Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Garantiärende gällande grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThunderboltDrgn:

1. Varför blir det fel? Var står det att åf inte kan ta av nästkommande leverans. Får webhallen in 50 RTX3080 kort av en viss modelll bör ett av dessa kunna gå att skicka till en kund som har fått ett defekt kort av den modellen. Könummer

2. Hur går detta i hop med att ärenden ska hanteras in om skälig tid? En kund som stått i kö i 3 månader och sedan fått en defekt vara ska inte behöva vänta tre månader till. Detta kan inte anses vara skälig tid.

Du uppmanas komma med hänvisning till var i konsumentköplagen (eller annan lag)där det står att butikerna är skyldiga att följa sina interna könummer. https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Exakt som Dax skrev mellan posterna här

Skrivet av Dax:

Dom kort som kommer in är ju bokade i köp av kunder så dom kan inte tillhöra lagervara för täckning.

Varorna som kommer in är bokade av kunder redan. Därför är det även hos vissa ÅF låst bokning för att det är överbokat av kunder och dem ej kan ge leverans. Jag har alltså ett bokat exemplar. Ligger på en bokad plats hos min ÅF. Jag vill ej få min plats tagen av någon annan. Simple as that är det för dem flesta. Även jag inser det även om jag skulle behöva skicka in mitt kort på garanti att jag ej kan ta andras platser i en kö där folk har vart först till kvarn att beställa.

Angående skälig tid så får man kräva att istället få varan ersatt ifall det tar för lång tid som ett alternativ. Vilket ingen verkar vilja göra till introduktionspris då det ej finns kvar. Så valet är ens eget. Går det över tiden på ca 3 veckor (som i tidigare ärenden vart måttet för tid det ska ta) kan du kräva pengarna tillbaka vilket butiken ska kunna ge dig. Annars om du som kund ej godtar det så är det ens val att fortsätta vänta på en produkt som det råder brist i hela världen på i tillverkning. Jag kan alltså ej kräva efter 3-4 veckor att jag ska ha skadestånd ex om jag har fått alternativet att få tillbaka köpesumman. För där har kunden fått ett av giltiga alternativen.

Permalänk
Medlem

Man får ju en smärre hjärnblödning när man läser en del inlägg i denna tråd. Maken till tyckande och eget hopdiktande får man leta efter

Skrivet av macan7:

Allt det du skrev hjälper inte problemet att alla återförsäljarens grafikkort och de nästkommande 100 st med säkerhet är bokade åt någon annan. Vilket gör att de inte finns några tillgängliga. Då finns det tyvärr bara att lägga en ny beställning eller pengarna åter.

Det finns inga extra ”reserv grafikkort” till kunder.

Asus har inga fler att skicka ut.

Återförsäljarna kan inte reparera grafikkort. Det är endast tillverkarna som gör.

Jag förstår att du vill att det ska vara på ett sätt. Men verkligheten är att det är såhär det går till och det är enligt de lagar som finns. Skulle det inte va inom det så skulle det finnas massa arn ärenden om det. Men enligt Arn så är det här fullkomligt acceptabelt.

Du har i flera inlägg hävdad att det enligt ARN är acceptabelt att åsidosätta "skälig tid" om har en "kö" med förbokningar, men ingenstans kan du hänvisa till ett uttalande från ARN där detta bekräftas. Istället verkar du anse att eftersom du inte hittat ett utlåtande där ARN förkastar det förfarandet, så är det där med sanktionerat av dem...

Du borde ju rimligen inse att någon måste ha begärt att få saken prövad, för att ARN ens ska överväga att ge ett utlåtande, så om saken har prövats så finns det en ståndpunkt att förmedla, om det aldrig har prövats så kan du definitivt inte uttala dig om vad ARNs mening i frågan är.

Skrivet av FortuN:

Blir ju dock väldigt fel ifall dem plockar leveranser från folk som har reserverade bokningar med nummer i kö. Det funkar inte.

Ex man beställer ny bil som är påväg ut på marknaden och fortfarande produceras för fullt och man står i kö på den med reserverad plats, så får någon annan ta din reserverade bil pga att dennes bil har lämnats in på reklamation. Det funkar ej. Det blir väldigt särskilt läge eftersom att det är en produkt som är bristvara på. Därav är valen till 99% att man kan kräva att den ska repareras/fixas inom skälig tid. Kan butiken ej fullgodgöra detta och det inte passar dig som kund så får du kräva pengarna tillbaka. Då är det upp till personen ifall han ej tycker det är inom rimlig tid. Skummade igenom tråden lite snabbt och kan ha missförstått tidigare diskussion men det funkar inte heller att kräva mer pengar tillbaka än det som är utlagt vid köptillfälle, det hoppas jag väll ändå folk förstår? Exakt samma som om du lämnar tillbaka en produkt på rea som kostar 300 och vanliga fall 500 så kommer du ej få 500 kronor tillbaka om du köpte den på rea för 300.. Rea i detta fall introduktionspris.

Gäller exakt i samma fall av en snabb varuminskningsvärde om en produkt sjunker fort i värde och du köpt den för 8000 kronor och du fortfarande har ångerrätt idag och den nu kostar 5000 så kommer du inte få 5000 tillbaka utan fortfarande det du betalar, 8000kr.

Och som jag tror påpekats tidigare. Det är så hos alla ÅF jag känner till att om du reklamerar ett 3xxx kort så hamnar du sist i kön under de tidigare reserverade platserna. Precis vad som enligt mig låter rimligt. Sedan om butiken nu kan prata direkt med tillverkaren och få ett extra kort skickat så är det ju jättebra. Men tror det är svårt.

Denna text är full med fel. Gällande ditt exempel om varan som köptes för 300:- på REA så har du rätt i att du per automatik inte kommer att få 500:- tillbaka vid en reklamation. Däremot så har du vid en hävning av köp (ifall avhjälpande eller omleverans inte kommit på fråga) rätt till skadestånd för ett så kallat täckningsköp (KKL 32 § och 33 §). Det betyder att du kan vända dig till en annan återförsäljare och köpa produkten av denna. Om den då kostar mer än 300:- så har du rätt till skadestånd från den ursprungliga säljaren (så länge köpet görs inom skälig tid efter hävning och med tillräcklig omsorg), oavsett om den kostar 500:- eller 800:-.

