Behöver jag ens en amp/dac?

Permalänk

Behöver jag ens en amp/dac?

Tjena SC,

Jag köpte nyligen ett par Beyerdynamic DT770 Pro 250 Ohm. Efter en snabb googling verkade majoriteten av internet påstå att jag skulle behöva en dac/amp för att få bästa möjliga ljudupplevelse. Så jag köpte en Fiio K5 Pro när jag ändå var i farten, men jag märker absolut noll skillnad med lurarna kopplad till den jämfört med direkt i datorn mer än att jag kan spela en aning högre. Är jag döv? (Sitter på ett Asus tuf z370-plus moderkort)

Värt att tillägga också är att jag inte heller märker överdriven skillnad på dessa hörlurar mot mina trådlösa HyperX Cloud flight, så jag misstänker att jag gör något fel?

Permalänk
99:e percentilen

Kom ihåg att en DAC och en förstärkare fyller olika syften; jag tror det är bra att hålla isär dem tydligare i den här typen av diskussioner.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av flodgroda:

Tjena SC,

Jag köpte nyligen ett par Beyerdynamic DT770 Pro 250 Ohm. Efter en snabb googling verkade majoriteten av internet påstå att jag skulle behöva en dac/amp för att få bästa möjliga ljudupplevelse. Så jag köpte en Fiio K5 Pro när jag ändå var i farten, men jag märker absolut noll skillnad med lurarna kopplad till den jämfört med direkt i datorn mer än att jag kan spela en aning högre. Är jag döv? (Sitter på ett Asus tuf z370-plus moderkort)

Värt att tillägga också är att jag inte heller märker överdriven skillnad på dessa hörlurar mot mina trådlösa HyperX Cloud flight, så jag misstänker att jag gör något fel?

Det låter helt korrekt enligt fysiken lagar, en lur med hög impedans är lättare att driva än en med låg och då blir det främst skillnad på maxvolymen och inte ljudkvaliten om du kopplar in en förstärkare förutsatt att det inte är några direkta problem med kretsarna i datorn.
Sedan spelar det också roll vad du lyssnar på för "insignal".

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det låter helt korrekt enligt fysiken lagar, en lur med hög impedans är lättare att driva än en med låg och då blir det främst skillnad på maxvolymen och inte ljudkvaliten om du kopplar in en förstärkare förutsatt att det inte är några direkta problem med kretsarna i datorn.
Sedan spelar det också roll vad du lyssnar på för "insignal".

Okej, då kanske det är lika bra att skicka tillbaka FiiO:n isåfall. Lurarna spelar mer än tillräckligt högt som de är ändå! Finns det någon anledning till att ha kvar den? Jag måste säga att lurarna är gravt överskattade om detta är allt, jag fick för mig att det skulle bli stor skillnad med dessa men som sagt så är mina trådlösa nästan lika bra, (lite skönare ljud när man lyssnar på musik men samma i spel) och väldigt mycket mer praktiska.

På tal om skillnaden mellan amp och dac. Jag förstår att det är olika saker, men begriper inte riktigt när jag behöver ha en DAC? Amp är ju lite mer självklart även om det var onödigt i det här fallet. Skulle någon kunna förklara det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flodgroda:

På tal om skillnaden mellan amp och dac. Jag förstår att det är olika saker, men begriper inte riktigt när jag behöver ha en DAC? Amp är ju lite mer självklart även om det var onödigt i det här fallet. Skulle någon kunna förklara det?

En DAC behöver du alltid när du spelar upp digitala ljudkällor. Din telefon, TV osv har en dac. Inte en särskilt bra en men likväl. Samma i datorn. Ditt moderkort har förmodligen en dac (eller om du har ett ljudkort så har den också en dac). Dacens uppgift är att konvertera den digitala signalen till en analog som du kan höra.

