Behöver jag ens en amp/dac?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon283703:

HD 560S drivare er ett exempel på att par hörlurar som under en ok nivå EQ inte mår bra och börjar poppa

Eq har inget med det att göra, du försöker spela för starkt jämfört med vad luren klarar av. Maximal ljudnivå en hörlur kan återge påverkas inte av en eq, häng på ett oscilloskop eller annat instrument som kan mäta nivån så kommer du att se att den är densamma när luren bottnar (för det är väl det du menar med poppa?) oavsett om du har eq eller inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon283703:

All den där texten bara för att ha fel.

Studiomonitorers målkurva är att i ett akustisk balanserat rum ska de vara en helt platt frekvensrespons inte "hur bra högtalare ska låta" (Vad fuck betyder det änns)

Fel. Studiomonitorer eller över huvud taget bra högtalares målkurva är platt i en anekoisk kammare. "Bra högtalare i bra rum" är vad bland andra Sean Olive pratar om och betyder förenklat en högtalare som mäter platt i en anekoisk kammare, med jämn spridning och utan resonanser, medan rummet är ordentligt akustiskt behandlat utan att vara helt dött.

Här har du lite lästips, gubben.
https://www.amazon.com/Sound-Reproduction-Psychoacoustics-Lou...

Citat:

På grund av hur våra öron och de delarna som finns är uppbyggda så amplifieras visa frekvenser (från 2-5 khz) så för att hörlurar ska kunna uppnå det så behöver vi ha en annan rå-frekvensrespons på hörlurar för att uppnå det.

Jag föreslår att du läser vad jag har skrivit mer noggrant för du verkar inte ha tagit till dig mycket av det.

Citat:

Harman 2018 är inte och var inte framtaget för att vara neutralt utan vad bara exklusivt ett test utav vad den generella folkmassan vill höra, samma personer som köper Beats, Överbasade Sonys m.m. För till en vanlig person så är bra ljudkvalitet fet bas och hög volym. Och det leder till att Harman 2018 kurvan är över basas och ett ljud som inte är neutralt, vilket får mig att anse att det konsumentkurvan och inte studiokurvan.

Om det är det du vill höra, sure men det kan du göra separerat från mig.

Om vi vill komma närmare ett neutralt så behöver vi använda os av en målkurva som tex Harman combined, vilket är Harman 2013´s lows med 2018´s highs. Vilket för dig närmare det neutrala ljudet som studiomonitorer utger. Detta är ett närmare neutralt.

Det är referensen. Och Harman 2018 är inte passande till det. Så njut lill ponken.

Oh really?
https://ibb.co/X3w2GWd

Eftersom du inte kan uppföra dig nöjer jag mig med att konstatera att du yrar i nattmössan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Fel. Studiomonitorer eller över huvud taget bra högtalares målkurva är platt i en anekoisk kammare. "Bra högtalare i bra rum" är vad bland andra Sean Olive pratar om och betyder förenklat en högtalare som mäter platt i en anekoisk kammare, med jämn spridning och utan resonanser, medan rummet är ordentligt akustiskt behandlat utan att vara helt dött.

Här har du lite lästips, gubben.
https://www.amazon.com/Sound-Reproduction-Psychoacoustics-Lou...

Jag föreslår att du läser vad jag har skrivit mer noggrant för du verkar inte ha tagit till dig mycket av det.

Oh really?
https://ibb.co/X3w2GWd

Eftersom du inte kan uppföra dig nöjer jag mig med att konstatera att du yrar i nattmössan.

Vi är klara här

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

DACADCDAC converter dvs.

Det här börjar likna en onomatopoei för pistolljud.

Permalänk
Medlem

Jag skulle väl kunna tänka mig att ett par hörlurar för dryga tusenlappen inte är bra nog för att det ska vara DACen som är begränsande när man kopplar in dem rakt mot datorns ljudkort, tyvärr. Med mina Shure SE535 så märks det stor skillnad att köra dem rakt i datorn eller via en FiiO men om det är en kombination av att mina hörlurar är mycket bättre, att min dators ljudkort är mycket sämre en kombination av båda är ju omöjligt att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

Den här kan man ju testa sig på om man känner sig kaxig.