Till er båda:
Reklamation är inte en hävning. Säljaren kan inte på eget bevåg genomföra en hävning av köpet vid fel på varan. Säljaren har att välja mellan omleverans eller avhjälpande, det är endast köparen som i vissa situationer kan begära hävning (KKL 26 § och 27 §.

Om nu alla kommande leveranser av dessa grafikkort är så "hårt" tingade som ni nu påstår, betyder det att ett köp innebär att man möjligtvis får en fungerande vara snarare att man ingår avtal om en fungerande produkt?
Att om Postnords lastbil skulle köra av vägen med 200 grafikkort så blir de första 200 i kön av med sin plats eftersom dessa kort var tingade till dessa och de nu får pengarna tillbaka och får ställa sig sist i kön?
Skulle ni vara fine med att ni stått och köat utanför en butik på er tur att köpa ett grafikkort, Xbox, Playstation eller whatever och när det är er tur vid disken så ser ni att personalen tappar produkten i golvet och den studsar ner för trappan och flyger i tusentals bitar, för att sedan få förklarat att du nu tyvärr tappat din plats i kön och får ställa dig sist, eftersom precis den enheten var tänkt till dig och alla andra enheter är tänkt för någon annan?

Det ENDA rimliga är att den som står först i kön har rätt till en fungerande produkt före den som står bakom. Varför ska DOA och tillverkningsfel ligga köparen till last och tvinga denne att köa två gånger? Även om man bortser från vad lagen säger i frågan så är det fortfarande helt orimligt att folk bakom i kön skulle kunna kräva att de ska ha ett exemplar före någon som står framför. Helt orimligt!

Jag vet inte hur det är med er, men när jag köper en vara så köper jag den avtalade varan i ett fungerande skick. Jag köper inte "en möjlighet" att få en fungerande vara.

Sedan för att förtydliga vad ARN gör, så är det inte någon hotline dit man kan ringa och ställa sina konsumentjuridiska frågor. ARN tar upp anmälningar för att sedan, utifrån handlingar som lämnats in av målets parter, ge ett utlåtande (rekommendation) om dess åsikt i frågan. Denna process tar ofta runt 6 månader, så ni kan glömma att ni kan ringa ARN och be dem svara om det är rätt eller fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Man får ju en smärre hjärnblödning när man läser en del inlägg i denna tråd. Maken till tyckande och eget hopdiktande får man leta efter

Du har i flera inlägg hävdad att det enligt ARN är acceptabelt att åsidosätta "skälig tid" om har en "kö" med förbokningar, men ingenstans kan du hänvisa till ett uttalande från ARN där detta bekräftas. Istället verkar du anse att eftersom du inte hittat ett utlåtande där ARN förkastar det förfarandet, så är det där med sanktionerat av dem...

Du borde ju rimligen inse att någon måste ha begärt att få saken prövad, för att ARN ens ska överväga att ge ett utlåtande, så om saken har prövats så finns det en ståndpunkt att förmedla, om det aldrig har prövats så kan du definitivt inte uttala dig om vad ARNs mening i frågan är.

Denna text är full med fel. Gällande ditt exempel om varan som köptes för 300:- på REA så har du rätt i att du per automatik inte kommer att få 500:- tillbaka vid en reklamation. Däremot så har du vid en hävning av köp (ifall avhjälpande eller omleverans inte kommit på fråga) rätt till skadestånd för ett så kallat täckningsköp (KKL 32 § och 33 §). Det betyder att du kan vända dig till en annan återförsäljare och köpa produkten av denna. Om den då kostar mer än 300:- så har du rätt till skadestånd från den ursprungliga säljaren (så länge köpet görs inom skälig tid efter hävning och med tillräcklig omsorg), oavsett om den kostar 500:- eller 800:-.

Till er båda:
Reklamation är inte en hävning. Säljaren kan inte på eget bevåg genomföra en hävning av köpet vid fel på varan. Säljaren har att välja mellan omleverans eller avhjälpande, det är endast köparen som i vissa situationer kan begära hävning (KKL 26 § och 27 §.

Om nu alla kommande leveranser av dessa grafikkort är så "hårt" tingade som ni nu påstår, betyder det att ett köp innebär att man möjligtvis får en fungerande vara snarare att man ingår avtal om en fungerande produkt?
Att om Postnords lastbil skulle köra av vägen med 200 grafikkort så blir de första 200 i kön av med sin plats eftersom dessa kort var tingade till dessa och de nu får pengarna tillbaka och får ställa sig sist i kön?
Skulle ni vara fine med att ni stått och köat utanför en butik på er tur att köpa ett grafikkort, Xbox, Playstation eller whatever och när det är er tur vid disken så ser ni att personalen tappar produkten i golvet och den studsar ner för trappan och flyger i tusentals bitar, för att sedan få förklarat att du nu tyvärr tappat din plats i kön och får ställa dig sist, eftersom precis den enheten var tänkt till dig och alla andra enheter är tänkt för någon annan?

Det ENDA rimliga är att den som står först i kön har rätt till en fungerande produkt före den som står bakom. Varför ska DOA och tillverkningsfel ligga köparen till last och tvinga denne att köa två gånger? Även om man bortser från vad lagen säger i frågan så är det fortfarande helt orimligt att folk bakom i kön skulle kunna kräva att de ska ha ett exemplar före någon som står framför. Helt orimligt!

Jag vet inte hur det är med er, men när jag köper en vara så köper jag den avtalade varan i ett fungerande skick. Jag köper inte "en möjlighet" att få en fungerande vara.

Sedan för att förtydliga vad ARN gör, så är det inte någon hotline dit man kan ringa och ställa sina konsumentjuridiska frågor. ARN tar upp anmälningar för att sedan, utifrån handlingar som lämnats in av målets parter, ge ett utlåtande (rekommendation) om dess åsikt i frågan. Denna process tar ofta runt 6 månader, så ni kan glömma att ni kan ringa ARN och be dem svara om det är rätt eller fel.

Orkar inte skriva en wall of text så blir kort, då jag sagt innan för korrekta svar ring arn och ta reda på rätt info där. Vilket jag också sagt att ÅF nog har bra koll på och verkar följa.