Enligt min erfarenhet gör ofta en bra DAC större skillnad för ljudet än en förstärkare.
Att köra en förstärkare till moderkortets dac är lite som att kasta pärlor till svin

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av flodgroda:

Tjena SC,

Jag köpte nyligen ett par Beyerdynamic DT770 Pro 250 Ohm. Efter en snabb googling verkade majoriteten av internet påstå att jag skulle behöva en dac/amp för att få bästa möjliga ljudupplevelse. Så jag köpte en Fiio K5 Pro när jag ändå var i farten, men jag märker absolut noll skillnad med lurarna kopplad till den jämfört med direkt i datorn mer än att jag kan spela en aning högre. Är jag döv? (Sitter på ett Asus tuf z370-plus moderkort)

Värt att tillägga också är att jag inte heller märker överdriven skillnad på dessa hörlurar mot mina trådlösa HyperX Cloud flight, så jag misstänker att jag gör något fel?

Jag har DT880 250ohm. De är (som förmodligen även DT770) tämligen diskantiga. Med K5 pro blir ljudet annorlunda, lite bredare och lite mindre diskant jmf med att ha dom kopplade till Aorus B550is 3,5mm ut (som jag kunde spela tillräckligt högt med). Det verkar vara poängen med hörlursförstärkare, ett annorlunda och bättre ljud, när man läser om vad folk har dom till.

Sen är det som alltid något man får avgöra själv är värt det eller ej, blindtest är bra. Jag tänkte att blåtand, även aptx, nog skulle höras som kompromiss...men inte för mina öron; akustik, högtalare, förstärkare, spårkvalitet gjorde all skillnad.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av flodgroda:

Tjena SC,

Jag köpte nyligen ett par Beyerdynamic DT770 Pro 250 Ohm. Efter en snabb googling verkade majoriteten av internet påstå att jag skulle behöva en dac/amp för att få bästa möjliga ljudupplevelse. Så jag köpte en Fiio K5 Pro när jag ändå var i farten, men jag märker absolut noll skillnad med lurarna kopplad till den jämfört med direkt i datorn mer än att jag kan spela en aning högre. Är jag döv? (Sitter på ett Asus tuf z370-plus moderkort)

Värt att tillägga också är att jag inte heller märker överdriven skillnad på dessa hörlurar mot mina trådlösa HyperX Cloud flight, så jag misstänker att jag gör något fel?

DT770 Pro 250 Ohm är väldigt fina och prisvärda hörlurar. Men dom kan kräva lite för att låta riktigt bra.

Läs här: https://www.headphonesty.com/2019/04/headphone-impedance-demy...

Och kolla här: https://www.youtube.com/watch?v=9CYmTNc9K14

Med rätt DAC/AMP kombo bör du få betydligt bättre ljud än med dina HyperX Cloud flight. Sen är det såklart kanske en smaksak vad som är bättre ljud. Vill man exempelvis ha mycket bas så kanske man tycker ett par DT770 Pro låter sämre än HyperX Cloud flight.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Rekordmedlem

Fiio K5 Pro är en kombinerad dac och hörlursförstärkare åtminstone om det som står är korrekt, för det är väl denna det handlar om ?
https://www.fiio.com/k5pro

Däremot är inte DT 770 nån jätterolig hörlur, den är dels sluten och så låter den "Beyer" dvs den har en puckel från övre mellanregister till diskanten som ger en ganska utmärkande karaktär på ljudet, "övertydlighet" personligen tycker jag att de har ett ganska jobbigt ljud och att man fort blir lyssningstrött av dem pga den förvrängningen. Jag tror att hörluren är mycket mer begränsande än fiion i det här fallet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Fiio K5 Pro är en kombinerad dac och hörlursförstärkare åtminstone om det som står är korrekt, för det är väl denna det handlar om ?
https://www.fiio.com/k5pro

Däremot är inte DT 770 nån jätterolig hörlur, den är dels sluten och så låter den "Beyer" dvs den har en puckel från övre mellanregister till diskanten som ger en ganska utmärkande karaktär på ljudet, "övertydlighet" personligen tycker jag att de har ett ganska jobbigt ljud och att man fort blir lyssningstrött av dem pga den förvrängningen. Jag tror att hörluren är mycket mer begränsande än fiion i det här fallet.

Om du skulle föreslå en roligare lur i samma prisklass som DT770 vad har du för tips då?