How Well Can You Hear Audio Quality? - NPR.org

Intressant det där, jag kunde bara höra skillnad på Suzanne Vega. Den okomprimerade stod ut, men jag kunde inte säga om det var för att den var bättre eller sämre än de andra två, så slutade med att jag valde 128 kbps-versionen 😅

Alla andra klickade jag på 320kbps-versionerna, men det var bara var ren slump, för jag hörde som sagt ingen skillnad på dem.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej det är du som likställer lättare att driva med spela starkare.
Ljudkvaliten i en lur med låg impedans påverkas mer av drivstegets utimpedans, det blir som att använda en tonkontroll.
Så en lur med hög impedans löper mycket mindre risk att ljudkvaliten påverkas av kabelns och drivstegets impedans, nu har väl de flesta som bygger med halvledare slutat ha höga ut impedanser men alla har inte slutat med dumheterna utan har det som ett sätt att skapa ett "sound"

Det finns flera sätt att tänka på det och mäta så det beror helt på hur du definierar "svårare att driva". Högre impedans betyder lägre effekt (Ohms lag: högre resistans ger längre ström -> lägre ström ger lägre effekt, förutsatt spänningen konstant).

Hörlurars ljudnivå är proportionerlig mot spänning och effekt, med andra ord så innebär högre impedans också lägre ljudnivå, förutsatt att övriga parametrar, såsom spänning och känslighet är lika. Så därav kan man säga att högre impedans gör en hörlur "svårare att driva", då du måste kompensera med mer spänning (dvs vrida upp volymkontrollen mer) för att uppnå motsvarande effekt och ljudnivå.

Men det du är inne på har mer med att det är just impedanser vi talar om och inte resistanser. Idealet vore att belastningen skulle vara rent resistiv, vilket du ser mer hos planar-lurar. Vanliga dynamiska drivare består av spolar vilket avger induktans ihop med resistans (samt lite kapacitans) – det är detta som ger upphov till den kurvform du ser då olika hörlurar med olika impedanssiffror är byggda och tillverkade helt olika och därför har olika impedanskaraktärer som interagerar på olika sätt med förstärkaren. Kolla t.ex. motsvarande graf för en Planar-lur med 'ynka' 30-50 Ohm impedans så lär den se bättre ut än båda de du visar där

Permalänk
Skrivet av Devildoll:

Den här kan man ju testa sig på om man känner sig kaxig.

How Well Can You Hear Audio Quality? - NPR.org

5/6, fel på sista där jag valde 320kbps

Vet inte om det var mest tur eller inte dock, tyckte mer mig höra en del skillnad mellan 128 och 320 men mellan wav och 320kbps var jag ofta osäker på vilken jag skulle välja.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600X - Moderkort: MSI MAG 550M MORTAR WIFI - Minne: Crucial Ballistix 3200 mhz - Grafikkort: Gigabyte 3070 Aorus Master - Chassi: Fractal Design R4 - SSD: Samsung 970 1TB - Nätaggregat: Corsair RM650 - Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Intressant det där, jag kunde bara höra skillnad på Suzanne Vega. Den okomprimerade stod ut, men jag kunde inte säga om det var för att den var bättre eller sämre än de andra två, så slutade med att jag valde 128 kbps-versionen 😅

Alla andra klickade jag på 320kbps-versionerna, men det var bara var ren slump, för jag hörde som sagt ingen skillnad på dem.

Coldplay också väldigt tydlig då 128kbps har komprimerat bort knastret i låten.
Annars är det mest lotto på Wav vs 320, då lyssna jag både på mina studio monitorer och på ett par HD700.

Skrivet av DasIch:

Installera EqualizerAPO och Peace, sen provar du inställningarna härifrån:
https://www.reddit.com/r/oratory1990/wiki/index/list_of_prese...

Är du sen inte nöjd med ljudet är det bara lämna tillbaka lurarna.

Tack för den!,
Lyfte verkligen ljudet på mina HD700 måste jag säga. Som dag och natt, synd man kört utan detta i så många år x(

Skrivet av anon283703:

Vi är klara här

Du äro en dryg en rackare!

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Mitt korta svar är: Ja.
Mitt lite längre svar är: Kanske, det beror på vad du själv är ute efter. En dac/amp hjälper en på traven om man vill få ut mer av sina hörlurar men frågar du mig så märker man inte jätteskillnad i lägre/medel-prisklassen av hörlurar, detsamma gäller vilken prisklass du väljer för dac/amp också. Du märker större skillnad om du använder dac/amp ett tag, blir van med det och sen går tillbaka till att inte använda det.