Har inte heller sagt att säljaren kan göra hävning. Så vet inte varför du påpekar det till mig? Vet inte heller vad du menar med att min text är full av fel då inget i mitt inlägg bemöts med någon rättning utav det jag sagt. Utan istället verkar vara andra scenarion som du föreslår och diverse meningsskiljaktigheter hur hantering utav ett reklamerat grafikkort ska prioriteras till kunden.

Här står också klart och tydligt vad säljaren har för OLIKA krav, "Antingen".

"Dina skyldigheter för ursprungliga fel
När felet på produkten är ursprungligt och konsumenten har reklamerat inom tre år, är du skyldig att antingen:

-reparera felet
-byta till en ny, felfri vara ////verkar inte gå inom rimlig tid
-ge prisavdrag ////prisavdrag verkar inte vara aktuellt
låta konsumenten få häva köpet och ge pengar tillbaka //// detta är vad dem antagligen lär säga ifall man som köpare kräver att få den reparerad inom "skälig tid"
-ge ersättning för reparation
-låta konsumenten hålla inne betalning
-ge skadestånd"

Så alltså dessa alternativ har säljaren. Precis som jag skrivit tidigare. Om säljaren alltså _INTE_ kan reparera inom skälig tid eller ge utbytes vara så har dem alltså alternativet att låta köparen häva det. Och om sedan köparen VÄGRAR låta det hävas, så är frågan om den sedan kan ställa andra. Tycker personligen att om ÅF säger att det ej går att fixa felen inom rimlig tid och man får förslag att häva köpet att det är en vettig lösning dem erbjuder. Tackar man sedan nej till det, ja då får man stå sitt kast och vänta. Då har man iallafall fått ett utav valen.

Alltså, som jag fattar det, om köparen tycker det tar för lång tid med reparation kan den få ny vara, i detta fall går ej heller det inom rimlig tid vilket då säljaren erbjuder pengarna tillbaka, alltså erbjuder kunden att häva köpet. Godtar kunden ej det så är det upp till kunden att vänta godtyckligt på den tid det kommer ta. Man kan därför ej heller få rätt hos ARN då säljaren erbjudit köparen att häva köpet vilket den i sin tur inte godtagit. Därför faller det över på köparen. Det låter hos mig rimligt. Om det är så till 100% kan jag inte säga.

Oturligt för köpare i detta fall är att produkten ligger med långa väntetider då det ej finns tillgängliga och vi som sagt har stooora förseningar på frakt pga Corona bla som gör att det ej går att skeppas ut till ÅF i rimlig takt.

Angående lastbilsskadan så nej, produkterna räknas in när dem kommer till ÅF, ej transport till ÅF.
Samma vid överlämnandet till kund och som i ditt fall att han tappar det får dem nog lösa om det gäller samma reservation. Står han i kön på en reserverad bil e.x och bilfirman när dem kör ut bilen råkar köra sönder något så får han nog ingen bil med sig hem men kanske en bra kompensation. I grafikkortsfall så går det nog lösa smidigare. Men nej, om det står folk i kön och ska hämta sina reservationer så blir det ju svårt att ta någon annans reservation och ÅF får nog försöka ersätta med en goodwill kompensation eller liknande då dem klantat sig.

Om vi specificerar lite och tar att det är på vägen mellan ÅF och Kund så ja. I vanliga fall får du nog vänta där också på en ny beställning, och i detta fall när det är andra reserverade kunder framför så får man också vänta. Vet inte hurvida man sedan kan kräva kompensationer utav fraktbolagen osv men det hör ändå inte hit.

Och ja. Man är då antagligen tvungen stå i kö två gånger då det råder varubrist och är ett speciellt läge med Corona osv som gör sena leveranser, vilket också tas upp som force majeure.

Även en annan intressant grej

14 § "Köparen har rätt till ersättning för den skada han lider genom säljarens dröjsmål, om inte säljaren visar att dröjsmålet beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit."

Och där är diskussionen huruvida ÅF kan hävda att grafikkortet ej gick att fixas/levereras utan dröjsmål pga just tillverkaren pumpar ut så mycket dem kan och befintliga kunder ej kan förbipasseras då det är en reservation varje kund har av grafikkorten med ett kösystem där kund är tilldelad vara enligt kö. Sedan så skulle dem nog också kunna hävda sena leveranser och problematik av just Corona och force majeure då Asus bla hävdat leveranser har försenats och ej kunnat skickats med pga överfulla transporter där sjukhusmaterial prioriteras vilket sedan inte borde drabba ÅF då dem då står "utan kontroll"

Sedan angående "skadestånd", så är det alltså resekostnader och inkomstförlust och några smärre saker, vilket knappt omfattar något väsentligt alls i detta fall mer än just kanske resekostnader, vilket jag mer tycker borde ses som en ersättning som även borde vara självklar då kunden kan bo långt ifrån närmaste postombud ex. men tror sällan det kommer till tals.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PL4C:

Då det gäller garantiärende så bör du kontakta tillverkaren.
Sen att de sätter dig sist är kön är både dåligt men förståeligt, då du vill ha ut en ny vara, som inte finns i lager.
Men som sagt, gäller det garanti brukar tillverkaren vara den vägen, då det är de som lämnar garanti, inte handlarn.

När man gör ett köp så ingår man ett avtal med butiken, inte tillverkaren. Därför anser jag att det är mot butiken man ska göra sin reklamation och ställa sina krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macan7:

Jag har pratat med återförsäljarna och de säger att det är så. Har kollat på arn ärenden och finns inget som tyder på annat. Finns inget i lagrummen som ger än rätt att gå före andra i kön. Men som sagt, hade ju vart positivt om ni hade rätt. Men verkar ju inte som det om man kollar tidigare ärenden på sweclockers och hur återförsäljarna hanterar ärenden.

Det handlar inte om att gå före i kön eller inte. Det handlar om att en reklamation ska hanteras innom rimlig tid.

Det är inte så att butiken ensidigt kan säga att vi häver köpet och på så sätt komma runt det.
Huvudregeln är att Konsumenten kan välja omleverans eller avhjälpning av felet. Det är konsumentköplagen tydlig med.
Man kan knappast hävda att en omleverans ger en oproportionelig merkostnad för företaget jämfört med olägenheten för kunden i detta fall. Däremot är olägenheten för kunden rätt stor.