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell & Frog Mini
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zmt:

Om du skulle föreslå en roligare lur i samma prisklass som DT770 vad har du för tips då?

Det vet jag inte, jag har inte haft nån vilja att använda nån lur alls av den typen så jag har ingen koll alls på det segmentet, har själv en gammal Audio Technica som är sluten men mina hemmalurar är alla öppna eller semiöppna eftersom jag tycker den principen låter bättre, AKG K 701 är väl idag i liknade prisklass men den är inte sluten...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

DT770 Pro 250 Ohm är väldigt fina och prisvärda hörlurar. Men dom kan kräva lite för att låta riktigt bra.

Läs här: https://www.headphonesty.com/2019/04/headphone-impedance-demy...

Och kolla här: https://www.youtube.com/watch?v=9CYmTNc9K14

Med rätt DAC/AMP kombo bör du få betydligt bättre ljud än med dina HyperX Cloud flight. Sen är det såklart kanske en smaksak vad som är bättre ljud. Vill man exempelvis ha mycket bas så kanske man tycker ett par DT770 Pro låter sämre än HyperX Cloud flight.

Har du något förslag på DAC/AMP som kan passa bättre? Jag är inte ute efter bas utan mer att höra detaljer som jag inte hört förut.

Skrivet av mrqaffe:

Fiio K5 Pro är en kombinerad dac och hörlursförstärkare åtminstone om det som står är korrekt, för det är väl denna det handlar om ?
https://www.fiio.com/k5pro

Däremot är inte DT 770 nån jätterolig hörlur, den är dels sluten och så låter den "Beyer" dvs den har en puckel från övre mellanregister till diskanten som ger en ganska utmärkande karaktär på ljudet, "övertydlighet" personligen tycker jag att de har ett ganska jobbigt ljud och att man fort blir lyssningstrött av dem pga den förvrängningen. Jag tror att hörluren är mycket mer begränsande än fiion i det här fallet.

Ja, precis. Det är den. Tänkte att det var smidigare att ha det kombinerat och vad jag förstår ska den kunna driva det mesta man slänger på den?

Ja, jag har förstått att öppna lurar ger bättre ljudbild och det är såklart att föredra i spel m.m. Men jag blev tvungen att köra på stängda då jag har en sambo med övermänsklig hörsel och sömnproblem.. Så det fick bli dessa så man slipper sova på soffan allt för ofta. Om jag har förstått rätt så är nog övertydlighet just vad jag vill ha. Det som fick mig att vilja testa "riktiga" hörlurar var just att höra mer detaljer än innan.

Permalänk
Samsung Sverige

Det som jag tycker är värt att tänka på med ljud (liksom mycket annat) är ju att det är din uppfattning som räknas. Om du är nöjd med ljudet från den mer praktiska lösningen finns egentligen ingen anledning att försöka tvinga dig själv att hitta fördelar med grejerna du testar nu. Men om du aktivt vill hitta exempelvis mer detaljer i ljudet är det ju självklart bra att fortsätta testa olika grejer.

Det är också värt att tänka på att dina öron dels vänjer sig, och dels kan ljudkaraktären förändras lite i början, allt eftersom elementen blir inspelade.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av flodgroda:

Har du något förslag på DAC/AMP som kan passa bättre? Jag är inte ute efter bas utan mer att höra detaljer som jag inte hört förut.

Ja, precis. Det är den. Tänkte att det var smidigare att ha det kombinerat och vad jag förstår ska den kunna driva det mesta man slänger på den?

Ja, jag har förstått att öppna lurar ger bättre ljudbild och det är såklart att föredra i spel m.m. Men jag blev tvungen att köra på stängda då jag har en sambo med övermänsklig hörsel och sömnproblem.. Så det fick bli dessa så man slipper sova på soffan allt för ofta. Om jag har förstått rätt så är nog övertydlighet just vad jag vill ha. Det som fick mig att vilja testa "riktiga" hörlurar var just att höra mer detaljer än innan.