Ljud är kul men svårt. Man ska hitta rätt vad gäller ens egna preferenser och det kan ta år för vissa. Själv använder jag Sennheiser HD598 med en Sabaj DA3 (jag har med andra ord en väldigt enkel dac/amp-lösning) men jag är otroligt nöjd. Jag vill helt klart prova andra kombinationer men jag är rädd för vad jag ska tycka då jag haft Sennheiser i så många år nu. Letar man bara efter "dunka dunka" när det gäller lurar så kanske man inte är i behov av dac/amp. Med det menar jag att om du gillar bra tryck i ljudet med tryck i basen så kommer du inte märka någon större skillnad, knappt någon alls faktiskt. Gillar du renare mer balanserat ljud så kan det vara värt att lägga mer pengar på att hitta något. Det är helt enkelt en smaksak

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | MSI GeForce RTX 4070 12GB VENTUS 3X OC | MSI MPG B550 | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Samsung 970 EVO m.2 1 TB | Samsung 860 EVO 250 GB | Toshiba P300 2TB | Sabaj DA3 | Sennheiser HD 490 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fissure:

Tack för den!,
Lyfte verkligen ljudet på mina HD700 måste jag säga. Som dag och natt, synd man kört utan detta i så många år x(

Jag hoppas du inte lidit allt för svårt av dina HD700 men härligt att det blev bra!

Här finns för övrigt en liten artikel av Sean Olive, från sida 22, som pratar om hörlurars tonkurva och preferenser. Finns mer vetenskapliga artiklar på AES hemsida, men det blir snabbt dyrt att läsa om man inte är medlem.
https://mega.nz/#!54xznAYb!--BASLjW1LAMSTHNgrjT3ghrkxN6g0SB5c...

Permalänk
Medlem

Jag undrar vad folk har för superdatorer som inte hör skillnad? Av nyfikenhet pluggade jag in mina Audioquest Nighthawk och sen även Audeze LCD2C i min dators hörlursuttag och herrejävlar. Jag trodde inte skillnaden skulle vara så stor men det gick inte att lyssna på. Nu har jag ett Realtek Alc887 som väl inte är nån höjdare...men så stor skillnad trodde jag inte det skulle va. Brus, instrument som helt försvann. Sångarens röst dränktes i de instrumenten som faktiskt hördes.

Kanske jag har ett defekt ljudkort? Eller är senare varianter så otroligt mycket bättre?
Eller så är det något annat som stör hmm...

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Jag undrar vad folk har för superdatorer som inte hör skillnad? Av nyfikenhet pluggade jag in mina Audioquest Nighthawk och sen även Audeze LCD2C i min dators hörlursuttag och herrejävlar. Jag trodde inte skillnaden skulle vara så stor men det gick inte att lyssna på. Nu har jag ett Realtek Alc887 som väl inte är nån höjdare...men så stor skillnad trodde jag inte det skulle va. Brus, instrument som helt försvann. Sångarens röst dränktes i de instrumenten som faktiskt hördes.

Kanske jag har ett defekt ljudkort? Eller är senare varianter så otroligt mycket bättre?
Eller så är det något annat som stör hmm...

Asså att köra på mobo ljudkort har väl alltid varit "nono" om man vill ha bra ljud. Det är iaf min uppfattning. Har säkert blivit mycket bättre sen the old days. Men själv har jag alltid kört på slot in ljudkort. Nu kör jag ett Sound Blaster ZxR, har även inbyggd förstärkare för ljust lurar med hög impendans (600 ohm) som man kan slå av och på.
Har externa studio kort av dyrare varienter här också men kan ärligt inte höra någon skillnad.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

Den här kan man ju testa sig på om man känner sig kaxig.