Sen är det så med det mesta, företagen tror att de själva kan välja påföljd fritt (reparera när de vill, häva köpet när de vill osv)
så är inte fallet. Det gäller att vara påläst och veta vad som gäller när man för en diskussion med en butik. De flesta seriösa butiker brukar vilja göra rätt för sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fragilehands:

Tror också att Coil Whine inte är en sak som går under garantin eftersom inget är trasigt och därför inte täcks av garantin, så då är det bara att lämna tillbaka o köpa nytt (sist i kön, tyvärr)

Enligt konsumentköplagen är definitionen på att en vara är felaktig bla att:

"Den på något sätt avviker från vad konsumenten har haft anledning att räkna med."

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko:

Det handlar inte om att gå före i kön eller inte. Det handlar om att en reklamation ska hanteras innom rimlig tid.

Det är inte så att butiken ensidigt kan säga att vi häver köpet och på så sätt komma runt det.
Huvudregeln är att Konsumenten kan välja omleverans eller avhjälpning av felet. Det är konsumentköplagen tydlig med.
Man kan knappast hävda att en omleverans ger en oproportionelig merkostnad för företaget jämfört med olägenheten för kunden i detta fall. Däremot är olägenheten för kunden rätt stor.

Sen är det så med det mesta, företagen tror att de själva kan välja påföljd fritt (reparera när de vill, häva köpet när de vill osv)
så är inte fallet. Det gäller att vara påläst och veta vad som gäller när man för en diskussion med en butik. De flesta seriösa butiker brukar vilja göra rätt för sig.

Läs det jag skrev ovan, då detta skulle kunna vara en anledning

"14 § "Köparen har rätt till ersättning för den skada han lider genom säljarens dröjsmål, om inte säljaren visar att dröjsmålet beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit."

Och där är diskussionen huruvida ÅF kan hävda att grafikkortet ej gick att fixas/levereras utan dröjsmål pga just tillverkaren pumpar ut så mycket dem kan och befintliga kunder ej kan förbipasseras då det är en reservation varje kund har av grafikkorten med ett kösystem där kund är tilldelad vara enligt kö. Sedan så skulle dem nog också kunna hävda sena leveranser och problematik av just Corona och force majeure då Asus bla hävdat leveranser har försenats och ej kunnat skickats med pga överfulla transporter där sjukhusmaterial prioriteras vilket sedan inte borde drabba ÅF då dem då står "utan kontroll"

"

Vet inte heller om det är särskilt tydligt det första du skrev. Som jag också gick igenom ovan står det att säljaren HAR alternativ att välja på.

Skrivet av FortuN:

Här står också klart och tydligt vad säljaren har för OLIKA krav, "Antingen".

"Dina skyldigheter för ursprungliga fel
När felet på produkten är ursprungligt och konsumenten har reklamerat inom tre år, är du skyldig att antingen:

-reparera felet
-byta till en ny, felfri vara ////verkar inte gå inom rimlig tid
-ge prisavdrag ////prisavdrag verkar inte vara aktuellt
låta konsumenten få häva köpet och ge pengar tillbaka //// detta är vad dem antagligen lär säga ifall man som köpare kräver att få den reparerad inom "skälig tid"
-ge ersättning för reparation
-låta konsumenten hålla inne betalning
-ge skadestånd"

Permalänk
Medlem

Inte läst hela tråden men har du testat kortet med ett annat PSU? ibland är det PSUn som orsakar att kortet coilwhinar, men inte alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FortuN:

Läs det jag skrev ovan, då detta skulle kunna vara en anledning

"14 § "Köparen har rätt till ersättning för den skada han lider genom säljarens dröjsmål, om inte säljaren visar att dröjsmålet beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit."

Och där är diskussionen huruvida ÅF kan hävda att grafikkortet ej gick att fixas/levereras utan dröjsmål pga just tillverkaren pumpar ut så mycket dem kan och befintliga kunder ej kan förbipasseras då det är en reservation varje kund har av grafikkorten med ett kösystem där kund är tilldelad vara enligt kö. Sedan så skulle dem nog också kunna hävda sena leveranser och problematik av just Corona och force majeure då Asus bla hävdat leveranser har försenats och ej kunnat skickats med pga överfulla transporter där sjukhusmaterial prioriteras vilket sedan inte borde drabba ÅF då dem då står "utan kontroll"

"

Det många verkar glömma här är att det är inte så att Konsumentköplagen ensidigt tar ställning till Reklamationer. Utan den reglerar förhållandet mellan Konsument och butik både när man ingår avtalet, när det är ett fel på en vara osv.

Om en kund har köpt en vara som är defekt så reglerar den att avhjälpande/omleverans ska ske innom rimlig tid. (och att köparen normalt har rätt att välja om det inte innebär en oskälig kostnad för säljaren)

Likaså reglerar den att om man har ingått ett avtal om köp, Gjort en beställning och betalt så det finns ett ingånget avtal, så reglerar den att om inget annat anges ska varan levereras innom 30 dagar.
Butiken kan bli skyldig att betala skadestånd till konsumenten för de kostnader som har orsakats av försenad leverans. (Detta gäller inte om du kan visa att förseningen låg utanför din kontroll.)

I Konsumentköplagen finns ingenting som säger att en reklamation ska hanteras med högre prioritet än ett annat ingånget avtal.
(Det finns inte heller något som reglerar om någon står i kö eller ej)

Dvs ett ärende (köp/reklamation osv) sätts inte i relation till något annat ärende. Den som har ingått ett avtal har rätt att få sin vara leverad innom avtalad tid lika mycket som den som har reklamerat en vara har rätt att få felet avhjälpt innom skälig tid.

Fö, även om "skälig tid" i normalfallet brukar anses vara 3v när det gäller en reklamation så står det ju inte så hårt i konsumentköplagen. Anledningen till att det står "skälig tid" är för att vad som är skäligt beror till stor del på vad som ligger innom butikens kontroll.

Tex under Corona-tider och när leveranser från kina inte gick att få, så var det rätt självklart att "skälig tid" är längre än normalt.