Personligen har jag väldigt svårt för att man ska välja delar för återgivningen som är färgade på hårdvarunivå, en hörlur med maximal ljudkvalitet vinner i längden alltid för då kan man färga ljudet själv om man vill det men även låta bli. Men att man vill ha slutna lurar för att inte störa omgivningen är en vettigare anledning men inget jag har haft behov av, det problemet går ofta att lösa på andra sätt åtminstone om det handlar om de ljudnivåer som hörlurar ger, typ att vara i olika rum.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Det låter helt korrekt enligt fysiken lagar, en lur med hög impedans är lättare att driva än en med låg och då blir det främst skillnad på maxvolymen och inte ljudkvaliten om du kopplar in en förstärkare förutsatt att det inte är några direkta problem med kretsarna i datorn.
Sedan spelar det också roll vad du lyssnar på för "insignal".

@mrqaffe

Du har vänt på det där med impedans. 😊

En lur med låg impedans "låg ohm" är lättare att driva och spelar högre än lurar med hög impedans med samma förstärkare.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av flodgroda:

Har du något förslag på DAC/AMP som kan passa bättre? Jag är inte ute efter bas utan mer att höra detaljer som jag inte hört förut.

Ifi Zen Dac (dac/amp kombo)

https://m.youtube.com/watch?v=MIOsA3US9M8

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon298854:

@mrqaffe

Du har vänt på det där med impedans. 😊

En lur med låg impedans "låg ohm" är lättare att driva och spelar högre än lurar med hög impedans med samma förstärkare.

Mvh

Nej det är du som likställer lättare att driva med spela starkare.
Ljudkvaliten i en lur med låg impedans påverkas mer av drivstegets utimpedans, det blir som att använda en tonkontroll.
Så en lur med hög impedans löper mycket mindre risk att ljudkvaliten påverkas av kabelns och drivstegets impedans, nu har väl de flesta som bygger med halvledare slutat ha höga ut impedanser men alla har inte slutat med dumheterna utan har det som ett sätt att skapa ett "sound"
Du kan läsa dessa artiklar >
http://nwavguy.blogspot.com/2011/02/headphone-impedance-expla...
http://nwavguy.blogspot.com/2011/02/headphone-amp-impedance.h...
Så här kan impedansen påverka frekvenskurvan på förstärkaren som här har hög utimpedans och ansluts till en lur med låg impedans

och en lur med hög impedans.

En lur med hög impedans är alltså lättare att driva med avseende på ljudkvaliten, verkningsgraden är inget som påverkar ljudkvaliten utan man ökar bara spänningen om man vill spela starkare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Nej det är du som likställer lättare att driva med spela starkare.
Ljudkvaliten i en lur med låg impedans påverkas mer av drivstegets utimpedans, det blir som att använda en tonkontroll.
Så en lur med hög impedans löper mycket mindre risk att ljudkvaliten påverkas av kabelns och drivstegets impedans, nu har väl de flesta som bygger med halvledare slutat ha höga ut impedanser men alla har inte slutat med dumheterna utan har det som ett sätt att skapa ett "sound"
Du kan läsa dessa artiklar >
http://nwavguy.blogspot.com/2011/02/headphone-impedance-expla...
http://nwavguy.blogspot.com/2011/02/headphone-amp-impedance.h...
Så här kan impedansen påverka frekvenskurvan på förstärkaren som här har hög utimpedans och ansluts till en lur med låg impedans
http://lh3.ggpht.com/-OoNHD5En7lU/TmGixtxPBhI/AAAAAAAABY0/ITbCZzzyq4M/FiiO-E9-Frequency-Response-Ultimate-%25255B1%25255D_thumb.png?imgmax=800
och en lur med hög impedans.
http://lh6.ggpht.com/-k3BhzrvuYNw/TmGi6RgPUdI/AAAAAAAABZE/LW36l1XoCJM/FiiO-E9-Frequency-Response-Sennhesie%25255B2%25255D_thumb.png?imgmax=800
En lur med hög impedans är alltså lättare att driva med avseende på ljudkvaliten, verkningsgraden är inget som påverkar ljudkvaliten utan man ökar bara spänningen om man vill spela starkare.

@mrqaffe
Jag tänkte mest att lurar med låg impedans är lättare att driva, spelar högre om man har svag Dac/förstärkare.