How Well Can You Hear Audio Quality? - NPR.org

Stor skillnad på vissa, omöjligt att höra skillnad på andra. Men jag skulle nog säga att gemene man har extremt svårt att höra skillnad på något över 128 och det visar sig ju i det här testet. Jag har sedan länge vidhållit att folk som påstår att de hör betydlig skillnad mellan 320 och FLAC ljuger eller har extremt bra hörsel. Känns som om resultaten här ger mig vatten på min kvarn. Med det sagt så valde jag faktiskt 128 på sista låten, för jag hörde NOLL skillnad mellan de tre, men bland resterande fem valde jag rätt, eller 320Kbit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Jag undrar vad folk har för superdatorer som inte hör skillnad? Av nyfikenhet pluggade jag in mina Audioquest Nighthawk och sen även Audeze LCD2C i min dators hörlursuttag och herrejävlar. Jag trodde inte skillnaden skulle vara så stor men det gick inte att lyssna på. Nu har jag ett Realtek Alc887 som väl inte är nån höjdare...men så stor skillnad trodde jag inte det skulle va. Brus, instrument som helt försvann. Sångarens röst dränktes i de instrumenten som faktiskt hördes.

Kanske jag har ett defekt ljudkort? Eller är senare varianter så otroligt mycket bättre?
Eller så är det något annat som stör hmm...

Låter defekt. Eller möjligtvis någon form av DSP som är igång. Kan vara allt från någon EQ eller rumseffekt i medföljande drivrutin/mjukvara till någon surroundmjukvara till ett headset som spökar.

Rent generellt vad som skiljer en enhet i toppklass från en medelmåttlig bör bara vara ljudnivå och brusnivå. Är det natt-och-dag-skillnad som du beskriver där det låter helt annorlunda så är det nog mer än bara kvalitet som diffar.

Du kan prova att kolla om du har någon realtek-mjukvara (eller annan mjukvara beroende på moderkort) och kontrollera ifall några effekter är påslagna. Prova även i enhetsinställningarna i Windows och bocka för "Stäng av alla förbättringar" enligt bilden nedan:

(Gammal bild jag googlade fram från Windows 7, men ser likadant ut i 10)

Det kan också vara så att ifall du använt dig av någon adapter från 6.3mm till 3.5mm (tjocka hörlurskontakten till vanligt 3.5mm jack) så kan detta påverka för vissa ljudkort beroende på hur denna är byggd, dock så är den oftast bara ett problem för laptops med kombinerat hörlurs- och mikrofonjack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Eller så är det något annat som stör hmm...

Förväntanseffekten stör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

Den här kan man ju testa sig på om man känner sig kaxig.

How Well Can You Hear Audio Quality? - NPR.org

Fick också grönt på 5/6. Dock tycker jag det är väldigt lite skillnad och måste lyssna flera gånger för att höra den. Sen vet jag inte hur bra webbläsaren är som spelare eller om det inte spelar någon roll =/

Permalänk
Medlem

Kan nämna att en go fördel med att köra en USB-driven DAC/AMP till datorn är att du slipper drivrutiner som slutar fungera med varje windows-uppdatering (tittar på dig Creative).

Till skillnad från en inbyggd eller pci-ljudkort kan du ju även ta med dig dosan vart du vill.

En annan praktisk fördel är ju att de flesta dosor både volymratt och möjlighet att koppla in högtalare. Min dosa har även AUX-in, ifall man vill kör något från en annan enhet än datorn.

Min kombo är en Schiit Fulla 2 DAC/AMP och en Sennheiser/Massdrop 58X Jubilee. Är riktigt nöjd utan att spendera massor med pengar. Blev väl typ 3000 kr totalt med tull och frakt.

För att svara på trådens fråga så tycker jag att "JA" du behöver en DAC och AMP.

Redan med mitt första ljudkort för 15 år sen tyckte jag det blev stor skillnad. På senare år har de inbyggda dock blivit bättre, speciellt i dyra moderkort - men de andra praktiska fördelarna med extern DAC är viktiga för mig.

Jag hör ju definitivt skillnad om jag kör samma hörlurar i min laptop eller telefon, men det är ju väldigt mycket mindre och sämre kretsar.

BTW om ni testar musik via Spotify eller liknande. Se ALLTID till att programmets volym är 100%. Windows-volymen vet jag inte hur den funkar nu för tiden. Den verkar inte påverka ljudet lika mycket, om ens något. Men om man kör t.ex 50% Windows volym och 20% Spotify så låter det förjävligt. Kan det ha att göra med att jag också har volymratt på DACen?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Vlademil:

BTW om ni testar musik via Spotify eller liknande. Se ALLTID till att programmets volym är 100%. Windows-volymen vet jag inte hur den funkar nu för tiden. Den verkar inte påverka ljudet lika mycket, om ens något. Men om man kör t.ex 50% Windows volym och 20% Spotify så låter det förjävligt. Kan det ha att göra med att jag också har volymratt på DACen?