Ingen butik kan trolla med knäna. Både den som beställt sin vara har rätt att få den som avtalat och den som reklamerat den har rätt att få sin reklamation löst innom rimlig tid. Ibland går det inte och någon blir besviken.

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll vad allas tolkningar, vad folk tycker eller hur det borde vara. Det är på ett sätt. Ställa sig sist i kön eller pengarna tillbaka. FÖrutom på evga kort tror jag de reparerar. Men fortsätt ni försöka göra nya tolkningar på existerande lagar. Butikerna har som sagt gjort såhär i flera år. Ingen har blivit tillsagd att de gör fel. Ni måste börja inse att eran tolkning inte är helt rätt. Eller så får ni börja jobba på arn eller något

Permalänk

Jag tycker du (@UndaC) bör ta upp detta ämne i ditt fredagsprogram (kanske med en representant från konsumentverket?).

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Skrivet av macan7:

Spelar ingen roll vad allas tolkningar, vad folk tycker eller hur det borde vara. Det är på ett sätt. Ställa sig sist i kön eller pengarna tillbaka. FÖrutom på evga kort tror jag de reparerar. Men fortsätt ni försöka göra nya tolkningar på existerande lagar. Butikerna har som sagt gjort såhär i flera år. Ingen har blivit tillsagd att de gör fel. Ni måste börja inse att eran tolkning inte är helt rätt. Eller så får ni börja jobba på arn eller något

Bevisa det!

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThunderboltDrgn:

Bevisa det!

vad för bevis vill du ha? Det jag menar på att det är på det här sättet, är att åerförsäljarna hanterar det så. Vilket hela den här tråden startades för att en medlem blev tillsagd såhär är det. Räcker det med bevis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FortuN:

Orkar inte skriva en wall of text så blir kort, då jag sagt innan för korrekta svar ring arn och ta reda på rätt info där. Vilket jag också sagt att ÅF nog har bra koll på och verkar följa.

Har inte heller sagt att säljaren kan göra hävning. Så vet inte varför du påpekar det till mig? Vet inte heller vad du menar med att min text är full av fel då inget i mitt inlägg bemöts med någon rättning utav det jag sagt. Utan istället verkar vara andra scenarion som du föreslår och diverse meningsskiljaktigheter hur hantering utav ett reklamerat grafikkort ska prioriteras till kunden.

Fast du säger ju massvis med fel, och jag har påtalat vad en del av dessa fel är (trots att du nu hävdar att så inte är fallet). Men till och med i detta inlägg så repeterar du ett sådant fel när du återigen uppmanar andra att ringa ARN för att få korrekt information om hur allt ligger till. Men som jag redan påtalat så funkar det inte så. Du kan INTE ringa till ARN och ställa dina juridiska spörsmål och få svar. Du behöver göra en formell anmälan till ARN där du ställer krav mot en säljare. Du kan således inte skicka hypotetiska frågor eller be om hjälp för "en väns räkning".

Vidare så påstod du att man inte kunde få tillbaka mer än vad man betalat för en vara, exempelvis om man handlat på rea, men det är också fel och adresserades i mitt föregående inlägg.

Skrivet av FortuN:

Här står också klart och tydligt vad säljaren har för OLIKA krav, "Antingen".

"Dina skyldigheter för ursprungliga fel
När felet på produkten är ursprungligt och konsumenten har reklamerat inom tre år, är du skyldig att antingen:

-reparera felet
-byta till en ny, felfri vara ////verkar inte gå inom rimlig tid
-ge prisavdrag ////prisavdrag verkar inte vara aktuellt
låta konsumenten få häva köpet och ge pengar tillbaka //// detta är vad dem antagligen lär säga ifall man som köpare kräver att få den reparerad inom "skälig tid"
-ge ersättning för reparation
-låta konsumenten hålla inne betalning
-ge skadestånd"

Så alltså dessa alternativ har säljaren. Precis som jag skrivit tidigare. Om säljaren alltså _INTE_ kan reparera inom skälig tid eller ge utbytes vara så har dem alltså alternativet att låta köparen häva det. Och om sedan köparen VÄGRAR låta det hävas, så är frågan om den sedan kan ställa andra. Tycker personligen att om ÅF säger att det ej går att fixa felen inom rimlig tid och man får förslag att häva köpet att det är en vettig lösning dem erbjuder. Tackar man sedan nej till det, ja då får man stå sitt kast och vänta. Då har man iallafall fått ett utav valen.

Så du säger att du aldrig hävdat att säljaren kan göra en hävning, men i texten ovan så listar du säljarens alternativ, och säger att säljaren kan låta köparen häva köpet. Nej, säljaren kan acceptera köparens begäran om att häva köpet, men säljaren kan inte välja att häva köpet. Att köparen inte vill häva köpet betyder inte att säljaren inte längre behöver fullfölja avtalet eller avhjälpa felet inom rimlig tid.

Skrivet av FortuN:

Alltså, som jag fattar det, om köparen tycker det tar för lång tid med reparation kan den få ny vara, i detta fall går ej heller det inom rimlig tid vilket då säljaren erbjuder pengarna tillbaka, alltså erbjuder kunden att häva köpet. Godtar kunden ej det så är det upp till kunden att vänta godtyckligt på den tid det kommer ta. Man kan därför ej heller få rätt hos ARN då säljaren erbjudit köparen att häva köpet vilket den i sin tur inte godtagit. Därför faller det över på köparen. Det låter hos mig rimligt. Om det är så till 100% kan jag inte säga.

Oturligt för köpare i detta fall är att produkten ligger med långa väntetider då det ej finns tillgängliga och vi som sagt har stooora förseningar på frakt pga Corona bla som gör att det ej går att skeppas ut till ÅF i rimlig takt.

Det finns mig veterligen ingen skrivelse i KKL som fråntar köparen några rättigheter om denne inte går med på en hävning av köpet. Hävning av köp är en möjlighet som köparen har, men inte något som denne måste acceptera.

Skrivet av FortuN:

Angående lastbilsskadan så nej, produkterna räknas in när dem kommer till ÅF, ej transport till ÅF.