"Impedans
När du letar hörlurar som ska drivas av mobiltelefonen finns det ett kriterium som är viktigare än alla andra: impedansen. Alltså det elektriska motståndet. Eftersom en mobiltelefon har begränsade ström- och spänningsresurser i hörlursuttaget måste hörlurarna vara lättare att driva än om de ska användas tillsammans med en hörlursförstärkare. Mindre än 50 ohm är fint, det vanligaste är 32 ohm – men det gör ingenting om hörlurarna har ännu lägre impedans.

Om lurarna har för hög impedans blir resultatet att ljudet är för lågt, även när mobilen spelar på maxvolym. Hörlurarnas känslighet (mätt i dB) spelar också in, men de allra flesta är tillräckligt känsliga så om du bara ska titta på en specifikation på kartongen innan du handlar så är det alltså impedansen."

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon298854:

@mrqaffe
Jag tänkte mest att lurar med låg impedans är lättare att driva, spelar högre om man har svag Dac/förstärkare.

"Impedans
När du letar hörlurar som ska drivas av mobiltelefonen finns det ett kriterium som är viktigare än alla andra: impedansen. Alltså det elektriska motståndet. Eftersom en mobiltelefon har begränsade ström- och spänningsresurser i hörlursuttaget måste hörlurarna vara lättare att driva än om de ska användas tillsammans med en hörlursförstärkare. Mindre än 50 ohm är fint, det vanligaste är 32 ohm – men det gör ingenting om hörlurarna har ännu lägre impedans.

Om lurarna har för hög impedans blir resultatet att ljudet är för lågt, även när mobilen spelar på maxvolym. Hörlurarnas känslighet (mätt i dB) spelar också in, men de allra flesta är tillräckligt känsliga så om du bara ska titta på en specifikation på kartongen innan du handlar så är det alltså impedansen."

Känsligheten är för låg om du inte kan spela tillräckligt starkt, att ändra impedansen är ingen lösning utan ett smutsigt sätt att gå runt problemet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Gör optisk kabel skillnad?

Det slog mig att det finns en "optical in" istället för "Usb in" på Fiion, har för mig jag läst att optisk är bättre någon gång. Kan det göra någon skillnad mån tro?

Permalänk
Skrivet av flodgroda:

Det slog mig att det finns en "optical in" istället för "Usb in" på Fiion, har för mig jag läst att optisk är bättre någon gång. Kan det göra någon skillnad mån tro?

Om jag minns rätt, så använder du inte Fiio:ns DAC om du kör med optisk in. Då genomförs all digital/analog omvandling i datorns ljudkretsar, till skillnad mot USB som nyttjar Fiion fullt ut.

Vad har du för inställningar för ljudet i datorn, har du exempelvis ändrat bitrate och samplingsfrekvens på utgående ljud? Vilken kvalisort har du på dina ljudkällor (Spotify/MP3/Tidal osv). Dessa parametrar ändrar i sig inte ljudupplevelsen totalt, men du kanske missar en del av vad dina Beyer klarar av om ljudet du lyssnar på är en hårt komprimerad ljudfil.

Visa signatur

| R9 5900X | MSI x570 Unify | 4*8GB SR A-Data Spectrix D60G 3200c14 @3800c14 | AMD RX6800XT | Corsair HX750i |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av flodgroda:

Det slog mig att det finns en "optical in" istället för "Usb in" på Fiion, har för mig jag läst att optisk är bättre någon gång. Kan det göra någon skillnad mån tro?

Du kan få en galvanisk separation mot datorn om du tar bort usbkabeln, kan påverka om du har störnigar

Skrivet av surfar_hy:

Om jag minns rätt, så använder du inte Fiio:ns DAC om du kör med optisk in. Då genomförs all digital/analog omvandling i datorns ljudkretsar, till skillnad mot USB som nyttjar Fiion fullt ut.

Vad har du för inställningar för ljudet i datorn, har du exempelvis ändrat bitrate och samplingsfrekvens på utgående ljud? Vilken kvalisort har du på dina ljudkällor (Spotify/MP3/Tidal osv). Dessa parametrar ändrar i sig inte ljudupplevelsen totalt, men du kanske missar en del av vad dina Beyer klarar av om ljudet du lyssnar på är en hårt komprimerad ljudfil.