Nivån ska aldrig regleras digitalt utan analogt, digitalt ska det alltid vara 100% för annars blir det försämring av nån sort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vill man bara ha en billig (lite ful) men riktigt bra DAC/hörlursförstärkare så kan jag rekommendera https://hifimediy.com/product/sabre-9018-uae23hd-usb-dac/
Fick ett riktigt stort lyft med mina B&W P7 hörlurar när jag via DACen på min mobil jämfört med direkt i mobilen. Hade lagt ut mina P7 till salu men ångrade mig så fort jag testat med min Hifimediy.
Testade den även på min riktiga stereo där jag kör en Marantz HD-Dac1 (nypris 8000:-) och den va förvånandsvärt nära i kvaliten som en ren DAC. Skulle säga att den slog min gamla Dacmagic med hästlängder.
Senast testade jag den mot min iFi Zen Dac som jag har till datorn nu och personligen gillar jag Hifimediy i ljudkaraktären mer, den har ett både fylligare och luftigare ljud men Zen Dac har fysisk volym så den får duga till datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nivån ska aldrig regleras digitalt utan analogt, digitalt ska det alltid vara 100% för annars blir det försämring av nån sort.

Nja, beror väl på bitdjup o lite så. Du tappar ju såklart SNR när du sänker, men har du 24 bitar att gå på så har du mer än tillräckligt. Även 16 räcker väl i dom flesta fall bra, med lite vettig dithering såklart då. Klart en välbyggd analog pot kan vara tekniskt bättre, men rent praktiskt så är det inga problem att använda en digital volymkontrol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Ljudkvalité är ett intressant begrepp, ...
Frågar man en ljud entusiast så handlar det om att uppnå en ljudbild så som skaparen ämnat. ...

Skrivet av DasIch:

Jag skulle snarare säga att det handlar om en så korrekt återgivning som möjligt från inspelningen...

För mig handlar det helt klart om att lyssnaren enligt sin egen högst subjektiva uppfattning ska tycka att det låter bra.

* De som skapade/mixade de sparade ljuden hörde dem enligt de akustiska förutsättningar som fanns just där och då. Dessa är omöjliga att exakt återskapa i efterhand om klangkurvor och återgivningskurvor inte noga uppmättes på plats och finns sparade till eftervärlden.
* Inspelningen baseras på ljudbilden ovan, och förutsätter att lyssnaren har motsvarande ljudklang (kompenserad för överföringsartefakter) för att det ska låta som avsett. Kommer garanterat inte att hända!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gurrrra:

Nja, beror väl på bitdjup o lite så. Du tappar ju såklart SNR när du sänker, men har du 24 bitar att gå på så har du mer än tillräckligt. Även 16 räcker väl i dom flesta fall bra, med lite vettig dithering såklart då. Klart en välbyggd analog pot kan vara tekniskt bättre, men rent praktiskt så är det inga problem att använda en digital volymkontrol.

De flesta dämpar faktisk så mycket (-60-80 dB är nog ganska vanlig nivå) att ljudet faktiskt påverkas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nivån ska aldrig regleras digitalt utan analogt, digitalt ska det alltid vara 100% för annars blir det försämring av nån sort.

Oftast är det dock det mest praktiska/bekväma tyvärr. Iallafall när det gäller ljud kopplat via datorn.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Galvanizer:

Oftast är det dock det mest praktiska/bekväma tyvärr. Iallafall när det gäller ljud kopplat via datorn.

Ja de flesta bryr sig inte alls om ljudkvaliten, idag finns det bra prylar billigt men folk väljer ofta sämre prylar med högre pris för att följa nått mode, se bara på hur mycket skit det kommit på hörlursmarknaden som säljer på ett hårt marknadsfört varumärke och inget annat, som att lura pengar av ungdomar, förr lurade man godis av barn....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Intressant det där, jag kunde bara höra skillnad på Suzanne Vega. Den okomprimerade stod ut, men jag kunde inte säga om det var för att den var bättre eller sämre än de andra två, så slutade med att jag valde 128 kbps-versionen 😅

Alla andra klickade jag på 320kbps-versionerna, men det var bara var ren slump, för jag hörde som sagt ingen skillnad på dem.