Samma vid överlämnandet till kund och som i ditt fall att han tappar det får dem nog lösa om det gäller samma reservation. Står han i kön på en reserverad bil e.x och bilfirman när dem kör ut bilen råkar köra sönder något så får han nog ingen bil med sig hem men kanske en bra kompensation. I grafikkortsfall så går det nog lösa smidigare. Men nej, om det står folk i kön och ska hämta sina reservationer så blir det ju svårt att ta någon annans reservation och ÅF får nog försöka ersätta med en goodwill kompensation eller liknande då dem klantat sig.

Om vi specificerar lite och tar att det är på vägen mellan ÅF och Kund så ja. I vanliga fall får du nog vänta där också på en ny beställning, och i detta fall när det är andra reserverade kunder framför så får man också vänta. Vet inte hurvida man sedan kan kräva kompensationer utav fraktbolagen osv men det hör ändå inte hit.

Och ja. Man är då antagligen tvungen stå i kö två gånger då det råder varubrist och är ett speciellt läge med Corona osv som gör sena leveranser, vilket också tas upp som force majeure.

Är detta något som går att leda i någon form av avtalsrätt eller lagstiftning, eller är det helt efter eget huvud? Om vi istället justerar mitt exempel till att produkterna har kommit till lagret, packats om i 300 separata paket adresserade till olika kunder och placerade i en lastbil. Om denna lastbil kör av vägen när den lämnar lagerbyggnaden och lasten blir obrukbar, har alla dess 300 kunder fått sin chans och måste acceptera att få pengarna tillbaka och ställa sig sist i kön?

Hur kommer man ens fram till att något sådant är det rimliga?

Skrivet av FortuN:

Även en annan intressant grej

14 § "Köparen har rätt till ersättning för den skada han lider genom säljarens dröjsmål, om inte säljaren visar att dröjsmålet beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit."

14 § beskriver köparens rätt till skadestånd vid "Säljarens dröjsmål", vilket alltså beskriver överlämnandet av varan. I detta fall är det snarare köparens rätt till skadestånd vid "Fel på varan" som diskuteras (KKL 30 § och 31 §), som visserligen är snarlika 14 §, men rätt ska vara rätt.

Vidare så skulle man kunna hävda att säljaren borde känna till att det rör sig om en bristprodukt med stora förseningar på grund av bland annat covid-19 och därmed borde ha vidtagit nödvändiga åtgärder för att kunna upprätthålla sina konsumenträttsliga skyldigheter, exempelvis genom att ha ett mindre antal grafikkort i lager för att kunna hantera reklamationer.

Det är inte upp till mig att bedöma om sådana åtgärder kan krävas av en återförsäljare, men personligen har jag svårt att se att man kan hävda att man inte kände till att det rörde sig om en bristvara eller att man inte visste att framtida tillgång kan påverkas av covid-19. Visst, hade detta varit i april, när covid-19 var väldigt nytt och saker hände oerhört plötsligt så kan jag köpa argumentet, men inte nu, nästan ett år senare där olika nedstängningar och lockdowns avlöst varandra världen över.

Skrivet av FortuN:

Och där är diskussionen huruvida ÅF kan hävda att grafikkortet ej gick att fixas/levereras utan dröjsmål pga just tillverkaren pumpar ut så mycket dem kan och befintliga kunder ej kan förbipasseras då det är en reservation varje kund har av grafikkorten med ett kösystem där kund är tilldelad vara enligt kö. Sedan så skulle dem nog också kunna hävda sena leveranser och problematik av just Corona och force majeure då Asus bla hävdat leveranser har försenats och ej kunnat skickats med pga överfulla transporter där sjukhusmaterial prioriteras vilket sedan inte borde drabba ÅF då dem då står "utan kontroll"

Sedan angående "skadestånd", så är det alltså resekostnader och inkomstförlust och några smärre saker, vilket knappt omfattar något väsentligt alls i detta fall mer än just kanske resekostnader, vilket jag mer tycker borde ses som en ersättning som även borde vara självklar då kunden kan bo långt ifrån närmaste postombud ex. men tror sällan det kommer till tals.

Jag utgår ifrån att dessa milslånga köer som det talas om är just reservationer eller förbokningar, inte genomförda köp med bindande avtal. För det hade varit oerhört dumt som återförsäljare att blotta sig för alla tänkbara eftergifter som konsumenter med bindande avtal kan kräva, när man inte har någon aning om när nästa leverans med grafikkort kommer. Exempelvis skulle alla dessa personer som väntar i kö och fått vänta orimligt länge (givet vad som avtalats), kunna gå till en annan återförsäljare som kanske säljer ett motsvarande, men dyrare kort, och sedan utkräva mellanskillnaden från den första återförsäljaren. Så rimligen borde man se till att dessa förköp inte är bindande fram tills att man kan garantera leveransen och därmed helt slippa undan Konsumentköplagens långgående skyldigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Fast du säger ju massvis med fel, och jag har påtalat vad en del av dessa fel är (trots att du nu hävdar att så inte är fallet). Men till och med i detta inlägg så repeterar du ett sådant fel när du återigen uppmanar andra att ringa ARN för att få korrekt information om hur allt ligger till. Men som jag redan påtalat så funkar det inte så. Du kan INTE ringa till ARN och ställa dina juridiska spörsmål och få svar. Du behöver göra en formell anmälan till ARN där du ställer krav mot en säljare. Du kan således inte skicka hypotetiska frågor eller be om hjälp för "en väns räkning".

Vidare så påstod du att man inte kunde få tillbaka mer än vad man betalat för en vara, exempelvis om man handlat på rea, men det är också fel och adresserades i mitt föregående inlägg.

Så du säger att du aldrig hävdat att säljaren kan göra en hävning, men i texten ovan så listar du säljarens alternativ, och säger att säljaren kan låta köparen häva köpet. Nej, säljaren kan acceptera köparens begäran om att häva köpet, men säljaren kan inte välja att häva köpet. Att köparen inte vill häva köpet betyder inte att säljaren inte längre behöver fullfölja avtalet eller avhjälpa felet inom rimlig tid.

Det finns mig veterligen ingen skrivelse i KKL som fråntar köparen några rättigheter om denne inte går med på en hävning av köpet. Hävning av köp är en möjlighet som köparen har, men inte något som denne måste acceptera.

