Intel avtäcker Core i9-11900K – "bättre än AMD i spel"

Permalänk
Melding Plague

Intel avtäcker Core i9-11900K – "bättre än AMD i spel"

Processorjätten lyfter på skynket för "Rocket Lake", med löfte om att återta prestandakronan från AMD – i spel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen är bollen i rullning!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Jaha, men vad kostar möget med moderkort och hur varm blir den? Vavavava?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Visst var den bättre enligt de staplarna, men det var inte många procent!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Och vad kostar den är då frågan? Troligtvis betydligt mer än den % i högre prestanda jämfört med AMDs processor.

Visa signatur

🡇

• R7 5800x3D • Sapphire Radeon RX 7900 XT •

Permalänk
Medlem

De showcase:ar alltså ett prestandaövertag på mellan 2 - 8%, vilket med andra ord lär vara det absolut bästa de lyckats benchmarka fram...

Intel börjar bli en dinosaurie.

Permalänk
Medlem

Häftigt men köper jag nytt idag så är det fler än 8 kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CatchMe:

De showcase:ar alltså ett prestandaövertag på mellan 2 - 8%, vilket med andra ord lär vara det absolut bästa de lyckats benchmarka fram...

Intel börjar bli en dinosaurie.

Var det dessutom inte Intel som ville man skulle flytta bort fokus från benchmarks?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av SCORPIUS:

Jaha, men vad kostar möget med moderkort och hur varm blir den? Vavavava?

Lär blire samma som comet eller lägre då dom bara har 8 core nu.

Min 9900k i 5.3GHz på AIO dock sjukt bra chip så lär bli samma som innan.
Beroende på storlek på DIE

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Hittade inga configs på länken som står i presentationen (https://intel.com/performanceindex). Men väl valda spel och inställningar i 1080p. Den är säkert snabbare, men knappast så exalterande som staplarna vill visa.

Permalänk
Medlem

Bra nu kan Intel fans få sina tårar torkade när de får veta deras processor ger 5 mer fps

Permalänk
Medlem

'Intel says the industry should switch from "benchmarks to the benefits" of tech'

Permalänk
Medlem

Intressant att de inte nämnde några detaljer om TDP eller missade jag det?

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Kul att se folks reaktioner.
När AMD äntligen klår Intel i spel med ca 5-8% = RIP Intel
När Intel tar tillbaka tronen med 2-8% = gammal skåpmat och besvikelse.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

måste säga att det är imponerande av Intel och vara snabbare i 4 lägre kärnor mot 5900x.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Ändå måste jag säga att det är imponerande av Intel och vara snabbare i 4 lägre kärnor mot 5900x.

Skulle gissa att de flesta spel-jämförelser här inte använder ett vidare antal kärnor öht. Därför blir resultaten som de blir, starka kärnor vinner. Hade det varit någon slags CPU-rendering jämförd så hade 5900X rimligtvis vunnit med råge

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk

Tänk om det kunde hålla sig såhär att varannan gång. Tråkigt att de dock inte har någon 10 core, men även om de hade haft det så har AMD 16 core för dem som gillar att göra lite tyngre saker än bara spel på sin dator.

Permalänk
Medlem

Hoppas på priskrig!

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

måste säga att det är imponerande av Intel och vara snabbare i 4 lägre kärnor mot 5900x.

Är det verkligen imponerande? Vilka av de där spelen kan utnyttja tolv kärnor/24 trådar?

PS. Färre*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Hoppas på priskrig!

Jag hoppas det finns processorer att köpa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Bra nu kan Intel fans få sina tårar torkade när de får veta deras processor ger 5 mer fps

Ser ju snarare ut som om AMD-fansen har svårt att hålla tårarna tillbaka.

När AMD släppte sina staplar så spådde man att Intel och Nvidia var helt döda, hur man tagit prestandatronen bla bla men när Intel gör likadant så börjar allt irrelevant snack om att det inte är tillräckligt mycket bättre för att vara imponerande.

Löjligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Hoppas på priskrig!