Jo jag vill minnas att jag hade svårt att höra några avgörande skillnader jag med.

Skrivet av Benq123456789:

5/6, fel på sista där jag valde 320kbps

Vet inte om det var mest tur eller inte dock, tyckte mer mig höra en del skillnad mellan 128 och 320 men mellan wav och 320kbps var jag ofta osäker på vilken jag skulle välja.

Haha precis, inte så att man vill krossa sitt ego och göra om testet med risk för sämre resultat när man är så nära full pott

Skrivet av Icetec:

Stor skillnad på vissa, omöjligt att höra skillnad på andra. Men jag skulle nog säga att gemene man har extremt svårt att höra skillnad på något över 128 och det visar sig ju i det här testet. Jag har sedan länge vidhållit att folk som påstår att de hör betydlig skillnad mellan 320 och FLAC ljuger eller har extremt bra hörsel. Känns som om resultaten här ger mig vatten på min kvarn. Med det sagt så valde jag faktiskt 128 på sista låten, för jag hörde NOLL skillnad mellan de tre, men bland resterande fem valde jag rätt, eller 320Kbit.

👍

Skrivet av Ill-k:

Fick också grönt på 5/6. Dock tycker jag det är väldigt lite skillnad och måste lyssna flera gånger för att höra den. Sen vet jag inte hur bra webbläsaren är som spelare eller om det inte spelar någon roll =/

Jo, när jag gjorde den för några år sedan var det samma sak, fick lyssna fram och tillbaks en väldans massa gånger innan jag kunde bestämma mig.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De flesta dämpar faktisk så mycket (-60-80 dB är nog ganska vanlig nivå) att ljudet faktiskt påverkas.

Ja alltså extremer är ju alltid lite dumt, alltså att köra låg volym i Windows för att sen kompensera som fan senare i kedjan vilket kan resulterar i brus eftersom det just är SNR som påverkas, inte direkt ljudkvaliteten i övrigt. Gain staging osv kan ju vara vettigt att ha lite koll på även om det sällan är några problem nuförtiden.
Själv lyssnar jag på allt gneom min Android TV som jag justerar volymen digitalt, som sen skickas via spdif till min MiniDSP som i sin tur konverterar till analogt till mitt steg som inte ens har en volymkontroll utan alltid kör på max ut till mina piP. Funkar klockers utan några problem med brus eller ljudkvalitetsförluster.
Så att man inte ska använda digitala volymkontroller är inget man direkt behöver oroa sig för längre, utan det är en myt som ligger kvar från förr, precis som mycket annat inom hifi-världen

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gurrrra:

Ja alltså extremer är ju alltid lite dumt, alltså att köra låg volym i Windows för att sen kompensera som fan senare i kedjan vilket kan resulterar i brus eftersom det just är SNR som påverkas, inte direkt ljudkvaliteten i övrigt. Gain staging osv kan ju vara vettigt att ha lite koll på även om det sällan är några problem nuförtiden.
Själv lyssnar jag på allt gneom min Android TV som jag justerar volymen digitalt, som sen skickas via spdif till min MiniDSP som i sin tur konverterar till analogt till mitt steg som inte ens har en volymkontroll utan alltid kör på max ut till mina piP. Funkar klockers utan några problem med brus eller ljudkvalitetsförluster.
Så att man inte ska använda digitala volymkontroller är inget man direkt behöver oroa sig för längre, utan det är en myt som ligger kvar från förr, precis som mycket annat inom hifi-världen

Det är inte alltid så enkelt heller eftersom det finns en del apparater som använder digitalstyd VCA, de som har koll på hur volymkontrollerna fungerar är npg inte heller de som har problem med dem.
Själv hör jag med vissa apparater en tydlig skillnad på ljudet om jag inte kan reglera det analogt sist i kedjan när man spelar svagt , det placerar dacen och delar av analogkretsarna i ett mycket dåligt arbetsområde, det låter ju inte skit för jag har ändå rätt bra delar men det går att höra att grundbruset ändras ochatt det inte är lika tyst mellan ljud som det kan vara om allt är inställt optimalt där man bara matar ut en opåverkad digital signal och styr allt analogt i slutet av kedjan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

Kan nämna att en go fördel med att köra en USB-driven DAC/AMP till datorn är att du slipper drivrutiner som slutar fungera med varje windows-uppdatering (tittar på dig Creative).

