Jag får se om de blir ett upprepande problem, har även problem med appar som jag lägger in i favoritfältet och varje gång jag startar Shielden så är apparna borta och jag måste lägga in dom igen, alla problem verkar uppstå så fort man installerar nya appar, kör jag en längre tid utan att ändra eller installera något så är de noll problem.

Permalänk
Moderator
Forumledare

Köpte en mi box s när den var löjligt billig för att ha som streamingbox för spel (Stadia/gamepass/geforce now).

Hur många av dessa appar finns ”native” till shielden? Dvs att man slipper att sideloada. Det fungerar inte så bra till mi boxen

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Bytte upp mig från en Chromecast Ultra till en Shield. En sak som jag inte får att funka är att förstärkaren ska byta ingång till Shieldens ingång när jag t.ex castar en YouTube video. Det funkade klockrent med Chromecasten tidigare. Har aktiverat CEC i inställningarna på Shielden..

Nån som har en aning?

Visa signatur

9800X3D|Asus TUF B650-Plus WIFI|Thermalright Phantom Spirit 120 Evo|2Tb NVME|Gigabyte RTX 3080 Ti|6000mhz CL30 32GB|Corsair RMe 1000w|Fractal North|LG 240hz 1440p OLED 27"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NordhNet:

Köpte en mi box s när den var löjligt billig för att ha som streamingbox för spel (Stadia/gamepass/geforce now).

Hur många av dessa appar finns ”native” till shielden? Dvs att man slipper att sideloada. Det fungerar inte så bra till mi boxen

Har haft Mi Box men bytte till Shield istället, tycker den funkar bättre med allt, klart bästa jag haft, och jag har gått igenom AppleTv och Cromecast före Mi Box och den hade jag bara några månader, upplevde den som extremt seg i menyer och ja i allt, Shielden är rapp och den är inte seg när man hoppar i filmer till exempel som Mi Box var och streaming av spel funkar utmärkt, är otroligt nöjd.

Permalänk
Medlem

Fortsatt problem med Dolby material i Kodi Nvidia Shield v2. Får ha ljudet eftersläpande 0.250 ms irriterande... Om någon vet vad problemet är skriv gärna.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Hej gott folk.
Mina frågor har säkerligen redan besvarats i tråden, jag bläddrade igenom 10 sidor men fann inga svar. Ha tålamod med mig nu 😀
Anledningen till frågorna är enkel. Jag har sett massa med omdömen och är sugen på en shield. Men vet inte riktigt hur det funkar och vilken nytta jag kan få av den.

Nu till frågorna,:
1. Hur fungerar uppskalning på shield? Kommer alla källor skalas upp? Dvs tv-sändning, Youtube, datasignal när datorn är kopplad via hdmi? Hur fungerar uppskalning i praktiken?

2. Hur strömmar man spel från PC via nvidia now? Hur måste prylarna vara ihopkopplade?

3. Jag har en LG oled 65b8. Inga konsoler. Spelar på datorn. Datorn är i sovrummet där frugan sover. *suck* Inga externa högtalare eller soundbar. Kollar mest på SVT play, kanal 4, Youtube. Laddar ner lite skräp via torrent och delar filer till tvn via wifi. Material jag ser på är högst full HD. Sälj in shield en till mig.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

1. Hur fungerar uppskalning på shield? Kommer alla källor skalas upp? Dvs tv-sändning, Youtube, datasignal när datorn är kopplad via hdmi? Hur fungerar uppskalning i praktiken?

2. Hur strömmar man spel från PC via nvidia now? Hur måste prylarna vara ihopkopplade?

3. Jag har en LG oled 65b8. Inga konsoler. Spelar på datorn. Datorn är i sovrummet där frugan sover. *suck* Inga externa högtalare eller soundbar. Kollar mest på SVT play, kanal 4, Youtube. Laddar ner lite skräp via torrent och delar filer till tvn via wifi. Material jag ser på är högst full HD. Sälj in shield en till mig.

Testa att använda sökfunktionen istället för att bläddra.
1. Det är en uppskalningsfunktion som är inbyggd i själva chipet i Shieldens hårdvara. Den fungerar automatiskt i relevanta appar. Så som spel och film-spelare. Inte youtube. Speciellt bra är detta för spelande över stream då bandbredden och internetuppkopplingen inte kommer att vara lika mycket av en flaskhals.
2. Använd funktioen Nvidia Gamestream för att ströma från din egna PC. Du behöver bara vara ansluten till samma lokala nätverk. Använd gärna nätverkssladd som är lite snabbare än Wifi. Nvidia gamestream kräver att din dator har ett Nvidia -grafikkort.
3. Skölden låter dig göra allt du gör idag, bara mycket enklare. Du kan dessutom njuta av en lokal Kodi eller Plex server som indexerar dina tankade saker på ett trevligt sätt. Detta låter dig spara pengar då du kan säga upp prenumerations-tjänster. Jag betalar inte för en enda tjänst utan löser precis allt jag vill ha ändå om du förstår vad jag menar.
Om du vill spela nåt när frugan sover så är det ju enklare att inte behöva vara i sovrummet också. När min fru sover tidigt kopplar jag in hörlurar i handkontrollens hörlursport och kollar film ibland.