Är detta något som går att leda i någon form av avtalsrätt eller lagstiftning, eller är det helt efter eget huvud? Om vi istället justerar mitt exempel till att produkterna har kommit till lagret, packats om i 300 separata paket adresserade till olika kunder och placerade i en lastbil. Om denna lastbil kör av vägen när den lämnar lagerbyggnaden och lasten blir obrukbar, har alla dess 300 kunder fått sin chans och måste acceptera att få pengarna tillbaka och ställa sig sist i kön?

Hur kommer man ens fram till att något sådant är det rimliga?

14 § beskriver köparens rätt till skadestånd vid "Säljarens dröjsmål", vilket alltså beskriver överlämnandet av varan. I detta fall är det snarare köparens rätt till skadestånd vid "Fel på varan" som diskuteras (KKL 30 § och 31 §), som visserligen är snarlika 14 §, men rätt ska vara rätt.

Vidare så skulle man kunna hävda att säljaren borde känna till att det rör sig om en bristprodukt med stora förseningar på grund av bland annat covid-19 och därmed borde ha vidtagit nödvändiga åtgärder för att kunna upprätthålla sina konsumenträttsliga skyldigheter, exempelvis genom att ha ett mindre antal grafikkort i lager för att kunna hantera reklamationer.

Det är inte upp till mig att bedöma om sådana åtgärder kan krävas av en återförsäljare, men personligen har jag svårt att se att man kan hävda att man inte kände till att det rörde sig om en bristvara eller att man inte visste att framtida tillgång kan påverkas av covid-19. Visst, hade detta varit i april, när covid-19 var väldigt nytt och saker hände oerhört plötsligt så kan jag köpa argumentet, men inte nu, nästan ett år senare där olika nedstängningar och lockdowns avlöst varandra världen över.

Jag utgår ifrån att dessa milslånga köer som det talas om är just reservationer eller förbokningar, inte genomförda köp med bindande avtal. För det hade varit oerhört dumt som återförsäljare att blotta sig för alla tänkbara eftergifter som konsumenter med bindande avtal kan kräva, när man inte har någon aning om när nästa leverans med grafikkort kommer. Exempelvis skulle alla dessa personer som väntar i kö och fått vänta orimligt länge (givet vad som avtalats), kunna gå till en annan återförsäljare som kanske säljer ett motsvarande, men dyrare kort, och sedan utkräva mellanskillnaden från den första återförsäljaren. Så rimligen borde man se till att dessa förköp inte är bindande fram tills att man kan garantera leveransen och därmed helt slippa undan Konsumentköplagens långgående skyldigheter.

Det jag säger är att säljaren får ställa valen till köparen. Om säljare säger att det inte går att göra en omleverans eller reparation inom rimlig tid så har säljaren fullföljt sitt och köparen kan därefter inte tvinga säljaren till att ändå göra en omleverans eller reparation inom ca 21 dagar. Det är ju i detta läge helt omöjligt att ÅF ska kunna leverera en ersättningsvara utav denna produkt då köerna är så himla långa att tillverkaren själv inte ens kan producera fram kort inom närmaste tiden som motsvarar det ÅF behöver pumpa ut i sina bokningar. Därav faller ju också kravet bort på ÅF, då det är utom deras kontroll.

Skrivet av Blomman92:

Det finns mig veterligen ingen skrivelse i KKL som fråntar köparen några rättigheter om denne inte går med på en hävning av köpet. Hävning av köp är en möjlighet som köparen har, men inte något som denne måste acceptera.

Det finns ju heller inget som säger här att så inte är fallet. Där kommer det ju igen att säljaren har dessa skyldigheter att "antingen". Då är det ju denna fråga som behöver benas ut. Alltså kan säljaren säga vid reklamation "Vi kommer ej kunna fixa felet inom rimlig tid pga blablabla, godtar du därför att häva köpet och få pengarna tillbaka?" För om inte detta är ok för säljaren att hävda att det är ett rimligt alternativ, så sätter man ju säljaren i jätte knivig sits då det är tillverkaren som ej kan pumpa ut mer 3080, och inte ÅFs fel. Reparation verkar också falla bort i och med att det tydligen bara är ett märke som gör reparationer utav grafikkort. Så vad ska då säljaren/ÅF göra åt saken? Där faller det ju också bortom dennes kontroll. Quotar mig själv nedan igen på vad dem listar att säljaren har för alternativ att ge. Och som sagt, om köparen ej godtar hävning när produkt ej kan levereras inom rimlig tid, vad ska den då göra i detta fall?

Skrivet av FortuN:

"Dina skyldigheter för ursprungliga fel
När felet på produkten är ursprungligt och konsumenten har reklamerat inom tre år, är du skyldig att antingen:

-reparera felet
-byta till en ny, felfri vara ////verkar inte gå inom rimlig tid
-ge prisavdrag ////prisavdrag verkar inte vara aktuellt
låta konsumenten få häva köpet och ge pengar tillbaka //// detta är vad dem antagligen lär säga ifall man som köpare kräver att få den reparerad inom "skälig tid"
-ge ersättning för reparation
-låta konsumenten hålla inne betalning
-ge skadestånd"

Skrivet av Blomman92:

Är detta något som går att leda i någon form av avtalsrätt eller lagstiftning, eller är det helt efter eget huvud? Om vi istället justerar mitt exempel till att produkterna har kommit till lagret, packats om i 300 separata paket adresserade till olika kunder och placerade i en lastbil. Om denna lastbil kör av vägen när den lämnar lagerbyggnaden och lasten blir obrukbar, har alla dess 300 kunder fått sin chans och måste acceptera att få pengarna tillbaka och ställa sig sist i kön?

Hur kommer man ens fram till att något sådant är det rimliga?

Absolut inte. Jag är intresserad själv utav korrekt svar och att lära mig. Det är helt efter eget.