Till skillnad från en inbyggd eller pci-ljudkort kan du ju även ta med dig dosan vart du vill.

En annan praktisk fördel är ju att de flesta dosor både volymratt och möjlighet att koppla in högtalare. Min dosa har även AUX-in, ifall man vill kör något från en annan enhet än datorn.

Min kombo är en Schiit Fulla 2 DAC/AMP och en Sennheiser/Massdrop 58X Jubilee. Är riktigt nöjd utan att spendera massor med pengar. Blev väl typ 3000 kr totalt med tull och frakt.

För att svara på trådens fråga så tycker jag att "JA" du behöver en DAC och AMP.

Redan med mitt första ljudkort för 15 år sen tyckte jag det blev stor skillnad. På senare år har de inbyggda dock blivit bättre, speciellt i dyra moderkort - men de andra praktiska fördelarna med extern DAC är viktiga för mig.

Jag hör ju definitivt skillnad om jag kör samma hörlurar i min laptop eller telefon, men det är ju väldigt mycket mindre och sämre kretsar.

BTW om ni testar musik via Spotify eller liknande. Se ALLTID till att programmets volym är 100%. Windows-volymen vet jag inte hur den funkar nu för tiden. Den verkar inte påverka ljudet lika mycket, om ens något. Men om man kör t.ex 50% Windows volym och 20% Spotify så låter det förjävligt. Kan det ha att göra med att jag också har volymratt på DACen?

Din DAC skickar ut 1 eller 2 Volt till din förförstärkare, vilket egentligen är volymratten om den är integrerad. För att musikmaterialets fulla dynamik (highs och lows och skillnaden i styrka på dem) ska erhållas bör signalen vara maxad från källan. DAC:en skickar inte ut t ex hälften av 1 eller 2 V, den spänningen är konstant, och regleras av volymratten/förförstärkaren.

Om inte volymratten är digital då, då är det samma som att sänka eller höja ljudstyrkan i Windows, praktiskt taget.

Men visst, ibland orkar man ju inte bry sig. Mina hörlurar t ex skiter jag blanka fan i då jag måste pilla på dem med handen för att sänka eller höja ljudstyrkan. Palla

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av flodgroda:

Har du några tips på hörurar (gärna trådlösa). Priset är egentligen inte jätteviktigt att det ligger på samma som DT-lurarna då de egentligen är en julklapp, men får ju gärna inte kosta en förmögenhet heller Det är främst spel och musik de ska användas till,

Det jag är ute efter är att få mer detaljrikt ljud. Sedan om detta öht är möjligt vet jag inte men många verkar ju påstå det. Det som jag vill komma åt är t.ex som jag såg någon skriva någonstans att "de hör allt mycket tydligare, fiender i spel hörs bättre" osv osv när de hade köpt liknande hörlurar och allt vad det innebär. Men går det att få bra hörlurar som är trådlösa vore det ju drömmen. Jag gillar mina HyperX men går det att få bättre så är jag beredd att betala mycket så länge jag är nöjd

Har inte så mycket som stör tror jag. Datorn hörs bara under hög last och annars är det väl tjejen när hon sitter vid TV:n (hon lyssnar på orimligt lågt ljud) och grannen som av oklar anledning skrattar överdrivet högt någon gång i veckan...

Trådlösa skulle jag att du inte kommer att hitta bra som du gillar i detta prisläget - det är min uppfattning, men andra kanske har mer erfarenhet och tips här?
Jag satt och funderade som sjutton på vad jag skulle kunna ge för tips, just för speldetaljrikedom så är dessa som nämns i artikeln, samt varianter av dessa ofta rekommenderade: https://gamingtoptens.com/top-10-best-audiophile-headphones-f...

Annars så är en bra hörlur Sennheiser HD300, den kanske inte slår direkt som en fantastisk hörlur på något sätt, men lite granna så är den som Philips Fidelion, den är inte dålig på något område samt att för musik är den bra. Täta kåpor och en sådan där rolig snurrad gammaldags sladd på med https://sv-se.sennheiser.com/hd-300-pro Det går ibland kampanjer på dessa med priser runt 999 eller dyl. Jag slog till på ett par sådana och testade dem i en dag innan grabben snodde dem till sin bas och dator för att lyssna på musik.