Både optiskt och usb är digitala signalöverföringar så dacen kommer att behöva användas i båda fallen om man vill ha ljud.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flodgroda:

Tjena SC,

Jag köpte nyligen ett par Beyerdynamic DT770 Pro 250 Ohm. Efter en snabb googling verkade majoriteten av internet påstå att jag skulle behöva en dac/amp för att få bästa möjliga ljudupplevelse. Så jag köpte en Fiio K5 Pro när jag ändå var i farten, men jag märker absolut noll skillnad med lurarna kopplad till den jämfört med direkt i datorn mer än att jag kan spela en aning högre. Är jag döv? (Sitter på ett Asus tuf z370-plus moderkort)

Värt att tillägga också är att jag inte heller märker överdriven skillnad på dessa hörlurar mot mina trådlösa HyperX Cloud flight, så jag misstänker att jag gör något fel?

Nej.
Du behöver typiskt ingen separat förstärkare till DT770. Det enda du potentiellt "vinner" är att du kan förstöra din hörsel snabbare med högre utsignal än vad datorn kan ge, som du redan märkt.
Du har bara anledning att ha separat förstärkare för lurarna om din dator av någon anledning ger en "smutsig" utsignal. Sånt kan förekomma, men är oftast lätt diagnostiserat. Har man inga sådana problem som behöver kringgås, och de flesta har det inte, så har man heller ingen anledning att bekymra sig.

Hörlurar som designats för neutral återgivning bör också låta tonalt lika, annars har konstruktörerna misslyckats.

Strunta i vad som skrivs på forum. Det mesta skrivs antingen av folk som jobbar i handeln och behöver sälja prylar, eller folk som vill hypa sina inköp, och kanske därmed förstärka placeboeffekten för sig själva. Undantag finns, men det tar tid att hitta dem.
Elektronik för ljud är ett löst problem om man inte har ovanlig outlier-utrustning. Också då finns det typiskt billiga lösningar som är akustiskt transparenta.

Prova själv om du är nyfiken. Se till att du har lika utnivåer (högre=bättre i lyssningstest), och att du har en kompis som kan hjälpa dig blindtesta, och upprepa testet så du får statistisk signifikans. Placebo funkar, så vill du ha information måste du blindtesta. Jag byggde hörlursförstärkare, visste därför vad som var bäst byggt och hade bäst mätvärden. Den lät naturligtvis klart bäst! Tills jag blindtestade... Nyttigt. Jag har lagt pengar på placebo i alla fall, för rör glöder så fint. Men då lägger man ju oftast till distortion och hoppas att musiken blir bättre av det.
(Sedan är ju frågan om skillnad=bättre? Men nu börjar det här inlägget bli för långt.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av flodgroda:

Det slog mig att det finns en "optical in" istället för "Usb in" på Fiion, har för mig jag läst att optisk är bättre någon gång. Kan det göra någon skillnad mån tro?

Ljudande? Nej med mindre än att det är fel på din Fiio, och de är välrenommerade så det skulle förvåna.
Men herregud, om du har den så prova! Men inte själv, se till att du har matchade utnivåer oavsett ingång, och en kompis som kan hjälpa dig att koppla utan att du ser vare sig koppling eller kompis.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite! Jag kör idag 990 Pro 250 ohm och är inte helt nöjd med att de är av "öppen" karaktär, har även testat 770 men upplevde att ljudet var väldigt skarpt och det nästan skar sig i öronen. Någon som har något förslag på några andra hörlurar som är slutna av liknande kvalite och prisklass som 990 pro?

Permalänk
Master of Overkill

Gör enorm skillnad speciellt i lite dyrare segment.

@evilurk kör lite EQ på DT770 och ändra så inte skär så mycket, så kör jag med mina fostex tex.
Mina LCD-2 behöver jag inte det.