Svar på frågan: Jag vet inte riktigt hur man gör. Olika situationer som kan ske och ev lagar att rätta sig efter och för att göra alla kunderna nöjda. Man kan ju resonera olika och jag vet inte hur det går till alls. Men om jag säger såhär, jag skulle inte vara förvånad ifall din tes hypotetiskt hände och att ÅF skulle kunna få struligt att lösa det. Ex skulle det ju kunna vara skillnad på om lastbilen är intern och skeppas utav komplett till ett lager eller om det är en leverans som ex postnords lastbil är på väg ut med. ÅF skulle därför säkert kunna hävda att dem inte ligger i någon skuld och därför ett kan göra något och att det är olyckligt. Att man sedan tyvärr kommer få vänta (om vi nu utgår från att det är grafikkorten här vi pratar om som ej finns i lager och är reserverade av andra kunder i kö) på nya inkommande leveranser och att det står över deras möjlighet att göra något åt då det är status "skickat" ifrån ÅF och dem ej har att göra med vad som händer därefter som ett annat fraktbolag orsakat och att man kanske får höra av sig till fraktbolaget för ev "skadestånd" eller vad som nu kan krävas.

Som sagt, jag spekulerar bara. Men skulle inte förvåna mig att detta skulle kunna vara vad som skulle ske.

Om det däremot är internt det skulle ske olycka så är det nog större chans att dem är tvungna att göra något åt det då det ligger inom deras kontroll och att det är deras rykte som står på spel. Iallafall om det är såpass många grafikkort vi utgår ifrån. Är det enstaka så vetefan.

Skrivet av Blomman92:

14 § beskriver köparens rätt till skadestånd vid "Säljarens dröjsmål", vilket alltså beskriver överlämnandet av varan. I detta fall är det snarare köparens rätt till skadestånd vid "Fel på varan" som diskuteras (KKL 30 § och 31 §), som visserligen är snarlika 14 §, men rätt ska vara rätt.

Vidare så skulle man kunna hävda att säljaren borde känna till att det rör sig om en bristprodukt med stora förseningar på grund av bland annat covid-19 och därmed borde ha vidtagit nödvändiga åtgärder för att kunna upprätthålla sina konsumenträttsliga skyldigheter, exempelvis genom att ha ett mindre antal grafikkort i lager för att kunna hantera reklamationer.

Det är inte upp till mig att bedöma om sådana åtgärder kan krävas av en återförsäljare, men personligen har jag svårt att se att man kan hävda att man inte kände till att det rörde sig om en bristvara eller att man inte visste att framtida tillgång kan påverkas av covid-19. Visst, hade detta varit i april, när covid-19 var väldigt nytt och saker hände oerhört plötsligt så kan jag köpa argumentet, men inte nu, nästan ett år senare där olika nedstängningar och lockdowns avlöst varandra världen över.

Sedär.
Iallfall ligger det ju ändå hyffsat dåligt till med skadeståndsbiten för köparen då det den kan få i skadestånd tydligen är " t.ex. utgifter för telefon, porto, bärgning av bil eller taxiresor och inkomstförluster"

Dessa ska också styrkas av köparen att den tillfogats en förlust pga att den ej fått grafikkortet i tid. Där är det ju rätt GLHF att lyckas med. Man kan alltså inte räkna med något mer än kanske lite bensinpengar. Och där har också säljaren möjligheten ändå med att den kan hävda att det var utom dennes kontroll och ev skylla på det vi diskuterat tidigare om bristvara. Säljaren har nog sina argument om att dem inte visste det var bristvara och lovord om att tillverkare skulle öka produktionen i oktober osv osv. Som sagt, verkar som alla återförsäljare stället folk med RMA längst bak i kön, så något antar jag dem går efter.

Skrivet av Blomman92:

Jag utgår ifrån att dessa milslånga köer som det talas om är just reservationer eller förbokningar, inte genomförda köp med bindande avtal. För det hade varit oerhört dumt som återförsäljare att blotta sig för alla tänkbara eftergifter som konsumenter med bindande avtal kan kräva, när man inte har någon aning om när nästa leverans med grafikkort kommer. Exempelvis skulle alla dessa personer som väntar i kö och fått vänta orimligt länge (givet vad som avtalats), kunna gå till en annan återförsäljare som kanske säljer ett motsvarande, men dyrare kort, och sedan utkräva mellanskillnaden från den första återförsäljaren. Så rimligen borde man se till att dessa förköp inte är bindande fram tills att man kan garantera leveransen och därmed helt slippa undan Konsumentköplagens långgående skyldigheter.

Så gör ju iallafall alla återförsäljare jag sett. Har du ett reklamationsärende/garanti hamnar du längst bak. Så något måste dem ju gå efter, right?

Sedan står det ju angående täckningsköp
"täckningsköp måste alltid ske inom skälig tid och med en viss omsorg bland annat utifrån varans pris och kvalitet."

Bra diskussion med många frågetecken vid vad och hur som gäller vid specifika lägen. Finns en hel del att bena ut Tror att det är en väldigt väldigt liten procent som har bra koll på hur saker och ting ligger till kring kkl och liknande det vi diskuterar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Det ENDA rimliga är att den som står först i kön har rätt till en fungerande produkt före den som står bakom. Varför ska DOA och tillverkningsfel ligga köparen till last och tvinga denne att köa två gånger? Även om man bortser från vad lagen säger i frågan så är det fortfarande helt orimligt att folk bakom i kön skulle kunna kräva att de ska ha ett exemplar före någon som står framför. Helt orimligt!

Det handlar inte om någon kö eller inte.

När du gör en beställning på nätet och betalar för en vara ingår du ett avtal med butiken om köp av denna vara.
Varan har en övernskommen leveranstid. Om inget anges är denna normalt 30 dagar.
Butiken har som skyldighet att fullfölja avtalet, annars kan denne bli skadeståndsskyldig Allt enl konsumentköplagen.

Precis som konsumentköplangen reglerar reklamationsrätten så reglerar den även att man har rätt att få det man köpt enligt avtalad leveranstid.

Det står ingen stans att en reklamation ska gå före en ett annat ingånget avtal eller tvärt om.
Båda kunderna har rättigheter. Dock kan inte en butik trolla med knäna och hur man än gör så är det en kunds som blir drabbad.

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis kanske någon tar vidare frågan och det blir mer raka linjer rent juridiskt. Just nu kan vi ju dock bara utgå från hur butikerna hanterar varje ärende. Oavsett hur vi tolkar hur det ska gå till.

Det är väl det jag försökt få fram. Att ingen av oss är egentligen i en position att säga hur fel återförsäljarna gör. Bara för vi läst en lagtext och tycker en sak. Hade absolut vart kul om sweclockers skrev om det