Samma här. Konkurrens är alltid bra för oss konsumenter och AMD har ju verkligen satt blåslampan i baken på Intel. Zen 3 har ju krupit upp rätt mycket i pris gentemot Zen 2, så en ny arkitektur från Intel nu kan ju förhoppningsvis pressa ner priserna något.

Härliga tider på processorfronten

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk

Ett par ynka procentenheter i deras egna tester, tror inte någon som köpt Ryzen 5000-serien ska vara orolig. Ska dock bli spännande att se det förhoppningsvis prispressade mellansegmentet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

måste säga att det är imponerande av Intel och vara snabbare i 4 lägre kärnor mot 5900x.

5600x är snabbare än 5900x i vissa spel så det betyder inte så mkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Kul att se folks reaktioner.
När AMD äntligen klår Intel i spel med ca 5-8% = RIP Intel
När Intel tar tillbaka tronen med 2-8% = gammal skåpmat och besvikelse.

När AMD äntligen klådde Intel i spel (även i låga upplösningar) betydde det att Intels sista PR-övertag mot AMD försvann. Så symboliskt är det av ganska stor betydelse även om några FPS hit eller dit oftast inte spelar någon roll. Om Intel sedan tar tar tillbaks det övertaget med några procent (i benchmarks specifikt valda av Intel för att visa nämnda "övertag") är det naturligtvis inte en lika stor nyhet.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Sist Intel skulle visa att de var bättre så myglade de med hjälp ac Principled Technoligies, om någon minns det?

Sen står detta i bjärt kontrast mot de 20-30% det skrävlats om. Visst är en seger med 2-5% bättre, men för att sätta det i lite perspektiv så handlar det ju i så fall i verkligheten om en ensiffrig ledning, sett till FPS. Vem köper en procesor för att man får några fåtalet fler FPS som kan räknas på handens ena fingrar?

När AMD låg efter och sedan tog öber ledningen så var det ett rejält underläge. De kunde ibland ligga bakom med så mycket som 20%, så att nu Intel tar ledningen igen med 2-8% måste oroa aktieägare rejält.

Själv är jag glad om konkurrensen står sig, för som min setup är nu så kan jag droppa i en 5900X och vara klar sen, men just nu finns den ju inte att köpa, så det vore för egen vinnings skull kanon om Intel kan hjälpa till att minska efterfrågan på AMD's processorer så att jag kan köpa en.

Är man en av töntarna som beter sig som att företag är fotbollslag däremot lär ju den här "vinsten" eller övertaget inte vara särskilt rolig läsning. Här har man ingivits falska hopp om att Intel kommer krossa AMD's framfart med 20-30% marginal, och så får man 2-8%, från Intel själva. Det måste göra ont.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Personligen bryr jag mig inte om några fps hit eller dit. 100% meningslöst.
Så länge de är någorlunda likvärdiga så räcker det.

Men kanske blir en Intel ändå eftersom man kört det länge och varit nöjd med det helt enkelt.

Återstår att se om de kan leverera Z590 moderkort i lagom prisnivå utan fläkt helvete dock. Eller om de kör på AMD stuket och ett moderkort utan fläkt (x570) ligger på typ 6000:-

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vem köper en procesor för att man får några fåtalet fler FPS som kan räknas på handens ena fingrar?

De senaste åren har jag har själv uppgraderat från r7 1700-r5 2600-r5 3600x. Kan inte påstå att det var värt det om man bara kikar på prestanda utan gjordes mest för att det är kul med nytt. Ibland blir man sugen helt enkelt.
Inget jag rekommenderar vänner att göra när de frågar mig vad de bör byta ut i sina datorer.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv

Kan ju va intressant för de med riktigt gamla cpu:er eller de som ska bygga helt nytt.
Tvivlar dock på att det är värt för någon med ryzen 3000/intel 8000 serierna att uppgradera, om man nu inte jagar de sista fps:en.
Kul med framsteg iaf, även om vi inte vet hur stora/små de blir!