Slutna vs dt770 finns inte as mycket välja på i det priset.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Av min upplevelse påverkas olika hörlurar olika. Tex mina nuvarande Audioquest nighthawk verkar besitta högre Ohm i lägre frekvenser. Detta gjorde att ampen gjorde basen "bättre", dvs mer kontroll över basen. Kör in till en hifi butik efter coronan och testa deras "bästa" amp/dac hör du ingen skillnad då så är det bara bra för dig.

Själv skulle jag kalla detta för digital foundry syndromen fast i Hifi karaktär. Vissa ser ingen skillnad mellan ultra jämfört med medium i spel, medans andra ser det inom en millisekund.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem

Jag har DT990 Pro 250 Ohm och jag är svinnöjd. Jag kör med en USB-DAC från kina.
DT990 Pro 250 Ohm passar till allt enligt mig. Många använder dom till onlinespel för ljudet är så klart och bra.
Med en lätt justering i min DACs mjukvara så rockar basen fett. Basen är bra som den är original, klar o precis, men lite tam.
Det fixar mjukvaran.

Jag märker skillnad på ljudet på dessa lurar om jag använder min DAC, en förstärkare, ett ljudkort eller annan källa.

Detta är då min upplevelse.
När det kommer till ljud så handlar allt om DIN upplevelse. Det är egalt vad andra säger om dom så är experter eller amatörer.
Det är dina öron och din upplevelse.
Råd är bra, men bara du har dina öron

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktiv

En hörlurs förstärkare är ett måste, Du förlorar dynamik, bas, detalj m,m och Omvandlare (Dac) kommer att öppna upp ljudet mer du omvandlingsproceduren är mycket mer komplicerad än vad man tror. Om du inte hör en skillnad testa att se att du har gainen på en högre inställning för att ge hörlurarna en möjligheten att kunna använda mer kraft ändrar ljudet, och kolla ved datan matar K5an med för samplings hastighet och bitljup. Och filerna du spelar kan vara limiterade.

Permalänk
Medlem

Jag har både ett par DT-700 80 ohm (kör som extra medhörning och solo-kanaler när jag mixar turné-ljud).
och ett par DT-990 250 ohm (för hemmalyssning).
Driver dem båda med ett focusrite Scarlett ljudkort (bra tips om ni behöver "tillräckligt" bra ljud och kraft utan att betala mängder).

Mellan olika källor upplever jag störst skillnad när jag går får ljudkortet hemma (Scarlett 6i6) till Ljudbordet (dLive c1500), vilket jag antar beror på skillnaden i styrkan på förstärkaren.

Skillnaderna ligger i basen och diskanten, mellanregistret anser jag att det flesta enheter lyckas väl med att driva.
I Diskanten hör jag större skillnad på upplösning än nivå, hela vägen uppemot 16kHz så är det segmenterat väl och frekvenserna går skiljt, istället för den stora klumpen av "diskant" man kan få vid sämre upplöst utrustning.
I basen är det endast nivå som skiljer, Ljudbordet kan driva lurarna tills de distar och huvudet sprängs (känns så), medans ljudkortet kroknar kring 90% av min tolerans (som tyvärr är överdrivet hög).

Viktigaste i ett par lurar för mig är att de passar mig och jag vet var felen finns. Jag provlyssnar med fler lurar och högtalare än endast mina DT när jag sitter i pre-prodd och fixar mixxen inför gigget, men när jag väl är på gig så känns det bra att ha en lur jag vet var felen ligger hos.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskung:

Av min upplevelse påverkas olika hörlurar olika. Tex mina nuvarande Audioquest nighthawk verkar besitta högre Ohm i lägre frekvenser. Detta gjorde att ampen gjorde basen "bättre", dvs mer kontroll över basen. Kör in till en hifi butik efter coronan och testa deras "bästa" amp/dac hör du ingen skillnad då så är det bara bra för dig.

Själv skulle jag kalla detta för digital foundry syndromen fast i Hifi karaktär. Vissa ser ingen skillnad mellan ultra jämfört med medium i spel, medans andra ser det inom en millisekund.

Fast AQ Nighthawk's impedanskurva är i princip platt, så mer kräm till lurarna kommer inte ge någon påverkan på ljudkvaliteten förutom bortsett från volym.